Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Alexandra_W

Trådstartare
Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det dock fel och vi ståtar med 60 cm snö och vinter.. Dock påstås våren vara påväg och anlända nästa vecka (med töö på dagarna och kaaallt på nätterna). Och innan det blir barmark kommer det ju bli en längre eller kortare period med IS, antagligen riktigt otäck blankis.

Hästarna skulle skotts om i torsdags men en viss hovslagare lämnade ett raspigt meddelande på min telefonsvarare i början på veckan och meddelade att han hade flytt landet till solen och skulle återkomma nu i helgen och jag skulle ringa då för att boka ny tid.

Och nu sitter jag och funderar vad jag eg ska bestämma med honom när jag ringer imorgon.

SOm jag ser det har jag tre alternativ (fyra eg men det fjärde känns ganska dåligt):

1. Sko om hästarna med skor och brodd igen snarast möjligt.
PLUS: Jag behöver inte bekymra mig om is och annat trams
MINUS: Unghästen får hysteriska styltor av blötsnön och jag vet inte vad som är värst, vrickningsrisk med styltor eller halkrisk utan skor. Snösulor är inte ett alternativ på henne tyvärr. Minus är också kostnaden om man ska vara petig. Att sko om dem nu och få barmark om två veckor och två dagar halka är dyra pengar.

2. Helt kallt dra skorna nu, hoppas att det inte blir is och elände när snön töar.
PLUS: Hästarna blir barfota igen och ffa unghästens hovar mår då bättre. Plus för det ekonomiska med om man ska vara gnällig
MINUS: Risken finns att det blir helvetiskt halt och en lååång period av halka.

3. Ha is i magen en-två veckor och vara lite 'ful' och tänja på skoningen (de har gått sju veckor nu och jag skor normalt om på sjuveckorsintervall) och se hur vädret och underlaget ser ut då.
PLUS: Har jag tur så får jag en bättre indikation på när dend är omtalade våren tänker komma och hur isigt det kan bli och kan ta ett korrektare beslut.
MINUS: Jag tänjer på skoningen med det det innebär (och i värsta fall så gör jag det till 'ingen nytta' för jag är inte klokare om två veckor)

Och så alt 4: Sko om nu och slita skorna så snart det är barmark. Det känns dock inte som ett bra alternativ. När jag ställer omd en till barfotagång efter skoperiod/er så är den verkningen annorlunda än verkningen inför skoning. Så det kan bli omställningsproblem för hästarna om skorna slits bara några veckor efter skoning (inbillar jag mig iaf *s*). Sen känns det som ska jag spika på skor på ffa unghästen igen och göra nya sömhål i hennes hovar så kan skorna lika gärna få sitta än att jag ska slita dem.

I övrigt så info som är bra att veta är att:

Unghästen har varit konvalescent sen december och är inte hjälpt av att mer än möjligen några dagar gå och spänna sig för det är isigt, och/eller riskera att vurpa IGEN. Hon har dock fått strålrötaliknande problem fram (strålen är iaf svampig och en stor del av den är bara att skära bort, hon har reagerat på den uteblivna markkontakten med strålen). Och så då att hon får väldigt lätt höga styltor, så det finns både för och nackdelar med att både ha skorna på och ta av dem.

/Alexandra - som är så less på det här för femtioelfte gången i rad att jag snart kommer gå tillbaka tills kor på året runt och inte fundera mer :devil:
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Hej Alexandra..

Sitter just nu och brottas med samma bekymmer som dig.
Har hovslagaren här på onsdag.

Hur 17 ska man göra?!
Här verkar det långt till våren, det är massa snö och just nu -17 grader, men dagtid är det sol och ganska bra värme och våren kommer ju i veckan..har dom lovat!

Jag har ju snösulor på mina stora ponnyer och hade tänkt att ta av dom bakskorna så fort det blir barmark, har ju ingen lust med några halkskador.

Men det känns inte kul att ha dom med snösulor ända in i mitten på maj!

Det är inte så kul med denna förskjutna vinter..

Ungponnyn går barfota, har så gjort hela vintern och i hela sitt liv, det funkar jättebra, jag har ganska bra hagar som inte blir väldigt isiga i själva hagarna, dock på vägen dit, men då gick vi i snön med henne.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Jag skulle nog väntat med att sko om henne och helt enkelt låte henne gå med skor ett tag till. Det är ju sagt att det ska bli vår nu, och faktiskt så tror jag också det. Det ligger liksom vår i luften! Förhoppningsvis kommer snön och isen att smälta på en vecka och då kan du ringa hovis igen och ta av dojjorna.
Här är nästan all snö borta och har ersatts med lera återigen.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Om du kan slita av skorna och göra en nödverkning själv, alt. din hovslagare kan komma på kort varsel och göra det samma, så ha is i magen och låt dem gå med skorna på någon vecka till.

Om skorna sitter bra och hovarna håller, så blir ju vinklarna inte korrekta i snön eller på isknöggel i alla fall.

Jag tycker inte att man skall hållas och spika en massa i onödan i häst-fötter.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Jag skulle vänta en eller två veckor med att göra nåt, för att se vad som händer med vädret.... även om det är lite "fult".
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Jag skulle försöka hålla ut i två veckor till. Detta självklart beroende på hur hovarna ser ut. Denna årstid så växer dom ju ganska lite.

Själv så skor jag min häst var 8-9 vecka, men som sagt det beror på hur hovarna ser ut.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Grängesberg skrev:
Hej Alexandra..

Sitter just nu och brottas med samma bekymmer som dig.
Har hovslagaren här på onsdag.

Hur 17 ska man göra?!
Här verkar det långt till våren, det är massa snö och just nu -17 grader, men dagtid är det sol och ganska bra värme och våren kommer ju i veckan..har dom lovat!

Jag har ju snösulor på mina stora ponnyer och hade tänkt att ta av dom bakskorna så fort det blir barmark, har ju ingen lust med några halkskador.

Men det känns inte kul att ha dom med snösulor ända in i mitten på maj!

Det är inte så kul med denna förskjutna vinter..

Ungponnyn går barfota, har så gjort hela vintern och i hela sitt liv, det funkar jättebra, jag har ganska bra hagar som inte blir väldigt isiga i själva hagarna, dock på vägen dit, men då gick vi i snön med henne.

Känner igen problemet med snösulor med. Valacken har ju sulor och det är ju underbart nu när det är kramsnö, han får aldrig styltor. Men jag vill inte ha de där sulorna på 'ända in i maj' som dus kriver, och definitivt inte när leran kommer. För hovarnas skull.

Men jag har själv varit inne på att vänta, studerade fossingarna på dem igår och de ser okej ut och det borde gå atts träcka det två veckor till tycker jag. Valacken har tappat en söm på en framdoja men den sitter som berget ändå.

Så jag är inne på att vänta och HOPPAS att det är vår om typ 2 veckor.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Du kan ju köpa polarpads (lösa snösulor) till Kele? (går ju att spara för att ha senare).
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Lydia skrev:
Du kan ju köpa polarpads (lösa snösulor) till Kele? (går ju att spara för att ha senare).

De fungerar inget bra på så smååå fötter tyvärr (tycker inte de funkar hundra på större fötter heller iofs)
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Du kan ta en gammal saftdunk i plast och klippa ur små sulor som du kan kila in mellan hov och sko.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Kan säkert stämma att de inte funkar toppen på minihovar. På Dollar funkar de däremot perfekt (hon har 0-or fram).
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Ha is i magen och vänta.

Och hoppas på att du har lite TUR med vädret den här gången!
Nån gång måste det ju vända, eller hur?

Sen verkar ju du ha tumme med din hovis så skulle nån sko börja "spöka" så kan han nog komma med kort varsel.

Och DÅ får du ta beslut om det blir omskoning eller barfota.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Nu har jag rådgjort med hovslagaren och vi har preliminärt bokat in verkning 31 mars, skulle det vara så att det är säsong så det behövs skor ändå så skor vi en den 31:a och en den 1:a april.

Så, nu får det banne mig vara sant att våren kommer imorgon (nästa vecka) och att det ska vara barmark till den första april ;)
 
Håller med

Fast jag har egentligen ingen barfotahäst, fast gammelmärren går utan ibland, men jag brukar cahnsa att sommarsko till påsk eller åtminstone ta ur broddarna, men som det är nu så kan jag inte brodda av till påsk. JAg har som praxis att om det skull bli ett bakslag så får väl hästarna stå inne men det är ju svårt för dig med en unghäst som är pigg som sjutton.
Annars brukar jag släppa dem i sommarhagen där det ofta är barmark eller snö,
men som sagt vädret är opålitligt.
 
Sv: Sko av eller sko om eller vänta *rådvill*

Vart kan man få tag på PolarPads??? Hur ser de ut? Fungerar de tror du om hästen har 2or?

Tacksam för mer info! :bow:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 960
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 188
Senast: skiesabove
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 840
Senast: mily
·
Hästvård Min häst fick för två veckor sedan en böld öppnad i sin hov, därefter gipsad (av veterinär). Dock hade inte sulan riktigt läkt idag så...
Svar
6
· Visningar
3 242
Senast: heartbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp