Skillnader och likheter mellan psykiatriska diagnoser

Men vore det inte en fördel om du fick hjälp så att du tex orkar jobba?
Det kan väl inte vara bättre att vara sjukskriven och vilja dö än att få hjälp att må bättre?

Jag förstår helt och fullt att man inte trivs i lägenhet(jag vill aldrig bo så igen) och att det är jobbigt att öppna sig när man är försvarslös i smärta och då bara vill fly etc. Det är ju inget märkligt tycker jag.

Men om du vänder och vrider lite på tex det här med att det finns noll fördelar med ev diagnoser. Om du måste lista fördelar med att någon läkare ev ger dig en diagnos, vilken det än må vara, kan du inte komma på någon då?

Tänkte att du kanske måste börja öppna upp för andra möjligheter när det uppenbarligen inte funkar som det varit?
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.
 
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.
Ingen annan än du och dina behandlare behöver veta om att du har en diagnos.
Du väljer själv vem du berättar för.
 
Okej :) jag tänkte bara att det kan vara skönt att ha med sig någon ändå. Jag kan nu för tiden prata för mig själv, men ibland om jag träffar en idiotläkare eller liknande så händer det att jag inte får fram ett ord. I dessa lägen hade jag önskat att någon var med mig.

Men vad spelar psykologens åsikter för roll? Är det ens hens uppgift att kommentera ditt boende? Får/kan du inte bo där du bor nu (antar att du trivs där du bor alltså)?
Jag har aldrig tänkt tanken att någon skulle följa med. Dessutom har jag ingen aning om vem det skulle vara.

Psykologen idiotförklarade mig i det ögonblicket han kommenterade boendet. Jag trivs med huset och grannarna, men inte orten som är halvdöd.
 
Men vem säger det? Vem säger att du måste leva i fullständig misär pga en diagnos? Varför skulle du inte kunna göra det bästa möjliga ändå av ditt liv? Varför skulle du inte kunna få hjälp som gör att du trots de diagnoserna skulle kunna må bra? Ibland har dessutom vården fel. För fyra år sedan väntade vården bara på att jag skulle dö. De insatser som sattes in var bara åtgärder för här och nu, inte för någon långsiktig förhoppning om att jag skulle bli frisk. Det pratades om särskilda boenden och om hospis. Jag lyssnade inte på dem för min plan var inte att lämna in. Min plan var att få något jag kunde kalla för liv igen och med en massa jävlaranamma, en tjurig envishet som skulle få en åsna att blekna, med en enorm kämpaglöd och med en enorm tur att träffa rätt människor vid rätt ögonblick så har jag något jag kan kalla för liv nu. En diagnos kan ändras och vet man vad man har att fajtas mot så kan man välja att ta fajten för att trots det man har jagandes efter sig kunna leva ett bra liv. Jag vet att du har precis samma tjuriga envishet som jag för annars hade du inte kommit så långt som du redan har. Du behöver bara hitta den igen och du behöver låta människor hjälpa dig.
Oj, helvete vilken resa du har gjort! Det visste jag inte.... Imponerande!
 
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.
Men om du vill ha hjälp så måste du acceptera att de du träffar i vården kommer göra bedömningar och de kommer också ställa diagnoser. Det är ju liksom inte valbart OM man vill ta del av behandlingsutbudet. Vården kan inte ge bra behandling om man sätter käppar i hjulet för dem hela tiden. Om de behöver ställa viss diagnos så är det så. Det är inget man som patient bör lägga sig i.

Eller går du till somatiska vården och säger samma sak?
”Nej jag vill inte att min ben ska vara brutet. Ni får ge mig en annan diagnos, den här gillar jag inte.”
 
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.
Oj vad du är dömande utifrån en enda persons agerande. Det gör mig fruktansvärt ledsen att läsa både din inställning till diagnoser och även dig själv (och faktiskt väldigt provocerad också att du som är en vuxen person gång på gång ger uttryck för så mycket förakt gentemot personer som har diagnoser).
 
Har du missat att en hel drös som har de diagnoser du pendlat mellan inte så sällan är just högbegåvade? Definitivt itne mindre vetande.

Du har en rätt fruktansvärd inställning till både autismspektrat och annat.
Jag upplever en extrem snedfördelning mellan vad som krävs av mig och vad jag får av andra. Min ena syrra (hon med atypisk autism) skuldbelägger mig för symptom jag fick vid min utmattning och att jag borde ha skärpt till mig ännu mer. Att jag gjorde mitt bästa räknas inte. Men hon tycker att jag minsann måste visa förståelse och fatta att jag var besvärlig för henne och resten av familjen. Det var mest synd om dem.

Morsan bryr sig bara om sig själv och jag är dum som inte låter henne köra över mig igen. Hon vill inte se mitt perspektiv.
 
Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos.

Möjligen om du tatuerar in en fet stämpel i pannan med "jag har *diagnos*", men då pga tatueringen och inte pga diagnosen..

Finns ju inte en kotte som kan se på en annan människa om den har en diagnos av något slag eller inte.
Ex.vis; Ingen som tittar på mig kan se att jag har en "invaliditets-stämpel" på mig om man nu kan kalla diagnos + tester som fastställt vilken begränsning som finns som en stämpel, även om jag faktiskt har en viss % invaliditet.

Visst, det finns väl saker jag tycker är vansinnigt mycket roligare i livet att få en fastställd invaliditetsgrad, men det är inte en nackdel att ha dokumenterat vilka begränsningar och möjligheter man har oavsett om det är fysiskt eller psykiskt. Tvärtom.
 
Oj vad du är dömande utifrån en enda persons agerande. Det gör mig fruktansvärt ledsen att läsa både din inställning till diagnoser och även dig själv (och faktiskt väldigt provocerad också att du som är en vuxen person gång på gång ger uttryck för så mycket förakt gentemot personer som har diagnoser).
När Magiana skriver som gör, medan hon mår som hon gör, så tror jag inte att man ska generalisera utifrån det. Jag har aldrig sett henne skriva att andra med diagnoser är mindre vetande, dumma i huvudet osv. Jag tror bara att det handlar om henne själv och att hon är livrädd. Det är nog hennes rädsla som talar.
 
Visst, det finns väl saker jag tycker är vansinnigt mycket roligare i livet att få en fastställd invaliditetsgrad, men det är inte en nackdel att ha dokumenterat vilka begränsningar och möjligheter man har oavsett om det är fysiskt eller psykiskt. Tvärtom.
Jag har aldrig haft nytta av att någon sagt att jag inte kan något eftersom jag har begränsningar. I så fall hade jag aldrig blivit ångestfri, aldrig fått ett jobb och aldrig kunnat köpa ett hus. Om jag hade lyssnat på min psykiater hade jag varit förtidspensionär.
 
När Magiana skriver som gör, medan hon mår som hon gör, så tror jag inte att man ska generalisera utifrån det. Jag har aldrig sett henne skriva att andra med diagnoser är mindre vetande, dumma i huvudet osv. Jag tror bara att det handlar om henne själv och att hon är livrädd. Det är nog hennes rädsla som talar.
Ja kanske är det så. Det känns bara så trist att läsa gång på gång om hur hemskt det är med diagnoser eftersom det är rätt otrevligt uttryckt många gånger när folk ändå försöker nyansera det, plus att det inte verkar vara en särskilt givande väg framåt för @Magiana (därav att jag blir ledsen av att läsa hur magiana ser på sig själv).
 
Ja kanske är det så. Det känns bara så trist att läsa gång på gång om hur hemskt det är med diagnoser eftersom det är rätt otrevligt uttryckt många gånger när folk ändå försöker nyansera det, plus att det inte verkar vara en särskilt givande väg framåt för @Magiana (därav att jag blir ledsen av att läsa hur magiana ser på sig själv).
Jag förstår verkligen det. Men jag ser nog mest paniken bakom.
 
Jag har aldrig haft nytta av att någon sagt att jag inte kan något eftersom jag har begränsningar. I så fall hade jag aldrig blivit ångestfri, aldrig fått ett jobb och aldrig kunnat köpa ett hus. Om jag hade lyssnat på min psykiater hade jag varit förtidspensionär.
Fast det är inga begränsningar att ha en diagnos, man kanske bara måste göra saker på ett annat sätt för att orka med utan att bli dålig. En diagnos handlar ju inte om att få veta vad man kan och inte kan göra, handlar bara om att man kan få hjälp att hitta andra vägar att hantera livet på.
Jag upplever en extrem snedfördelning mellan vad som krävs av mig och vad jag får av andra. Min ena syrra (hon med atypisk autism) skuldbelägger mig för symptom jag fick vid min utmattning och att jag borde ha skärpt till mig ännu mer. Att jag gjorde mitt bästa räknas inte. Men hon tycker att jag minsann måste visa förståelse och fatta att jag var besvärlig för henne och resten av familjen. Det var mest synd om dem.

Morsan bryr sig bara om sig själv och jag är dum som inte låter henne köra över mig igen. Hon vill inte se mitt perspektiv.
Det säger dock mer om dom som personer, om du inte har missuppfattat dom. Det behöver inte handla om den som det är mest synd om, det är ju ingen tävling i den som har det värst. Ibland kanske man får stanna upp och tänka till vad som faktiskt har menats, har man det svårt eller mår dåligt så är det lätt att överreagera och missförstå.

Eller så är dom helt enkelt inga att ha i närheten och då är det bättre att försöka släppa det som varit och tänka framåt. Dom representerar ju inte alla människor.
 
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.
Och behandlaren kommer behandla mig som mindre vetande.

(Min fetning)
HUR vet du det? Vad sitter på för information som gör att du med säkerhet kan säga att alla som vet om din eventuella diagnos kommer behandla dig som mindre vetande?
 
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.

Varför skulle resten av världen göra det? Att din morsa gör det säger ju mer om henne än om dig och resten av befolkningen.
Jag har ju adhd och upplever inte att någon behandlar mig sämre pga det om de nu får veta det. De flesta vet ju inte att jag har det.
Jag känner ju fler med diverse diagnoser som är älskade, aktade, framgångsrika etc.
De flesta vet ju inte folk om att de har någon diagnos. De är alla intelligenta och ses inte som mindre vetande någon av dem, oftast tvärtom faktiskt.

Sen säger jag inte att du har någon diagnos. Igen: jag har ingen aning. Men att vara så livrädd för det som jag upplever dig tror jag skadar dig bara. Och hindrar dig från ev hjälp att komma vidare. Du vill ju inte vara kvar där du är nu.
Och begränsningar gör ju inte att saker är omöjligt. Om du är för otränad för att åka vasaloppet kan du ju träna tills du får förutsättningarna att genomföra det. Men vet du inte att du ska träna, vad du ska träna och hur så kan det ju bli omöjligt.
 
Jag har blivit behandlad som mindre vetande av min morsa hela livet. Resten av omvärlden kommer att bete sig likadant om jag får en diagnos. Det vill inte jag. Jag vill bara bli sedd som den jag är. För det behövs ingen diagnos. Jag ser verkligen inga fördelar alls.

Varför tror du att de skulle det?
 
Jag har aldrig haft nytta av att någon sagt att jag inte kan något eftersom jag har begränsningar. I så fall hade jag aldrig blivit ångestfri, aldrig fått ett jobb och aldrig kunnat köpa ett hus. Om jag hade lyssnat på min psykiater hade jag varit förtidspensionär.

Att jag har vissa fysiska begränsningar, begränsar inte mitt liv det minsta och det har ingen heller påstått, så det där är ett feltänk av dig.

Och personligen kan jag tänka mig att din oförmåga att släppa saker, att älta år ut och år in över saker och kanske mest den rigida inställningen till "diagnoser" troligtvis begränsar ditt liv ganska mycket mer än du inser fram tills den dagen du fått rätt verktyg för att ta dig vidare. Som det är nu och har varit de senaste åren, så är det ju att så fort någon inom vården ens andas om någon "diagnos", så är de värdelösa idioter och du avbryter allt, eftersom du anser att du vet bättre istället för att ge dem en chans att reda ut hur just du funkar och hur de med hjälp av det ska kunna hjälpa dig på bästa sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 537
Senast: kolblakkur
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 094
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 208
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp