Ska man dra öronen åt sig?

Sv: Ska man dra öronen åt sig?

Tror inte du ska gräva ner dig över att det inte blev denna ponny. Min spontana reaktion är att kan man sälja en häst så snabbt är det viktigaste för säljaren att sälja och få pengar, inte var hästen hamnar. Sånt osar problemhäst lång väg för mig.

Jag har inte mycket erfarenhet av att sälja häst, bara en. Men för mig var det viktigt att samla på mig några riktigt "bra" intressenter och det fick ta sin lilla tid. Några veckor hit eller dit var oviktigt. Jag sålde av hälsoskäl och med sorg så det var viktigt att jag, häst och köpare klickade till 100%.

Jag var öppen med att det var den bästa fick köpa och de tre fick provrida, pyssla, ringa och fråga och fick finna sig i att jag frågade. Resultatet blev en supernöjd hästköpare som skötte honom exemplariskt till hans sista andetag. Skulle aldrig sälja till första bästa som betalar och verkar någorlunda ok. Har man ett ansvar när man äger hästen har man även ett ansvar att man säljer hästen. Givetvis kan det gå fel trots bästa intutioner men då har man i alla fall burit sitt ansvar för hästen fullt ut.

Hoppas ni hittar drömponnyn snart // Voff

Samma visa? Du pratade ju med intressenten i telefon.

Jag är superseriös som köpare, tycker inte man kan säga att köpare inte är seriösa för att de väljer en första kontakt via mail. Sen om man som köpare inte vill det är en annan sak.

Ja men just mailkontakten, med texten "ring mig om din häst finns kvar".. Det har varit en massa mail och sen ett telefonsamtal där jag INTE ringt upp, och det var dom som köpte hästen..

Många som mailar vekar bara vilja ha bilder och filmer, tyvärr.. Men nu dröjer det förhoppningsvis ett tag innan jag säljer någon häst igen.. Då kommer jag nog inte ens öppna nåt mail om annonserna öht.. Dessa timmar jag lagt ner på att svara och fota från alla omöjliga och möjliga vinklar och filmat osv.. Sen kan folket inte ens svara.. Ringer man upp för att höra om mailet gått fram eftersom dom inte ens svarar på mail längre så svaras det och sen läggs på i örat..

Alla är väl säkert inte så, men av de 8 som svarat denna gång var det hälften som bemödade sig att svara att dom inte var intresserade och resten skitit i det.

Men till TS, jag skulle inte vänta.. Jaga vidare efter nåt bättre!!:)

Får ni chansen är det ju bara att titta på den (om den inte finns allt för långt borta) så slipper du undra om du gjorde rätt och säge nej eller inte.

Jag kan faktist förstå säljarna. Att sälja häst är inte det lättaste. Folk säger en massa, bokar provridning osv untan att sedan dyka upp. Det vet ju att du är seriöst intresserad, men de känner ju inte dig och vet därför inte det. Du kan lika gärna vara en i mängden som säger att du ska höra av dig och sedan aldrig gör det...

Vaddå bara vilja ha bilder och filmer ? Om man har för avsikt att köpa häst är det väl helt naturligt att man vill se så mycket som möjligt av hästen innan man sätter sig i bilen och åker en sträcka på många mil. I telefonen är alla hästar perfekta, speciellt om säljaren är slipad och van att sälja saker.
Jag föredrar också mejlkontakt till att börja med så man har mer tid att granska utan att ha en "nällad" försäljare i andra änden.
Var med om en händelse för flera år sedan där ponnyn som jag skulle köpa hade allt enligt säljaren. All kontakt sköttes per telefon. Jag stod i begrepp att köra från Stockholm till Öland för att göra en sista koll och vetbesiktiga. På omvägar fick jag hintar om att det kanske var något som var lite lurigt med ponnyn. Så jag kontaktade tidigare ägare som sa " Att visst är det en fin ponny, men det är synd att den är folkilsk och dessutom saknade ett öga". Jag ringde säljaren som fick ett raseriutbrott och hotade med stämning för kontraktsbrott. Allt detta hade kunnat undvikits om jag hade fått bilder och film. Det hade förvisso inte framgått att ponnyn var ilsk men nog hade vi sett att den bara hade ett öga. Dessutom hade jag sluppit en avhyvling av guds nåde.

KL

Ett litet tips angående mailsvar till er som någon gång ska sälja häst.
När jag letade häst för något år sedan och svarade på en annons via mail fick jag ett utförligt svar från säljaren med hästens historia, sjukdomar, temperament och annat som var viktigt att veta samt många bilder.

Säljaren hade i förväg skrivit ihop ett dokument om hästen med alla möjliga fakta om den samt vilken typ av köpare/ryttare som skulle passa till den. Detta tycker jag verkar jättesmart!
Då har man ett färdigt dokument att skicka med såna saker som köpare vanligtvis frågar efter och man slipper lägga tid att svara på samma frågor om och om igen. Efter detta kan man naturligtvis ta telefonkontakt om man vill.

Klockrent och proffsigt. En sådan säljare känns mycket seriös.

Har för övrigt en vän som letar häst jusst nu och ringer på många annonser. Hon har märkt att många som skriver endast telefonkontakt inte svarar i telefon. Vet en annons hon ringde på samma dag den kom ut, hon har ringt i fem dagar nu alla möjliga tider och ingen svarar. Hur seriöst är sånt? Finns ens hästen kvar??

I ett sånt fall är mail bättre för då kan man ju få svar på den frågan i alla fall och då veta om man ska ge upp den hästen.

Vaddå bara vilja ha bilder och filmer ? Om man har för avsikt att köpa häst är det väl helt naturligt att man vill se så mycket som möjligt av hästen innan man sätter sig i bilen och åker en sträcka på många mil. I telefonen är alla hästar perfekta, speciellt om säljaren är slipad och van att sälja saker.
Jag föredrar också mejlkontakt till att börja med så man har mer tid att granska utan att ha en "nällad" försäljare i andra änden.
Var med om en händelse för flera år sedan där ponnyn som jag skulle köpa hade allt enligt säljaren. All kontakt sköttes per telefon. Jag stod i begrepp att köra från Stockholm till Öland för att göra en sista koll och vetbesiktiga. På omvägar fick jag hintar om att det kanske var något som var lite lurigt med ponnyn. Så jag kontaktade tidigare ägare som sa " Att visst är det en fin ponny, men det är synd att den är folkilsk och dessutom saknade ett öga". Jag ringde säljaren som fick ett raseriutbrott och hotade med stämning för kontraktsbrott. Allt detta hade kunnat undvikits om jag hade fått bilder och film. Det hade förvisso inte framgått att ponnyn var ilsk men nog hade vi sett att den bara hade ett öga. Dessutom hade jag sluppit en avhyvling av guds nåde.

Och vill man gärna ha bilder och filmer så kan man väl också ringa och säga hur man vill ha det, eller iaf svara i telefon eller på mailet, som jag skickat skickat och undrat om filmerna kommit fram? Det är väl knappast för mycket begärt!? Bilder på hästen såg denne i annonsen, men ville absolut ha film och det förstår jag, men det jag blir så jäkla sur över är att människan inte ens kan svara sen.. MYCKET OSERIÖST..

Men tänk om alla de där oseriösa mejlsvaren hade kommit per telefon istället. Hade inte det varit värre?

Håller till fullo med dig om att det är oseriöst att inte höra av sig om man inte vill ha hästen. Oavsett om man svarar på mail eller telefon så kan man ju faktiskt förklara för säljaren varför man inte längre är intresserad. Men det har ju inget med själva kontakten att göra utan snarare att ouppfostrat folk använder både mail och telefon.

Om man har skickat film och bilder via post tycker jag nog att en köpare som inte längre är intresserad kan ha vänligheten att skicka tillbaka det. Men enklast och billigast är ju att skicka sådant via mail.

Klockrent och proffsigt. En sådan säljare känns mycket seriös.

Har för övrigt en vän som letar häst jusst nu och ringer på många annonser. Hon har märkt att många som skriver endast telefonkontakt inte svarar i telefon. Vet en annons hon ringde på samma dag den kom ut, hon har ringt i fem dagar nu alla möjliga tider och ingen svarar. Hur seriöst är sånt? Finns ens hästen kvar??

Ha ha hade en ponny ute till salu för någon vecka sedan och hade lagt ut mitt mob nr,dagen efter att annonsen lades ut så var dottern + vänner ute och red lånade med min mobil ut och tappade den i skogen någonstans:angel:.
Letade som en galning gick säker en mil men ingen mobil så det var bara att lägga in nytt nr på annonsen och hoppas att folk som var intresserade gick ut och kollade på annonsen igen så att de fick nytt nr att ringa.:D
Vem vet kanske var det vår ponny din kompis ringde på:rofl::rofl:

haha..nä detta var ett varmblod..men konstigt nog har hon råkat ut för flera som inte svarar...

Antingen så finns det många tappade telefoner eller en del underliga säljare :D

Lycka till med försäljningen // Voff

Du har fått så många bra svar så det enda jag kan säga är lycka till i ditt letande, och fortsätt leta för det där lät skumt!

Jag säljer till den som första vettiga som bestämmer sig. Det skulle aldrig fungera om man skulle hålla en häst till alla som hörde av sig och som sa sig vara superintresserade. Ett fåtal av dessa är säkert seriösa, men de flesta hör man aldrig av mer.

Fast ändå jag sa att jag var intresserad men behövde diskutera med sambon vilket de tyckte vad ok. Hörde sedan av mig inom 1 dygn och sa att vi var fortsatt intresserade. Ska man då behöva bestämma sig på stående fot? Utan att diskutera med övriga familjen först? En ponny är ändå ett ganska stort inköp och kräver angagemang både av mig som mamma men även till vissdel av pappan.

Jag tycker inte det finns några entydiga svar på detta. Hur lång tid ska en köpare få på sig? Det måste avgöras från fall till fall. Jag skulle sälja en ponny och en intressent som bodde 30 mil bort ringde en tisdag. P g a avståndet kunde visning inte ske förrän till helgen och vi bestämde tid för visning. På torsdagen ringde en annan som bodde "nästgårds" och ville komma och titta med det samma. Då sa jag att de var välkomna, men det var en som var före dem och de inte kunde få köpa ponnyn förrän de andra varit och tittat. De accepterade det och tittade på ponnyn. De blev förtjusta och ville ha den OM de andra inte var intresserade. De första kom och blev positivt inställda - men då gav jag dem ett dygn på sig att bestämma sig. De behöve inte ett dygn utan ringde på vägen hem och sa att det ville ha ponnyn och försäljningen genomfördes.

Det var kanske en chansning att låta köpare nr 2 vänta, men de andra var ju först och vi hade bestämt tid och allt. Tja...vad tycker ni andra?
Tilläggas bör att vid samtalet med dem som köpte ponnyn, fick jag en väldigt bra känsla. Vi pratade länge och hon förhörde sig väl om allt möjligt och berättade även om sig själv och vad de ville ha ut av ponnyn och vi tyckte båda att det verkade stämma. Jag hade kanske agerat annorlunda om jag känt tvekan inför dem.

Tack för alla bra svar!

Vi har valt att fortsätta leta och nu hittat en liten parvel som vi ska åka och titta på så fort jag och säljaren kommit överrens om lämplig dag. En ponny som är "in åkt" och påbörjad inkörd. INkörningen har gått så långt så det är bara vagnen han ska ha på sig i princip. Gått med lösa skaklar och allt.

Dessutom en gigantisk fördel han står bara 4 mil bort. :D Så håll tummarna att han passar oss.

Annars har jag iofs svarat på en del andra annonser också plus att jag inte slutat titta självklart

Det är därför jag inte gillar det här med mailkontakt. Personligen varken jag lånar ut eller säljer hästar genom mail. Tycker det ger ett oseriöst intryck, med detta är enbart min åsikt. Orkar man inte ta upp telefonen så ska man heller ingen häst ifrån mig ha. Dock skriver jag alltid i annonsen att jag inte vill ha mailsvar, men oftast får jag enbart sånna ändå, där folk vill att jag ska ringa upp.

Jag har såna här diskussioner förut Buke, med folk som betraktar mejlare som oseriösa. Jag kan bara säga, vad synd om er som har egenhändigt plockat bort alla de köpare som helst tar en första kontakt via mejl. När jag har letat häst har jag alltid börjat med mejlkontakt, och det handlar inte om "ork" utan är för att jag vill förklara vem jag är och vilken sorts häst jag är ute efter. Har även skickat länk till stallet som hästen ska bo på, så att ägaren kan se att hästen kommer att hamna på ett vettigt ställe. Verkar allt bra efter den första kontakten ringer jag upp.
Jag är alltså ytterst seriös.

Om folk inte vill ha mejlkontakt så är det förstås ett personligt val, men var snälla och låt bli o stämpla alla "mejlare" som oseriösa. :grin:

Jag tycker att kräver köparen att du ska bestämma dig på stående fot så är denna oseriös...
Skulle jag nu mot all förmodan välja att sälja en häst (dåliga erfarenheter) så skulle jag vilja träffa köparen, se hur den red och hanterade hästen osv. Och jag skulle vilja att köparen tänkt igenom ett köp ordentligt, så att ponnyn inte blir på utförsäljning igen om 1-6 månader...

I min värld är epots seriöst, men inte alla utan som i de flesta sammanhan får man se till hur de är utformade. Ett välformulerat e-mail från en epotadress typ fnamn.enamn@domän.se seriöst.

Ett slarvigt mail från hetbrud88@hotmail.com är oseriöst.

Sedan finns det många grader däremellan. Mail är så vanligt och naturligt sätt för folk att kommunicera, så att sortera bort folk enkom för att de mailar verkar dumt. Fast har man många spekulanter på samma gång så hade jag själv valt den som ringt i första hand, men det är mer av praktiska skäl. Pratar man med någon kan man direkt komma fram till om det låter okej och bestämma tid. Med mail tar det lite längre tid.

De mail jag fått är oftast från såna mailadresser som du hade exempel på sist.. Och precis som du säger så tar mail längre tid.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 311
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 463
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 968
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur