Skadade laner av bett?

Martina_m

Trådstartare
Vet inte om det ska ligga under detta forum. Men hur vet man om lanerna är skadade på hästen??

Min häst är ganska kämpig i munnen. Spelar ingen roll om jag tar löst eller hårt. Kan bara inte ta en förhållning, alltså kan jag inte heller lätta. Hon är "stum" i munnen kan man säga.

Red med en kapson (mindre modell med någon läderklädd kedja över nosen). Alltså inget i munnen, och då kan jag ta och lätta och hon är en helt annan häst (posetivt menat!!). Imorgon ska jag prova hackamore. Eftersom det är så himla stor skillnad på hästen så har jag funderat över hennes laner!!
En häst som var i stallet får nägra år sen sas ha kroniskt inflamerade laner och kunde iom detta inte ha bett.
Men hur ser/vet man hur lanerna mår?? Jag vet ju knappt vart de sitter på hästen!!:crazy: :confused:

Sv: Skadade laner av bett?

Lanerna är den tandfria delen i hästens mun där bettet ligger.

Men mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dej...Skulle det vara så att lanerna är ok så är det nog bara driva framåt som gäller och inte låta hästen hänga sej i handen när du rider med bett.

Om du ska vara säker på om lanerna är skadade så får du åka till en hästtandläkare. Vad jag funderade över var varför du ska köpa ett hackamore när hästen trivs på kapson som är betydligt trevligare att rida på eftersom man slipper att de knäcker av i nacken, dessutom är det svårare att ställa på än kapsonen. Leta efter en sådan istället!

Försök att få tid hos en hästtandläkare om du är orolig. Går hästen bättre på hackamore är det inte omöjligt att det är något fel i munnen. Det kan också vara så att du rider på ett bett som inte passar hästen och det kan tandläkaren också hjälpa dig med.

Polly_Mulle skrev:
Om du ska vara säker på om lanerna är skadade så får du åka till en hästtandläkare. Vad jag funderade över var varför du ska köpa ett hackamore när hästen trivs på kapson som är betydligt trevligare att rida på eftersom man slipper att de knäcker av i nacken, dessutom är det svårare att ställa på än kapsonen. Leta efter en sådan istället!

ett hackamor kostar 115:- på börjes, en sådan kapson kostar 750:-. Så det är lite skillnad i pris...

Bison skrev:
Hästtandläkare omdelbart bums!!!! Tänk på hästen!!

ok, vad kan hästtandläkaren göra för min häst? (ifrågasätter inte, vill bara veta vad en tandläkare gör i ett sådant tillfälle)

han kan gå in i munnen och titta om något är fel i munnen och om det nu inte är det, så kan han se vilket bett som passar just din pålle och vilken storlek i både tjocklek och längd...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 140
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 270
Senast: Bri
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 845
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur