Ska jag välja en ny ras eller inte.

Bukefalos 30 år!

Angående laglotten så vet jag inte läget nu, men många uppfödare fick mentalitet i sikte vid avel när jag hade min (dog för 10 år sen).
Var noga med uppfödare, kolla igenom BPH på avelsdjur och syskon till dessa.

Jag träffade många under tiden jag hade min (rätt aktiv i rasklubben samt tränade mycket och tävlade en del). En hel del var absolut skräp mentalt, enligt min åsikt berodde det på en kombination av att bara avla på bra utställningsresultat samt att köpare inte hade en aning om att det faktiskt är en rätt aktiv ras.

Vi kan definitivt tänka oss en till efter alla dessa år, bara vi har tiden för mer aktivering än nu (dvs när ungarna är äldre).

Du har inte kontakt med uppfödaren till den nuvarande? Det kan ju vara en tråd att börja dra i tänker jag?
Tycker du hänger upp dig för mycket på tävling, i realiteten är det utopi att alla valpar ska gå till ett tävlande hem och de flesta vettiga uppfödare vill ändå främst att hunden hamnar "rätt".
Umgås med flera uppfödare och även om de som vill tävla kanske hamnar en bit upp på listan så är de främst intressarade av rätt hund till rätt hem. Många prioriterar också tidigare valpköpare som visat sig vara bra hem åt tidigare hundar oavsett om de tävlar eller bara hobbytränar hundarna :).
Däremot bör man ju vara villig att hjälpa till att utvärdera sin hund i form av hälsotester och bph/mh och på så sätt bidra till att uppfödaren får "kvitto" på kombinationen.

Jag behöver nog inte generella tips från någon uppfödare. Har väldigr bra koll på rasen, individer och linjer. Har träffat de flesta och känner många uppfödare i rasen mer eller mindre. Så pass att de ibland hör av sig till mig och frågar om vissa hanar de vet att jag har bra koll på 😃

Men ja, jag ska prata med min uppfödare även om jag inte hört något om kommande kull. Sedan hänger jag nog inte upp mig på det här med tävlande, jag vet att det är så. Jag känner ju som sagt uppfödarna och har sett deras kullar i många år. Det har blivit en sak inom rasen att få sina valpar att synas hela tiden, statustecken, så det ÄR svårt att få tag i valp om man uttalat inte ska tävla.

Angående laglotten så vet jag inte läget nu, men många uppfödare fick mentalitet i sikte vid avel när jag hade min (dog för 10 år sen).
Var noga med uppfödare, kolla igenom BPH på avelsdjur och syskon till dessa.

Jag träffade många under tiden jag hade min (rätt aktiv i rasklubben samt tränade mycket och tävlade en del). En hel del var absolut skräp mentalt, enligt min åsikt berodde det på en kombination av att bara avla på bra utställningsresultat samt att köpare inte hade en aning om att det faktiskt är en rätt aktiv ras.

Vi kan definitivt tänka oss en till efter alla dessa år, bara vi har tiden för mer aktivering än nu (dvs när ungarna är äldre).
Yes, bph eller mh kollar jag alltid om det finns (på typ varenda en i släkten) 😅😇

Tack! Jag håller ett öga på rasen så får vi se 😀

En fördel för mig är väl att vi nu kan tänka oss en hane. Egentligen är jag väl en tik-person, men där är det betydligt svårare om vi skulle bestämma oss för tollare. Möjligheterna finns nog om man kan tänka sig hane. 😅

Gillar skuttig och pigg. Jag har ju insett att jag har svårt för sega hundar. Jag har ju själv enorm energi och behöver en jycke som kan matcha mig :angel1:

Du får jättegärna skriva till mig om du kan rådge lite bland bra uppfödare/linjer! Eller i alla fall varifrån din är. :D
En vän har mycket erfarenhet av pudlar och hon säger också att det är stor skillnad på storpudel och de mindre, de skulle hon inte ens kunna tänka sig att ha. Hennes storpudelhane är från Grekland och heeeeelt ljuvlig, hade jag haft tid med pälsen hade jag så gärna haft en som han 😍

Börjat fundera på om MAS skulle vara något. Har varit lite anti tidigare pga ny ras, inte träffat så många bra exemplar (inte träffat så många alls). Någon som har mer insyn än jag i rasen och kan säga hur det ser ut nu?

Börjat fundera på om MAS skulle vara något. Har varit lite anti tidigare pga ny ras, inte träffat så många bra exemplar (inte träffat så många alls). Någon som har mer insyn än jag i rasen och kan säga hur det ser ut nu?

Det finns några som har MAS på min lokala brukshundklubb och baserat på det jag sett av dom hundarna kan jag faktiskt inte rekommendera nån att skaffa en... inte alls nån rolig mentalitet. Som jag har förstått det så är det fortfarande rätt vanligt med mindre bra exemplar, och den plötsliga populariteten har inte varit särskilt positiv för rasens utveckling.

Jag tror som flera redan skrivit att en till tollare nog är ett säkrare kort om målet fortfarande är en sportig hund i lagom storlek. Det måste väl ändå finnas åtminstone några uppfödare med bra hundar som inte kräver att man ska ut och tävla för att få köpa en valp?

Jag har hittills tyvärr inte träffat mer än någon enstaka som varit stabil mentalt. Gömma sig bakom matte eller springa runt och vara allmänt stressade är vad jag oftast ser. Mina salukis framstår som sociala golden retrievers i jämförelse (förvisso är de sociala för att vara saluki, men ändå). Möjligt att aveln blivit bättre de senaste åren, det har jag inte koll på, de flesta jag träffat har varit "medelålders" typ.

Har ingen stor erfarenhet men de jag träffat har, precis som de andra skrivit, haft rätt kass mentalitet.

Förutom mentala problem så är det ju drabbade av en del ledproblem också. Vi har en användare här på forumet som väl fått avliva två stycken i ung ålder om jag inte minns fel, och som dessutom blev smutskastad inom raskretsen för just detta.
Jag har absolut träffat trevliga och socialt tillgängliga MASar men ärligt talat ser jag inte anledningen till att välja MAS före en ny, bra tollare.

O
En vän har en valp nu, den är jättetrevlig så här långt, fem månader nu. PM:a om du vill veta var den kommer ifrån!

Förutom mentala problem så är det ju drabbade av en del ledproblem också. Vi har en användare här på forumet som väl fått avliva två stycken i ung ålder om jag inte minns fel, och som dessutom blev smutskastad inom raskretsen för just detta.
Jag har absolut träffat trevliga och socialt tillgängliga MASar men ärligt talat ser jag inte anledningen till att välja MAS före en ny, bra tollare.

Jag känner henne, så jag vet vilka MAS:ar det var och ungefär vad som hände. Jag funderar dock på om det i stort är en ras som tollarna. Folk säger högt och lågt om tollarna att de är så dåliga, medan jag som umgås i tollarkretsar visserligen sett dåliga tollare men framförallt många jäkligt bra hundar. Har bara en vän med MAS, men hennes individ är väldigt trevlig och den problematiken de har är väl att han inte kan bli lämnad själv. Annars en supertrevlig individ.

Att jag ens tänker på MAS är för att min bild är att de kanske inte har exakt samma höga behov som tollarna. Jag är rädd för att tollaren ska vara mer generellt än vad jag kan ge just nu och framåt, medan jag vet att min ganska högintensiva individ jag har passar mig perfekt. Men hon är också ett guldexemplar som fungerar lika bra som sport/brukshund som hon klarar av att vara sällskapshund när det behövs. Är så rädd att hon är ett unikum och att jag kommer bli besviken om jag försöker mig på en till, även om jag egentligen älskar rasen och helst inte vill byta. :p

Vägrar för övrigt raser som inte gör BPH eller MH. Det känns tryggt att ha sådana att hålla i handen. Det var i princip det jag valde min tjej mycket på, att hon kom från linjer som hade bra historik vad gällde BPH/MH och hon är ju otrolig mentalt. Jag bor mitt i innerstan i Stockholm (nära Sveavägen), så ljudrädsla och sådant can't happen. Funderar också på om vi kan hitta en lämplig vuxen individ (ingen specifik ras), men det verkar rätt svårt.

Jag känner henne, så jag vet vilka MAS:ar det var och ungefär vad som hände. Jag funderar dock på om det i stort är en ras som tollarna. Folk säger högt och lågt om tollarna att de är så dåliga, medan jag som umgås i tollarkretsar visserligen sett dåliga tollare men framförallt många jäkligt bra hundar. Har bara en vän med MAS, men hennes individ är väldigt trevlig och den problematiken de har är väl att han inte kan bli lämnad själv. Annars en supertrevlig individ.

Att jag ens tänker på MAS är för att min bild är att de kanske inte har exakt samma höga behov som tollarna. Jag är rädd för att tollaren ska vara mer generellt än vad jag kan ge just nu och framåt, medan jag vet att min ganska högintensiva individ jag har passar mig perfekt. Men hon är också ett guldexemplar som fungerar lika bra som sport/brukshund som hon klarar av att vara sällskapshund när det behövs. Är så rädd att hon är ett unikum och att jag kommer bli besviken om jag försöker mig på en till, även om jag egentligen älskar rasen och helst inte vill byta. :p
Min uppfattning av MAS är att de kräver minst lika mycket som en tollare och därav att jag inte egentligen ser behovet av MAS när du vet var du kan hitta en bra tollare 😊
Med tanke på hur vanligt det ändå är med blandparningar med Aussies i rasen så är det inte konstigt att det 1. är en ras som kräver aktivering och 2. en ras med rätt svajig mentalitet och mycket drifter. Jag misstänker (men blir gärna motbevisad) att det inte är de bästa, stabilare bruks-aussisarna som finns i MAS-aveln.

Vilken typ av tävling är det som uppfödarna vill att man kör med tollarna? Olika jaktprov? Jag är ute ganska mycket på rally, lydnad och bruks och tycker det är väldigt sällsynt att se tollare där. Nån enstaka då och då bara.

Min uppfattning av MAS är att de kräver minst lika mycket som en tollare och därav att jag inte egentligen ser behovet av MAS när du vet var du kan hitta en bra tollare 😊
Med tanke på hur vanligt det ändå är med blandparningar med Aussies i rasen så är det inte konstigt att det 1. är en ras som kräver aktivering och 2. en ras med rätt svajig mentalitet och mycket drifter. Jag misstänker (men blir gärna motbevisad) att det inte är de bästa, stabilare bruks-aussisarna som finns i MAS-aveln.
Okej, det är intressant - du kanske har rätt och då är det som du säger för mig ingen mening att titta åt det hållet. Det är bara min egna väldigt lilla uppfattningen om rasen som sagt mig att de inte nog kräver lika mycket som tollarna gör. Men jag har som sagt inte så stor erfarenhet av rasen så jag litar på att ni som kanske träffat fler ex än jag vet bättre. :D

Vilken typ av tävling är det som uppfödarna vill att man kör med tollarna? Olika jaktprov? Jag är ute ganska mycket på rally, lydnad och bruks och tycker det är väldigt sällsynt att se tollare där. Nån enstaka då och då bara.
Ja, antingen jaktprov eller rally/lydnad/viltspår. Något. Jag har inte alls det intresset just nu, det kanske ändras, men jag får för mycket prestationsångest och har inte heller tid eller intresse att hänga på bruksklubbar lika ofta som jag hade tidigare. :p

Helt enig.

Min uppfattning är också att många MAS-ägare säger att deras hundar inte behöver så mycket. Sen kommer mycket ut som oönskade beteenden på andra sätt.

Men även de jag känner (och känner till) som faktiskt aktiverar sin MAS utifrån behov har problem med hundmöten och att lämna ensamma. Och till viss del med fokus och uthållighet i träning men det finns det ju fler arbetsinriktade raser som får mer och mer problem med upplever jag, det är verkligen inte bara MASarna.

Det är tillräckligt svårt att hitta en bra aussie, att hitta en bra MAS verkar inte vara lättare.

Min uppfattning är också att många MAS-ägare säger att deras hundar inte behöver så mycket. Sen kommer mycket ut som oönskade beteenden på andra sätt.

Ja! Många behandlar den som nån slags "brukshund light" när den på dom flesta vis fortfarande är en aussie, bara i mindre storlek. Men den är ju trendig så plötsligt måste var och varannan ha en om dom vill köra nån hundsport alls. :(

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Valp 2027
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat