Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sitter i vårdkö och har inte fått hjälp på 5 månader. Igår utökades min sjukskrivning.Jag har förstått att du har problem och inte mår riktigt bra.
Jag tror du ska vända dig till en bra psykiatriker om du inte redan gjort det.
Vårdcentralen kan behandla okomplicerade depressioner men din problematik verkar mer komplicerad.
Vad tråkigt för dig. Jag lider verkligen med dig.Jag sitter i vårdkö och har inte fått hjälp på 5 månader. Igår utökades min sjukskrivning.
Vad gäller diagnoser på mig har det mest varit en massa tyckande och inget som blivit fastställt på ett seriöst sätt. För varje gång en diagnos slängs fram så sjunker jag i hopplöshetsträsket.
Det är bara vissa diagnoser som man brukar göra tester för. De flesta diagnoser ställs baserat på information som framkommer under besöken genom samtal och dylikt.Vad tråkigt för dig. Jag lider verkligen med dig.
Ofta gör man ju olika slags tester för att fastställa diagnosen. En del kan vara ganska omfattande och bestå av flera delar.
Jag hoppas du får hjälp snart.
Ett sätt är ju att söka hjälp via psykakuten eller göra en egenanmälan. Fast det kanske du har testat redan?
Jag tänker att det kanske är svårt som patient att veta hur en diagnos ska fastställas och vad som är ”seriöst” och inte. Bättre försöka lita på att vården sköter sitt jobb.Jag sitter i vårdkö och har inte fått hjälp på 5 månader. Igår utökades min sjukskrivning.
Vad gäller diagnoser på mig har det mest varit en massa tyckande och inget som blivit fastställt på ett seriöst sätt. För varje gång en diagnos slängs fram så sjunker jag i hopplöshetsträsket.
Jo, absolut så är det.Det är bara vissa diagnoser som man brukar göra tester för. De flesta diagnoser ställs baserat på information som framkommer under besöken genom samtal och dylikt.
Förtydligar det bara så ingen ska börja tro att det blivit ngt fel om de inte fått göra tester innan diagnos ställs.
Håller med helt.Jag tänker att det kanske är svårt som patient att veta hur en diagnos ska fastställas och vad som är ”seriöst” och inte. Bättre försöka lita på att vården sköter sitt jobb.
Man kan byta diagnos många gånger utan att något behöver vara fel![]()
Affektiva sjukdomar, bipoläritet eller annat, kan många gånger ställas utan testerJo, absolut så är det.
Exempel på diagnoser man gör tester för är neuropsykiatriska diagnoser som autism och adhd, personlighetsstörningar och affektiva sjukdomar (bipoläritet).
För många år sedan gjordes ett rorschach-test som sedan blev grund till en diagnos. Det anser inte jag är seriöst. Flera år senare, när jag ville ha hjälp med blodfobin, så gjordes ett antal tester först. Det enda dessa tester kom fram till var en förhöjd ångestnivå men inget mer.Vad tråkigt för dig. Jag lider verkligen med dig.
Ofta gör man ju olika slags tester för att fastställa diagnosen. En del kan vara ganska omfattande och bestå av flera delar.
Jag hoppas du får hjälp snart.
Ett sätt är ju att söka hjälp via psykakuten eller göra en egenanmälan. Fast det kanske du har testat redan?
Nej, jag litar inte på vården. De har inte talat om för mig vilken diagnos de har satt och jag har därmed inte fått hjälp för detta heller. Diagnosen fick jag reda på ett år senare från Försäkringskassan. Vid samtal med psykiater efteråt då jag ställde frågor om detta, kände jag mig bara idiotförklarad.Jag tänker att det kanske är svårt som patient att veta hur en diagnos ska fastställas och vad som är ”seriöst” och inte. Bättre försöka lita på att vården sköter sitt jobb.
Man kan byta diagnos många gånger utan att något behöver vara fel![]()
Jag förstår att du är missnöjd......För många år sedan gjordes ett rorschach-test som sedan blev grund till en diagnos. Det anser inte jag är seriöst. Flera år senare, när jag ville ha hjälp med blodfobin, så gjordes ett antal tester först. Det enda dessa tester kom fram till var en förhöjd ångestnivå men inget mer.
Nu sedan jag blev dålig igen för drygt ett år sen har inga tester gjorts, men det jag har sagt i samtal har förvrängts.
Jag törs knappt säga något längre för jag missuppfattas hela tiden.
Nej, jag litar inte på vården. De har inte talat om för mig vilken diagnos de har satt och jag har därmed inte fått hjälp för detta heller. Diagnosen fick jag reda på ett år senare från Försäkringskassan. Vid samtal med psykiater efteråt då jag ställde frågor om detta, kände jag mig bara idiotförklarad.
Jo, så är det. Därav att jag skrev exempel på.Affektiva sjukdomar, bipoläritet eller annat, kan många gånger ställas utan tester![]()
Beror på, går inte att ge ett generellt svar på den frågan. Tänker du på något särskilt?Om man förväxlar en ärftlig sjukdom med en förvärvad sjukdom, är det då inte risk för felbehandling?
Jag är inte särskilt kunnig på orsaker till sjukdomar men i mitt fall varierar diagnoserna (eller teorierna om vilken diagnos jag har) mellan grav personlighetsstörning (borderline) och någon form av autism, medan jag själv tror mer på c-ptsd (som ju inte är en officiell diagnos eftersom kriterierna inte är fastställda).Beror på, går inte att ge ett generellt svar på den frågan. Tänker du på något särskilt?
Man kan ju också ha flera diagnoser samtidigt. Finns inget teoretiskt hinder för att ha alla de tre diagnoserna. Eller menar du att man har växlat fram och tillbaka mellan dem?Jag är inte särskilt kunnig på orsaker till sjukdomar men i mitt fall varierar diagnoserna (eller teorierna om vilken diagnos jag har) mellan grav personlighetsstörning (borderline) och någon form av autism, medan jag själv tror mer på c-ptsd (som ju inte är en officiell diagnos eftersom kriterierna inte är fastställda).