Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Sen vet jag inte om det handlar om status. Jag har ett yrke som nog har högre status än läraryrket. Jag bär omkring på mina grejer och min laptop på rätt många ställen och ofta har jag inget kontor att sitta på. Jag kopplar det inte alls till att min arbetsgivare inte satsar på mig.

Jag tycker inte heller bristen på arbetsplatser är något problem, sedan vår skola gav varje lärare en bärbar dator. Det finns alltid något tomt klassrum, dit man kan gå med sin dator och sina böcker, ifall man vill sitta och fisa ifred.;)

Hänger det på laptopen? Både statusen och arbetsmotivationen...? (En tanke som jag inte tänkt färdigt...)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det är jag sedan många år övertygad om att det gör.
Titta bara på hur Gymnasieskolor fångar elever genom att ge varje elev en LapTop.

Ja det har nog varit så att en laptop varit lite status men det är på väg att ändras om det inte redan gjort det. Nu när snart alla har en laptop så är det inte status längre. Det blir som med mobiltelefonerna.

För mig så var det väl kul i början när jag fick en laptop av företaget. Nu ser jag det bara som ännu ett arbetsredksap helt enkelt. Men flexibiliteten ökar helt klart med en laptop.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Eftersom fler och fler arbetsuppgifter för många yrkesgrupper, inklusive lärare, förutsätter tillgång till dator och intra- eller internet så tycker jag inte att en personlig dator har så mycket med status att göra. Huruvida det är en personlig laptop eller en personlig stationär dator spelar nog ingen större roll, men det är väl klart att en laptop var till tjugo anställda kan innebära ett väldigt mycket mer flexibelt och effektivt utnyttjande av arbetsplatsens lokaler än om de hade haft en stationär dator vardera. Inte minst på en skola. Jag skulle åtminstone uppleva det frustrerande och hämmande om jag hade arbetsuppgifter som behövde skötas per dator och det bara fanns några få datorer att dela på för ett stort antal anställda.
Jämför jag med min nuvarande arbetsplats - där alla har en personlig dator - så är det uppenbart att företaget öht inte skulle fungera att driva om inte alla hade just en egen dator. Nio av tio anställda har laptop (till skillnad från stationär), eftersom resor är vanligt i jobbet. Och jag kan precis som TomasN försäkra att laptop inte är förknippat med någon som helst extra status. :)

Därmed inte sagt att inte elever kan uppfatta det annorlunda. Vår yngste har fått en egen laptop av sin högstadieskola den här terminen, och visst är han och hans kompisar litet malliga över det när det jämför med kompisar på skolor där barnen inte får datorer. Fast i hans [skolas] fall är jag inte helt övertygad om nödvändigheten av en egen dator. Det är nog mer ett ideologiskt och politiskt beslut än ett beslut som grundas på rön om bästa möjliga inlärning.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ja det har nog varit så att en laptop varit lite status men det är på väg att ändras om det inte redan gjort det. Nu när snart alla har en laptop så är det inte status längre. Det blir som med mobiltelefonerna.

För mig så var det väl kul i början när jag fick en laptop av företaget. Nu ser jag det bara som ännu ett arbetsredksap helt enkelt. Men flexibiliteten ökar helt klart med en laptop.

Nej, datorn i sig är inte status men att inte ens ha rimlig tillgång till tekniken när man förväntas använda den - är att sänka statusen på yrket.

Då inträffar det jag skrev om i början; förväntningar på professionalism som i praktiken är svår att leva upp och/eller som inte kvalitetssäkras skapar ett inte så attraktivt jobb.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Fast på alldeles för många skolor förutsätts lärarna göra ett arbete utan att ens få de grundläggande förutsättningarna för detta.
En laptop känns ganska "status" för den lärare som vare sig har arbetsplats eller dator men vars rektor ändå tycker att läraren ska stanna kvar på arbetsplatsen under den schemalagda arbetstiden...

Hur som helst, jag blir lite förvånad över att så många tycker att det dessutom räcker med en laptop och ett stycke tomt bord för att göra jobbet. Jag har örton pärmar och böcker som jag behöver för att planera och förbereda lektioner. Det räcker liksom inte med datorn och Wikipedia...

Sedan finns det förstås en del arbetsuppgifter som jag kan utföra med bara datorns hjälp men det är ju långt ifrån allt. Problemet för oss och många skolor upp till mellanstadiet är dessutom att fritids ska använda klassrummen på eftermiddagen. Det ska ju sparas där med så rena fritidslokaler finns knappt längre utan läraren får maka på sig eller arbeta med en hop stojande ungar runt omkring.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ja det har nog varit så att en laptop varit lite status men det är på väg att ändras om det inte redan gjort det. Nu när snart alla har en laptop så är det inte status längre. Det blir som med mobiltelefonerna.

Menar du att du tror att de flesta lärare har en egen laptop? Det tror inte jag.

Om laptop inte längre ses som status, utan som något självklart, och lärare fortfarande inte har tillgång till egen dator på jobbet - hur blir då den allmänna synen på lärare?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Menar du att du tror att de flesta lärare har en egen laptop? Det tror inte jag.

Om laptop inte längre ses som status, utan som något självklart, och lärare fortfarande inte har tillgång till egen dator på jobbet - hur blir då den allmänna synen på lärare?



Bra reflektion, flingan! :bow:

En tankeutflykt till;

Vilka lockas då av tanken att bli lärare?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag skrev ett långt svar och så hängde sig datorn... :(

Men kortversionen av allt jag skrev är att du givetvis har rätt.

Vilken person med ett viktigt jobb med ansvar över kanske 120 individers personliga och kunskapsmässiga utveckling driver omkring med en hurts och en laptop under armen?

Personligen behöver jag ejält med hyllor för referenslittartr samt pärmar med uppgifter om eleverna/kurserna och en hel del lektionsmaterial i pappersformat.

Vidare uppskattar jag en plats som är min och som kan vara lite personlig. Mitt arbete är inget jag bara gör en liten stund, utan ett ställe där jag också upplever personlig utveckling, lust för att lära mig mer och engagemang. Givetvis vill jag känna mig hemma och trygg i den miljön. Vidare vill jag veta var jag har mina grejer och inte riskera att material flyter omkring bland obehöriga.

Ja.. och så skrev jag en massa annat också, men nu orkar jag inte tänka igenom allt en gång till. Jag ser ingen anledning till varför tex BVC-sköterskan har ett enormt rum där bara en patient på några kilo samt en vuxen vistas i rummet samtidigt, när en del lärare inte ens har en skrivbordyta värd namnet till sitt förfogande. Vad skulle landstinget säga om BVC-sköterskan släpade med sig alla journaler hem för att de inte fick plats på jobbet?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ja tyvärr så är det ju många lärare som sponsrar skolan genom att hålla med både egen arbetsplats och dator hemma.
Men så skall det ju egentligen inte vara.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Menar du att du tror att de flesta lärare har en egen laptop? Det tror inte jag.

Om laptop inte längre ses som status, utan som något självklart, och lärare fortfarande inte har tillgång till egen dator på jobbet - hur blir då den allmänna synen på lärare?

Nej jag tror inte att alla lärare har en laptop. Jag menar bara att det finns stora möjligheter att utveckla och effektivisera i skolan och skolledningens ovilja att ge de anställda de verktyg de behöver är det som bromsar utvecklingen.

Problemet är att en effektivisering i skolan inte syns på ekonomin. Bättre resultat för eleverna ger inget klirr i kommunens budget.

I ett privat företag så syns ju effektiviseringsvinster på ett annat sätt. För det är ju inte av ren snällhet som min arbetsgivare gett mig en laptop.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag skrev ett långt svar och så hängde sig datorn... :(

Men kortversionen av allt jag skrev är att du givetvis har rätt.

Vilken person med ett viktigt jobb med ansvar över kanske 120 individers personliga och kunskapsmässiga utveckling driver omkring med en hurts och en laptop under armen?

Personligen behöver jag ejält med hyllor för referenslittartr samt pärmar med uppgifter om eleverna/kurserna och en hel del lektionsmaterial i pappersformat.

Vidare uppskattar jag en plats som är min och som kan vara lite personlig. Mitt arbete är inget jag bara gör en liten stund, utan ett ställe där jag också upplever personlig utveckling, lust för att lära mig mer och engagemang. Givetvis vill jag känna mig hemma och trygg i den miljön. Vidare vill jag veta var jag har mina grejer och inte riskera att material flyter omkring bland obehöriga.

Ja.. och så skrev jag en massa annat också, men nu orkar jag inte tänka igenom allt en gång till. Jag ser ingen anledning till varför tex BVC-sköterskan har ett enormt rum där bara en patient på några kilo samt en vuxen vistas i rummet samtidigt, när en del lärare inte ens har en skrivbordyta värd namnet till sitt förfogande. Vad skulle landstinget säga om BVC-sköterskan släpade med sig alla journaler hem för att de inte fick plats på jobbet?

Jag förstår delvis vad du menar men inte fullt ut. Är det rimligt med ett eget kontor som används någon timme per dag? Hur mycket kostar detta? Hur mycket av skolans bydget kommer att flyttas till kostnader för fastighetsdrift?

Men kanske någon form av kontorslandskap med delvis gemensamma arbetsplaser men med plats för hyllor osv funkar? Det jag egentligen vill säga är att man inte kan hänga upp sig på föreställningar om hur man alltid jobbat på kontor.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vilken person med ett viktigt jobb med ansvar över kanske 120 individers personliga och kunskapsmässiga utveckling driver omkring med en hurts och en laptop under armen?

Min chef har 200 pers under sig och driver runt med just hurts och laptop och har ingen 'egen' plats :idea: Vi tar oss en plats där det finns när vi behöver den. Fast så passar det vårt jobb också ... egentligen är det generellt svårt att jämföra yrken sådär rakt av. Men jag jobbar med datorn hela dagen och har ingen speciell arbetsplats ändå. Och sitter ofta hemma också.


Fast jag tycker att du har helt rätt. Lärarnas status måste höjas. Även förskolelärarna, jag tycker min dotters förskolelärare gör ett sånt underbart jobb, jag är så tacksam och imponerad och när folk pratar om 'dagisfröknar' som något lågstatus (hände senast igår) blir jag faktiskt förbannad. Jag har utbildade pedagoger som tar hand om min dotter och lär henne saker, varje dag - vilken utsökt förmån!!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Problemet är att en effektivisering i skolan inte syns på ekonomin. Bättre resultat för eleverna ger inget klirr i kommunens budget.

Nja...att fler elever får toppbetyg ger ju inget klirr i kassan, men att många elever får IG och måste gå om ett år i grundskolan eller behöver fyra, fem år på sig för att klara gymnasiet - det kostar ju kommunen pengar.

Jag tror nog att de flesta kommuner vill effektivisera skolan, men de letar efter de allra billigaste alternativen. Och effektivisera betyder i många fall att eleverna ska få minst G i alla ämnen. Vad det där G:et står för är kanske inte så noga. Högskolorna har i många år rapporterat att elevernas förkunskaper blir allt svagare. Men då är det ju inte längre kommunen som betalar.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vad händer med de barn, som inte har föräldrar som orkar fippla med läxan, eller de som har föräldrar som inte engagerar sej?! Inte för att bråka, men jag tänker på alla dom som har frånvarande föräldrar, skolan ska ju vara till för alla. Och med en lärare som säjer att föräldrarna ska engagera sej, och sen råkar ha nån förälder som är utbränd/inte bryr sej eller annat, kommer att få elever som halkar efter,..om ni förstår hur jag menar. Sen är det faktiskt så i dagens sverige, så att en del inte har råd att skicka med så enkla grejor som fika, eftersom deras budget inte tillåter. Dels därför kan det ju vara så, att man från skolans sida inte tillåter insamlande för skolresa etc (inte tillåtet enligt lag), men å andra sidan förväntar de sej att man ska ha råd med fika, lika illa det, för de barn som har föräldrar som inte har råd..de blir utpekade, för de har inte fika med sej.
Lite ledsamt, eftersom jag tycker att alla barn ska ha samma förutsättningar, iallafall i skolan. Tro mej jag vet, då jag själv växte upp med föräldrar som inte hade förutsättningar iallafall inte ekonomiskt. Istället för att tala om att vi inte hade råd att låta mej åka på skolresa o dylikt, framhävdade jag, att jag inte ville. Det var väldigt "skämmig" att tala om att man inte hade råd..hellre skulle jag nog dött, än att säja att man inte ville..
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vad händer med de barn, som inte har föräldrar som orkar fippla med läxan, eller de som har föräldrar som inte engagerar sej?! Inte för att bråka, men jag tänker på alla dom som har frånvarande föräldrar, skolan ska ju vara till för alla. Och med en lärare som säjer att föräldrarna ska engagera sej, och sen råkar ha nån förälder som är utbränd/inte bryr sej eller annat, kommer att få elever som halkar efter,..om ni förstår hur jag menar.

Jag tror jag förstår. Det blir barnen som får ta smällen. Den stressade/utbrända/ointresserade föräldern kanske inte klarar att rakt ut säga till läraren att han/hon faktiskt inte vill/orkar traggla med skolarbete hemma. Istället blir det någon bortförklaring om att lilla Lisa/Pelle smiter från läxan, har svårt för skolan eller liknande.

Eller så gör föräldern ett halvhjärtat försök, som mest resulterar i tjat och gnäll. Då kommer Lisa/Pelle förknippa skolarbete med tråkigheter.

Jag tycker att barn i grundskolan inte ska ha några läxor alls. De går många timmar varje vardag i skolan. Räcker inte det?!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Angående dessa långa sommarlov som lärarna har detta kommer att försvinna för oss nyutexade lärare. det ska bli vanlig semester och 40 timmars veckor istället. Den tid som blir över ska man vara resurs t ex på fritids.
Så är det... jag är heller inte nöjd med lönen.
21500 ca som nyutexad. mitt ex tjänar 25 000 och han har inte ens gymnasieutbildning
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Angående dessa långa sommarlov som lärarna har detta kommer att försvinna för oss nyutexade lärare. det ska bli vanlig semester och 40 timmars veckor istället. Den tid som blir över ska man vara resurs t ex på fritids.
Så är det... jag är heller inte nöjd med lönen.
21500 ca som nyutexad. mitt ex tjänar 25 000 och han har inte ens gymnasieutbildning

SOm ingångslön är det väl inte så anmärkningsvärt lågt. Däremot så har ju lärare en mycket dålig löneutveckling.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ingångslönen är inte så låg.

Men vad händer sen? Finns det någon utveckling alls?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 720
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 966
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 841
Senast: Nicknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp