Skillnad på hane och tik

Fördrar hanar i alla lägen. Har aldrig haft en kastrerad hane. Med ett undantag - en omplacering som kastrerades med spruta. Ser ingen som helst anledning till katrering annat än om hormonerna påverkar hunden allvarligt, eller pga sjukdom. Dvs det är undantag.
Gillar mina vänners tikar men skulle aldrig tänka mig att skaffa en själv.

Hannar är okomplicerade och enkla. :)
Min mamma kastrerade dem för att inte behöva sära på dem vid löp och att dem inte skulle avlas på :)
 
Jag har en hane och 2 tikar och av mina är hanen roligast att träna. Eventuellt att yngsta tiken är som hanen men så är hon hans dotter med. Lite för ung än för att jag ska veta helt var hon landar. Måste jag välja så föredrar jag nog hanar framför tik och nästa hund är tänkt att bli en hane.

I min ras, hovawart, upplever jag att det är skillnad på tik och hane vad gäller humöret och deras sätt men inte huruvida de är träningsbara. Möjligtvis att man inte behöver ”förhandla” lika mycket med en hane som med en tik.
 
Håller med, tikarna är kanske inte enklare men roligare. Jag tycker om när hundarna har sina egna påhitt, om dem kan lyssna också :)
Det där tycker jag är mestadels en fråga om ras snarare än kön :) Jag har en hane av vinthundsras, han är den påhittigaste och lurigaste hyssmakaren jag haft turen att lära känna :laugh: Tiken däremot är ur vallhundsgruppen och är inte alls påhittig och kreativ på det sättet, hon ställer aldrig till med hyss och har aldrig gjort men är däremot ganska ifrågasättande och envis ute på promenad.
 
Jag upplever utan tvekan en generell skillnad även inom min ras (saluki). Hanarna är lite mjukare, ifrågasätter inte lika mycket. Tikarna hittar på en sjuhelvetes massa hyss och kräver att få saker på sitt sätt där hanarna mer tjatar/ber om det.

En vän till mig sa förut att hon utan tvekan föredrog salukihanar framför salukitikar, för att hanarna var enklare och gladare, hon tyckte tikarna ifrågasätter för mycket. Jag skrattade och sa att jag gillar tikarna mer än hanarna, för jag älskar tikarnas alla idéer, ifrågasättanden och lite skiftande humör. Hanarna som är mer "likadana hela tiden" tycker jag lätt blir tråkiga. Min vän tyckte det var så skönt att hanarna är så :p

Jag har tik nr 3 och 4 nu. Har genom åren fastnat för ett fåtal hanar, men, när jag träffat de hanarnas systrar eller mödrar så har jag ofta tyckt ännu mer om dem. Tikar är med andra ord min grej.
Haha jag brukar följa med en del salukilopp på ovalbana och oftast tänka "dom tänker för mycket". Saluki verkar analysera och övertänka väldigt mycket, speciellt tikarna (ska jag springa om? Kanske jag tar utsidan? Fast nej, jag vet inte om jag vill springa så nära? Eller ja? Oj, nej den där hunden kom för nära, nu vill jag bromsa lite"😂
 
Ja det är skillnad tycker jag. Hanar är jobbigare på så sätt att de ska nosa och kissa överallt, generellt muckar mer, är lite tjockare i huvudet. Tikar däremot är mer ojämna i humöret och jag tycker löpet är svinjobbigt. I min ras är tikarna i mitt tycke betydligt skälligare än hanarna.

Kan inte säga att jag föredrar någon av könen utan absolut kan tänka mig en tik någon gång i framtiden.
 
Hanar är brötiga, kissar på allt, blir helt kokko när det finns en löptik inom en mils avstånd, juckar på allt och alla, luktar kiss osv osv.

Jag har tikar 😍
Men nä, det stämmer ju inte. Det är dålig avel isf..
Jag kan ha Ammo med löptik utan att det är problem, han är såklart intresserad men är likadan i träningen och äter som vanligt. Han blir inte pipigare heller eller för att han umgåtts med löptik. Kan ha honom lös med löptikar med (såklart ej höglöptstikar) utan problem med.
Jag blir lite ledsen över att man normaliserar ett översexuellt beteende faktiskt.
 
Men nä, det stämmer ju inte. Det är dålig avel isf..
Jag kan ha Ammo med löptik utan att det är problem, han är såklart intresserad men är likadan i träningen och äter som vanligt. Han blir inte pipigare heller eller för att han umgåtts med löptik. Kan ha honom lös med löptikar med (såklart ej höglöptstikar) utan problem med.
Jag blir lite ledsen över att man normaliserar ett översexuellt beteende faktiskt.


Haha, kommer ihåg när jag lämnade Floki på träning, han satt i hundgård bredvid löptik och togs ut på träning med fåren tillsammans med löptiken, inte en chans att han dissat fåren i förmån till tiken. :rofl: Jag stod med båda i koppel liksom.
 
Men nä, det stämmer ju inte. Det är dålig avel isf..
Jag kan ha Ammo med löptik utan att det är problem, han är såklart intresserad men är likadan i träningen och äter som vanligt. Han blir inte pipigare heller eller för att han umgåtts med löptik. Kan ha honom lös med löptikar med (såklart ej höglöptstikar) utan problem med.
Jag blir lite ledsen över att man normaliserar ett översexuellt beteende faktiskt.
Håller helt med. Dålig avel och dålig uppfostran. Luktar en hanhund kiss är något fel. Jag har träffat ett fåtal som juckar och förutom de unghundar jag har haft som har gjort det en gång och sedan har fattat att det inte är okej har det faktiskt varit tikar som har juckat. En hund som juckar är helt enkelt dåligt uppfostrad eller extremt stressad.
 
Haha, kommer ihåg när jag lämnade Floki på träning, han satt i hundgård bredvid löptik och togs ut på träning med fåren tillsammans med löptiken, inte en chans att han dissat fåren i förmån till tiken. :rofl:
Haha men precis!
Ammos uppfödare har ju tjänstehundar - vore ju väldigt opraktiskt med en sådan som checkade ut om hon mötte löptik på jobbet x)
 
Haha men precis!
Ammos uppfödare har ju tjänstehundar - vore ju väldigt opraktiskt med en sådan som checkade ut om hon mötte löptik på jobbet x)

Yess, tål inte sådana hundar. Men mitt ex har ju en Dalmatiner som var så puckad med löptikar. Skitavel helt enkelt.

Tonto är tom bättre än Floki i det avseendet. Man märker aldrig om det finns löptik i närheten på honom. Floki kan bli intresserad om det är höglöp och inga får runt omkring. Helt ok.
 
Hanar är brötiga, kissar på allt, blir helt kokko när det finns en löptik inom en mils avstånd, juckar på allt och alla, luktar kiss osv osv.

Jag har tikar 😍
Min hanhund gjorde bph efter en löptik. (Nej löptikar ska inte få göra bph men ägaren ljög och hen som höll i bph upptäckte det försent.) Vid en kissfläck stannade han till och luktade snabbt, sedan fortsatte han med det han skulle göra.
 
Håller helt med. Dålig avel och dålig uppfostran. Luktar en hanhund kiss är något fel. Jag har träffat ett fåtal som juckar och förutom de unghundar jag har haft som har gjort det en gång och sedan har fattat att det inte är okej har det faktiskt varit tikar som har juckat. En hund som juckar är helt enkelt dåligt uppfostrad eller extremt stressad.
Exakt!
Jag har full förståelse för att man föredrar hane eller tik (jag är hanhundsmänniska själv) men det blir tråkigt när man dissar på felaktiga grunder.

Ja, att unghundar har lite konstiga saker för sig är en annan grej tycker jag - det kan ju lätt slå runt i hjärnan på dem när många hormoner snurrar i kroppen.
 
Exakt!
Jag har full förståelse för att man föredrar hane eller tik (jag är hanhundsmänniska själv) men det blir tråkigt när man dissar på felaktiga grunder.

Ja, att unghundar har lite konstiga saker för sig är en annan grej tycker jag - det kan ju lätt slå runt i hjärnan på dem när många hormoner snurrar i kroppen.
Absolut! Att man trivs med det ena eller andra är helt okej (världen vore en tråkig plats om alla gillade samma) men inte att dissa.

Visst har de! Liksom ojdå, vad hände?
 
Jag kan bara instämma med både @Wingates och @TinyWiny, är det ens allmänna uppfattning att hanar är enbart jobbiga och övertända pissnissar har man nog haft otur att träffa på för många översexuella och/eller ouppfostrade exemplar. :down:

Preferenser får man ha, men det är dålig stil att rådissa rakt ut. Jag tycker det finns många baksidor med tik och därför tänker jag inte skaffa någon, men för det så har jag inget behov av att radda upp precis allt jag tycker är negativt.
 
Jag har haft både tikar och hanar i olika raser. Även en kastrerad hane.
Jag tycker det är skilnad men hur mycket beror på ras. Ju mer drifter desto större skilnad.
Upplever tikarna som mer personliga, de har mer karraktär, mer allvar, de har en extra växel som jag föredrar i träning.
Hanar är jämnare men också mer "man får vad man förväntar sig" vilket jag tycker är lite tråkigt. Jag tyckte lika när jag hade hästar. Stona var roligare och hade lite mer jävlar anamma, vilket inte alltid var kul. Men när det där jävlaranammat kommer på rätt ställe.... wow :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 478
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 798
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
697
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 919
Senast: tanten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp