Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, har också tyckt att den är intressant men känns lite tidigt för rasen än. Sen har jag förstått att de gillar att skälla heheJag håller ögonen på Markiesje tills den dagen jag vill ha något "lättare". Verkar vara en trevlig ras men trixigt att få tag på än så länge, men nu när den precis blivit godkänd på nivå 2 så kommer det säkert bli fler uppfödare i Sverige![]()
Ja men det gör ju masen medJa, har också tyckt att den är intressant men känns lite tidigt för rasen än. Sen har jag förstått att de gillar att skälla hehe
Egentligen är det nog en aktiv sällskapshund som passar mig bäst idag, inte brukshund alls. Jag tränar inte särskilt strukturerat längre och har inget behov av en hund som måste ha ett jobb för att fungera i vardagen.Beroende på hur aktiv hund du vill ha så kanske det kan vara värt att kolla på en chodsky pes? De ÄR ju brukshundar men inte extrema. Bra storlek också. De verkar ha passerat första hypen där man avlar på vad som helst för att möta efterfrågan och jag tror det är lättare att hitta en bra chod än en bra MAS.
Jaha, jag har nog inte träffat på så skälliga exemplar. Men återigen, bara träffat några få. Träffar dock ofta min bästa väns hund och han är tyst.Ja men det gör ju masen medi alla fall dom exemplar jag stött på
![]()
@Wenniz verkar ha lite koll där och har rasen!Med det sagt tror jag fortfarande Kooiker kanske kan vara något och om någon här vet något om uppfödare där får ni gärna skicka dm!
Ingen erfarenhet av rasen men de är för stora ändå. Jag vill helst inte ha något som överstiger 50 cm / 20 kg. Därför gärna tollare eller något mindre.En nätt Beauceron, då? En tik, blir inte jättestor, och är väldigt smidig. De är absolut inte skälliga! Har massor med personlighet och roligt driv och är med på ALLT du kan hitta på. Ok, det är en bruksras men absolut inte extrem. Jag hade valt (en till) Beauceron alla gånger.
Skicka till mig så ska jag dela kontakt!Med det sagt tror jag fortfarande Kooiker kanske kan vara något och om någon här vet något om uppfödare där får ni gärna skicka dm!
Ingen aning om vad du tycker om vinthundar men whippet? Jag har haft brukshundar i hela mitt hundliv (35+ år) men skaffade whippet för snart 6 år sedan och är helt såld. Har två supertrevliga killar som tränar nosework, rally och kapplöpning. Otroligt lättsamma hundar i vardagen, om man bara kan ge dem chansen att springa fria några gånger i veckan. Mycket mer träningsvilliga än jag trodde de skulle vara men de kräver inte ständigt att man gör något (förutom att de vill springa).
Nu har jag fortfarande brukshundar, varav en unghund på 11 månader men jag funderar allvarligt på om det blir min sista beauceron och därefter kommer det nog bara att bli whippet.
Så är det, man har ju olika preferenser helt enkelt. Finns många raser/hundtyper som jag inte ens kan föreställa mig att ha så jag förstår dig.Jag har aldrig varit en vinthundsperson. Jag tycker de är roliga, söta och coola - men jag ser det inte som en hund hemma hos mig.![]()