Skåningar - hur står ni ut?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 11 976
Jag bor i häljarp som ligger strax sydöst om landskrona

Aha, ok. Där har jag ju knallat omkring vid kusten ett par gånger (litet snäpp längre söderut), men ortsnamnet fastnade inte i skalle.

Tänk om det kunde finnas något ställe med både skog och ont om mygg. Jag har det så nu så jag skulle gärna vilja hitta motsvarande söderöver. (Måste ju inte vara skåne. Blekinge och söder om Kalmar duger också.)

Aha, ok. Där har jag ju knallat omkring vid kusten ett par gånger (litet snäpp längre söderut), men ortsnamnet fastnade inte i skalle.

Tänk om det kunde finnas något ställe med både skog och ont om mygg. Jag har det så nu så jag skulle gärna vilja hitta motsvarande söderöver. (Måste ju inte vara skåne. Blekinge och söder om Kalmar duger också.)
Saxtorpsskogen finns ju här ;)

Saxtorpsskogen finns ju här ;)
Myggen finns här - men inte alls många! :D Jag brukar normalt haft en 40-60 bett vid det här laget - men hittills har jag bara haft 2! (nyinflyttad till saxtorpsskogen sen 4 månader).
Knott kan här komma på vårkvällarna, men det är inte mycket det heller :)

Det här med insekterna i skåneland så är min uppfattning att det är lika illa där som i gbg, hästarna är irriterade, viftar på svnasar och kastar med huvudet upp och ner och upp och ner, dom flesta hade flugtäcken vilker jag tar som att det är ganska rejält med insekter.

Vet också när jag stannade bilen på olika ställen så invaderades vi av insekter, mygg och knott osv.

Tror inte jag åkte förbi ett enda ställe där hästarna var helt lugna. Mindre irriterade kanske men alla verkade ha samma problem som det är här uppe.

Fast att man inte hör den är inte detsamma som att den inte hörs, bara att man vant sig. ;)
Ännu en sak jag inte gillar med Skåne: det går inte att komma undan "civilisationen" - ser man inte asfalterade stigar och soptunnor, så nog sjutton hör man folk eller trafik i alla fall.

Svar nej. Därför skrev jag just lyssna. Tro mig, jag har bott i urskogen tidigare :-D tror det är just för att det är öppet (ljudet studsar inte) och för att avstånden är långa trots att man ser långt. Typ när jag tror pållen är sjuk som känns matt efter en ynka raksträcka i galopp och kollar klockan o inser att vi galopperat typ 5 minuter...

Men håller helt med om att det är mycket civilisation i största delen av Skåne! Jag börjar gilla det men det var väldigt ovant innan. "Skogen tar ju slut?" typ. I Halland red man i skogen. Inte till skogen, genom skogen eller runt skogen. Red man vilse red man fortfarande i skogen :-P i Skåne där jag bor lastar man o kör till en skog tillräckligt stor att rida rundor i :-P

Det här med insekterna i skåneland så är min uppfattning att det är lika illa där som i gbg, hästarna är irriterade, viftar på svnasar och kastar med huvudet upp och ner och upp och ner, dom flesta hade flugtäcken vilker jag tar som att det är ganska rejält med insekter.

Vet också när jag stannade bilen på olika ställen så invaderades vi av insekter, mygg och knott osv.

Tror inte jag åkte förbi ett enda ställe där hästarna var helt lugna. Mindre irriterade kanske men alla verkade ha samma problem som det är här uppe.

Det känns ju inte rimligt. Det är självklart jättelokalt, nere på Kungsgården är det såklart insekter, skyddat och dungar. Men i Skåne är det ju rätt lätt att hitta slättmark där det mer eller mindre blåser året runt, typ som hos mig.

Våra hästar får blinningar stillastående dagar med typ 25+ grader om vi rider dem svettiga i hagen. Jag har aldrig sett en blinning/regnbroms på dem gåendes i hagen. Lite mygg, en hel del svidknott extremt periodvis, lite små knott någon dag förra sommaren. Det enda de sprungit för är styngflugan.

Går man däremot till vissa områden så är det "mycket" blinningar, man kanske smäller 10 på en timme.

Och på närmsta terrängbanan 6 km bort är det ofta småkryp. Oxå mer skyddat, vatten o mer växtlighet.

Myggen finns här - men inte alls många! :D Jag brukar normalt haft en 40-60 bett vid det här laget - men hittills har jag bara haft 2! (nyinflyttad till saxtorpsskogen sen 4 månader).
Nä myggen är hemma hos oss. Det inte en enda mygga utom i vårt sovrum. Det är som vanligt alltså :mad:

Jag älskas tydligen av mygg. Fördelen med att bo "myggfritt" är att jag bara har 20 bett istället för 200 ;)

Välkommen till området förresten :)

Vill du ha skog får du ta dig till nordöstra hörnet, i Lönsbodatrakten.

Jag tänkte det. Eller Blekinge. Eller södra Kalmar län. I odlingszon 1 eller 2 helst.

Men det vore ju kul om man slapp flytta till något ställe med insektsinvasion och det får man kanske inte reda på förrän efteråt. Här där jag bor just nu är det rätt lugnt, trots en hel del skog. Så något liknande vill jag ha, fast i södra Sverige.

Jag har aldrig sett en blinning/regnbroms på dem gåendes i hagen.

Wow! Jag har precis varit ute och klippt lite gräs. Höll på att bli GALEN på blinningarna som höll på att äta upp mig... De bits ju inte lite hårt heller... :crazy:

Vi har tyvärr jättemycket bromsar här; blinningar, de trekantiga "jas-planen" och så de riktigt jättestora. Och så är det varje sommar. På ett annat forum på facebook verkar det mest som om folk håller på att få panik för att de påstår sig aldrig ha sett så mycket bromsar som i år. Jag tycker att det är precis samma mängd som det brukar vara...tyvärr.

Wow! Jag har precis varit ute och klippt lite gräs. Höll på att bli GALEN på blinningarna som höll på att äta upp mig... De bits ju inte lite hårt heller... :crazy:

Vi har tyvärr jättemycket bromsar här; blinningar, de trekantiga "jas-planen" och så de riktigt jättestora. Och så är det varje sommar. På ett annat forum på facebook verkar det mest som om folk håller på att få panik för att de påstår sig aldrig ha sett så mycket bromsar som i år. Jag tycker att det är precis samma mängd som det brukar vara...tyvärr.
VA ?
Vi har aldrig haft så lite av jävelskapet som i år (och ifjor för den delen), det är det enda som varit positivt med dessa två värdelösa somrar att det varit så extremt lite platta fanskap (blinningar, bromsar).
Bara sista veckan de överhuvudtaget har märkts och här brukar hästarna få stå inne dagtid iom att vi både har skogen och vatten precis inpå så brukar det vara extremt i området finns en anledning till att den här kallas häckebergaflugan. Det brukar vara full panik i hagen om man inte hunnit få in dem innan de invaderar som värst vid 11 tiden. Varken i år eller ifjor har jag behövt ta in dem en enda gång hittills i år har inte ens en enda fått varken täcke (exemtäcken är det enda som hjälper mot dem) eller blivit sprutade. Mygg och knott har vi väldigt lite av här bara enstaka kvällar med perfekta förhållande för dem (ofta på våren) vi kan se lite men det handlar om fåtal dagar per år annars är det nästan helt mygg och knott fritt här. Så det har varit två underbara år vad gäller insekter här (jag skall väl inte säga för mkt än sommaren är ju inte över). Inte ens flugor är det särskilt mkt av i år.

VA ?
Vi har aldrig haft så lite av jävelskapet som i år (och ifjor för den delen), det är det enda som varit positivt med dessa två värdelösa somrar att det varit så extremt lite platta fanskap (blinningar, bromsar).

Hrm. Ja ja, då vet du vart de har tagit vägen i stället då... ;) Investerade till och med i ett flugtäcke till ena hästen i år, för första gången, eftersom jag är så trött på att spruta gift som ändå inte hjälper. Behöver nog ett flugtäcke till mig själv också... ;)

Du får gärna behålla dem ;) Det är underbart skönt att slippa eländet, här finns inte en chans att man går ut och försöker göra någonting frivilligt de dagar de är här normala år. Klippa gräs är det allra värsta man kan göra för de dras till det, faktiskt något som vi aldrig gör med hästarna ute under den perioden för man får hit hela områdets (typ) platta när man gör det även om det var lugnt innan. Klippa gräs gör man sent på kvällen, eller mulna dagar.
Flugtäcken hjälper tyvärr inte alls mot dem de biter bara igenom dem, exemtäcke (i rätt tyg) funkar däremot jättebra.

Jag har hittills inte sett en enda trekant eller stor broms varken i hage eller på ridtur här. Sjukt skönt!

Trodde förra året var ren tur, många som så att det var extremt lite insekter. Vilket kanske stämde då jag på "blinningrundan" smällde typ 10 blinningar på hela året. Nu är det typ 10 de värsta dagarna på den rundan. Men när de kommer max tre åt gången o en landar så är det ju hanterbart :-P

Det är så himla värt det att jag funderar på att dra tillbaka mitt "max 5 år sen vill jag flytta till skogen och backarna!" och låta sambon bygga sitt monstergarage.

Jag gillar inte när hästen störs i vardagen och hans ogillade mot blåsten verkar vi ju fått bukt med :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka