Ska man hantera pappas sambo?

Det varierar. Pappa är för det mesta mest glad att han inte är ensam. Trots att de inte delar sovrum eller har något samliv är han jättenöjd, för hon "är snäll". Han hade en period då han var missnöjd med att hon ville att han skulle flytta ut i vardagsrummet och göra sig av en soffgruppen, men han är ju så snäll samtidigt så det blåste över snabbt.

Jag tror nog att det är som du säger, man måste nog markera för henne att
1. Flytt är enda alternativet om hon tänker bete sig som hon gör nu
2. Om hon inte tänker göra något åt sin situation ska hon hålla käften inför oss anhöriga och hitta en opartisk ventil

Jag förstår att ni har det jobbigt, men inte kan väl du(och dina syskon?) avgöra åt din pappa vem han ska leva med? Det är, utifrån hur du beskriver situationen, inte er pappa som har bekymmer med sin sambo, utan ni. Med all respekt för att situationen är oerhört svår, men lösningen kan väl ändå inte vara att ni trampar in och ställer ultimatum om att hon ska lämna sitt hem?
 
Jag förstår att ni har det jobbigt, men inte kan väl du(och dina syskon?) avgöra åt din pappa vem han ska leva med? Det är, utifrån hur du beskriver situationen, inte er pappa som har bekymmer med sin sambo, utan ni. Med all respekt för att situationen är oerhört svår, men lösningen kan väl ändå inte vara att ni trampar in och ställer ultimatum om att hon ska lämna sitt hem?

Pappa får bo med vem han vill och vi har inga som helst planer på att avyttra henne heller. Däremot så tycker jag att man kan ställa krav på en vuxen människa att man ska bete sig.
 
Jo, absolut. Det lutar åt att det är just den approachen vi kommer att ha framledes. Det tar knäcken på mig att höra detta ständiga jävla gnäll, man har ju nog med ångest som det är över situationen. Det är vissa gånger som jag nästan har börjat grina hemma hos pappa för det är så kärlekslöst och empatifattigt när hon går igång. Svårmodets urmoder personifierad!

Jag förstår att det är helt galet som det är nu. Drar hon igång mot dig inför din far eller är det när ni är ensamma?

Gör hon det när ni är ensamma skulle jag nog gått apeshit. Dock inte framför din far. Nog för att de verkar ha ett sugande förhållande så behöver han inte det. Hellre då bara bryta och börja prata om något annat om hon sätter igång framför honom.
 
Fru/äktaman eller sambo har alltid sista ordet i en konflikt som det här oavsett vad barnen tycker. Det ända du kan göra är att göra en bekymringsanmälan till soc.
Fast va? Om nån beter sig otrevligt mot nån jag älskar är det ju knappast lagtexten jag funderar över? Finns ju massa saker man kan göra förutom att anmäla nån till nån instans. Typ prata med människan.
 
Fast va? Om nån beter sig otrevligt mot nån jag älskar är det ju knappast lagtexten jag funderar över? Finns ju massa saker man kan göra förutom att anmäla nån till nån instans. Typ prata med människan.
Självklart prata och självklart ska man reagera, men att slänga ut sin förälders livspartner på eget bevåg? Pappan har ju utryckt att han är glad att ha henne.
 
Tror det står omskrivet i äktenskapsbalken och arvsbalken, förutom att det varit uppe ett flertal gånger i P1

Du säger att du tror, men du får gärna komma med citat. Jag förstår inte varför hennes gnäll och tjat ska regleras i lagtext?
 
Fast va? Om nån beter sig otrevligt mot nån jag älskar är det ju knappast lagtexten jag funderar över? Finns ju massa saker man kan göra förutom att anmäla nån till nån instans. Typ prata med människan.

TS har ju tydligt skrivit att hon inte tål människan i fråga, och då torde en anmälan med oberoende utvärdering vara bättre en att TS lägger sig i.
 
I ett samtal, javisst, men att ställa krav på hur en vuxen människa ska bete sig i sitt eget hem och ställa ultimatum om att om hon inte beter sig mot er måste hon lämna sitt hem? Nej.

Åter igen, vi tänker inte alls avyttra henne. Du läser verkligen mellan raderna.
 
Självklart prata och självklart ska man reagera, men att slänga ut sin förälders livspartner på eget bevåg? Pappan har ju utryckt att han är glad att ha henne.
Givetvis argumenterar jag inte för att TS ska kasta ut någon. Jag menar bara att man givetvis visst kan "göra nåt" förutom anmäla till soc. Till exempel säga "jag förstår att du har det tufft men i och med att du inte vill ha nån hjälp så känner jag att jag inte orkar lyssna på hur du beklagar dig längre". Eller vad man nu vill.

För mig är steget mellan "göra ingenting" och "orosanmälan till soc" enormt stor.
 
TS har ju tydligt skrivit att hon inte tål människan i fråga, och då torde en anmälan med oberoende utvärdering vara bättre en att TS lägger sig i.

Jag har inget emot henne, per se. Att hon däremot ondgör sig över situationer som hon faktiskt kan påverka om hon skulle anstränga sig och sprider negativitet när läget ändå är så pissigt som det är - det tål jag inte.
 
I vilken värld då? :confused: Det är bara Buke folk är sådär drastiska, har seriöst inte träffat en människa i verkligheten som skulle gå till soc i det här läget.

De flesta brukar lösa sådant själva, men tydligen så vägrar ju TS och pappans sambo tala vettigt med varandra
 
Gnället och tjatet regleras inte, men avgjörande om hemhjälp mm är det hon och din far som bestämmer.

Jo, det har jag ju inte sagt något om heller. Som sagt, vi hade hemtjänst hos dem en period för att se om det skulle underlätta då pappas sambo tyckte att allt var så jobbigt kring pappa. De beslutade själva att avsluta den kontakten, och det har vi barn inte sagt nåt om alls.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 463
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 657
Senast: Badger
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: Tass
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 275
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp