Skallasymmetri

Från en som var ny mamma på stenåldern:
* "Äkta" skallasymmetri trodde jag handlar om att suturerna är slutna eller sluter sig för tidigt, vilket påverkar huvudformen och i värsta fall utseendet (om ansiktet är berört). Extremt ovanligt att det är så allvarligt att det behöver opereras. Säkert många som lever med det utan att känna till det. (been there done that)
* Om skallens form "ändras" innan suturerna är slutna så kan det väl inte ha så stor (permanent) påverkan? Som jag förstått det så var det vanligt "förr" att bebisars bakhuvuden i början såg lite platta ut. Barnen börjar ju sitta/stå/gå en stor del av dygnet innan suturerna sluts? Fråga BVC vad de har för kunskap/data om detta.
* Innan man började med magläge i slutet av 80-talet så låg de flesta bebisar på rygg, utan att deras föräldrar fick råd om att träna barnen eller lägga dem på mage ett visst antal timmar. Gäller förmodligen fortfarande i större delen av världen. Varför skulle barn i Sverige plötsligt få missbildade skallar om de ligger på rygg när de är riktigt små?
* Om bebisen ser sned ut kan det bero på korta halsmuskler (torticollis), som kan kräva tänjning eller i svåra fall operation (extremt ovanligt idag tror jag). Om halsmuskeln behöver/bör tänjas så kan det ske aktivt (av föräldern) endast de första månaderna - därefter börjar barnet "hålla emot" vilket ger motverkande effekt. Då måste man istället locka barnet att tänja t ex genom att vrida huvudet åt ett visst håll. Eftersom väldigt få människor i världen går omkring sneda så är det nog så att det oftast rättar till sig av sig självt. Framförallt borde man väl diagnosticera att det är torticollis innan man börjar skuldbelägga föräldrar för att de inte tänjer sina barn tillräckligt? (been there done that *2). Med reservation för att detta diagnosticeras/behandlas helt annorlunda idag än på 90-talet.

Känns som att BVC ägnar sig åt skulbeläggning istället för att stötta nyblivnna föräldrar. Värst i den klassen var dock vår BVC när kompisar fick barn på 90-talet, när det precis återigen rekommenderades ryggläge. Barnet kunde vid halvåret inte lyfta huvudet, BVC menade att föräldrarna inte tränat magläge tillräckligt och skrev till och med en artikel i en föräldratidning om att banren kunde bli sena i utvecklingen om man inte var noga med det (snacka om att skuldbelägga!). Det visade sig att barnet hade en hjärnskada som sedan även gav andra funktionsstörningar.

TS: det låter som att ditt barn har blivit undersökt och att det inte är något att ora sig över. Men bra att ni fått kontakt med sjukgymnast så att ni inte börjar "experimentera" på egen hand.
 
Ett litet tips för er som har bebisar som inte vill ligga på mage, har ni en amningskudde eller liknande, lägg bebisen över den. Jag gör så och lägger mig sen på golvet framför så får han liksom hänga och kika på mig. Blir lättare för honom att vila utan att få ansiktet mulat :up:.

Har lite samma problem med att han alltid vill ligga åt ett håll, 6 veckor gammal ca. Och idag upptäckte jag att där finns en viss skallassymetri. Får ta tag i det ordentligt nu, men höll på att baxna när jag såg priset på mimosakudden.... :crazy: Är den värd det, nån som vet?

Jag fick låna en sådan kudde av min svägerska+svåger men den är helt klart bra.
 
Dottern ligger gärna med huvudet åt höger och har gjort länge. Blev bättre en period men tycker det blivit svårare igen nu när hon börjar styra mer själv. BVC kollar så hon kan titta/ligga även åt vänster och då verkar det inte som att sjukgymnast behövs utan "bara" order om att träna så mycket som möjligt. Försöker ha huvudet åt det hållet i trikåsjalen och andra ställen jag kan påverka mer också.
 
Dottern ligger gärna med huvudet åt höger och har gjort länge. Blev bättre en period men tycker det blivit svårare igen nu när hon börjar styra mer själv. BVC kollar så hon kan titta/ligga även åt vänster och då verkar det inte som att sjukgymnast behövs utan "bara" order om att träna så mycket som möjligt. Försöker ha huvudet åt det hållet i trikåsjalen och andra ställen jag kan påverka mer också.

Min dotter kan också vända huvudet åt andra hållet, men så fort något är minsta mer intressant eller inget är intressant återgår hon till vänster..
Men vi kommer köra på med magträning, bära upprätt och sen får vi se vad sjukgymnasten säger. Hoppas det går att rätta till så det inte är något som måste opereras..
 
Min dotter kan också vända huvudet åt andra hållet, men så fort något är minsta mer intressant eller inget är intressant återgår hon till vänster..
Men vi kommer köra på med magträning, bära upprätt och sen får vi se vad sjukgymnasten säger. Hoppas det går att rätta till så det inte är något som måste opereras..

Man opererar väl inte skallasymmetri? Varför tror du det? På små bebisar är det lätt att åtgärda skallasymmetri med avlastande positioner och det är vad sjukgymnasten kommer prata om och visa.
 
Känner mig som sagt jättedum också :( Hon gillar inte att bli buren upprätt heller längre stunder och hon dunkar liksom huvudet i min bröstkorg så jag blir rädd att hon ska göra illa sig.
Stöttar såklart upp huvudet men det vinglar ju lite ändå. Kan det skada henne?

Hon är inte van :). Byt (bär)position ett tag om hon blir för besvärad så att hon får vila lite, och sedan på’t igen! Vi har aldrig varit med om några värre ”skador” än att en liten mjuk bebisnäsa krockat med en hård vuxenbröstkorg - det kan ju göra lite ont förstås, men jag har väldigt svårt att se att något värre skulle kunna hända så länge man är beredd att stötta vid behov som du beskriver :)
 
Man opererar väl inte skallasymmetri? Varför tror du det? På små bebisar är det lätt att åtgärda skallasymmetri med avlastande positioner och det är vad sjukgymnasten kommer prata om och visa.
Menar inte operation av skallen utan om det är så att hon har för kort halsmuskel. Tror inte hon har det men det vore tråkigt om det var så
 
Hon är inte van :). Byt (bär)position ett tag om hon blir för besvärad så att hon får vila lite, och sedan på’t igen! Vi har aldrig varit med om några värre ”skador” än att en liten mjuk bebisnäsa krockat med en hård vuxenbröstkorg - det kan ju göra lite ont förstås, men jag har väldigt svårt att se att något värre skulle kunna hända så länge man är beredd att stötta vid behov som du beskriver :)

Tack för lugnande ord 🤗 Ska göra så! Tror ändå kom kommer bli starkare ganska snabbt 😊
 
Menar inte operation av skallen utan om det är så att hon har för kort halsmuskel. Tror inte hon har det men det vore tråkigt om det var så

Det tror jag inte du behöver oroa dig för. De flesta bebisar har en sidoskillnad. En del behöver bara lite mer hjälp av bli mer jämna. Eftersom hon fortfarande är så liten behöver du verkligen inte oroa dig. Tänk på positionerna och hjälp henne att stärka kroppen genom magläge så är du en bra bit på väg. Sedan kanske sjukgymnasten kan ge något mer gott råd.
 
Ingen av mina barn har legat på mage innan dom lärt sig att vända sig själva. Jag har inget minne av att det ens rekomenderas där jag bor. Alla har helt normal huvudform.

Här är det vanligt att ga till osteopat om bebisen har problem med nacken.
 
Mina barn är runt 10 år så det var ett tag sedan de var små men de har i princip aldrig legat på mage. Men de har tidigt börjat vilja stå (från 6 veckor) så de har varit mycket upprätt och stärkt sig på det sättet.

Jag minns inte från vilken ålder det gick men jag bar dem framåt på en arm en hel del, då får huvudet stöd av överarmen (jag har alltså bärarmen i princip längs sidan med bebis tittande framåt och min hand går runt det yttre låret och håller i grenen framifrån. Bebisens yttre arm ligger utanför min så att min biceps (eller överarmsfläsk) kan stötta huvudet.

Min yngsta sög på tummen och hade därmed huvudet vridet åt samma håll när hon sov. Huvudet blev märkbart asymmetriskt men det rättade till sig av sig själv efter att jag bytte till en riktigt mjuk kudde (köpte en för vuxna som var tunn men mjuk och barnet låg på kudden från midjan och uppåt.
 
Fler i tiden låg inte barn lika mycket, man bar mer. Nu åker dessutom barnen i ”ergonomisk” sits i barnvagnen betydligt tidigare vilket förstärker problematiken. Därför har problemen med skallassymetri ökat.

Min son hade en liten efter fixeringen under graviditeten. Fick hjälp av personerna i artikeln men på den kliniken såg jag många barn med betydande asymmetri.det var alltid lång kö på drop in tiderna.

Det finns övningar att göra och mimosakuddarna är väldigt mycket bätte än panda. Kolla om du hittat nån begagnad?

En spegel eller nån kul leksak framför underlättar ofta magläge.

Anledningen till att BVC inte pratar om det är att ryggläge för sovande bebisar är väldigt viktigt.
 
Fler i tiden låg inte barn lika mycket, man bar mer. Nu åker dessutom barnen i ”ergonomisk” sits i barnvagnen betydligt tidigare vilket förstärker problematiken. Därför har problemen med skallassymetri ökat.

Min son hade en liten efter fixeringen under graviditeten. Fick hjälp av personerna i artikeln men på den kliniken såg jag många barn med betydande asymmetri.det var alltid lång kö på drop in tiderna.

Det finns övningar att göra och mimosakuddarna är väldigt mycket bätte än panda. Kolla om du hittat nån begagnad?

En spegel eller nån kul leksak framför underlättar ofta magläge.

Anledningen till att BVC inte pratar om det är att ryggläge för sovande bebisar är väldigt viktigt.


Det enda jag önskar att de klargjort är hur mycket magläge i vaket tillstånd som krävs. Att hon ska sova på rygg vet jag och det sa BVC också tydligt. Men magläge nämndes som att det kunde göras nån gång då och då :)
 
Det enda jag önskar att de klargjort är hur mycket magläge i vaket tillstånd som krävs. Att hon ska sova på rygg vet jag och det sa BVC också tydligt. Men magläge nämndes som att det kunde göras nån gång då och då :)

Hur mycket rekommenderade hon att de skall ligga på mage. Vi tränar när
Vi kommer ihåg nämligen (fast dagtid sover han på mage men de räknas väl inte ;) )
 
Hur mycket rekommenderade hon att de skall ligga på mage. Vi tränar när
Vi kommer ihåg nämligen (fast dagtid sover han på mage men de räknas väl inte ;) )

Sova på rygg och leka på mage har jag förstått att BVC "ska" rekommendera. Men jag vet inte :) Så mycket dom möjligt. Men sover han på mage dagtid ger det säkert träning också :)
 
Min bebis har sen födseln valt att ligga med huvudet åt vänster. Hon kan titta åt höger men föredrar att titta till vänster. Lägger även huvudet åt det hållet när hon sover.

Vi har varit lite dåliga på att öva magläge. Hade faktiskt ingen aning om att det skulle göras i den omfattningen som krävs utan trodde att nån gång per dag räckte. BVC förtydligade inte heller utan nämnde i förbifarten att det är bra om hon får ligga på mage ibland.
Nu övar vi flera gånger om dagen, men vi kan ju säga som så att bebis inte älskar läget ;)

Nu har även huvudet blivit lite skevt och även om det bara är lite och enbart kosmetiskt så försöker vi nu göra vad vi kan för att forma om det.

Vi har även fått en remiss till sjukgymnast. Läkaren som undersökte senast kollade särskilt på nacken och sa att det var inget att oroa sig för. Huvudformen verkade inte heller oroa nämnvärt.

Oroa mig gör jag givetvis ;)

Är det någon vars barn haft samma? Hur gjorde ni? Vilken hjälp fick ni?

Bra ni tar tag i det nu!👍 Tråkigt bvc inte var tydliga. Ni har ingen kudde alls? Jag och anställd i en bebisaffär diskuterade just kuddar en gång. Hon sa många som inte haft kudde blir skickade till henne för köpa kudde pga asymmatri.. nu köpte jag en pandakudde eftersom mitt barn inte hade problem. Vet sock jag googlade en del och tror inte den är så bra om det redan är problem. Då är nog den dyra mimo bättre OBS inget vetenskapligt utan bara vad jag läst och diskuterade med hon i affären..

Hur gammal är din bebis? Jag upplevde när min son började vrida och vända sig själv på nätterna gick det inte ha pandakudde för han halkade av den. Mimos kanske är större dock vet inte. Så då köpte vi en vanlig bebiskudde.

Det är jobbigt för dom små ligga på mage, så små många stunder istället för ett långt pass. Försök peppa den lilla genom leka och heja på gjorde så min son orkade lite till.

Men tycker det är konstigt bvc ger så dåliga rekomendationer. Till oss sa dom:sova på rygg, lek på mage. Dvs så mkt som möjligt på mage. Självklart om dom skriker så får dom ju vila på rygg men mkt mage..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 003
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp