Skarpa bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 881
S

Sarasara

Vilket bett är skarpast av följande:

*Oledat pelhambett i syntet eller gummi
*Oledat tränsbett
*Tränsbett med parerstänger
*Galoppbett
*Tränsbett
*Tränsbett med fasta ringar
*Ledat pelhambett
*Oledat Thidemanbett
*Pessoabett
*Tredelat bett
* "Soft Hackamore" med korta skänklar

Sv: Skarpa bett

beror ju på hur hästen reagerar på olika typer av bett, hur tyglarna fästs osv.

men generellt är ju hävstångsbett (pelham, thiedemanbett, hackamore) samt hissbett (pessoa) skarpare än tränsbett

Ja, men hur fungerar t.ex. Thidemanbettet och galoppbettet?

Är inte så bra på att förklara men kan försöka iallafall:

Det är rakt i mitten fast med en liten såndär upphöjning i mitten, Sen har det D-ringar (inte fasta) och en liten ring över d-ringen

hahaha gud vilken dålig beskrivning, men du kanske fattade lite iallafall..

g_14120.jpg

Ett sånt här är det, eller?

ja, fast på dom jag har sett har det inte vart hål på ringarna..

Jag skulle nog ordnat såhär, ungefär. Vet inte om jag ska skriva förklaringar hur jag tänker också?

*Tredelat bett = Tränsbett = Tränsbett med fasta ringar = Tränsbett med parerstänger = Galoppbett
*Oledat tränsbett

*Oledat pelhambett i syntet eller gummi
*Pessoabett ( :crazy: )
*Oledat Thidemanbett
*Ledat pelhambett

* "Soft Hackamore" med korta skänklar

Kom att tänka på en sak; Om man skulle rida med pessoabett, men rida med två tyglar, dvs. en tygel i den största ringen och den andra tygeln i andra eller tredje ringen, skulle det då bli samma effekt som med ett pelhambett? Eller är jag helt ute och cyklar nu? *Helt ute när det gäller bett*

Nej det gör det inte, eftersom det saknar kedja och därför inte har något stopp. Jag tycker pessoa är bland dom absolut sämsta bett som finns!

Nej, det enda som blir likt är ju att du kan använda hävstången när du vill. I övrigt är pessoa och pelham två helt olika bett.

(håller förövdrigt med Centaur om att pessoat är värdelöst)

Okej då förstår jag.

Gillar inte heller att rida på pessoabett. De hästar som jag ridit med det bettet har bara spänt sig och kämpat emot...

Är pelham och pessoa skarpare än thideman bettet?

generellt ja, eftersom de har längre skänklar. men det beror förståss på hur man fäster tyglarna, mundelens utformning osv

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 220
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka