Bukefalos 28 år!

Skåningar - hur står ni ut?

Norrland? Som infödd skåning räknar jag allt norr om gamla riksgränsen som Norrland. Småländska höglandet är väl en utlöpare av fjällvärlden, eller?

Och en sak: Skåne är inte platt. Visst, det finns slättbygder. Men annars har vi gott om åsar och kullar. Och skog.

Fast vintrarna kan inte en aldrig så inpiskad skåning tycka om. Råkallt, mörkt, blåsigt, snöblask och lite frysgrader så vägverket måste vräka ut tonvis med salt.

Hoppsan verkar som om vi måste ha en liten geografilektion här:

- Dela in Sverige i tre lika stora delar, vilka två kustnära städer kommer emellan?

(Svar: Umeå och Stockholm. Det är ca 60 mil mellan Kiruna-Umeå, ca 60 mil mellan Umeå och Stockholm och ca 60 mil mellan Stockholm och Malmö. Enligt din utsago är Norrland mer än 5/6 av Sveriges yta.)

- Vilken stad ligger mitt i Sverige?

(Svar: Den närmsta större staden är Östersund. Jag antar att majoriteten här anser att Östersund ligger i Norrland. För mig är Norrland allt ovanför Umeå, delvis 1/3 av Sveriges yta.)
 
@Lena Furberg

Blåbären och björnarna glömde du!

Göingskan är kanske inte den bredaste men däremot mest särpräglad av Skånedialekterna, om man nu ens kan kalla dessa nordliga dialekter för skånska.
 
Du glömde att när det väl blir ljust och varmt kan man inte gå utomhus utan att bli uppäten :nailbiting:

Nädå jag älskar Norrland, iaf "min" del. Men jag skulle inte kunna tänka mig att bo där nu.

Stämmer väl i och för sig. MEN jag tycker fästingarna och en sort stora myggor (vet inte vad dem heter) är värre. När vi var ute med konfirmanderna i skogen ca 1h från Lund fanns det mer mygg och knott än i Norrland.
 
@yennork: Ok, bara så vi vet vad vi pratar om, det här är FJÄLL i NORRLAND:
[ bild ]
Ja jävlar. Förra sommaren åkte jag runt i Norge. På hemvägen åkte jag från Trondheim över till Östersund. Där passerade jag förbi Åreskutan, detta i Sverige mytomspunna fantastiska berg.

För mig, med mina referenser, var det bara en förhöjning i terrängen.
 
Jag är ju geolog och hur det än är så finns många geologjobb i Norrland. Under utbildningen sa jag att jag ALDRIG skulle kunna tänka mig att jobba norr om Dalgränsen.

Jag älskar Norrland. När jag kom dit (på riktigt) första gången 2008 så var det wow (dock sen sommar-fin tidig höst). Andra gången var mitt i vintern 2010, dvs den som var apkall (har jobbat i -40). Älskar fortfarande Norrland. Gillar att bo i Dalarna och kommer inte att flytta dit inom kort men Norrland är ändå fantastiskt.

Mina medkursare skrattar lite åt min tidigare inställning.
 
Ja jävlar. Förra sommaren åkte jag runt i Norge. På hemvägen åkte jag från Trondheim över till Östersund. Där passerade jag förbi Åreskutan, detta i Sverige mytomspunna fantastiska berg.

För mig, med mina referenser, var det bara en förhöjning i terrängen.

Oviksfjällen (bilden) är givetvis inte som Åreskutan men ändå betydligt högre över havet än Skåne :p Från där bilden är tagen kan man på klara dagar precis se toppen på Åreskutan.
 
Oviksfjällen (bilden) är givetvis inte som Åreskutan men ändå betydligt högre över havet än Skåne :p Från där bilden är tagen kan man på klara dagar precis se toppen på Åreskutan.
Jag har absolut ingenting emot nån del av Sveriges underbara geografi. Jag bara förmedlade en sorts... eh, antiklimax - beroende på varifrån jag kom! :)
 
Hoppsan verkar som om vi måste ha en liten geografilektion här:

- Dela in Sverige i tre lika stora delar, vilka två kustnära städer kommer emellan?

(Svar: Umeå och Stockholm. Det är ca 60 mil mellan Kiruna-Umeå, ca 60 mil mellan Umeå och Stockholm och ca 60 mil mellan Stockholm och Malmö. Enligt din utsago är Norrland mer än 5/6 av Sveriges yta.)

- Vilken stad ligger mitt i Sverige?

(Svar: Den närmsta större staden är Östersund. Jag antar att majoriteten här anser att Östersund ligger i Norrland. För mig är Norrland allt ovanför Umeå, delvis 1/3 av Sveriges yta.)

Alltså, jag tar nog för givet att @yennork skämtade. Precis som jag tar för givet att det är skämtsamt du pratar om Kiruna som "riktiga" Norrland :)

För övrigt ligger väl Sundsvall närmare när det är mittpunkten Flataklocken som avses.

En intressant jämförelse är att Sveriges demografiska mittpunkt ligger i Hallsbergs kommun. En ganska bra bit längre ner.
 
Hoppsan verkar som om vi måste ha en liten geografilektion här:

- Dela in Sverige i tre lika stora delar, vilka två kustnära städer kommer emellan?

(Svar: Umeå och Stockholm. Det är ca 60 mil mellan Kiruna-Umeå, ca 60 mil mellan Umeå och Stockholm och ca 60 mil mellan Stockholm och Malmö. Enligt din utsago är Norrland mer än 5/6 av Sveriges yta.)

- Vilken stad ligger mitt i Sverige?

(Svar: Den närmsta större staden är Östersund. Jag antar att majoriteten här anser att Östersund ligger i Norrland. För mig är Norrland allt ovanför Umeå, delvis 1/3 av Sveriges yta.)

Som en annan infödd skåning måste jag nog hålla med @yennork om att Norrland för många skåningar (mig bland annat) är allt norr om södra Småland. Vi brukar inte heller ha så bra koll på landskap förutom Skåne, Blekinge, Småland och Halland. Vi vet att det egentligen inte är Norrland, men det är vårt samlingsnamn för allt som ligger i norr. Sen vet jag inte heller hur många skåningar som har varit i det riktiga Norrland. Stockholm åker man till, och Sälen och andra skidorter. Men längre norrut?

Är det så konstigt att när man bott i Skåne i hela sitt liv, och sedan åker till Värmland en vinter och har en halvmeter snö och -30, att man då kallar det Norrland när det är så väldigt annorlunda från vad man är van vid och precis så kallt, mörkt och snöigt som man tänker sig att Norrland är? Det ligger trots allt norr om var vi bor, och många infödda skåningar använder nog Skåne som referens snarare än hela Sverige.

Sen säger jag inte att det är så för alla infödda skåningar, utan det är bara min egen uppfattning.
 
Är det så konstigt att när man bott i Skåne i hela sitt liv, och sedan åker till Värmland en vinter och har en halvmeter snö och -30, att man då kallar det Norrland när det är så väldigt annorlunda från vad man är van vid och precis så kallt, mörkt och snöigt som man tänker sig att Norrland är? Det ligger trots allt norr om var vi bor, och många infödda skåningar använder nog Skåne som referens snarare än hela Sverige.


Ja jag tycker att det är konstigt eftersom Norrland inte är ett annat ord för norra Sverige utan en av våra tre landsdelar som är väldigt tydligt geografiskt definierad. Att säga att du ska åka till Norrland när du ska åka till Värmland är ungefär lika rätt som att säga att du ska åka till Skåne när du ska åka till Göteborg.

Att sedan skämta om det som "oj nu har vi kommit till Norrland" om det är en halvmeter snö och -30 kan man ju absolut göra. Men sådan ironi förutsätter ju liksom att man vet att man inte är i Norrland.

Det skiljer för övrigt en halvtimme i solens upp och nedgång när det är som värst mellan Karlstad och Malmö så det vore rätt konstigt om skåningar kom till Värmland och tyckte att det var "mörkt som i Norrland" ;)
 
Senast ändrad:
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.

Haha! Jag som är från Umeå känner igen mig i mycket. :P Flyttade i Januari 2013 men längtar inte tillbaka till norrland igen.
*Jag saknar faktiskt inte vintern, allt blir så mycket besvärligare med mycket snö och kallare kyla. Skåne må väga upp mot hård vind och mycket fukt men den är ändå kortare och mildare än vintrarna i Umeå.
*Det enda stället jag fått värmeslag i är i Umeå. Haha! Och då har jag ändå ridit i 40 graders värme i spanien och åkt på busstak i gassande sol i New York på sommaren och överlevt. Så jag tycker inte att värmen här i söder besvärar mig mer än i norr.
*Skånskan... Ja jisses... Grötiska borde vara ett bättre ord för språket. Jag förstår inte ett skvatt! Och eftersom jag jobbar med hästar och måste prata en del med bönder osv så måste jag ibland ha tolk eller gissa mig fram till vad de säger. :P Har kört fel X antal gånger för att jag inte förstår vägbeskrivningar. :P
*Eftersom jag gärna tävlar så är skåne rena guldgruvan med tävlingar varje helt innom 10 mils omkrets istället för ett meeting varje månad innom 30 mils omkrets.

*Det värsta jag dock tycker är med skåningar är att de är... snåla och rätt otrevliga i humöret. De är ofta väldigt rasistiska, har mycket fördomar och är inte villiga att hjälpa till utan att få något tillbaka. Att de dessutom tycker 5 mil är en otroligt lång väg att åka gör mig väldigt irriterad som knappt tycker 10 mil är en sträcka att prata om.
*Sen går det inte att hitta färsk mat i affärerna! Det finns tydligen något här som heter Skånelådan, där all gammal mat hamnar för halva priset som gått ut och folk köper det! Trotts att köttet är grönt och frukten möglig... Urk!

Men ändå så saknar jag inte Umeå, det är så mycket lättare att jobba med hästar i Skåne, det finns så mycket mer av allt här. :) Tränare, tävlingar, affärer osv.
 
Ja jag tycker att det är konstigt eftersom Norrland inte är ett annat ord för norra Sverige utan en av våra tre landsdelar som är väldigt tydligt geografiskt definierad. Att säga att du ska åka till Norrland när du ska åka till Värmland är ungefär lika rätt som att säga att du ska åka till Skåne när du ska åka till Göteborg.

Att sedan skämta om det som "oj nu har vi kommit till Norrland" om det är en halvmeter snö och -30 kan man ju absolut göra. Men sådan ironi förutsätter ju liksom att man vet att man inte är i Norrland.

Jo, det är lite som ett stående skämt för skåningar att kalla allt norrut för Norrland. Vi vet om att det inte är Norrland egentligen, men det är ett allmänt (och, ja, lite skämtsamt) uttryck här i Skåne. Det är inte många skåningar som kollar snett på en om man kallar Värmland för Norrland, för även om man vet att det inte är det så är det det som man brukar säga.

Dock vet jag inte hur många som faktiskt vet var gränsen går, själv vet jag inte och är väldigt väl medveten om att jag har stora blanka områden i Sverigekartan i mitt huvud.
 
Hmm vet ni inte att sverige kartan faktiskt ser ut så här ;)
skane_zpsa0a52ad7.jpg
:angel:
 
Dock vet jag inte hur många som faktiskt vet var gränsen går, själv vet jag inte och är väldigt väl medveten om att jag har stora blanka områden i Sverigekartan i mitt huvud.

Som norrlänning i Lund var jag ju rätt så exotisk och jag märkte tämligen raskt att kunskapen om Norrlands storlek och avstånd var en smula dålig. Jag brukade ofta säga att "om Ni åker till där jag kommer ifrån så har Ni sedan lika mycket till kvar innan Ni når Riksgränsen". En tystnad infann sig och så ett "Oh, f-n..."...
 
Som norrlänning i Lund var jag ju rätt så exotisk och jag märkte tämligen raskt att kunskapen om Norrlands storlek och avstånd var en smula dålig. Jag brukade ofta säga att "om Ni åker till där jag kommer ifrån så har Ni sedan lika mycket till kvar innan Ni når Riksgränsen". En tystnad infann sig och så ett "Oh, f-n..."...

Haha, kan jag mycket väl tänka mig. Kommer ihåg en lektion i högstadiet då vi blev ombedda att rita en karta över Sverige från vårt minne. De flesta ritade Skåne som 1/5 av Sverige, och längden mellan Stockholm och riksgränsen blev en aning kortare än den skulle ha varit ;)
 
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.

Hur står man står ut? Tio enkla fördelar med Skåne !
1. Åk hem till Norrland ibland och tanka lite...
2. Njut av att sitta ute ljumma sommarkvällar och inte bli uppäten av myggjävarna.
3. Kör till Falsterbo :-)
4. Ruggigt på vintern- visst- men man slipper veckor när tempen i januari pendlar mellan -32 och -39,5 och man bara väntar på fen magiska - 40... Vilket hände de flesta vintrar i min gamla hemort.
5. 30 min med släp tar dig var som helst! Veterinär, sadelprovning, tävling, träning. 30 min och väldigt sällan bilkö!
6. Mycket hästfolk, nästan som att bo utomlands!
7. Långa betesperioder och ofta blåser flugorna bort...
8. Billigare uppvärmning...
9. Skånska är pissenkelt när man slutar irritera sig på att det låter grötigt. Lite som danska.... Visst kan bönder slänga ur sig ord jag inte hänger med på men det är sällan. Brukar gå bra!
10. Kortare restid om man åker utomlands vilket ger billigare biljetter.

Vill tillägga att när det väl snöar i Skåne är det otroligt vackert och ute på slätten känns det som att vara uppe på kalfjället. Vitt, gnistrande, vindpinat och öde....
 
Förstår inte er som påstår att skåne inte är platt, för det är det! Var där nyss, inte fan ser man så långt någon annan stans i Sverige. Och alla dessa vindkraftverk! Som snurra hela tiden som man aldrig fick något lugnt att fästa blicken på för de syntes ju i alla väderstreck. Flyinge var dock fint, men tackar vet jag Bohuslän och Värmland. Som inflyttad värmlänning har jag iallafall inte haft svårt med språket i Värmland.
(men min son var söt "Mamma, stjärna!" sa han om dem så han var lycklig iallafall)
 
10. Kortare restid om man åker utomlands vilket ger billigare biljetter.

Det här är en klassiker även om skåningar jag pratar med brukar ha det betydligt högre upp än på plats nummer 10. Det där med att det är så "lätt att ta sig till Europa".

Själv tycker jag mest att det är roligt att när man ska nämna det bästa med platsen man bor på så är det första man kommer på att det är så lätt att ta sig därifrån :D
 
@Krockodil Förlåt men var har du hamnat? Skånelådan är något jag aldrig hört talas om som infödd Skåning. Vår lokala butik har vunnit pris för sin fräscha "frukt och grönt". Att många är inskränkta får jag tyvärr hålla med om, ju lantligare desto vanligare är min erfarenhet (dvs har de aldrig lärt känna någon från annan socioekonomisk bakgrund och är rädda för allt som är annorlunda). Det gäller ofta även sexuell läggning, inte bara vilket land förfäderna bodde i.
@Kethets Du kan tex cykelsemestra i Brösarps backar så förstår du. Lite backar har vi allt. Men berg - nej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp