Åh det var längesedan jag skrattade så mycket som efter att ha läst denna tråd.Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.
En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.
Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.
Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.
Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.
Jag är infödd skåning som efter ett par år i Jönköping glatt flyttade hem igen.
Vad det gäller dialekter så skiljer det sig oerhört beroende på vart man är. Att den ska vara lättast att förstå i nordöstra Skåne håller jag väl inte helt med om. Gemensamt för de alla är att bönder är svårast att förstå
Vintern är fuktig och blåsig i Skåne, det håller jag med om. Dock kan vädret överlag vara betydligt bättre beroende på var i Skåne man väljer att bo. Jag är uppväxt på landet utanför Malmö och där är det fruktansvärt året om, det stormar alltid och på vintern måste man köra precis bakom snöplogen för att komma någonstans.
Nu bor jag dock i häljarp (en liten ort utanför landskrona) och här blåser det ALDRIG. 3 av årstiderna är helt underbara. Det är dock inte så svårt att förstå varför alla har pool trots att det bara är ngn kilometer till havet. Det blir äckligt varmt här på sommaren.
Inte heller är här landskapet enformigt just här. Vi har promenadavstånd till havet, skogen, stan, slätten och hästen står uppstallad där man på 80-talet hade skidbacke med liftar
Det finns en del gamla "ordspråk "som fortfarande florerar i Skåne.
Allt ovanför trädgränsen är norrland.
Vart trädgränsen går tvistas det en del om men den anses antingen gå vid Hallandsåsen eller Eslöv (alltså mitt i Skåne)
Och ska man norrut så får man inte glömma passet då passkontrollen ligger i Ljungby..
Detta är givetvis sådant som sägs med glimten i ögat
Att skåningar skulle vara snåla kan jag inte hålla med om dock röstas det tyvärr lite väl friskt på SD men det är något vi andra får jobba hårt mot.