Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Random äldre bild från höst 2020. Det behöver liksom inte vara en per automatik dålig hovis tycker inte jag men ibland finns inte förutsättningar att "sko bättre". För min var det tappskor, ömhet, reagerade mycket på om man "tog för mycket trakt" osv. Har testat en herrans massa genom åren och som syns på bilden nedan har han (i större perioder tyvärr) ofta belastat hovarna otroligt mycket i tån.

Men jag ska sluta spamma nu 😅 Hovar är ett aber verkligen.

Visa bifogad fil 168747
Alltså superintressant. Den här bilden tycker jag känns "fel" på något sätt, jämfört med de andra (nyare) du la upp. Men skulle ha svårt att sätta ord på det, så mer en känsla en kunskap.

M kommer inte att ha problem med hagkompis i sommar... en fd hagkompis fick fång igår... så när hon väl kommer ur boxvilan får de gå i ruta + liten hage bredvid varandra och M kan beta av innan kompisen får gå dit. Under kompisens boxvila får M vara sällskap inne halva dagen och min andra häst får ta andra passet inne så hon kan banta lite (för henne är mat vääääldigt viktigt.)

Suck... ja på något sätt är det ändå skönt med två justerade hästar samtidigt och att vi är två hästägare. Plus att de andra två ponnyerna ska fortsätta att gå in på nätterna ett bra tag så vi alla kommer att hjälpas åt med pass, när de andra hästarna är ute på bete.

M kommer inte att ha problem med hagkompis i sommar... en fd hagkompis fick fång igår... så när hon väl kommer ur boxvilan får de gå i ruta + liten hage bredvid varandra och M kan beta av innan kompisen får gå dit. Under kompisens boxvila får M vara sällskap inne halva dagen och min andra häst får ta andra passet inne så hon kan banta lite (för henne är mat vääääldigt viktigt.)

Suck... ja på något sätt är det ändå skönt med två justerade hästar samtidigt och att vi är två hästägare. Plus att de andra två ponnyerna ska fortsätta att gå in på nätterna ett bra tag så vi alla kommer att hjälpas åt med pass, när de andra hästarna är ute på bete.
Tråkigt med fång men ändå skönt det löst sig med sällskap

min treåring är skadligt fet och min stallägare vill inte riktigt se allvaret utan hävdar bara att unghästar inte får fång.
Vi får se, ska diskutera lite lösningar men att förebygga fång är helt klart att föredra än att spendera resten av hästens liv med att se till att det inte kommer tillbaka. Ska börja med betesreducerare och har beställt hem en Thinline, men de står dessutom på fri tillgång på hö den tid de inte går på gräs.
Hon har eksem och behandlas med kortisonpreparat i ansiktet vilket gör huden skör och väldigt skavkänslig. 😩

min treåring är skadligt fet och min stallägare vill inte riktigt se allvaret utan hävdar bara att unghästar inte får fång.
Vi får se, ska diskutera lite lösningar men att förebygga fång är helt klart att föredra än att spendera resten av hästens liv med att se till att det inte kommer tillbaka. Ska börja med betesreducerare och har beställt hem en Thinline, men de står dessutom på fri tillgång på hö den tid de inte går på gräs.
Hon har eksem och behandlas med kortisonpreparat i ansiktet vilket gör huden skör och väldigt skavkänslig. 😩
Min treåring fick fång. Han var IR men det fanns inte den kunskapen då som finns idag så jag fattade inte varför han var så fet och hade depåer trots att han gick på helt nedbetat och bantade 🙈🥺
Sen fick han fång när regn avlöste torrt soligt väder. Minns att när vet kom efter lunch var han typ 5e fånghästen den dagen

Har du ingen möjlighet ta den av gräs? Jag skulle inte våga ha på gräs ens med reducerare om den är fet. För många hästar/ponnyer blir det på tok för mycket ändå.

Jag har grav fångnoja för min nya. Så han får inte gå ut med kompisar på gräs som tänkt. Utan står och bantar i liten hage med begränsad mängd mat. Svintråkigt för honom, men fång är ju ännu tråkigare.

Min treåring fick fång. Han var IR men det fanns inte den kunskapen då som finns idag så jag fattade inte varför han var så fet och hade depåer trots att han gick på helt nedbetat och bantade 🙈🥺
Sen fick han fång när regn avlöste torrt soligt väder. Minns att när vet kom efter lunch var han typ 5e fånghästen den dagen

Har du ingen möjlighet ta den av gräs? Jag skulle inte våga ha på gräs ens med reducerare om den är fet. För många hästar/ponnyer blir det på tok för mycket ändå.

Jag har grav fångnoja för min nya. Så han får inte gå ut med kompisar på gräs som tänkt. Utan står och bantar i liten hage med begränsad mängd mat. Svintråkigt för honom, men fång är ju ännu tråkigare.
Jag hoppas hon kan pilla med betesreducerare halva dygnet och sen svälta halva dygnet med halm och nått kg hö. Så kan den stora beta fritt och få lite hö. Alternativet så lär hon nog gå själv i vinterhagen och kan inte komma upp till ligghallen heller för den kommer ägaren vilja ha till sin stora öppen till gräset.
Vinterhagen är i en liten björkskog med massa knott 😰

Jag hoppas hon kan pilla med betesreducerare halva dygnet och sen svälta halva dygnet med halm och nått kg hö. Alternativet så lär hon nog gå själv i vinterhagen och kan inte komma upp till ligghallen heller för den kommer ägaren vilja ha till sin stora öppen till gräset.
Vinterhagen är i en liten björkskog med massa knott 😰
Håller tummarna det fungerar. Är besvärligt när de har dubbla problem (det hade ironiskt min med, han var också knottallergisk)

Det går inte dela av ligghallen så den kan nås från två hagar?

Håller tummarna det fungerar. Är besvärligt när de har dubbla problem (det hade ironiskt min med, han var också knottallergisk)

Det går inte dela av ligghallen så den kan nås från två hagar?
Den är faktiskt delad men sitter ihop med byggnaden där vi har sadelkammare, uppbindning och förråd så då måste ena hagen korsa framför dörrarna till dessa utrymmen och vet inte om det fungerar.. alternativt ledas ut till en annan gräshage där de precis gödslat också 🤓
Hästlivet är enkelt när man bara kan släppa de på gräs och låta dem sköta sig själva.
Inte så enkelt när man som inhyrd behöver krångla för att inte få en sjuk häst. 😩

Mitt sto mår inte bra 😞 Sista veckorna har hon vid några tillfällen ”stapplat” med bakbenen, lite som att hon tappar balansen eller ska kasta sig bakåt. Det har hänt vid sadling, skoning och så i helgen när hon bajsade. Hon var ställd på box och i sjukhage redan förra fredagen pga rejält hård fettnacke. Jag var bortrest men min fantastiska syster agerade snabbt.

Veterinär var ute i måndags. Nacken och övervikten är ett problem, men hon har iaf inte fått fång, tack och lov. Hon var rejält stel och öm över kors och länd. Prover är tagna för EMS och PSSM och går nu på metacam. Går i sjukhage utan gräs och idag ska jag åka och titta på ett hö som enligt analysen skulle vara väldigt bra för henne.

Jag försöker att inte ta ut katastrof i förskott men det är svårt. Fångest och rädsla för att hon har kroniska sjukdomar. Har hon PSSM gissar jag att jag ska testa hennes avkomma också (nån som har koll på hur ärftligheten är?).

Fång i kombination med PSSM är en mardröm, jag haf personlig erfarenhet av det... Man vill ju helst att dom ska stå rätt så stilla när dom har ett aktivt fånganfall, men röra på sig mycket och milt varje dag för PSSM:en...

Och att leta sockerlågt hö är ju jobbigt det med. Min behövde under 10% WSC, en gång körde jag 20 mil enkel väg för att hämta ett lass torrhö...

Mitt bästa tips för både EMSen och PSSMen är att ni måste, måste, måste promenera varje dag. Inga vilodagar, om ni inte har en lösdrift där dom vandrar mycket. Undvik fånganfall till varje pris, för den smärtan dom får av kombinationen fång+pssm-anfall är inte värdig.

ALCAR, extra E-vitamin, extra magnesium, inget kraftfoder utom möjligtvis sköljd betfor / Kwikbeet för att få i mineralerna, eller lusernfria gräspellets. En del reagerar nämligen på lusern, så uteslut det tills ni är i god form igen och har marginaler till att prova annat.

Är PSSM-provet positivt är det helt ok att avliva. Det är skitjobbigt att hålla en PSSM-häst smärtfri.

Edit:
Ser nu att testet var negativt, antar att ni gjorde gentest för PSSM1? Är det en kallblodsras så kan ni nog andas ut isf, men varmbloden kan ha PSSM2 som endast testas via muskelbiopsi.

Alltså superintressant. Den här bilden tycker jag känns "fel" på något sätt, jämfört med de andra (nyare) du la upp. Men skulle ha svårt att sätta ord på det, så mer en känsla en kunskap.

Jag märkte upp dem lite snabbt. För mig känns det som att den där känslan är i hur belastningen ligger. Tydligt i tån på den äldre bilden, lite mer bekväm i den bakre delen och därmed lite längre bak på de nyare. Ytan framför/bakom hovleden är ju ingen större skillnad tex!

När jag fotat hela benen har man tex sett skillnad I hur mycket han sjunkit ner kotleden när belastningen flyttats bakåt. Det är ju otroligt ansträngande och skadligt för en häst att konstant inte vilja stå på sina hovar 💔 Tror helt klart bekvämlighet (och därmed hållning) är ett superviktigt område att fokusera på.

1000020533.webp

Det blev inte så bra som det var tänkt. Mirre är svullen igen, den här gången gaffelbandsfästet eller yttre sidoligamentet vänster fram (samma dåliga ben). Vi har trappat upp lite och igår harvade jag tom vår galoppbana för att den skulle fungera, men i morse när jag skulle släppa ut honom var han svullen. Vi har en ET i stallet så hon har lasrat och så blev det till att vara kvar i boxen, för han har trampat av sig en sko i hagen dessutom (efter att jag upptäckte svullnaden).

Känner mig oroad och trött samtidigt. Kommer vi någonsin komma igång igen? :(

Denna våren ger mig lite extra erfarenhet av sårvård. Nu har ena hästen fått ett hål mellan ganascherna, ca 2cm i diameter och 3cm djupt. Det är in till käkbenet och en flisa är avslagen. Så måste boka till på kliniken för röntgen. Än sålänge blir det penicillin och flunipaste här hemma. Veterinären tryckte in en hel sorbact i hålet igår. Hade vätskat en del under senaste dygnet. Satte snögg med en binda i nu ikväll så det suger upp blodet mer för jag är lite rädd för att det blir mycket flugor om snöggen är blodig..

20250605_222704.webp

Anna, osteopaten, var ute idag igen för tredje gången. Jag nämnde att Agora varit mer motvillig till arbete från marken senaste tiden, och att Annas behandlingar inte har gett några framsteg/tydliga förändringar. Nu riktade hon in sig mer på bakdelen, hon tyckte A hade lite dålig balans när hon drog i svansen i skritt bland annat.
Något vi också pratade om var att Anna reagerat på att de gånger hon varit hos oss, är att A höjt huvudet och backat när Anna känner framifrån på båda sidor om halsen (över C3) och frågade om röntgen tagits där men den är inte röntgad tyvärr.

Berättade även om min procedur hos ARN, som håller på att utreda ärendet med Dunstan. Agora skulle få vila helt i två dygn, sedan promeneras och sedan tömköras, för att se om dagens behandling gett någon positiv förändring. Anna var ärlig med att säga att har inget hon gjort hittills gett resultat finns det kanske inte så mycket mer hon kan göra.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag checkat in hästen på klinik och bett de göra varenda undersökning som går, men så ser det ju inte ut tyvärr.

Man vet ju aldrig, om vi ens hittat grundproblemet eller om där finns ännu mer vi inte vet om.

IMG_2277.webp

Min lille häst är inte halt längre! Ska avsluta metacam-kuren men fortsätta gå i sjukhage två veckor till. Inget gräs såklart utan fortsatt strikt diet. Han har tappat en del vikt redan men det finns mer att ta på… sen är problemet hur jag ska lösa större hage och sällskap… har min treåring plus två tvååringar på bete precis bredvid sjukhagen, så han har lite sällskap, men jag kommer att behöva flytta unghästarna till en annan beteshage så småningom och där finns ingen lämplig plätt i anslutning. Får se vart jag kan göra av honom.

Anna, osteopaten, var ute idag igen för tredje gången. Jag nämnde att Agora varit mer motvillig till arbete från marken senaste tiden, och att Annas behandlingar inte har gett några framsteg/tydliga förändringar. Nu riktade hon in sig mer på bakdelen, hon tyckte A hade lite dålig balans när hon drog i svansen i skritt bland annat.
Något vi också pratade om var att Anna reagerat på att de gånger hon varit hos oss, är att A höjt huvudet och backat när Anna känner framifrån på båda sidor om halsen (över C3) och frågade om röntgen tagits där men den är inte röntgad tyvärr.

Berättade även om min procedur hos ARN, som håller på att utreda ärendet med Dunstan. Agora skulle få vila helt i två dygn, sedan promeneras och sedan tömköras, för att se om dagens behandling gett någon positiv förändring. Anna var ärlig med att säga att har inget hon gjort hittills gett resultat finns det kanske inte så mycket mer hon kan göra.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag checkat in hästen på klinik och bett de göra varenda undersökning som går, men så ser det ju inte ut tyvärr.

Man vet ju aldrig, om vi ens hittat grundproblemet eller om där finns ännu mer vi inte vet om.

Visa bifogad fil 169120
Jag skulle som sista utväg innan du gör något drastiskt dra av skorna för dom där fötterna ser inte kul ut!! Tänkt dig själv om du skulle gå i opassande skor hela tiden, alltså dygnet runt, hur ont i kroppen skulle du inte få då? Så där ska hovar inte se ut och jag blir uppriktigt upprörd hur någon hovis kan känna någon form av stolthet över det arbetet.

Jag skulle som sista utväg innan du gör något drastiskt dra av skorna för dom där fötterna ser inte kul ut!! Tänkt dig själv om du skulle gå i opassande skor hela tiden, alltså dygnet runt, hur ont i kroppen skulle du inte få då? Så där ska hovar inte se ut och jag blir uppriktigt upprörd hur någon hovis kan känna någon form av stolthet över det arbetet.
Om det hade varit hovarna, borde hon inte vara sämre ute då på hårt underlag? Hon är mer framåt ute än i paddock/manege 🤔

Om det hade varit hovarna, borde hon inte vara sämre ute då på hårt underlag? Hon är mer framåt ute än i paddock/manege 🤔

Det vandrar ju uppåt. Behöver inte vara öm i fötterna men en järnsko flexar inte som en hov. Är den uppepå det skodd dåligt (detta kan vara av godkända, klinik hovslagare) blir det tyvärr värre.
Jag är inte så kunnig men om en nördar ner sig lite och ser filmer på en hov utan sko, hur den avlastar nedslag i marken till skillnad mot en med sko så förstår en varför vissa hästar inte fungerar med skor.

Sen vet jag inte om det är så för din men tycker de är beundransvärt hur du kämpar :heart

En liknelse är om du går med för små skor. Inte såpass att du inte kan gå men de är obekvämt. Tillslut anpassar du dig men kroppen har tagit stryk av det.

Nyfiken fråga - hon en häst är dåligt skodd och verkad så borde det väl krävas mer än att ta av skorna? Borde väl krävas ett långsiktigt jobb med att justera hovar och vinklar? Oavsett om dem har skor eller är barfota?

Funderar på att åka tillbaka till Kungsbacka hästklinik och be dom kolla bakknäna igen, ffa vb. Det har varit tal om det tidigare men så blev hon ju akut halt förra våren och vi skulle fortsätta med bland annat knäna vid återbesöket efter sommaren. Läser man om knäproblematik leder det ofta till ländryggspåverkan (vilket hon har), även stelhet/låsningar i halsen (då C3 som osteopaten lagt märke till). Även ev ta några plåtar på halsen.

Känner att jag måste utesluta allt innan jag kan ge upp på detta.

Fynden som Husaby gjorde kanske inte alls är grundproblemet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka