Bukefalos 28 år!

Skaka hov!

M

Moja

Hejsan!
Min häst kan buga och jag har också hört att han kan "skaka hov". Alltså att han tar upp hoven så man kan skaka hand med honom. Men jag vet inte hur man gör. någon som vet? Tacksam för svar
Mvh Moa
 
Sv: Skaka hov!

Hejsan! Jag vet egentligen inte hur man lär in det, eller hur man får dom att göra det. Men min häst har jag lärt det och han gör det om jag ställer mej framför honom och knäpper med fingrarna. Har du provat att stå framför hästen och duttat med ett spö på benet???
Bara en tanke?!

//Mallan
 
Sv: Skaka hov!

jag sålde en D-ponny för några år sedan till en tjej som lärt honom massa konster :) hon sa "hov" när hon ville att han skulle ta upp hoven till henne,därefter fick han något gott. i början sa hon "hov" och lyfte upp benet, därefter fick han sin "belöning".

hon lärde honom att ta upp alla benen så genom att stå jämte det ben han skulle lyfta och säga "hov" han satte inte ner benet fören hon tagit i det. då fick han godis.
 
Sv: Skaka hov!

vi tränade det med min shettis, sa hov lyfte hoven o gav godis, fungerade jättebra. En liten nakdel bara att han trodde han skule få godis så fort han lyft hoven så han stod o viftade med frambenen konstant, så det är inget jag skulle lära en häst modell större.
 
Sv: Skaka hov!

Jag lärde min häst(halvblod) detta för många år sedan. Tyckte att det kunde vara en kul och lite gullig grej= INTE! Hon stod och vispade med benet så fort jag kom fram till henne. Så jag slutade med det!
Hon kan det dock fortfarande, så ibland kan jag skaka ben med henne, men då får hon inget godis...

Men med godis och beröm ihop med att du lyfter benet, så får du snart en häst som lyfter på benet på kommando.

Malin
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 817
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
660
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 784
Senast: Morces
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 549
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp