Skall det vara så svårt att hitta stall?

Va? Ta en promenad i skogen har jag gjort med båda mina när jag antingen inte velat/ kunnat rida och när de varit nya och jag tyckt att vi kunde ta det lugnt och utforska omgivningen eller gått för att beta lite, eller som del i rehab osv. Är väl inte konstigt?
Folk tycker det är jätte märkligt häromkring... Även upplevd det i förre stallet med. Fått massor kommentarer om varför jag promenerar för hand och hur mycket min häst är riden etc. Jag tycker inte själv det är märkligt alls utan gör det av många orsaker, men man skall höra mycket förens öronen ramlar av 🤣 vi rider I skogen med. Men verkar vara någon gammalmodig åsikt som lever i bästa vis här i trakten, att när hästen väl är inriden så skall den ridas varje gång man tränar och avsutten träning och promenader i skogen är något man gör med oinridna unghästar 🤭 annars är man "märklig".
 
Folk tycker det är jätte märkligt häromkring... Även upplevd det i förre stallet med. Fått massor kommentarer om varför jag promenerar för hand och hur mycket min häst är riden etc. Jag tycker inte själv det är märkligt alls utan gör det av många orsaker, men man skall höra mycket förens öronen ramlar av 🤣 vi rider I skogen med. Men verkar vara någon gammalmodig åsikt som lever i bästa vis här i trakten, att när hästen väl är inriden så skall den ridas varje gång man tränar och avsutten träning och promenader i skogen är något man gör med oinridna unghästar 🤭 annars är man "märklig".
Tack och lov har jag bra grannar i grannskapet, för det är ingen som "klagat" på att jag gärna går promenader. Ifall någon frågar brukar jag säga att jag också behöver röra på fläsket och ska jag ändå gå en promenad kan jag ju lika gärna ta med någon på turen, hund som häst. Alla verkar tycka att det är en bra idé. :)
 
Jag har nu två hästar eftersom jag tog bort en i somras. Alltså har jag en tom box står "till ingen nytta". Har fått förfrågan om att hyra ut, men jag vill verkligen inte. Jag vill ha lugn och ro hemma :idea: . Jag har blivit ifrågasatt varför, men det är faktiskt inte en rättighet att få stalla upp sig i privatstall. Något en del inte verkar fatta.
Jag får ofta frågan också då jag har stor lösdrift med mycket mark. Jag säger alltid nej, för jag vill ha lugn och ro och inget spring på gården. Och det säger jag också. Folk blir stötta och en person har till och med tagit bort mig på Facebook och slutat prata med mig för att jag inte vill ha någon på gården. Det är ju inte specifikt henne jag inte vill ha, utan ingen!

Sen kan jag absolut ta en häst på bete ifall det är någon som krisar, men då vill jag inte ha någon som är här och rider varje dag, utan hellre någon som spenderar hela sommaren i Spanien. :)
 
Folk tycker det är jätte märkligt häromkring... Även upplevd det i förre stallet med. Fått massor kommentarer om varför jag promenerar för hand och hur mycket min häst är riden etc. Jag tycker inte själv det är märkligt alls utan gör det av många orsaker, men man skall höra mycket förens öronen ramlar av 🤣 vi rider I skogen med. Men verkar vara någon gammalmodig åsikt som lever i bästa vis här i trakten, att när hästen väl är inriden så skall den ridas varje gång man tränar och avsutten träning och promenader i skogen är något man gör med oinridna unghästar 🤭 annars är man "märklig".

Ja, det där är spännande. Jag har fått så mycket gliringar för att jag inte rider min häst varje dag och fått höra i efterhand hur folk pratat och skrattat om att jag minsann alltid hittar på "ursäkter" för att inte rida. Men konstigt nog är det min häst som aldrig varit halt och som fortfarande efter nästan 14 år som ridhäst är rak i kroppen och bra musklad...

Värst var när en person hade en låååång föreläsning kring hur jag skulle träna min ponny, som fått vila pga kändes trött mentalt (hon var fem år och körd enbart ett år), fast personen ifråga bara sysslat med hästar i två år.

Folk är konstiga och jag önskar så att jag kunde ha egen gård. Det är bara att försöka stänga öronen och fortsätta göra det man själv tycker är vettigt.
 
Folk tycker det är jätte märkligt häromkring... Även upplevd det i förre stallet med. Fått massor kommentarer om varför jag promenerar för hand och hur mycket min häst är riden etc. Jag tycker inte själv det är märkligt alls utan gör det av många orsaker, men man skall höra mycket förens öronen ramlar av 🤣 vi rider I skogen med. Men verkar vara någon gammalmodig åsikt som lever i bästa vis här i trakten, att när hästen väl är inriden så skall den ridas varje gång man tränar och avsutten träning och promenader i skogen är något man gör med oinridna unghästar 🤭 annars är man "märklig".
Testa att gå på promenader när man har skrittmaskin, folk tror ju man är helt galen.
 
Folk tycker det är jätte märkligt häromkring... Även upplevd det i förre stallet med. Fått massor kommentarer om varför jag promenerar för hand och hur mycket min häst är riden etc. Jag tycker inte själv det är märkligt alls utan gör det av många orsaker, men man skall höra mycket förens öronen ramlar av 🤣 vi rider I skogen med. Men verkar vara någon gammalmodig åsikt som lever i bästa vis här i trakten, att när hästen väl är inriden så skall den ridas varje gång man tränar och avsutten träning och promenader i skogen är något man gör med oinridna unghästar 🤭 annars är man "märklig".

Låter som du bor i Kungsbacka 😆
 
Folk tycker det är jätte märkligt häromkring... Även upplevd det i förre stallet med. Fått massor kommentarer om varför jag promenerar för hand och hur mycket min häst är riden etc. Jag tycker inte själv det är märkligt alls utan gör det av många orsaker, men man skall höra mycket förens öronen ramlar av 🤣 vi rider I skogen med. Men verkar vara någon gammalmodig åsikt som lever i bästa vis här i trakten, att när hästen väl är inriden så skall den ridas varje gång man tränar och avsutten träning och promenader i skogen är något man gör med oinridna unghästar 🤭 annars är man "märklig".
Ojoj, undrar vad de skulle ha sagt om mig som löptränade med häst vid hand en gång i tiden :rofl: Han skulle sättas igång och jag hade ett lopp att träna för, så jag multitaskade helt enkelt.
 
När jag ser såna här trådar känner jag sån tacksamhet över att ha en egen gård och egna rutiner🥰 Även att jag har en tom box i stallet för tillfället så är jag inte ett dugg intresserad av att ha någon inackorderad, jag vill inte ha massa folk och spring på min gård.
 
När jag ser såna här trådar känner jag sån tacksamhet över att ha en egen gård och egna rutiner🥰 Även att jag har en tom box i stallet för tillfället så är jag inte ett dugg intresserad av att ha någon inackorderad, jag vill inte ha massa folk och spring på min gård.
Ja tanken är att köpa egen gård framöver, men vi är inte riktigt där än. Jag hade dock kunnat ha ha folk inackordnat. Har träffat på massor folk som jag tycker är väldigt trevliga i stallen, har tvärtom varit stallägarnas knäppa idéer som gjort man fått flytta. Tex att man som stallägare tycker det är lugnt att ha hingstar gående bredvid sto med endast vanlig tråd emellan som deautssom hade super dålig ström. Eller ha helt otroligt dålig och ingen ström I stängsel som är bredvid 90 väg. Såna grejor. Väldigt mycket folk som har stall häromkring som verkligen skiter i säkerheten kring hästar, även när man fått berättat hur det är i andra stall folk har stått.

Men hade inte viljat vara beroende av att ha inackordnade men mysigt att ha trevliga folk att umgås med tycker jag. Men förstår såklart även folk som inte orkar med det heller :)
 
Ja tanken är att köpa egen gård framöver, men vi är inte riktigt där än. Jag hade dock kunnat ha ha folk inackordnat. Har träffat på massor folk som jag tycker är väldigt trevliga i stallen, har tvärtom varit stallägarnas knäppa idéer som gjort man fått flytta. Tex att man som stallägare tycker det är lugnt att ha hingstar gående bredvid sto med endast vanlig tråd emellan som deautssom hade super dålig ström. Eller ha helt otroligt dålig och ingen ström I stängsel som är bredvid 90 väg. Såna grejor. Väldigt mycket folk som har stall häromkring som verkligen skiter i säkerheten kring hästar, även när man fått berättat hur det är i andra stall folk har stått.

Men hade inte viljat vara beroende av att ha inackordnade men mysigt att ha trevliga folk att umgås med tycker jag. Men förstår såklart även folk som inte orkar med det heller :)

Ja men att hitta mysiga och vettiga folk är skitsvårt. De flesta låter bra, men sen står man där med mer problem än vad man får betalt för. Mycket snack och lite verklighetsanknytning hos folk, har varit min upplevelse.

Jag har genom åren haft två handfullar inhyrda och ärligt talat så var bara 10% av dom något att hänga i granen. Och 20% var heltokiga. Resten var en mild besvikelse. Inte värt slitaget på mig eller gården.
 
Ja men att hitta mysiga och vettiga folk är skitsvårt. De flesta låter bra, men sen står man där med mer problem än vad man får betalt för. Mycket snack och lite verklighetsanknytning hos folk, har varit min upplevelse.

Jag har genom åren haft två handfullar inhyrda och ärligt talat så var bara 10% av dom något att hänga i granen. Och 20% var heltokiga. Resten var en mild besvikelse. Inte värt slitaget på mig eller gården.
Jag kan (tyvärr) bara hålla med dig.
Hästmänniskor är ett släckte för sig. Har bara stött på en handfull vettiga inackorderingar och ännu färre vettiga stallägare.

En del stallägare anser att jag är lika ovettiga som jag anser de vara ovettiga…

Jag saknar inte det minsta att vara i stallet, skadade hästar och träffa människor jag aldrig valt i vanliga fall.

Det enda jag saknar är själva ridningen … men jag red faktiskt mer innan jag köpte häst än under tiden jag hade min (sista) ständigt skadade häst…

Vet flera med eget stall som aldrig skulle ta emot inackorderingar och ännu fler som slutat ta in inackorderingar…
 
De märkligaste stallägarna jag varit med har varit i södra delarna av landet. Det har varit allt från att de stulit hö (blev som märkligt när det gick fyra storbalar av mitt hö/månad till mina två hästar och en bal/två månader till stallägarens två hästar🙄). Det har lånats utrustning/ändrats rutiner/varit utsläpp "när en vaknar" osv osv.

Här uppe i norr har jag stått i nuvarande stall i snart sju år och det tidigare i fem år (tvärs över vägen😁). Det som gjort mina senaste tio år som inack enklast har varit att jag har två hästar och att mitt svar till stallägare har varit "då löser jag det". Vilket i sin tur inneburit att jag har tagit massor av utsläpp och fodringar bara för att få bra utetider tex. Nu hyr jag ett eget stall med två boxar och jag älskar det. Gör allt själv.

Har funderat på att bara ha en häst framöver men det faller helt på att jag inte vill dela stall med folk🙈.
 
De märkligaste stallägarna jag varit med har varit i södra delarna av landet. Det har varit allt från att de stulit hö (blev som märkligt när det gick fyra storbalar av mitt hö/månad till mina två hästar och en bal/två månader till stallägarens två hästar🙄). Det har lånats utrustning/ändrats rutiner/varit utsläpp "när en vaknar" osv osv.

Här uppe i norr har jag stått i nuvarande stall i snart sju år och det tidigare i fem år (tvärs över vägen😁). Det som gjort mina senaste tio år som inack enklast har varit att jag har två hästar och att mitt svar till stallägare har varit "då löser jag det". Vilket i sin tur inneburit att jag har tagit massor av utsläpp och fodringar bara för att få bra utetider tex. Nu hyr jag ett eget stall med två boxar och jag älskar det. Gör allt själv.

Har funderat på att bara ha en häst framöver men det faller helt på att jag inte vill dela stall med folk🙈.
Skaffa en billig sällskapshäst.
Det vet jag flera som gjort, just för att slippa inackorderingar…
 
Skaffa en billig sällskapshäst.
Det vet jag flera som gjort, just för att slippa inackorderingar…
Ja just nu har jag nog den billigaste sortens sällskapshäst. Har honom på foder och hans ägare står för försäkring och all veterinärvård. Jag betalar allt annat, men han är väldigt billig i drift då han blir tjock på två höstrån i kors😅.
 
De märkligaste stallägarna jag varit med har varit i södra delarna av landet. Det har varit allt från att de stulit hö (blev som märkligt när det gick fyra storbalar av mitt hö/månad till mina två hästar och en bal/två månader till stallägarens två hästar🙄). Det har lånats utrustning/ändrats rutiner/varit utsläpp "när en vaknar" osv osv.

Här uppe i norr har jag stått i nuvarande stall i snart sju år och det tidigare i fem år (tvärs över vägen😁). Det som gjort mina senaste tio år som inack enklast har varit att jag har två hästar och att mitt svar till stallägare har varit "då löser jag det". Vilket i sin tur inneburit att jag har tagit massor av utsläpp och fodringar bara för att få bra utetider tex. Nu hyr jag ett eget stall med två boxar och jag älskar det. Gör allt själv.

Har funderat på att bara ha en häst framöver men det faller helt på att jag inte vill dela stall med folk🙈.
Ja. Bodde i Stockholm innan och inte alls denna typen konstigheter där som jag upplevd här. Folk häromkring har överlag väldigt konstiga åsikter kring häst. Hade helst viljat hyra ett eget stall nära en anläggning men finns inget sådant i området
 
Jag får ofta frågan också då jag har stor lösdrift med mycket mark. Jag säger alltid nej, för jag vill ha lugn och ro och inget spring på gården. Och det säger jag också. Folk blir stötta och en person har till och med tagit bort mig på Facebook och slutat prata med mig för att jag inte vill ha någon på gården. Det är ju inte specifikt henne jag inte vill ha, utan ingen!

Sen kan jag absolut ta en häst på bete ifall det är någon som krisar, men då vill jag inte ha någon som är här och rider varje dag, utan hellre någon som spenderar hela sommaren i Spanien. :)
Jag har kommit till samma insikt.
Det är inte värt det.
Jag är inte den sociala typen som älskar folk hemma varje dag och alla tider på dygnet.

En beteshäst skulle jag kunna tänka mig, och isf erbjuda all service.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 232
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp