Ska man hantera pappas sambo?

phie

Trådstartare
Min pappa fick en cancerdiagnos förra året och är dålig. Det är allvarligt men stabilt för närvarande, men majoriteten av patienter med hans diagnos lever inte länge (ca 75% mortalitet efter 2 år och ca 96% mortalitet efter 5 år).

Pappa har en sambo som han har bott med i ungefär 7 år. Några år innan pappas insjuknande har vi barn märkt att de har en speciell relation. När vi besökt dem märker man av en irritation/ilska från pappas tant, och hon visar det tydligt i både språk och kroppsspråk.

Någon-ett par månader innan pappa fick sin diagnos har hon berättat för två av mina syskon att hon inte orkar med pappa, och att hon skulle lämna honom om hon "hade råd". Pang, in kom cancern och det bidrar ju såklart inte till ett förbättrat läge. Vi har verkligen försökt med att underlätta för dem genom att se till att pappa får besök av hemtjänst och distriktsköterska så att hans sambo slipper ta sådana bitar kring honom, men det tackar de nej till efter en månad med motiveringen att det är så "jobbigt med folk hemma". Pappas sambo fortsätter dock att beklaga sig över hur överjävligt det är att bo med pappa, hur frustrerande det är att vårda honom, att han borde flytta (trots att hon flyttade in i hans lägenhet), hur dåligt hon mår et.c... Så förutom en sjuk pappa har man pappas sambo som faktiskt är svårare att hjälpa än pappa som trots allt kommer att dö av sin sjukdom.

Visst, jag är inte den som hymlar om att pappa är en speciell person, svår att tas med och kör sitt eget race. Det är jag helt med på. Det jag känner mig helt handfallen inför är att hon själv är så otillräcklig att hjälpa sig själv, hon tackar nej till insatser, orkar inte lyssna på idéer som kan leda till lösningar för dem båda, hon bara beklagar sig. Vi har försök med mycket utöver hemtjänst/distriktsköterska såsom tipsat om socialtjänsten, kurator, söka "egen" lägenhet, att hon kan ta kontakt med sina barn och bo där om hon behöver paus, rehabresor (nyss hemkommen från en), gett henne sovrummet så att hon kan få stänga om sig (pappa sover i vardagsrummet) med mera. Men inget duger eller hjälper.

Ibland blir jag bara så förbannad och less att jag bestämmer mig för att inte ens sträcka ut den minsta lillfingernagel för hon är ju en vuxen kvinna, men så fort hennes frustration och beklagan kommer upp till ytan så får jag smått panik. Det rör sig ju ändå om min pappa, min dödssjuka pappa, som bor sambo med en kvinna som mest av allt skulle vilja dra från honom om hon hade möjlighet. Att höra hur hemskt det är från henne när man vet att hans hälsa inte kommer hålla i längden känns så... fjuttigt liksom. Så fjuttigt att jag nästan blir hulken-arg.

Blablabla, vet inte riktigt vart jag vill komma, men hur ska man ta sig till? Ska man ens bry sig om att hantera pappas sambo? Tips, funderingar, vadsomhelst!!
 
Hej!

Usch, vilken jobbig situation.

Vad gäller din pappas sambo: det verkar ju som om hon "bara" vill få gnälla av sig och tycka synd om sig. Hon verkar vara ute efter sympati; inte praktisk hjälp.

Hantera henne måste du ju de gånger du träffar henne, och jag tror ärligt talat att bästa vägen är att mest bara stryka lite medhårs och tala om att du förstår att det är jobbigt för henne. Och lämna det där och försöka släppa henne och hennes problem mentalt.
 
Jag tänker nog, tyvärr och jobbigt nog, att de är två vuxna människor. Det är deras relation, deras förhållande, oavsett om din pappa är döende eller inte.

Men jag förstår att det gör det hela väldigt mycket svårare för dig. Jag ser bara inte riktigt någon väg som du kan styra in det på om de inte gör det själva, eller själva vänder sig till dig. Eller om din pappa gör det.
 
@Centaur: Jag beklagar situationen med din far, vilken mardröm.

Jag skulle nog ha fokuserat på fadern och när sambon börjar gnälla helt enkelt säga att du inte orkar med att lyssna på det utan vill lägga din energi på att stötta din far (och själv hålla näsan ovanför ytan).

Hjälper inte det får du väl föreslå någon samtalskontakt för henne, att vara någon klagomur åt henne är inte rimligt.
 
I dina skor hade jag nog troligen flippat ur till slut och sagt åt henne att antingen får hon ta den hjälp som erbjuds och göra det bästa av det, passar inte det så får hon fan hålla käften och sluta gnälla som en liten *****. Jag hade i dina skor fokuserat på att hjälpa din pappa först, det är han som är sjuk, och försökt göra livet drägligt för honom bäst jag kunnat. Sambon kan flytta, sambon har massor med val i livet som din pappa inte har. Att gnälla på att det är jobbigt att bo med en döende person som kanske bara har något enstaka år kvar i livet, när man själv har möjligheten att göra något åt situationen, men väljer att inte göra det, är för mig helt ofattbart.
 
Första frågan här undrar jag mest - vad säger din pappa? Hur pass talför och handlingskraftig är han? Vill han leva med henne? Eller behöver han hjälp att kasta ut henne?

Vill din pappa ha kvar henne där, så hade jag rutit till. Helt enkelt sagt att - ja, vi förstår att du tycker det är jobbigt, men du har tre val. 1. Flytta. 2. Ta emot hjälpen som erbjuds. 3. Fortsätt leva som hon gör nu. Oavsätt -. sätt krav på att DU inte vill höra gnällandet mer. Behöver hon gnälla av sig får hon göra det hos en vän, du är där för att stötta och hjälpa din pappa.
 
Hej!

Usch, vilken jobbig situation.

Vad gäller din pappas sambo: det verkar ju som om hon "bara" vill få gnälla av sig och tycka synd om sig. Hon verkar vara ute efter sympati; inte praktisk hjälp.

Hantera henne måste du ju de gånger du träffar henne, och jag tror ärligt talat att bästa vägen är att mest bara stryka lite medhårs och tala om att du förstår att det är jobbigt för henne. Och lämna det där och försöka släppa henne och hennes problem mentalt.

Jag vet faktiskt inte om hon vill ha sympati. Eller det kanske hon vill, men det blir så felriktat när hon isf försöker få det från mig och mina syskon. Vi kommer alltid, oavsett vad, stå på pappas sida. Jag förstår att hon har det jobbigt, men det känns som om hon är så jävla uppe i sig själv och inte kan se att alla lider.
 
Jag tänker nog, tyvärr och jobbigt nog, att de är två vuxna människor. Det är deras relation, deras förhållande, oavsett om din pappa är döende eller inte.

Men jag förstår att det gör det hela väldigt mycket svårare för dig. Jag ser bara inte riktigt någon väg som du kan styra in det på om de inte gör det själva, eller själva vänder sig till dig. Eller om din pappa gör det.

Jo, det är så jag försöker tänka. Dessvärre är pappa långt ifrån tillräknelig när det kommer till att ta beslut, komma ihåg saker eller reflektera i dagsläget. Han är mer eller mindre glad att han slipper vara ensam, typ. I stunder har han varit kritisk, men kommer alltid tillbaka till "men hon tar hand om mig", "hon är snäll" osv. Han tänker till och med ge henne en ganska stor summa när han gått bort. Självklart respekterar jag pappas önskan, men det känns ju ganska grisigt att hon ska få pengar efter honom när hon bara gäller om hur överjävligt allt är.
 
Jag hade nog med flippat och sagt väl valda saker om att hon ändå inte kommer få något när han dör även fast hon gnäller :o
(baserat på att hon tar upp att hon inte har råd att flytta, lär inte vara billigare sedan)
 
@Centaur: Jag beklagar situationen med din far, vilken mardröm.

Jag skulle nog ha fokuserat på fadern och när sambon börjar gnälla helt enkelt säga att du inte orkar med att lyssna på det utan vill lägga din energi på att stötta din far (och själv hålla näsan ovanför ytan).

Hjälper inte det får du väl föreslå någon samtalskontakt för henne, att vara någon klagomur åt henne är inte rimligt.

Tack. Hoppas @Centaur inte får panik över sin pappa nu bara :)
Vi har gång efter annan hänvisat henne till sjukvården för att få en samtalskontakt, men hon får ju inte tummen ur! När pappa var inlagd efter operation av metastaser i hjärnan gick hon ett par gånger till den kurator som fanns på det rehabhemmet pappa befann sig på, men sen har det runnit ut i sanden. Hon ojar sig över allt, men gör ingenting.
 
I dina skor hade jag nog troligen flippat ur till slut och sagt åt henne att antingen får hon ta den hjälp som erbjuds och göra det bästa av det, passar inte det så får hon fan hålla käften och sluta gnälla som en liten *****. Jag hade i dina skor fokuserat på att hjälpa din pappa först, det är han som är sjuk, och försökt göra livet drägligt för honom bäst jag kunnat. Sambon kan flytta, sambon har massor med val i livet som din pappa inte har. Att gnälla på att det är jobbigt att bo med en döende person som kanske bara har något enstaka år kvar i livet, när man själv har möjligheten att göra något åt situationen, men väljer att inte göra det, är för mig helt ofattbart.

Självklart går pappa först. Han har alla placeringar på priolistan! Men vad fasiken gör man men en människa som bara vältrar sig i svårmod och inte gör någonting alls för att få saker att hända. Hon sitter ju där hon sitter.

Ibland vill man ju gå helt apeshit crazy på henne, men jag försöker hålla någon typ av husfrid och biter mig i kinden.
 
Första frågan här undrar jag mest - vad säger din pappa? Hur pass talför och handlingskraftig är han? Vill han leva med henne? Eller behöver han hjälp att kasta ut henne?

Vill din pappa ha kvar henne där, så hade jag rutit till. Helt enkelt sagt att - ja, vi förstår att du tycker det är jobbigt, men du har tre val. 1. Flytta. 2. Ta emot hjälpen som erbjuds. 3. Fortsätt leva som hon gör nu. Oavsätt -. sätt krav på att DU inte vill höra gnällandet mer. Behöver hon gnälla av sig får hon göra det hos en vän, du är där för att stötta och hjälpa din pappa.

Det varierar. Pappa är för det mesta mest glad att han inte är ensam. Trots att de inte delar sovrum eller har något samliv är han jättenöjd, för hon "är snäll". Han hade en period då han var missnöjd med att hon ville att han skulle flytta ut i vardagsrummet och göra sig av en soffgruppen, men han är ju så snäll samtidigt så det blåste över snabbt.

Jag tror nog att det är som du säger, man måste nog markera för henne att
1. Flytt är enda alternativet om hon tänker bete sig som hon gör nu
2. Om hon inte tänker göra något åt sin situation ska hon hålla käften inför oss anhöriga och hitta en opartisk ventil
 
Jag hade nog med flippat och sagt väl valda saker om att hon ändå inte kommer få något när han dör även fast hon gnäller :o
(baserat på att hon tar upp att hon inte har råd att flytta, lär inte vara billigare sedan)

Det är ju det man vill...
 
Självklart går pappa först. Han har alla placeringar på priolistan! Men vad fasiken gör man men en människa som bara vältrar sig i svårmod och inte gör någonting alls för att få saker att hända. Hon sitter ju där hon sitter.

Ibland vill man ju gå helt apeshit crazy på henne, men jag försöker hålla någon typ av husfrid och biter mig i kinden.

Rent krasst har du inget att säga till om, det år din pappa och hans sambos problem. Om du inte står ut med henne så väljer du helt enkelt besökstider hon inte är hemma ...
 
Självklart går pappa först. Han har alla placeringar på priolistan! Men vad fasiken gör man men en människa som bara vältrar sig i svårmod och inte gör någonting alls för att få saker att hända. Hon sitter ju där hon sitter.

Ibland vill man ju gå helt apeshit crazy på henne, men jag försöker hålla någon typ av husfrid och biter mig i kinden.
Ibland behöver man gå apeshit... polletten trillar inte ned annars. Jag är löjligt allergisk mot offerkoftementaliteten när det kommer till personer som gnäller om sina problem, men när man erbjuder eller föreslår hjälp så får man en massa "ja men..." och så kommer en våg av ursäkter till varför det inte funkar, utan att de ens har testat, varpå de fortsätter gnälla. Man känner bara för att "ta hjälp eller håll käften din jävla jzhnfcdzjbfzf..."

Jag hade satt mig ned med sambon och lagt fram det jäkligt tydligt att du försöker hjälpa din döende pappa, och du orkar inte höra på hennes gnällande. Så antingen får hon ta tag i sin situation med något eller flera av de förslag ni gett henne, eller så får hon helt enkelt hålla käften och lida i det tysta när ni är där och tar hand om er pappa. Har hon det minsta lilla empati i kroppen kommer hon nog anstränga sig för att inte förpesta tillvaron för sin sambos barn när de försöker ta hand om sin döende pappa.

Ibland kan folk ha svårt att förstå att deras gnäll är jobbigt för andra, så man kan behöva påpeka det rätt tydligt innan det går in.
 
Rent krasst har du inget att säga till om, det år din pappa och hans sambos problem. Om du inte står ut med henne så väljer du helt enkelt besökstider hon inte är hemma ...

Så kan man ju tycka, även om jag inte håller med. Då min pappa inte är tillräknelig alla gånger kommer jag inte sitta passiv när det är tredje världskriget hos dem. Liksom, gubben är ju döende i cancer.
 
Ibland behöver man gå apeshit... polletten trillar inte ned annars. Jag är löjligt allergisk mot offerkoftementaliteten när det kommer till personer som gnäller om sina problem, men när man erbjuder eller föreslår hjälp så får man en massa "ja men..." och så kommer en våg av ursäkter till varför det inte funkar, utan att de ens har testat, varpå de fortsätter gnälla. Man känner bara för att "ta hjälp eller håll käften din jävla jzhnfcdzjbfzf..."

Jag hade satt mig ned med sambon och lagt fram det jäkligt tydligt att du försöker hjälpa din döende pappa, och du orkar inte höra på hennes gnällande. Så antingen får hon ta tag i sin situation med något eller flera av de förslag ni gett henne, eller så får hon helt enkelt hålla käften och lida i det tysta när ni är där och tar hand om er pappa. Har hon det minsta lilla empati i kroppen kommer hon nog anstränga sig för att inte förpesta tillvaron för sin sambos barn när de försöker ta hand om sin döende pappa.

Ibland kan folk ha svårt att förstå att deras gnäll är jobbigt för andra, så man kan behöva påpeka det rätt tydligt innan det går in.

Jo, absolut. Det lutar åt att det är just den approachen vi kommer att ha framledes. Det tar knäcken på mig att höra detta ständiga jävla gnäll, man har ju nog med ångest som det är över situationen. Det är vissa gånger som jag nästan har börjat grina hemma hos pappa för det är så kärlekslöst och empatifattigt när hon går igång. Svårmodets urmoder personifierad!
 
Jo, absolut. Det lutar åt att det är just den approachen vi kommer att ha framledes. Det tar knäcken på mig att höra detta ständiga jävla gnäll, man har ju nog med ångest som det är över situationen. Det är vissa gånger som jag nästan har börjat grina hemma hos pappa för det är så kärlekslöst och empatifattigt när hon går igång. Svårmodets urmoder personifierad!
Känner igen känslan, fast under andra omständigheter. Ibland är det precis det som behövs, att man flippar ur ordentligt en gång istället för att det ska ligga och smågnaga konstant.
 
Så kan man ju tycka, även om jag inte håller med. Då min pappa inte är tillräknelig alla gånger kommer jag inte sitta passiv när det är tredje världskriget hos dem. Liksom, gubben är ju döende i cancer.

Fru/äktaman eller sambo har alltid sista ordet i en konflikt som det här oavsett vad barnen tycker. Det ända du kan göra är att göra en bekymringsanmälan till soc.
 
Tack. Hoppas @Centaur inte får panik över sin pappa nu bara :)
Vi har gång efter annan hänvisat henne till sjukvården för att få en samtalskontakt, men hon får ju inte tummen ur! När pappa var inlagd efter operation av metastaser i hjärnan gick hon ett par gånger till den kurator som fanns på det rehabhemmet pappa befann sig på, men sen har det runnit ut i sanden. Hon ojar sig över allt, men gör ingenting.

Sorry, var inne i en annan tråd samtidigt :o
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 464
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 657
Senast: Badger
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: Tass
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 275
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp