skjutningar

Satsningar? I förhållande till svenska mått mätt, så håller jag inte med om att det är en satsning.
För mig betyder en satsning en betydande förbättring av kåren, i detta fall. I Sverige är det en marginell insats i förhållande till den låga nivå som gäller.
Därför flyttar de kriminella fram positionerna, det är inget större motstånd för dem att göra det. Det är förmodligen inte särskilt inbjudande till att bli polis i dag, när satsningarna är så blygsamma i förhållande till rådande situation.

Lönen och arbetsvillkoren är väl det som gör att polisen främst tappat (polisutbildade) anställda? Vilket jag har all förståelse för, alltså att de lämnar.
 
Satsningar? I förhållande till svenska mått mätt, så håller jag inte med om att det är en satsning.
För mig betyder en satsning en betydande förbättring av kåren, i detta fall. I Sverige är det en marginell insats i förhållande till den låga nivå som gäller.
Därför flyttar de kriminella fram positionerna, det är inget större motstånd för dem att göra det. Det är förmodligen inte särskilt inbjudande till att bli polis i dag, när satsningarna är så blygsamma i förhållande till rådande situation.

Jag kan inte se det långsiktiga målet att addera 10000 poliser som något annat än en tydlig ambition att satsa kraftigt.

Men det går inte direkt på räls att få in nya poliser i praktiken.
 
Bara liten korrigering. 10 000 fler polisanställda. Dvs även civilanställda icke polisutbildade räknas in. Så inte 10 000 poliser.

Ja, det är en viktig distinktion på några sätt, samtidigt krävs en mix av poliser och civilanställda i ambitionen att klara av att förbättra både preventiv och uppklarning.

10000 fler är nästan en 50-procentig förstärkning , vilket jag tycker kvalificerar sig som kraftfull satsning. Men det oroar att man inte får till det i praktiken. Papperssatsningar och höga ambitioner allena löser inte problemet.
 
Lönen och arbetsvillkoren är väl det som gör att polisen främst tappat (polisutbildade) anställda? Vilket jag har all förståelse för, alltså att de lämnar.
Jag har också förstått att det är uppgiven stämning inom kåren, att även om de gör sitt jobb, är buset ute på gatorna dagen efter.
Många tröttnar.
Sen kan jag förstå att man inte vill bli polis idag, när buset har automatvapen...
 
Jag har också förstått att det är uppgiven stämning inom kåren, att även om de gör sitt jobb, är buset ute på gatorna dagen efter.
Många tröttnar.
Sen kan jag förstå att man inte vill bli polis idag, när buset har automatvapen...

Den uppgivenheten har jag inte hört, men den finns säkert. Och blir inte bättre av dåliga villkor
 
@sjoberga Fler civilanställda avlastar ju även de polisutbildade, så de kan arbeta mer ute

Men polisutbildningen går år efter år med tomma platser. Dvs trots massa sökanden tycks fel personer söka, då de inte antas. Det är ju väldigt knivigt att lösa
 
Håller med dig där. Sätt in militären om nu polisen känner sig otrygga. Då får ju militären visa vad dom kan. Om militären inte klara av dessa skjutsade gäng så kan vi heller inte räkna med att militären klarar av att försvara Sverige i händelse av krig.

Ett annat sätt är ju att bilda ett hemlig operativ enhet som helt agerar på egen hand och plockar de kriminella en efter en. Hur denna enhet jobbar behöver regering inte känna till utåt. Är det nån journalist som undrar så är det bara att förneka enheten. Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.
Jag svarar andra stycket nu. Det finns redan, iaf typ. Inte särskilt hemlig dock. Där vi bor finns en, som tillhör ett gäng. Den här personen (säkert med fler, jag vet att denna gör det) agerar polis för vad hen tycker är fel. Ett fel var att vi använde vägen utanför personens hus (som är avskild men egentligen används ganska mycket, ingen privat väg). Jag tänker inte säga offentligt vad personen gjorde. Nyligen var personen också inblandad i en händelse. Vill någon veta så kan jag skriva, men inte öppet.

Så egna polisgäng finns, och jag är inte alls för det. De agerar när de tycker något är fel, utan inblandning av poliser. De minskar inte brottsligheten.
 
Håller med dig där. Sätt in militären om nu polisen känner sig otrygga. Då får ju militären visa vad dom kan. Om militären inte klara av dessa skjutsade gäng så kan vi heller inte räkna med att militären klarar av att försvara Sverige i händelse av krig.

Ett annat sätt är ju att bilda ett hemlig operativ enhet som helt agerar på egen hand och plockar de kriminella en efter en. Hur denna enhet jobbar behöver regering inte känna till utåt. Är det nån journalist som undrar så är det bara att förneka enheten. Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.
c82c179986bd1e8db725b25266744501.jpg


Det här kanske är en bra lösning annars? Mycket billigare än team som måste vara ute på gatorna :idea:
 
Ja, det är en viktig distinktion på några sätt, samtidigt krävs en mix av poliser och civilanställda i ambitionen att klara av att förbättra både preventiv och uppklarning.

10000 fler är nästan en 50-procentig förstärkning , vilket jag tycker kvalificerar sig som kraftfull satsning. Men det oroar att man inte får till det i praktiken. Papperssatsningar och höga ambitioner allena löser inte problemet.
Om vi har 500-till 800 platser per termin, och alla platser inte blir fulla, så kommer vi att få vänta länge på de där 10.000. Räkna även in pensionsavgångar, så inser man snabbt att det blir ingen satsning. Vi har ett kraftigt underskott på poliser, och det utnjyttjar de kriminella.
Under tiden vi utbildar i underskott av behovet, skjuts människor ihjäl och jag har svårt att se något trendbrott i den statistiken.
 
Om vi har 500-till 800 platser per termin, och alla platser inte blir fulla, så kommer vi att få vänta länge på de där 10.000. Räkna även in pensionsavgångar, så inser man snabbt att det blir ingen satsning. Vi har ett kraftigt underskott på poliser, och det utnjyttjar de kriminella.
Under tiden vi utbildar i underskott av behovet, skjuts människor ihjäl och jag har svårt att se något trendbrott i den statistiken.

Och om politikerna utökar antalet platser ökar inte heller tillgången på poliser. Det blir ganska meningslös signalpolitik att låta ännu fler platser stå tomma.

Jag ser inte tvångsrekrytering av polisaspiranter som en lösning heller.

Det behövs förbättrade villkor för poliser men det sker inte över en natt. Det skulle behövas en högre lönenivå.

Vad mer ska politikerna göra än att bestämma att satsa och finansiera en kraftig ökning av antalet poliser? Lite konstruktiva förslag på lut?
 
Och om politikerna utökar antalet platser ökar inte heller tillgången på poliser. Det blir ganska meningslös signalpolitik att låta ännu fler platser stå tomma.

Jag ser inte tvångsrekrytering av polisaspiranter som en lösning heller.

Det behövs förbättrade villkor för poliser men det sker inte över en natt.

Vad mer ska politikerna göra än att bestämma att satsa och finansiera en kraftig ökning av antalet poliser? Lite konstruktiva förslag på lut?
Bättre lön och arbetsvilkor, precis som vården. Det hjälper inte att utbilda fler när folk slutar pga jobbet och den dåliga lönen.
 
Om vi har 500-till 800 platser per termin, och alla platser inte blir fulla, så kommer vi att få vänta länge på de där 10.000. Räkna även in pensionsavgångar, så inser man snabbt att det blir ingen satsning. Vi har ett kraftigt underskott på poliser, och det utnjyttjar de kriminella.
Under tiden vi utbildar i underskott av behovet, skjuts människor ihjäl och jag har svårt att se något trendbrott i den statistiken.

Jag känner flera utbildade poliser som valt att jobba med ngt annat. Ganska säker att många skulle kunna tänka sig att återvända tex om villkoren såsom inte minst lön blev bättre
 
Och om politikerna utökar antalet platser ökar inte heller tillgången på poliser. Det blir ganska meningslös signalpolitik att låta ännu fler platser stå tomma.

Jag ser inte tvångsrekrytering av polisaspiranter som en lösning heller.

Det behövs förbättrade villkor för poliser men det sker inte över en natt. Det skulle behövas en högre lönenivå.

Vad mer ska politikerna göra än att bestämma att satsa och finansiera en kraftig ökning av antalet poliser? Lite konstruktiva förslag på lut?
Vi skulle bland annat ha ökat lönebilden, villkoren och antalet poliser för kanske 20 år sedan. Då hade vi varit mera i fas nu. Nu rullar snöbollen av sig själv och vi har själva skapat denna katastrof.
 
Vi skulle bland annat ha ökat lönebilden, villkoren och antalet poliser för kanske 20 år sedan. Då hade vi varit mera i fas nu. Nu rullar snöbollen av sig själv och vi har själva skapat denna katastrof.
Jag håller med. Att inte göra det har gjort det mycket utmanande att genomföra rekryteringen. Tyvärr tror jag inte fler poliser är det enda svaret på trådens ämne, även om det blir lättare att få ännu mer effekt i de åtgärder man sätter in.

Skjutningar handlar om maktkamper bland kriminella, med stort våldskapital. De kommer lyckas komma över vapen och bruka dem även om vi hade 10 gånger fler poliser, för att försvara sin lukrativa drogförsäljning.
 
Det går inte att stoppa efterfrågan på droger däremot så kan man bestämma vilka som står för försäljningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 451
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 389
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 342
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
684
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp