Skicka hösilage för analys

Lavinia

Trådstartare
Hej!

I år testat jag nåt nytt, skicka gräset strax innan det balas (det är alltså plockat direkt från åkern).
Är det nån skillnad i tillvägagångssätt?
Jag tänkte skicka till equi-analytical, finns det risk att det blir dåligt på vägen?
Hur mycket ska man skicka?
Det är silage, men iaf förra året torrt silage - hur mycket kan man tro att ts-halt och sockerhalt ändras?

Och vad skriver man på blanketten?

/Lavinia, nybörjare på gräs direkt från åkern.
 
Är det torrt ensilage blir det ingen ensileringsprocess så sockerhalten lär inte påverkas alls. Ts-halten blir ju densamma om du plockar strax innan pressningen. Så nej, det blir alltså ingen skillnad. Att plocka diagonalt över fältet är det bästa sättet att ta prover på.

Det är ju ensilage du tagit provet på (inte gräs) så därför skriver du att det är ensilage.
 
...fast om det är så torrt att ingen ensileringsprocess kan ske är det per definition inte ensilage. Plockar du från åkern kan det ju inte heller vara ensilage. Mer korrekt vore väl grönmassa?
 
...fast om det är så torrt att ingen ensileringsprocess kan ske är det per definition inte ensilage. Plockar du från åkern kan det ju inte heller vara ensilage. Mer korrekt vore väl grönmassa?
Jag håller helt med dig om att det inte är något ensilage när ingen ensileringsprocess sker men det är ju tyvärr det som alltför många vill ha idag pga ren okunskap. Är det över 60% Ts är det inget ensilage men heller inte hö utan något hittepå som många hästägare i sin okunskap vill ha. Det är samma det där att plasta hö. Men, att kalla det grönmassa blir också fel i sammanhanget och vad jag kan minnas finns inte ens det alternativet hos equi-analytical. Grönmassa är ju bara en benämning på skörden av odlad vall. De vill veta om det är hö, gräs eller ensilage.
 
Sockret "äts upp" till viss del i ensileringsprocessen så det lär vara högre när du skickar in grönmassa.
 
Det kan ju blivit lite regnat på under dagen, men förra årets kändes väldigt torrt.

Vi får väl testa och se. Visst kan man skaffa en sockermätare rätt billigt på internätet?

Tack för svar iaf!
 
Jag håller helt med dig om att det inte är något ensilage när ingen ensileringsprocess sker men det är ju tyvärr det som alltför många vill ha idag pga ren okunskap. Är det över 60% Ts är det inget ensilage men heller inte hö utan något hittepå som många hästägare i sin okunskap vill ha. Det är samma det där att plasta hö. Men, att kalla det grönmassa blir också fel i sammanhanget och vad jag kan minnas finns inte ens det alternativet hos equi-analytical. Grönmassa är ju bara en benämning på skörden av odlad vall. De vill veta om det är hö, gräs eller ensilage.
Varför skulle det vara bättre med ts under 60%? Jag kan inte ha för låg ts, då håller inte balarna och jag tror många har samma problem.
 
Varför skulle det vara bättre med ts under 60%? Jag kan inte ha för låg ts, då håller inte balarna och jag tror många har samma problem.
För att de möglar snabbare efter öppnandet om ts-halten är högre. Dessutom är risken större att stråna som blir hårdare ju torrare de är sticker hål på plasten och då är det mögligt redan när balen öppnas. Skillnaden är bara att man inte ser möglet med blotta ögat när det är torrare utan man behöver göra en hygienanalys.
 
För att de möglar snabbare efter öppnandet om ts-halten är högre. Dessutom är risken större att stråna som blir hårdare ju torrare de är sticker hål på plasten och då är det mögligt redan när balen öppnas. Skillnaden är bara att man inte ser möglet med blotta ögat när det är torrare utan man behöver göra en hygienanalys.
Jag tycker det är precis tvärtom. Låg ts så blir de dåliga fortare än de torra som bara torkar.
 
Behöver du verkligen fråga det? Tämligen övertygad om att de blivit dåliga om de käkat mögel i 14 år.
Fast de blir vanligen inte sjuka rakt av och för endel märks det aldrig medans andra får magproblem som bajsvatten, koliker eller annat eller problem med luftvägarna men när det märks har det oftast pågått länge utan att människan har förstått det. Mytoxiner kan också ge nedsatt prestationsförmåga hos hästar. Det är ju samma sak med andra djurslag och med människor. Vi överlever det ibland helt utan att bli sjuka men enligt djurskyddslagen är det ändå inte tjänlig föda och ska därför inte ges till några djur. Mögel är ett gift. Du kan läsa mer om det här https://stud.epsilon.slu.se/10501/ om du vill.
 
Fast de blir vanligen inte sjuka rakt av och för endel märks det aldrig medans andra får magproblem som bajsvatten, koliker eller annat eller problem med luftvägarna men när det märks har det oftast pågått länge utan att människan har förstått det. Mytoxiner kan också ge nedsatt prestationsförmåga hos hästar. Det är ju samma sak med andra djurslag och med människor. Vi överlever det ibland helt utan att bli sjuka men enligt djurskyddslagen är det ändå inte tjänlig föda och ska därför inte ges till några djur. Mögel är ett gift. Du kan läsa mer om det här https://stud.epsilon.slu.se/10501/ om du vill.
Du får det att låta som all torrare ensilage är fulla i mögel. Jag kan inte ha blöta balar, de håller inte.
 
Du får det att låta som all torrare ensilage är fulla i mögel. Jag kan inte ha blöta balar, de håller inte.
Ja det är ju det om de får vara öppna några dagar. Som jag har skrivit tidigare så ser du bara inte möglet i de torra balarna men det finns ju där ändå. En ensilagebal håller sig oftast i 3-5 dagar efter öppnandet i minusgrader men i sommarvärme kan det vara så kort tid som 2-3 dagar. En bal med torrare ensilage än 60% kan bli dålig på någon dag. Att man inte märker att det finns mögel innebär ju inte att det inte finns.
 
Ja det är ju det om de får vara öppna några dagar. Som jag har skrivit tidigare så ser du bara inte möglet i de torra balarna men det finns ju där ändå. En ensilagebal håller sig oftast i 3-5 dagar efter öppnandet i minusgrader men i sommarvärme kan det vara så kort tid som 2-3 dagar. En bal med torrare ensilage än 60% kan bli dålig på någon dag. Att man inte märker att det finns mögel innebär ju inte att det inte finns.
Jag tycker man ser mögel osv även på torrare hösilage. Och det blir ju värme i dem osv om de börjar bli dåliga.
Varför skulle man inte se möglet bara för att ts är högre? Jag fattar inte riktigt..
 
Ja det är ju det om de får vara öppna några dagar. Som jag har skrivit tidigare så ser du bara inte möglet i de torra balarna men det finns ju där ändå. En ensilagebal håller sig oftast i 3-5 dagar efter öppnandet i minusgrader men i sommarvärme kan det vara så kort tid som 2-3 dagar. En bal med torrare ensilage än 60% kan bli dålig på någon dag. Att man inte märker att det finns mögel innebär ju inte att det inte finns.
Har du en källa på att allt torrare ensilage innehåller mögel?

Inte ens här där de pratar om just det står det så utan:
”Återigen bör det kanske påpekas att det inte är farligt med vare sig torrare eller blötare ensilage under förutsättning att det har en god hygienisk kvalitet. Rekommendationerna när det gäller ts-halter i ensilageproduktion gäller hur man maximerar sina chanser att producera ett ensilage av god hygienisk kvalitet.”

Jag använder inte ensilage sommartid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 161
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 623
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp