Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår inte er som påstår att skåne inte är platt, för det är det! Var där nyss, inte fan ser man så långt någon annan stans i Sverige. Och alla dessa vindkraftverk! Som snurra hela tiden som man aldrig fick något lugnt att fästa blicken på för de syntes ju i alla väderstreck. Flyinge var dock fint, men tackar vet jag Bohuslän och Värmland. Som inflyttad värmlänning har jag iallafall inte haft svårt med språket i Värmland.
(men min son var söt "Mamma, stjärna!" sa han om dem så han var lycklig iallafall)
3. Kör till Falsterbo :-)
10. Kortare restid om man åker utomlands vilket ger billigare biljetter.
@Krockodil Förlåt men var har du hamnat? Skånelådan är något jag aldrig hört talas om som infödd Skåning. Vår lokala butik har vunnit pris för sin fräscha "frukt och grönt". Att många är inskränkta får jag tyvärr hålla med om, ju lantligare desto vanligare är min erfarenhet (dvs har de aldrig lärt känna någon från annan socioekonomisk bakgrund och är rädda för allt som är annorlunda). Det gäller ofta även sexuell läggning, inte bara vilket land förfäderna bodde i.
@Kethets Förmodligen, men det är ett stående skämt i familjen när vi åker förbi Brösarp. "De som säger att Skåne är platt har inte cykelsemestrat i Brösarps backar".
*Det värsta jag dock tycker är med skåningar är att de är... snåla och rätt otrevliga i humöret. De är ofta väldigt rasistiska, har mycket fördomar och är inte villiga att hjälpa till utan att få något tillbaka. Att de dessutom tycker 5 mil är en otroligt lång väg att åka gör mig väldigt irriterad som knappt tycker 10 mil är en sträcka att prata om.
*Sen går det inte att hitta färsk mat i affärerna! Det finns tydligen något här som heter Skånelådan, där all gammal mat hamnar för halva priset som gått ut och folk köper det! Trotts att köttet är grönt och frukten möglig... Urk!
Nej, jag vet. Jag bor i nordöstra hörnet och har både skog, backar och öppna fält inom en mil hemifrån.Slättbygden är platt. Varken risbygden eller skogsbygden är platt.![]()
Här drar vi alla över en kam.. Vet inte vad för folk du träffat om du tycker att alla är "snåla, rätt otrevliga, rasistiska och fördomsfulla"..?
Och är man född med att ha nära till allt så är det kanske inte så konstigt om vissa tycker 5mil är långt.. (även om jag själv gärna drar iväg mer än 5mil lite hipp som happ..)
Och var handlar du om du inte har färsk mat i butiken?"Skånelådan" har jag aldrig hört talas om..
Edit, såg att du svarat Tomelilla längre upp..![]()
Ja, den stora delen av folk som jag träffat i skåne är så, tyvärr. Bönder som är säljer fodret man bokat (har hänt flera gånger här nere men aldrig varit med om det i Umeå), samt att de är underligt skrockfulla... "Knuten ska vara nedåt på höbalarna annars kommer fukten in"...?
Nästan alla som jag pratat med och kommit in på om ämnet invandring eller liknande uttalar sig rasistiskt och fördomsfullt. Skåne var väll också det län som röstade mest på SD dessutom vilket inte förvånade mig. Folk som jobbar i kassor, reseption, AF, vårdcentral osv är generellt otrevligare här än i Umeå. De vill sällan hjälpa en utan verkar mest tycka att man är besvärlig.
Senast idag när jag frågade om en produkt fanns att köpa fick jag svaret: "Inga som vi har till salu i alla fall". Öh, nähä så produkten finns men inte till salu?
Jag begär inte att folk med serviceyrken ska fixa allt, men känslan av att de vill hjälpa kunden finns inte i Skåne som den gör i Umeå.
Jag är en skåning som flyttade till en pytte by utanför Norrtälje (Norrland alltså...) och upplevde klaustrofobi för första gången! Inga öppna vidder, skogen kröp närmre och man visste aldrig vad man hade bakom ryggen. 6 mån klarade jag sen flyttade jag hem till Skåne igen! Bara känslan av att få ta bilen och köra iväg för att se horisonten!!! Nä, ut på slätten, känna vinden i håret och ha fri sikt så långt ögat når, då mår iallafall jag som bäst!
Tomelilla. :P På coop är den störst. Hua!
Just att Skåne är platt gör att man inte behöver mkt till höjd för att få fantastisk utsikt. Men visst - jag älskar berg av alla slag och blir alltid till mig när jag ser Norge!Och det här är det jag verkligen, genuint avskyr i Skåne!
Jag kan se tre-fyra städer från mitt hus! Som ligger på landet!
När jag gått en timmes promenad hemifrån kan jag fortfarande se hem!
Hem-hemma kunde man inte se ett enda hus hemifrån, och två minuters promenad så var man helt inne i skogen...
Jag står på fullt allvar inte ut med detta jäkla öppna landskap, jag fattar inte charmen (och har aldrig gillat den där idiotiska låten heller)! Man ser ju allting, överallt. Aldrig finns en ny vy, bara som "bäst" en ny vinkel... Huvva.
Note to self: Aldrig åka till Tomelilla!
Har aldrig stött på denna "skånelåda" tack och lov! Och till lite (motvilligt) försvar för Skåne så måste(?) jag säga att odlingsmöjligheterna är helt fantastiska! Förutom massa goda grönsaker i ens egen trädgård finns härliga gårdsbutiker nästan överallt med en massa mumsigt i. Och det är dessutom kul att odla "onyttigt" också, som palmer och bananer! Min syster har precis utökat sin damm med helig lotus och papyrus - hem-hemma fick man vara glad om man kunde hålla liv i en ranglig tomatplanta...
Vad gäller den lite mindre skämtsamma kritiken mot Skåne så får jag nog tyvärr stämma in lite i det om främlingsfientligheten... Visst finns den överallt, men den verkar väldigt mycket mer vanlig och öppen här - framförallt ute på landet.![]()
Fast platt och täckt av skog går ihopUngefär halva skåne är täckt med skog.
Och här är det banne mig inte platt:
Ja, platsen ligger i skåne.
Förstår inte er som påstår att skåne inte är platt, för det är det! Var där nyss, inte fan ser man så långt någon annan stans i Sverige.