Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Skruttan

Trådstartare
Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå.

Men tycker det blir dammigt, framförallt i boxarna av spånet. Så vad är de största skillnaderna och fördelar/nackdelarna med de olika strömedlen: Hampa/ lättströ, papper och halmpellets?

Personligen gillar jag torv för att det blir bra bädd + inte luktar ammoniak
Spån för att det inte blir så mörkt i boxarna.

Har köpt hem halmpellets till ena boxen nu och ska testa det.

Funderar på om papper kan vara bra att ha i ex transporten? Vill inte ha nåt dammigt där.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Papper, menar du då rivet tidningspapper eller wellpapp? Rivet tidningspapper är förbenat flygigt och inget jag vill ha i släpet helst. Skämsfaktorn när man strösslat parkeringen utanför ridhuset/kliniken/tävlingen med pappersstrimlor är för stor helt enkelt ;P (Ja, jag har provat det - upptäckte snabbt baksidan med det)

Wellpappströ har jag både i en box och i transporten dock och är nöjd med.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Det finns ju papperspellets, är det torrt i lösdriften så kan ju det vara ett alternativ. Har det fn på prov i en av våra boxar, och måste säga att något mer dammfritt får man nog leta efter.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jag har min häst på halmpellets. Jäklar vilken underbar skillnad från torv. :love:

Dock så får jag vattna ordentligt på pelletsen när den är ny så att det luckras upp till ett fint spån.
Vill inte riskera att hon sätter i sig 15 kg pellets. ;) Det är dammigt om du inte vattnar ordentligt.
Jag har på 2 vattenkannor på en säck med 15 kg pellets.

Hur lättmockat som helst. Torv tog mig en kvart att mocka i, halmpelletsen; 2-3 minuter.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Det finns ju papperspellets, är det torrt i lösdriften så kan ju det vara ett alternativ. Har det fn på prov i en av våra boxar, och måste säga att något mer dammfritt får man nog leta efter.

var kan man köpa det?
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jag har SÅGspån (inte hyvelspån), haft i alla år och är jättenöjd med det. Ligger stadigt, sviktande, mjukt, god uppsugningsförmåga, ljust, dammar aldrig.
Och är inte ätbart.

Enda jag skulle kunne tänka mig att byta ut med, särskilt på vintern, är halmpellets. Men tycker det ser obekvämt ut...
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jag tror det var wellpapp, var på granngården som jag såg det. Stod inget på säcken men ska fråga nästa gång jag är där, verkar ju bra med wellpapp annars!
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Aha, tack för tipset! Då ska jag ta med vattenkannan till stallet ikväll...vill inte att shettisen äter upp allt! Och inte att det dammar heller...
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Det visste jag inte, har inte sett det häromkring. Låter ju bra också!
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jo det är ju riktigt bra. Har en kompis som har det. Men det får du väl hämta på sågverk? Har inget nära och har blivit lite bekväm sen jag fått barn och prioritera enkelhet och smidighet..
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Torv gillar jag. Blir en bra bädd, oerhört eftertraktat bland de som vill ha gödsel. Nackdel att det fryser när det blir minusgrader och att det blir mörkt.

Hampaströ gillade jag verkligen! Fördel ljust, lättmockat och fryser ej. Nackdel är att folk inte vet vad det är så det blir lite lurigare att bli av med gödslet.

Är nu inne på halmpellets, gillar också väldigt mycket! Fördel ljust, borde vara bra efterfrågan på gödslet och ska inte frysa.

Spån. Bra för det är ljust och går att få tag på rätt billigt, fryser ej. Nackdel är att det inte är eftertraktat av dem som söker gödsel och går därför bort. Svårare få till en bra bädd.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jag har SÅGspån (inte hyvelspån), haft i alla år och är jättenöjd med det. Ligger stadigt, sviktande, mjukt, god uppsugningsförmåga, ljust, dammar aldrig.
Och är inte ätbart.

Enda jag skulle kunne tänka mig att byta ut med, särskilt på vintern, är halmpellets. Men tycker det ser obekvämt ut...

Det är såååå lättmockat. lyckost. Vi har inget sågverk i närheten tyvärr.


Jag gillar torv+spån, lite ljusare än torv i alla fall i början.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Ja jag gillar också torv, men nackdelen är att det fryser och det blir minusgrader i både ligghall...

Hampa låter intressant. Blir det bra bädd av det? Mina hästar gillar att rulla sig så spånet ligger mer på kanterna än mitt i boxen...
Har inga problem med gödselstacken, har så stor platta att jag hittills inte behövt tömma den på 3 år. Har bara 2 hästar som mestadels går på lösdrift. :)
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Tror halmpellets går bort...min matglada shettisen tyckte det var mums! Och kan inte hålla på och vattna om det blir kallare för då lär det ju frysa. Gjorde det nu och trampade runt, men verkar ju annars bra. Luktade gott!
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Lipizzanerhingsten äter alltid ett par tuggor när han får nytt. Mitt sto gjorde det ibörjan, ett par tuggor.
Stallägaren säger att de brukar sluta efter ett tag, men man kan ju aldrig vara säker såklart.

Här vattnas pelletsen även om det är minus, det har inte frusit än. Lägger man in det och vattnar ordentligt
så luckras pelletsen upp av sig själv och man behöver bara sprida ut "spånet" sen. Det drar åt sig mycket vatten
och sväller, om man inte vattnar så blir det mycket mycket mindre strö än om man vattnar.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jag kan ta redan på det, men kommer inte ihåg just nu på rak arm. Påminn mig igen om det dröjer så ska du få svar.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Däremot blir jag beklämd att man måste vattna halmpelletsen, köp ett annat märke som är tillverkad för just hästar så slipper man det. De halmpellets vi använder trampas sönder på ungefär 2 dygn utan vatten.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Vilket märke har du?

Det vi har (RS) trampas också sönder på 2 dygn utan vatten, men det blir ju stenhårt där man laggt ut pelletsen.
Sen minskar det risken att de äter en massa också.
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Jag tycker hampa ligger mer still än lös torv och vanlig spån :)

Som sagt, jag gillade det. Brukar använda det till kaninernas toalettlådor och det luktar ingenting.

Hade det inte varit för att det blev lite svårare att bli av med gödslet hade jag använt det i vinter också :)

Tror inte hampa är dåligt om man ska använda gödslet till att gödsla med, det står på säcken att det är bra att ha i komposten, men folk är lite ovilligare att prova nya saker har jag märkt ...
 
Sv: Skillnader på olika strö: Hampa/halmpellets/papper

Däremot blir jag beklämd att man måste vattna halmpelletsen, köp ett annat märke som är tillverkad för just hästar så slipper man det. De halmpellets vi använder trampas sönder på ungefär 2 dygn utan vatten.

Nu har det iofs varit väldigt fuktigt ute (uteboxar), men när jag fyller på med lite ny halmpellets så är den söndertrampad efter en natt (utan vattning). Då handlar det om ½ säck/box som jag strör ut över den befintliga bädden.
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 544
Senast: svea
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 767
Senast: Louiisee
·
Ekonomi & Juridik hej! Jag har i många år använt halm som strö till mina hästar då det har varit lätt att få tag på och billigt och det har blivit bra...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp