Bukefalos 28 år!

Skåningar - hur står ni ut?

Förstår inte er som påstår att skåne inte är platt, för det är det! Var där nyss, inte fan ser man så långt någon annan stans i Sverige. Och alla dessa vindkraftverk! Som snurra hela tiden som man aldrig fick något lugnt att fästa blicken på för de syntes ju i alla väderstreck. Flyinge var dock fint, men tackar vet jag Bohuslän och Värmland. Som inflyttad värmlänning har jag iallafall inte haft svårt med språket i Värmland.
(men min son var söt "Mamma, stjärna!" sa han om dem så han var lycklig iallafall)

Ungefär halva skåne är täckt med skog.

Och här är det banne mig inte platt:

kopparhatten.jpg

Ja, platsen ligger i skåne.
 
Ja, jag är ju partisk i egenskap av infödd skåning med endast några svåra exilår i Stockholmstrakten att jämföra med. Så jag har svårare att förstå hur man står ut med att INTE bo i Skåne. :) Jag har sparat min sista enkelbiljett med tåget hem från Stockholm och när jag tittar på den så blir jag lyckligt varm i hjärtat och känner "Ja! Jag är HIMMA". (="hemma") Så bra trivs jag i Skåne!

3. Kör till Falsterbo :-)
10. Kortare restid om man åker utomlands vilket ger billigare biljetter.

Jag har de senaste två dagarna roat mig med dagsutflykter till Köpenhamn respektive just Falsterbo. Kollektiva färdmedel (+ bil totalt fyra mil, gratis parkering). Reskostnader i övrigt (färja/tåg/buss) = totalt 194 spänn för alla resorna + Skånetrafikens sommarkort som jag redan hade pga jobbresor. Två väldigt trevliga resmål som dock hade stuckit iväg ganska mycket mer i både tid och pengar om jag inte hade haft ynnesten att börja resorna inom Skånes gränser. Och man måste som sagt inte lämna Skåne för att det ska vara givande, men Köpenhamn är ju ändå nästan "hemma"...

Som hästintresserad finns som sagt väldigt mycket på nära håll här, men även pendling till och från jobb är smidigare än vad jag föreställer mig på många andra ställen i landet, om man inte vill bo i innerstaden utan kunna bo på landet och jobba i staden. Framför allt då på "min" sida med Öresundstågen och Pågatågen parallellt.

Till Skånes alla övriga fördelar vill jag också tillägga skogen och då alldeles speciellt bokskogarna. Magiska året runt, när det någon gång ligger snö så att man faktiskt kan åka längdskidor så är det en mäktig upplevelse att åka genom det öppna skogslandskapet mellan de höga, silvriga stammarna. Och när det inte är snö, så är det ändå fantastiskt på våren i vitsippstider när bladen är sådär självlysande ljusgröna.:love:
 
Norrlänningar och temperaturer:

+15°C Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar. Norrlänningen solar, för varmare än så här blir det inte i Norrland.

+10°C Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus. Norrlänningen planterar blommor i trädgården.

+5°C Malmöbornas bilar vägrar att starta. Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.

0°C Vatten fryser till is. Vattnet i Torneälven blir lite tjockare.

-5°C Folk i Skåne håller på att förfrysa. Norrlänningen grillar den sista korven före vintern.

-10°C Gävleborna sätter på värmen i sina hus. Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.

-20°C Stockholmarna flyr till Mallorca. Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C Folk i Malmö dör av kyla. Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.

-40°C Stockholm krackelerar sönder i kylan. Norrlänningen köar vid den lokala hembrännarn.

-50°C Isbjörnarna börjar evakuera Nordpolen. F21 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre vinterväder.

-60°C Torneälven fryser. Norrlänningen hyr video och stannar inne.

-70°C Den falska norrlänningen flyttar söderut. Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet utomhus. F21 drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183°C Mikroberna i maten överlever inte. Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C ALL atombaserad rörelse stannar. Norrlänningarna börjar säga till varandra "Helvete, vad kallt det känns ute i dag".

-300°C Helvetet fryser till is. Norrlänningarna är ensamma kvar på jorden.

Just sayin' :rofl:
 
Jag föddes -88 i Helsingborg och växte upp i Landskrona men vid 10 års ålder flyttade vi till Halmstad. Jag är av oförklarliga själ den enda i familjen som behållit skånskan :confused: men det är jag dock glad över ;)

Det positiva med Skåne är att vår och sommaren kommer dit först, pga brist på skog är det inga mygg eller knott att tala om! Dessutom är skåningar förbaskat trevliga! :D

Nackdelen är ju förstås om vi tänker ur synpunkten häst att det inte på långa vägar finns så fantastisk skog som där jag bor nu.
 
@Krockodil Förlåt men var har du hamnat? Skånelådan är något jag aldrig hört talas om som infödd Skåning. Vår lokala butik har vunnit pris för sin fräscha "frukt och grönt". Att många är inskränkta får jag tyvärr hålla med om, ju lantligare desto vanligare är min erfarenhet (dvs har de aldrig lärt känna någon från annan socioekonomisk bakgrund och är rädda för allt som är annorlunda). Det gäller ofta även sexuell läggning, inte bara vilket land förfäderna bodde i.

Tomelilla. :P På coop är den störst. Hua!
 
*Det värsta jag dock tycker är med skåningar är att de är... snåla och rätt otrevliga i humöret. De är ofta väldigt rasistiska, har mycket fördomar och är inte villiga att hjälpa till utan att få något tillbaka. Att de dessutom tycker 5 mil är en otroligt lång väg att åka gör mig väldigt irriterad som knappt tycker 10 mil är en sträcka att prata om.
*Sen går det inte att hitta färsk mat i affärerna! Det finns tydligen något här som heter Skånelådan, där all gammal mat hamnar för halva priset som gått ut och folk köper det! Trotts att köttet är grönt och frukten möglig... Urk!

Här drar vi alla över en kam.. Vet inte vad för folk du träffat om du tycker att alla är "snåla, rätt otrevliga, rasistiska och fördomsfulla"..?
Och är man född med att ha nära till allt så är det kanske inte så konstigt om vissa tycker 5mil är långt.. (även om jag själv gärna drar iväg mer än 5mil lite hipp som happ..:))

Och var handlar du om du inte har färsk mat i butiken? :crazy: "Skånelådan" har jag aldrig hört talas om..

Edit, såg att du svarat Tomelilla längre upp.. :yuck:
 
Här drar vi alla över en kam.. Vet inte vad för folk du träffat om du tycker att alla är "snåla, rätt otrevliga, rasistiska och fördomsfulla"..?
Och är man född med att ha nära till allt så är det kanske inte så konstigt om vissa tycker 5mil är långt.. (även om jag själv gärna drar iväg mer än 5mil lite hipp som happ..:))

Och var handlar du om du inte har färsk mat i butiken? :crazy: "Skånelådan" har jag aldrig hört talas om..

Edit, såg att du svarat Tomelilla längre upp.. :yuck:

Ja, den stora delen av folk som jag träffat i skåne är så, tyvärr. Bönder som är säljer fodret man bokat (har hänt flera gånger här nere men aldrig varit med om det i Umeå), samt att de är underligt skrockfulla... "Knuten ska vara nedåt på höbalarna annars kommer fukten in"...?
Nästan alla som jag pratat med och kommit in på om ämnet invandring eller liknande uttalar sig rasistiskt och fördomsfullt. Skåne var väll också det län som röstade mest på SD dessutom vilket inte förvånade mig. Folk som jobbar i kassor, reseption, AF, vårdcentral osv är generellt otrevligare här än i Umeå. De vill sällan hjälpa en utan verkar mest tycka att man är besvärlig.

Senast idag när jag frågade om en produkt fanns att köpa fick jag svaret: "Inga som vi har till salu i alla fall". Öh, nähä så produkten finns men inte till salu?

Jag begär inte att folk med serviceyrken ska fixa allt, men känslan av att de vill hjälpa kunden finns inte i Skåne som den gör i Umeå.
 
Ja, den stora delen av folk som jag träffat i skåne är så, tyvärr. Bönder som är säljer fodret man bokat (har hänt flera gånger här nere men aldrig varit med om det i Umeå), samt att de är underligt skrockfulla... "Knuten ska vara nedåt på höbalarna annars kommer fukten in"...?
Nästan alla som jag pratat med och kommit in på om ämnet invandring eller liknande uttalar sig rasistiskt och fördomsfullt. Skåne var väll också det län som röstade mest på SD dessutom vilket inte förvånade mig. Folk som jobbar i kassor, reseption, AF, vårdcentral osv är generellt otrevligare här än i Umeå. De vill sällan hjälpa en utan verkar mest tycka att man är besvärlig.

Senast idag när jag frågade om en produkt fanns att köpa fick jag svaret: "Inga som vi har till salu i alla fall". Öh, nähä så produkten finns men inte till salu?

Jag begär inte att folk med serviceyrken ska fixa allt, men känslan av att de vill hjälpa kunden finns inte i Skåne som den gör i Umeå.

Men så du jämför alltså hela Skåne med Umeå?
Jag är född och uppvuxen i Skåne med hästar hela livet, jag har aldrig varit med om det du beskriver! Tvärtom är de allra flesta mycket trevliga och tillmötesgående!

Jag har då inga rasistiska och fördomsfulla människor i min vänkrets/närhet.. Politiskt insatt är jag inte heller.

Finns det trevligt folk på AF någonstans i Sverige? Folket i kassorna i Norrland var inget märkvärdigt heller när jag bodde där, ganska slätstrukna och "sura".. Kärringen på bowlinghallen i Norrland gjorde inte ens ett försök till att förstå vad jag sa och var inte trevlig någonstans.. Kvinnan som hjälpte mig på skatteverket i Norrland var inte heller trevlig.. Sånt folk finns det nog överallt!
 
Jag är en skåning som flyttade till en pytte by utanför Norrtälje (Norrland alltså...) och upplevde klaustrofobi för första gången! Inga öppna vidder, skogen kröp närmre och man visste aldrig vad man hade bakom ryggen. 6 mån klarade jag sen flyttade jag hem till Skåne igen! Bara känslan av att få ta bilen och köra iväg för att se horisonten!!! Nä, ut på slätten, känna vinden i håret och ha fri sikt så långt ögat når, då mår iallafall jag som bäst!

Och det här är det jag verkligen, genuint avskyr i Skåne! :laugh:
Jag kan se tre-fyra städer från mitt hus! Som ligger på landet! :eek::wtf:
När jag gått en timmes promenad hemifrån kan jag fortfarande se hem! :down:O_o
Hem-hemma kunde man inte se ett enda hus hemifrån, och två minuters promenad så var man helt inne i skogen... :love:

Jag står på fullt allvar inte ut med detta jäkla öppna landskap, jag fattar inte charmen (och har aldrig gillat den där idiotiska låten heller)! Man ser ju allting, överallt. Aldrig finns en ny vy, bara som "bäst" en ny vinkel... Huvva. :(

Tomelilla. :P På coop är den störst. Hua!

Note to self: Aldrig åka till Tomelilla! O_o
Har aldrig stött på denna "skånelåda" tack och lov! Och till lite (motvilligt) försvar för Skåne så måste(? ;)) jag säga att odlingsmöjligheterna är helt fantastiska! Förutom massa goda grönsaker i ens egen trädgård finns härliga gårdsbutiker nästan överallt med en massa mumsigt i. Och det är dessutom kul att odla "onyttigt" också, som palmer och bananer! Min syster har precis utökat sin damm med helig lotus och papyrus - hem-hemma fick man vara glad om man kunde hålla liv i en ranglig tomatplanta... :bow:



Vad gäller den lite mindre skämtsamma kritiken mot Skåne så får jag nog tyvärr stämma in lite i det om främlingsfientligheten... Visst finns den överallt, men den verkar väldigt mycket mer vanlig och öppen här - framförallt ute på landet. :(
 
Och det här är det jag verkligen, genuint avskyr i Skåne! :laugh:
Jag kan se tre-fyra städer från mitt hus! Som ligger på landet! :eek::wtf:
När jag gått en timmes promenad hemifrån kan jag fortfarande se hem! :down:O_o
Hem-hemma kunde man inte se ett enda hus hemifrån, och två minuters promenad så var man helt inne i skogen... :love:

Jag står på fullt allvar inte ut med detta jäkla öppna landskap, jag fattar inte charmen (och har aldrig gillat den där idiotiska låten heller)! Man ser ju allting, överallt. Aldrig finns en ny vy, bara som "bäst" en ny vinkel... Huvva. :(



Note to self: Aldrig åka till Tomelilla! O_o
Har aldrig stött på denna "skånelåda" tack och lov! Och till lite (motvilligt) försvar för Skåne så måste(? ;)) jag säga att odlingsmöjligheterna är helt fantastiska! Förutom massa goda grönsaker i ens egen trädgård finns härliga gårdsbutiker nästan överallt med en massa mumsigt i. Och det är dessutom kul att odla "onyttigt" också, som palmer och bananer! Min syster har precis utökat sin damm med helig lotus och papyrus - hem-hemma fick man vara glad om man kunde hålla liv i en ranglig tomatplanta... :bow:



Vad gäller den lite mindre skämtsamma kritiken mot Skåne så får jag nog tyvärr stämma in lite i det om främlingsfientligheten... Visst finns den överallt, men den verkar väldigt mycket mer vanlig och öppen här - framförallt ute på landet. :(
Just att Skåne är platt gör att man inte behöver mkt till höjd för att få fantastisk utsikt. Men visst - jag älskar berg av alla slag och blir alltid till mig när jag ser Norge!
Men skog utan utsikt?
Nej- hemma i Norr är det ställen folk undviker... Man vill ju upp så man ser nåt! Jag är ju totalt infödd norrlänning och har alltid upplevt att norrlänningar bygger hus på naturliga utkiksplatser så att man ser något. Och röjer skog för brinnande livet- så att man ser något.

Vad Skåne saknar i mina ögon är vildmark. Till och med i Söderåsen hör man biltrafiken och det är synd... Men som sagt- hem och tanka! Hemma är vildmarken i princip vad som finns.

Främlingsfientligheten sprider sig i Norrland och i min gamla hemkommun röstades det friskt på SD.
 
Förstår inte er som påstår att skåne inte är platt, för det är det! Var där nyss, inte fan ser man så långt någon annan stans i Sverige.

Skåne är inte exceptionellt platt, tvärtom finns det många platta områden i Sverige. Det här med att vi sjunger om "fällhöga nord" i nationalsången är bara en rest från 1800-talet när perspektiven var andra. Sverige är platt!
 
Avstånden är en annan sak jag inte förstår mig på. Uppe i Kiruna har vi 10 mil till närmsta BB. Närmsta veterinärklinik ligger i Boden, 35 mil. Till tävlingar åker vissa till och med till Umeå, 60 mil. En vanlig tävlingshelg är allt upp till 40 mil enkel resa helt naturligt.

Här i Skåne ser man 5 mil som en jättesträcka som man helst drar sig för att åka.

En av de största nackdelarna med Norrland är faktiskt avstånden, i alla fall om man bor i Kiruna. Det är svårt att hitta sadelutprovare, veterinärklinik, hästtandläkare m.m närmare än Boden. En häst i min bekantskapskrets var tvungen att avlivas då veterinären bedömde att hästen inte klarade av resan ner till Boden. En annan hade troligtvis klarat sig om hästen tidigare tagits till Boden, men resan, 35 mil enkel resa, ansågs för lång. Helst med en häst som inte hade transport högst upp på önskelistan.

Tränare är ett annat dilemma. Ridskola, bra sådan, finns i Kiruna. På min tid var det lång kö för att få börja rida. Idag är det bättre. Externa tränare kommer upp vissa helger. Det är dock svårt, i princip omöjligt, att ta sig upp till toppen om man bor i Kiruna. Detta beror främst på avstånden. Vi hade en gång i tiden en mycket duktig dressyrryttare som vunnit i princip allt som går att vinna i Norrbotten. Hon var uttagen till SM men tvingades tacka nej då hon ansåg resan blev för lång för både henne och framförallt hästen. Norrlandsklubbarna har svårt att kvala och tävla i de högsta klasserna. Det är helt enkelt för långt till finalerna i exempelvis Falsterbo.

Hästuppfödning på hög nivå är också i princip omöjligt att bedriva. dels pga avstånden och dels pga av att betesperioden är kort. Foder är dyrt, halm går i princip inte att få tag på. Transporterna är svindyra. Måste hästen ha annat foder akut har man tur om det finns i Gällivare 10 mil bort.

Nej, hästlivet är inte en dans på rosor i Kiruna. Jag tror helt ärligt att man inte kan nå toppen om man bor norr om Stockholm. Skåne har sina fördelar, främst ifråga om hästnäringen, men för mig som bara sysslar med hästar på hobbynivå utan direkta tävlingsambitioner går det utmärkt. Dock måste man vara medveten om att man kan tvingas avliva hästar pga att det är för långt att åka till närmsta veterinärklinik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp