Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade nog också gått i de tankarna i din sits…

Nu är ju mina hästar väldigt lugna i hagen. Men det ska mycket till för att jag skulle ställa någon av dem i sjukhage. Då har de det bättre med sina kompisar. Men som sagt, det är lugna individer.
Ja, skulle han varit lugn i större hage så hade han ju fått gå där. Och vet har även frågat om jag tror han är lugn i större hage. Problemet är ju att jag inte bara tror utan vet att han kommer härja då. Så får åtminstone försöka skjuta det så långt framåt det är rimligt. Men nånstans är ju brytpunkten. Hade det inte varit sämsta underlaget nu hade jag nog känt brytpunkten var nu faktiskt. Men att han ska halka runt på vått gräs och lera ger ju risken att vi måste börja om på noll eller värre 🙈

Hon är fortfarande halt. Veterinären ska prata med f-bolaget för att se om det räcker nu. Skriver mer utförligt om besöket sen, det var under all kritik hur jag blev bemött måste jag säga.
IMG_4613.webp

Jag är sjukt jävla less just nu.

Häst mår inte bra och är arg på världen. Ryggen blir inte nämnvärt bättre trots allsköns insatser (massage, kiropraktik, laser, rödljus, stretch, rehabövningar).
Häst måste sederas för att kunna tas in från hagen, promeneras mm. Och måste tas in i förtid även sederad. Men blir sederad för seg i kolan för att kunna tömköras enligt rehabplanen. Så har fått ställa den rehabiliterande/uppbyggande tömkörningen (bara för att skrittat sina 30 min går ju fortfarande bra)

Åb om knappt tre veckor och jag är mest rädd bli bortviftad igen och så ska vi fortsätta vänta på senan och hästen mår skit i övrigt

Nu kommer även perioden där det är halt och lerigt överallt så nu blir det ännu värre när han kokar över...
Det går inte att jobba för hand i träns?
Jag föredrar det före tömkörning när de inte får skutta till och när de är så på tårna att de känns farliga att leda. Man kan ha större kontroll på form och ev utbrott
För hand kan man lägga dem i form och en del av stöket brukar gå att pysa ur genom att jobba så.
Och de brukar vara coolare i form, mindre bubblande som kan koka över. Lägger man dem i rätt form kan man påverka var de tar vägen vid explosion så att det oftast riktas bort från en själv.
Det går att lära in att de ska bort från en som grundtänk.
Tycker det går rätt bra att göra även när de är sederade.
Visst kan det bli cirkus ändå. Men oftast oerhört mkt mindre än vid promenad eller ev även i töm.

Lite kortfattat om besöket.
När vet. frågade hur det gått sen sist berättade jag att hon gick omkull med mig när jag skrittade, att hon sprang över mig bakifrån förra veckan, att när jag ber om trav vid ridning fryser hon fast och vägrar, att när jag tömkör och driver så surar hon och visar missnöje samt ser allmänt ofräsch ut. Jag sa att något drastiskt får hända, inte bara ge ”en liten spruta” i kotan typ. Fick som svar att det inte bara var en liten spruta och att det är hon som bestämmer om saker och ting.

Gick in i ridhuset där vet. vill longera själv som tidigare. Som vanligt är A mer framåt när vi är på klinik och visar inte samma ovilja och tjurighet som hemma. Fick som svar att hon (vet.) longerar 50 hästar i veckan och att A beter sig så mot mig är ett hanteringsfel, som att jag inte har någon aning om vad jag sysslar med. Trots att jag sa att det är jag som longerat henne på de andra klinikerna och hon är lika framåt med mig då som hon var med vet. nu.

Sen var det viktigt att poängtera att det är viktigt att hästägaren är positiv och engagerad under rehab, som att jag inte kämpat tillräckligt..

Sen bestämdes dock att vet. skulle prata med f-bolaget för att se om det räcker, eftersom hästen blivit sämre när vi ökat belastningen lite och prognosen inte är bra. Det sa min förra vet. redan i juni men det lyssnade ingen på..

När vet. frågade hur det gått sen sist berättade jag att hon gick omkull med mig när jag skrittade, att hon sprang över mig bakifrån förra veckan, att när jag ber om trav vid ridning fryser hon fast och vägrar, att när jag tömkör och driver så surar hon och visar missnöje samt ser allmänt ofräsch ut. Jag sa att något drastiskt får hända, inte bara ge ”en liten spruta” i kotan typ. Fick som svar att det inte bara var en liten spruta och att det är hon som bestämmer om saker och ting.

Gick in i ridhuset där vet. vill longera själv som tidigare. Som vanligt är A mer framåt när vi är på klinik och visar inte samma ovilja och tjurighet som hemma. Fick som svar att hon (vet.) longerar 50 hästar i veckan och att A beter sig så mot mig är ett hanteringsfel, som att jag inte har någon aning om vad jag sysslar med. Trots att jag sa att det är jag som longerat henne på de andra klinikerna och hon är lika framåt med mig då som hon var med vet. nu.

Sen var det viktigt att poängtera att det är viktigt att hästägaren är positiv och engagerad under rehab, som att jag inte kämpat tillräckligt..

Sen bestämdes dock att vet. skulle prata med f-bolaget för att se om det räcker, eftersom hästen blivit sämre när vi ökat belastningen lite och prognosen inte är bra. Det sa min förra vet. redan i juni men det lyssnade ingen på..
Vad jobbigt att inte ha en veterinär som man kan bolla sina tankar med! När hon också kan se sen att hästen inte är fräsch.
Hur illa var det?

Vad jobbigt att inte ha en veterinär som man kan bolla sina tankar med! När hon också kan se sen att hästen inte är fräsch.
Hur illa var det?
Hon är säkert irriterad över att hon hade fel, eftersom hon var så himla säker på att detta skulle vi lösa.
A var halt redan när jag sprang rakt ut, innan vet. tog över för att longera. Böjprov gjordes efter detta

Jag har aldrig varit med om att en veterinär vill longera själv. Vad är det för skitklinik du åker till?

Mitt sto var också en sådan i hngre dagar som blåste upp sig och blev supertaggad när man kom iväg. Tog tre kliniker innan vi hittade en som kunde förbi se det och hitta problemet ändå. Och det var husaby.

Jag har aldrig varit med om att en veterinär vill longera själv. Vad är det för skitklinik du åker till?

Mitt sto var också en sådan i hngre dagar som blåste upp sig och blev supertaggad när man kom iväg. Tog tre kliniker innan vi hittade en som kunde förbi se det och hitta problemet ändå. Och det var husaby.
Jag är just nu på en klinik som f-bolaget ville ha en second opinion från i somras efter att min vanliga vet. dömt ut hästen. Inget jag själv valt alltså.

Har varit på Husaby också.

Hon är säkert irriterad över att hon hade fel, eftersom hon var så himla säker på att detta skulle vi lösa.
A var halt redan när jag sprang rakt ut, innan vet. tog över för att longera. Böjprov gjordes efter detta
Jag tror du har rätt där. Men en veterinär ska ju vara professionell nog att kunna lägga sånt åt sidan. Vad tråkigt både med bemötande och statusen. Hoppas du får positivt svar från bolaget, för både din och hästens skull ❤️

Enda gången jag varit med om att vet själv longerat är när veterinären vill visa mig. Man ser helt annorlunda när man står vid sidan av som veterinären brukar göra.

T ex besöket W dömdes ut. Så jag sa att jag var lite knäckt för jag såg ta mig f-n inte hältan, och jag brukar se. Vet trodde nog jag lite ifrågasatte om hästen verkligen var halt (vilket jag inte alls gjorde) och vad att få longera så jag kunde se "utifrån". Och då såg jag den faktiskt. Som bonus tyckte vet att det faktiskt syntes mindre inifrån mitten med. Liten tröst för stukat självförtroende typ

Så borde vara svårare bedöma helt korrekt inifrån med? Liksom om man såg bäst där skulle ju alla veterinärer vilja longera själva?

träffade lite älgar på vägen till stallet (med bilen) idag. La upp en liten story på Insta och då berättade en av grannarna till stallet att de älgarna sprungit runt ridhuset igår och varit vilsna. Så nog fanns det en liten anledning till att han var så upprörd igår.

@Emuliiaa jag känner så otroligt med dig. Jag blev jättearg när jag läste inlägget om hur veterinären behandlat dig idag. Så får det inte gå till! Jag hoppas att ni hittar en lösning där din häst slipper ha ont och att du verkligen känner att du gjort allt för att din häst ska må bra. Av vad jag läst har du verkligen kämpat! Ditt försäkringsbolag och den veterinären får gärna dra dit pepparn växer, om jag får bestämma!

Fick precis meddelande från vet. att hon pratat med f-bolaget och de godtar livansökan. Min fina tjej 💔
Godtar som i att de kommer betala ur ersättning eller godtar som i att det är okej att ni skickar in livskadeanmälan så ska de kolla på den?

Dvs kan du få problem ännu en gång med bolaget eller har de beslutat sig för att sluta bråka?

Kan inte låta bli att bli irriterad över situationen med f-bolaget.. de nekade livansökan i juni när min andra vet. dömde ut A. Nu några månader senare när den nya vet. också insett att hästen inte kommer bli bra går de med på att betala ut liv. Precis samma diagnos som i juni. Ska man bara acceptera denna fördröjningen? De har bara dragit ut på hästens lidande..

Kan inte låta bli att bli irriterad över situationen med f-bolaget.. de nekade livansökan i juni när min andra vet. dömde ut A. Nu några månader senare när den nya vet. också insett att hästen inte kommer bli bra går de med på att betala ut liv. Precis samma diagnos som i juni. Ska man bara acceptera denna fördröjningen? De har bara dragit ut på hästens lidande..
Vad tänker du alternativet är?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur