Bukefalos 28 år!

skällande hund

I

idiot

hur får man bort skällandet från en hund? hon har skällt ända sen hon var bebis och vi har försökt att få bort de lika länge. hon skäller för minsta lilla hela tiden. de är tråkigt att hon gör så eftersom att hon i övgrigt är jätte gullig och kelig och lyssnar bra på oss (förutom de med skällningen).

hon är nu ca 1½år
 
Hej! Vad är det för ras på hunden?Hur ofta och när/i vilka situationer skäller hon? Vad gör Ni/hur reagerar Ni mot henne när hon skäller?Är det "glatt" eller "argt" skällande? Dessa frågor och fler måste man tänka över och svara på för att överhuvudtaget förstå varför hon skäller. hon skäller antagligen för att hon vet att detta ger henne nåt slags uppmärksamhet från Er som flockledare. Dessutom skäller hon för att säga till Er att hon vill något, det kan vara att hon helt enkelt säger att hon saknar ordentligt ledarskap och att hon med sitt skällande försöker ta den platsen. Det är viktigt att tänka på hur man som ägare reagerar när hunden skäller, är det så att Ni genast börjar säga åt henne och dalta med ´henne så blir det en direkt belöning för skällandet och hunden fortsätter med denna metod för att få kontakt. Eller blir Ni arga och hotfulla, detta skapar stress och kan uppfattas som ett slags instämmande i själva skällandet.

Svara gärna på frågorna jag ställde ovan så ska vi se om jag kan ge lite tips!

MVH
Maja :rofl:
 
Hej. Det du kan göra är att lära henne skälla på kommando. Då kan du styra problemet lättare. Har du då lärt henne det kommandot så accepteras inget annat. Likadant när hon ska vara tyst. Då är det det som gäller.
Ev så kan du ignorera henne när hon skäller och berömma när hon är tyst. Hon vill ju ha din uppmärksamhet, vilket hon får om du tex blir arg eller säger till henne.

Lycka till
 
det är en jack russel.
hon skäller varenda gång de kommer någon till stallet vilket är flera gången om dagen, hon skäller aldrig på någon i vår familj. vissa personer som hon ser varje dag skäller hon på varje gång hon får syn på dem.
när hon skäller så säger vi åt henne och då skäms hon och går iväg med sänkt huvud så de verkar ju som om hon fattar men 5minuter senare är de samma sak. hon skäller ut folk som går förbi trädgården också.
 
Antagligen tycker hunden att ni hejjar på henne när ni säger till henne. Har ni provat att ignorera henne när hon skäller? Vad gör hon då? Något annat som ni kan prova är att ge henne en god godis varje gång det kommer någon. Syftet med det är att hunden ska förknippa människorna som kommer med att hon får godis och därför inte "ha tid" att skälla på dem. Vad gör människorna som kommer? Hälsar de på henne eller bryr de sig inte om henne?

/Anna
 
jag hakar på

mina hundar skäller också, men bara när det springer folk i trappen eller om de knackar på vår dörr eller tar genvägen som verkar gå precis utanför vårt fönster. tänkte prova att lära labben skälla och sedan tyst. men hur gör jag med hund nummer 2? det finns nog inte en chans att jag kan lära henne det! hon blir liksom inte tillräckligt frustrerad, eller hur man ska säga, för att ge ifrån sig något skall, utan skäller bara "vaktigt". tips?
 
Det är en terrier och dom är väl "gjorda" för att skälla :D
Jag gjorde följande med min hund.
Varje gång hon skällde bad jag henne komma till min sida.
När hon kom fick hon beröm och ev. en godis.
Forsatte hon att skälla var det lättare att få henne att sluta då det är lättare att få kontakt på nära håll än på långt håll.
Hon visste också att nej betyde "Hör upp med vad du håller på med och ta kontak" så det avbröt också ett skall under förutsättning att vi hade kontakt.
Så efter ett tag så skall hon en eller två gånger och sprang sedan till maken eller mig och slutade skälla.
Hennes uppgift var att varna och när vi har uppmärksammat det så är det sedan uppgift att ta reda på om situationen är allvarlig eller ej.
 
de tror jag nog inte att hon tror då hon skäms väldigt mycket när hon får en tillsägelse. dem människorna som kommer hälsar på henne ibland, men ibland hinner dem inte ens innan hon börjar skälla ut dem.
 
En hund har inte ett sådant minne att den förstår i efterhand vad den har gjort för fel. Därför kan den heller inte skämmas. Din hund blir antagligen osäker och låg när ni skäller på den eftersom den inte förstår varför ni blir arga. Försök istället att ignorera hunden när det kommer folk eller stäng in den i ett annat rum en stund så att den får lugna ner sig. Om du stänger in hunden lugnt och sansat varje gång den skäller så kommer den till slut att sluta med det. Men om du hetsar upp dig så kommer hunden att hetsa upp sig. Det är alltså ingen ide att bli arg och skälla på din hund eftersom den tror att du uppmuntrar den att fortsätta skälla. Du säger: "J**a byracka, sluta skälla", hunden tror du säger: "Hejja hejja, ta busarna...".

cillamuffins: har du provat att klickerträna din hund? Om du inte har gjort det kan det vara värt ett försök!

/Anna
 
jag har använt klickern i kontaktövningar. men jag får väl ta och köpa en sån där bok så jag gör allt rätt. tips på den bästa?
 
vi har försökt att låtsas som ingeting, de hjälper inte. vi säger inte åt henner efter hon har skällt utan när hon håller på.
 
jag har använt klickern i kontaktövningar. men jag får väl ta och köpa en sån där bok så jag gör allt rätt. tips på den bästa?
Jag har köpt en liten billig pocketbok av Anders Hallgren som jag tycker är helt ok, men det finns med all säkerhet mycket bättre böcker att få tag på. Men om din hund är inklickad så är det väl bara att sätta igång att träna! Skapa en situation där någon hjälper dig att ringa på dörren. När din hund hämtar andan eller slutar skälla klickar du. Belöna med JÄTTEGOTT godis. Jag har inte erfarenhet själv av att ha klickat en hund när den skäller vid dörren, men det borde helt klart fungera!

vi har försökt att låtsas som ingeting, de hjälper inte. vi säger inte åt henner efter hon har skällt utan när hon håller på.
Hur länge har ni provat med en lösning? Det räcker inte att prova en eller två gånger utan det gäller att kämpa på ett tag och vara konsekvent. Be de som kommer hem till er att vända hunden ryggen om den skäller och vill ta kontakt. Titta inte på hunden utan låtsas som att den inte är där. När hunden har lugnat ner sig kan ni belöna hunden lugnt genom att ni hälsar på den. Det går inte att fuska och göra på ett sätt en gång och på ett annat sätt en annan gång utan man måste vara konsekvent! Att skälla på hunden fungerar inte, hunden tror att ni uppmuntrar den. Hunden förstår inte att den blir bestraffad, det är därför det inte är någon ide att göra på det sättet vid en sådan här situtation. Det är jättesvårt att ignorera hunden när man själv blir frustrerad för att den inte gör som man säger till den. Det kommer att bli bra så småningom, det är bara att kämpa på!

/Anna
 
risken finns ju att hon tror att jag belönar bevakningen av dörren... skjut inte hunden, någon som läst den? (don't shoot the dog).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 922
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 439
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 334
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 887
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp