Ska jag välja en ny ras eller inte.

Bukefalos 30 år!

Jag håller ögonen på Markiesje tills den dagen jag vill ha något "lättare". Verkar vara en trevlig ras men trixigt att få tag på än så länge, men nu när den precis blivit godkänd på nivå 2 så kommer det säkert bli fler uppfödare i Sverige 🙂

Jag håller ögonen på Markiesje tills den dagen jag vill ha något "lättare". Verkar vara en trevlig ras men trixigt att få tag på än så länge, men nu när den precis blivit godkänd på nivå 2 så kommer det säkert bli fler uppfödare i Sverige 🙂
Ja, har också tyckt att den är intressant men känns lite tidigt för rasen än. Sen har jag förstått att de gillar att skälla hehe

Beroende på hur aktiv hund du vill ha så kanske det kan vara värt att kolla på en chodsky pes? De ÄR ju brukshundar men inte extrema. Bra storlek också. De verkar ha passerat första hypen där man avlar på vad som helst för att möta efterfrågan och jag tror det är lättare att hitta en bra chod än en bra MAS.

Beroende på hur aktiv hund du vill ha så kanske det kan vara värt att kolla på en chodsky pes? De ÄR ju brukshundar men inte extrema. Bra storlek också. De verkar ha passerat första hypen där man avlar på vad som helst för att möta efterfrågan och jag tror det är lättare att hitta en bra chod än en bra MAS.
Egentligen är det nog en aktiv sällskapshund som passar mig bäst idag, inte brukshund alls. Jag tränar inte särskilt strukturerat längre och har inget behov av en hund som måste ha ett jobb för att fungera i vardagen.

Samtidigt är det där jag blir lite kluven. Det jag älskar hos min tollare är just hennes mentalitet. Hon har väldigt mycket motor, arbetslust och engagemang. Hon älskar att träna, leka, samarbeta och hon har en generellt en stor personlighet (mycket will to please i träning, mycket envishet och egna idéer i vardagen :D). Jag älskar att busa, leka och hitta på allt möjligt ihop, snarare än förut när man mest hängde på brukshundsklubben och tränade strukturerat.

Även om jag ibland kan få lite dåligt samvete över att jag inte nyttjar hela hennes potential så är det just de egenskaperna jag uppskattar allra mest hos henne. Därför har jag svårt att fastna för många av de raser som ofta rekommenderas som aktiva sällskapshundar. De kan vara precis lagom aktiva, men jag saknar ofta den där arbetslusten, leklusten och ... "detet". Svårt att förklara. Jag vet ju själv vad jag rekommenderar till folk som söker sällskapshund, ofta raser som pudel osv - men it ain't it för mig. Ni hör ju, jag är confused som sjutton och försöker hitta den där perfekta hunden som kan vara en aktiv sällskapshund till mig, men med personligheten och kanske "glöden" som min tollare har. :D

Med det sagt tror jag fortfarande Kooiker kanske kan vara något och om någon här vet något om uppfödare där får ni gärna skicka dm!

En nätt Beauceron, då? En tik, blir inte jättestor, och är väldigt smidig. De är absolut inte skälliga! Har massor med personlighet och roligt driv och är med på ALLT du kan hitta på. Ok, det är en bruksras men absolut inte extrem. Jag hade valt (en till) Beauceron alla gånger.

En nätt Beauceron, då? En tik, blir inte jättestor, och är väldigt smidig. De är absolut inte skälliga! Har massor med personlighet och roligt driv och är med på ALLT du kan hitta på. Ok, det är en bruksras men absolut inte extrem. Jag hade valt (en till) Beauceron alla gånger.
Ingen erfarenhet av rasen men de är för stora ändå. Jag vill helst inte ha något som överstiger 50 cm / 20 kg. Därför gärna tollare eller något mindre. :)

Ingen aning om vad du tycker om vinthundar men whippet? Jag har haft brukshundar i hela mitt hundliv (35+ år) men skaffade whippet för snart 6 år sedan och är helt såld. Har två supertrevliga killar som tränar nosework, rally och kapplöpning. Otroligt lättsamma hundar i vardagen, om man bara kan ge dem chansen att springa fria några gånger i veckan. Mycket mer träningsvilliga än jag trodde de skulle vara men de kräver inte ständigt att man gör något (förutom att de vill springa).

Nu har jag fortfarande brukshundar, varav en unghund på 11 månader men jag funderar allvarligt på om det blir min sista beauceron och därefter kommer det nog bara att bli whippet.

Jag skriver igen i min egen tråd för att uppdatera. Vi har ju pratat om detta i ungefär ett halvårstid nu och efter jag startade den här tråden började vi väl egentligen komma fram till svaret själva. Nog ska vi allt försöka få hem en tollare i första hand. Jag tycker fortfarande kooiker är en intressant ras, men min uppfattning än så länge är att det kommer vara svårare för mig att hitta en bra sådan än en bra tollare.

Problemet med att hitta en "bra" tollare är främst sjukdomar, inte mentalitet direkt. Nu är det något i varje linje känns det som. Autoimmunt har ökat, cancer har poppat upp desto mer på senaste. Så det är mycket att ta hänsyn till samtidigt som man också ska försöka få tag i en valp trots att jag inte kan lova tävling (nu ska jag dock precis ut och tävla rally med Cessna, så vem vet - kanske får blodad tand för tävling igen). :P

Ingen aning om vad du tycker om vinthundar men whippet? Jag har haft brukshundar i hela mitt hundliv (35+ år) men skaffade whippet för snart 6 år sedan och är helt såld. Har två supertrevliga killar som tränar nosework, rally och kapplöpning. Otroligt lättsamma hundar i vardagen, om man bara kan ge dem chansen att springa fria några gånger i veckan. Mycket mer träningsvilliga än jag trodde de skulle vara men de kräver inte ständigt att man gör något (förutom att de vill springa).

Nu har jag fortfarande brukshundar, varav en unghund på 11 månader men jag funderar allvarligt på om det blir min sista beauceron och därefter kommer det nog bara att bli whippet.

Jag har aldrig varit en vinthundsperson. Jag tycker de är roliga, söta och coola - men jag ser det inte som en hund hemma hos mig. :D

Jag har aldrig varit en vinthundsperson. Jag tycker de är roliga, söta och coola - men jag ser det inte som en hund hemma hos mig. :D
Så är det, man har ju olika preferenser helt enkelt. Finns många raser/hundtyper som jag inte ens kan föreställa mig att ha så jag förstår dig.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Valp 2027
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat