Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Återbesök igen idag med min. Sin vana trogen så drog han loss skon på sitt skadade ben två dagar innan. Hade släppt på insidan och var vriden, så fick lasta på kvällen och köra hem till vår snälla hovslagare som tog av och slog på den igen. :crazy:

Annars har han känts bättre igen nu, och vi var på vår första dressyrträning sen i oktober igår och var rätt fin!

Idag var han lite halt på samma framben som tidigare på gången, men inte på volt.

Ultraljudet visade att han IGEN dragit upp en liten blödning i gaffelbandet. I det gamla (annars läkta) ärret. :banghead::banghead::banghead:

Tja, vi vet iaf hur han fick sin skada. 🤷‍♀️

*trött*

Nu ska vi fortsätta med samma belastning 4 veckor till pga den nya skadan.

Någon med supertips för att hindra klumpedunsen från att trampa loss skon igen? :bag: Han går såklart redan med boots 24/7.

Återbesök igen idag med min. Sin vana trogen så drog han loss skon på sitt skadade ben två dagar innan. Hade släppt på insidan och var vriden, så fick lasta på kvällen och köra hem till vår snälla hovslagare som tog av och slog på den igen. :crazy:

Annars har han känts bättre igen nu, och vi var på vår första dressyrträning sen i oktober igår och var rätt fin!

Idag var han lite halt på samma framben som tidigare på gången, men inte på volt.

Ultraljudet visade att han IGEN dragit upp en liten blödning i gaffelbandet. I det gamla (annars läkta) ärret. :banghead::banghead::banghead:

*trött*

Någon med supertips för att hindra klumpedunsen från att trampa loss skon igen? :bag: Han går såklart redan med boots 24/7.
Fy så tråkigt!
Jag red en häst för flera år sedan som inte fixade kuperade hagar. Drog skorna hela tiden och fick problem med hovarna. Fick gå i platt hage i flera år när hovarna åtgärdades, och kunde sedan successivt gå i lite mer ”utmanande” hagar.

*trött*

Shoe secure, skulle det kunna hjälpa?

Hon har alltid slitit mycket mer utsida bak, tar vi av skorna kommer hon slita själva hoven helt snett och inte av skon eller tänker jag fel? Med skor kan vi ändå försöka ge henne mer stöd där det behövs (vad jag förstått av hovis)

Förra sommaren när hon bara gick på bete juni-sep drog vi av skorna, hovis hade det kämpigt första skoningarna för att försöka få tillbaka en bra form
Hästarna sliter inte så mycket på fötterna när dom går i gräshage och har man barfotaboots på när dom rids så brukar det sällan bli ett problem. Man kan dock inte som hästägare hantera fötterna som med skodda hovar utan man behöver vara lite mer aktiv och införskaffa en rasp och hovkniv, rek loopkniv, för att hålla efter små uppslag på hovarna. Blir mest när sömhålen växer ner då dom har en tendens att flisa upp hovarna sas. Det är även bra att i samråd med sin hovslagare/hovvårdare raspa lite mellan dens besök.

Det är ju mer jobb med barfotahäst men dom är ofta friskare om hovarna verkas rätt eftersom hovarna får jobba som dom ska. Tyvärr så finns det ingen enhetlig evidensbaserad syn på hur hovarna ska verkas varken från hovslagare eller hovvårdare och det är ett lotteri att hitta en som är bra och får hovarna att fungera bra. En vän har just nu problem, ordinarie hovvårdare är sjukskriven och dom hon tagit in istället gör inte alls ett lika bra jobb och då börjar hovarna dra iväg direkt. Inte så uppmuntrande tyvärr, jag sköter min hästs hovar själv numer pga liknande scenario som för min vän..

Shoe secure, skulle det kunna hjälpa?
Jag har övervägt och förkastat det tidigare med tanke på att han går på lösdrift och det står att de inte är till för att bäras hela tiden. Men det kanske kan vara värt att testa ändå. Ta av dem några timmar om dagen när jag är där och han rids/står inne.

Har du nån erfarenhet av dem?

Jag har övervägt och förkastat det tidigare med tanke på att han går på lösdrift och det står att de inte är till för att bäras hela tiden. Men det kanske kan vara värt att testa ändå. Ta av dem några timmar om dagen när jag är där och han rids/står inne.

Har du nån erfarenhet av dem?
Nej tyvärr inte, bara sett att de finns

Osteopaten var ute idag igen, och som jag förstod det tyckte hon att det kändes bättre! Det är många lager att ”skala av” men hon behövde inte börja om på ruta 1 utan kunde mer fortsätta där hon slutade sist.

Jag har lite svårt att ta in för mycket information på en gång pga min MS, så jag minns sällan i efterhand allt som sades. Men det var positivt iallafall, och det är alltid bra 😅

Hon kommer tillbaka om 4v igen.

Agria har precis nekat mig ersättning för läkemedel (plegicil för att kunna genomföra igångsättning). De hänvisar till att det är förebyggande behandling. Jag har fått ersättning för detta massor av gånger innan i samma situation, ngn som vet om de ändrat något kring just lugnande under igångsättning?
Ska nog ringa dem och fråga, men blev så förvånad.

Agria har precis nekat mig ersättning för läkemedel (plegicil för att kunna genomföra igångsättning). De hänvisar till att det är förebyggande behandling. Jag har fått ersättning för detta massor av gånger innan i samma situation, ngn som vet om de ändrat något kring just lugnande under igångsättning?
Ska nog ringa dem och fråga, men blev så förvånad.
Dom kanske har ändrat det där, jag vet att jag fick det betalt också då det gavs på veterinärens inrådan. Kanske det som är problemet att veterinären inte uttryckt att det är nödvändigt? För om det är en förutsättning för att hästen ska kunna sättas igång på ett hållbart sätt bör dom ersätta det.

Dom kanske har ändrat det där, jag vet att jag fick det betalt också då det gavs på veterinärens inrådan. Kanske det som är problemet att veterinären inte uttryckt att det är nödvändigt? För om det är en förutsättning för att hästen ska kunna sättas igång på ett hållbart sätt bör dom ersätta det.
Ja, så kan det ju vara. Vi har ju liksom knappt tagit oss av stallplan (ens för promenader) så utan pleg skulle hon få gå hela igångsättningen i ridhus liksom.. Blev så förvånad för Nelly har behövt pleg vid de flesta av sina skador och jag har alltid fått det ersatt..

Det känns generellt som de blivit pipigare att ersätta. Är ju många fall de inte ersatt gastroskopi med trots symptom och rekommendation från veterinär om gastroskopi - men har inga magsår hittats så ingen ersättning

Det känns generellt som de blivit pipigare att ersätta. Är ju många fall de inte ersatt gastroskopi med trots symptom och rekommendation från veterinär om gastroskopi - men har inga magsår hittats så ingen ersättning
Ja det har jag hört. Trist att det blir en sån utveckling. Jag har hittills aldrig varit med om att de nekar dock, så blev jätteförvånad. Använder ju liksom försäkringen frekvent eftersom nelly ständigt skadar sig..

Vi blev också nekade ersättning, för specialskoningen hos Sveland. Tydligen finns inte benödem och trasigt imparligament på deras lista över diagnoser de ersätter. Det är ju bra att veta. Tänker man att hästen ska ha lite knasiga diagnoser, och inte bara vara enligt skolboken, så är det bra att ha ett annat bolag. Nu har de visserligen ersatt det mesta (ska precis skicka in vattenträningen, så håll tummarna för att de tar den!).

Mirris är äntligen friskförklarad i hoven. Rekommenderas att specialskos var femte vecka med aluminiumsula mm fram till nästa ÅB i Augusti. Det är för att han har en liten liten skugga på gaffelbandsförgreningen. Det var inte samma som syntes på MR, men han är ju överrörlig så det är inte omöjligt att det faktiskt är så där han ser ut.

Han behandlades också i ryggen för i höstas när han ställdes av så slutade jag i stort sett också rykta och cirkulationen blev ju sämre, och då fick han knölar. Jag ryktar inte för att han inte gillar det, och då stampar han med sitt dåliga framben. Men nu hoppas jag att knölarna ska ge med sig så ska jag tvätta honom med allergivänligt schampoo eller tvål som tar bort fettet i hans hårrem, den är väldigt tät och då är risken stor att knölarna kommer tillbaka.. Alltid är det något. Eftersom han fått kortison för knölarna så får han inte äta gräs på några dagar. Det är vårt största problem nu, att han är ARG för att jag är så dum mot honom. Han stannar utanför stalldörren och backar och vill inte gå in i stallet,. Han vill ju äta gräs! På lördag ska han ut till kompisarna igen och jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att se hur glad han kommer att bli.

Ja det har jag hört. Trist att det blir en sån utveckling. Jag har hittills aldrig varit med om att de nekar dock, så blev jätteförvånad. Använder ju liksom försäkringen frekvent eftersom nelly ständigt skadar sig..
Kan uppdatera efter telefonsamtal med Agria. Handläggaren där menar att plegicil är "förebyggande behandling" eftersom det inte är ett behandlande läkemedel. Jag frågade om detta var en ny grej eftersom jag fått plegicil ersatt vid flera tillfällen innan men nej, så har det tydligen alltid varit. Handläggaren menade på att de som godkänt detta innan har gjort fel.

Det är ju ingen enorm kostnad, men när de är skadade så har man ju kostnader upp över öronen ändå och då är det tacksamt att få tillbaka. Jag kan ju hålla oss i ridhuset under hela igångsättningen också för att slippa pleg, men det är ju inte så sunt och blir ingen bra rehab. Får stå för det själv bara. Det är ju onekligen inte ett behandlande läkemedel, även om det för vår del är en nödvändighet för att kunna genomföra ordinerad rehab fullt ut. Tycker det är så konstigt bara att de hävdade att det alltid varit såhär.
Jag skulle tro att jag fått pleg ersatt vid iaf 4 skadetillfällen och eftersom det varit lång rehab så har det varit flera kvitton under varje skadetillfälle. Märkligt att deras handläggare skulle ha gjort fel så många gånger..

Kan uppdatera efter telefonsamtal med Agria. Handläggaren där menar att plegicil är "förebyggande behandling" eftersom det inte är ett behandlande läkemedel. Jag frågade om detta var en ny grej eftersom jag fått plegicil ersatt vid flera tillfällen innan men nej, så har det tydligen alltid varit. Handläggaren menade på att de som godkänt detta innan har gjort fel.

Det är ju ingen enorm kostnad, men när de är skadade så har man ju kostnader upp över öronen ändå och då är det tacksamt att få tillbaka. Jag kan ju hålla oss i ridhuset under hela igångsättningen också för att slippa pleg, men det är ju inte så sunt och blir ingen bra rehab. Får stå för det själv bara. Det är ju onekligen inte ett behandlande läkemedel, även om det för vår del är en nödvändighet för att kunna genomföra ordinerad rehab fullt ut. Tycker det är så konstigt bara att de hävdade att det alltid varit såhär.
Jag skulle tro att jag fått pleg ersatt vid iaf 4 skadetillfällen och eftersom det varit lång rehab så har det varit flera kvitton under varje skadetillfälle. Märkligt att deras handläggare skulle ha gjort fel så många gånger..
Jag har också fått plegecil på försäkringen, Agria. Märkligt att de ändrat det nu, kanske de veterinärkostnaderna är allmänt höga och att det är därför de är mer restriktiva? Har aldrig haft något problem med dem innan.

Agria (kanske även andra bolag, men är säker på Agria iaf) har även börjat ifrågasätta när vi vill operera hundar med livmoderinflammation (pyometra) akut tex på helger. Även om det är var i livmodern när den tas ut och tillståndet kan förvärras väldigt fort så tycker de att hundarna kan vänta till icke-jourtid om de inte redan håller på att dö, typ…

Agria (kanske även andra bolag, men är säker på Agria iaf) har även börjat ifrågasätta när vi vill operera hundar med livmoderinflammation (pyometra) akut tex på helger. Även om det är var i livmodern när den tas ut och tillståndet kan förvärras väldigt fort så tycker de att hundarna kan vänta till icke-jourtid om de inte redan håller på att dö, typ…
Men oj! Jag har alltid upplevt agria som enkla, men verkligen trist om det förändras.

Jag har också fått plegecil på försäkringen, Agria. Märkligt att de ändrat det nu, kanske de veterinärkostnaderna är allmänt höga och att det är därför de är mer restriktiva? Har aldrig haft något problem med dem innan.
Jag börjar fundera på vad jag skrivit när jag skickat in recept tidigare. Nu skrev jag nog typ ”plegicil enligt ordination för igångsättning”. Vet intw om jag skrivit så innan eller typ bara ”läkemedel enligt ord”? Funderat på om det kan ha påverkat..

Men shit, helt sinnessjukt

Jag börjar fundera på vad jag skrivit när jag skickat in recept tidigare. Nu skrev jag nog typ ”plegicil enligt ordination för igångsättning”. Vet intw om jag skrivit så innan eller typ bara ”läkemedel enligt ord”? Funderat på om det kan ha påverkat..
Jag tror svaret är där. Innan har de bara sett ett recept på läkemedel och ersatt. Men nu att det står för igångsättning så bedömer det de som förebyggande och ej behandlande

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka