Skolattacken i Fagersta (utbruten från Mobilförbud i skolan)

Bukefalos 30 år!

På tal om tiktok så läser jag precis nu på DN att förövaren har ett tiktokkonto och där lades ut bild inifrån en av skolans toaletter med bild på ett svärd. Detta lades upp ca 20 minuter innan attacken skedde. Andra inlägg hyllar tidigare förövare i andra skoldåd.. :(
https://www.dn.se/sverige/konto-publicerade-bild-pa-svard-fran-skolans-toalett-fore-attacken/
(förmodligen låst artikel)
Det är ju inte bara så att han hyllat andra dåd online, utan verkar ha haft en liknande "outfit" som Anton Lundin Petterson hade på sig samt filmat dådet. Vet inte om det också innebär att det pumpades ut live, som tex. Christchurch eller attacken mot en moské i Kalifornien det här året.

Nä och spelar f*n ingen roll vilken regering det blir heller för problemet har ju kvarstått i åratal oavsett!
Dessutom kan viss information, som skoldåd tex. som läggs ut med bilder och ibland filmer på nätet bli en trigger, allting är numera alldeles för lättillgängligt att gräva ner sig i om man är psykiskt instabil, då är risken stor att det bildas copy-cats när hatet och frustrationen svämmar över. Många skulle må mycket bättre utan internet.

Det är ju inte bara så att han hyllat andra dåd online, utan verkar ha haft en liknande "outfit" som Anton Lundin Petterson hade på sig samt filmat dådet. Vet inte om det också innebär att det pumpades ut live, som tex. Christchurch eller attacken mot en moské i Kalifornien det här året.
Ja, det är sorgligt och jag känner att den här diskussionen kanske egentligen inte borde brutits ut från mobilförbud-i-skolan-tråden för jag tror att allt hänger ihop. Den digitala världen, som har blivit alldeles för tillgänglig via mobilerna, eldar på de personer som redan ligger på gränsen. Där har de hittat någon slags destruktiv gemenskap som annars inte hade existerat.

Ja, det är sorgligt och jag känner att den här diskussionen kanske egentligen inte borde brutits ut från mobilförbud-i-skolan-tråden för jag tror att allt hänger ihop. Den digitala världen, som har blivit alldeles för tillgänglig via mobilerna, eldar på de personer som redan ligger på gränsen. Där har de hittat någon slags destruktiv gemenskap som annars inte hade existerat.
Men skoldåd och skolskjutningar fanns också långt innan mobilerna. Jag tror att digital gemenskap har räddat många fler från destruktiva tankar än vad det skapar. Dvs personer som blir utfrysta och mobbade hittar gemenskaper som inte kan styras av lokala översittare. (Sen är inte det heller svart och vitt - för digitala världar är också en plattform för mobbning - men kan aldrig bli riktigt lika total som när alla 10 klasskamrater fryser ut - den synkroniseringen går inte göra för en öppen digital värld med miljontals presumtiva personer att finna gemenskap med.)

Min tanke är alltså att tekniken inte är det avgörande för utfallet.

Men skoldåd och skolskjutningar fanns också långt innan mobilerna. Jag tror att digital gemenskap har räddat många fler från destruktiva tankar än vad det skapar. Dvs personer som blir utfrysta och mobbade hittar gemenskaper som inte kan styras av lokala översittare. (Sen är inte det heller svart och vitt - för digitala världar är också en plattform för mobbning - men kan aldrig bli riktigt lika total som när alla 10 klasskamrater fryser ut - den synkroniseringen går inte göra för en öppen digital värld med miljontals presumtiva personer att finna gemenskap med.)

Naturligtvis är inget svart-vitt, men digital radikalisering är en faktor i dessa skoldåd. Mobilerna gör det dessutom väldigt mycket enklare att filma våldsdåd, och internet gör det väldigt mycket enklare att sprida dem till hela världen. Sjävklart är inte internet och mobiler bara av ondo (jag har väldigt mycket nytta av båda :) ) men de för med sig STORA risker också.

Jag hör till typen som inte tror att diverse förbud är rätt väg att gå. Snarare så önskar jag att polisen och allmänheten fick lära sig mer om hur den här typen av grupperingar ser ut, och att polisen har mer närvaro där.

Jag hör till typen som inte tror att diverse förbud är rätt väg att gå. Snarare så önskar jag att polisen och allmänheten fick lära sig mer om hur den här typen av grupperingar ser ut, och att polisen har mer närvaro där.
Det finns ju dock rätt många saker det är "förbud" på i en skola. Hos oss (och förmodligen många andra skolor) får man inte ha med sig godis, till exempel.

Vi kan iallafall inte blunda för att tillgängligheten av våldsförhärligande grupperingar och filmer ökat med många tiopotenser sen intenet hamnade i var mans vardagsrum och blev var mans egendom, tillgängligt dygnet runt-året runt. Jag minns när Anarkistens handbok hamnade på nätet och det var många som testade att bygga allsköns mordvapen därifrån, med väldigt blandat resultat och vissa fick "för tidig utlösning" och är idag antingen mer eller mindre invalidiserade eller nedgrävda. Internet har blivit både en "frälsare" och ett monster så, nej, allt är inte svart eller vitt och nu när detta finns i var mans ficka har vi ett äkta pocket-monster många inte skulle kommit i närheten av.

Tror att polisen har mer koll än man tror
Men i dagens digitala värld ligger de alltid ett steg efter
Dom kommer alltid att ligga ett steg efter, det tar tid att dekryptera och vissa saker går inte heller att dekryptera eftersom verktygen saknas hos myndigheterna och teknologin utvecklas hela tiden så att gömma sig i den digitala världen har aldrig varit enklare än nu. Dom som åker fast innan brottet begåtts är inte några raketforskare utan sprider ledtrådar vida omkring sig och inte sällan skryter dom också om vad dom tänker göra, dom farligaste är dom som blir radikaliserade och sitter på sin kammare och väntar ut tillfället, dom kommer aldrig myndigheterna åt i förväg.

Gick förbi gärningsmannens bostad förut (för att den ligger på vägen till affären, inte av nyfikenhet alltså), det känns olustigt att veta att någon som är kapabel att göra något så fruktansvärt bott bara ett stenkast bort. Det stod journalister utanför och ville ha intervjuer. I övrigt är denna del av stan så gott som öde, inte alls som det brukar se ut en vanlig lördag. Det skakar en hel stad och berör hela landet, men jag vill knappt tänka på hur den avlidna flickans familj och vänner mår. Eller de som är allvarligt skadade. Vilken fruktansvärd chock, och så meningslöst 💔

Läste precis att otäckingen sagt i förhör till polis att han hade velat döda flera. Den där vill inte jag ha ute i samhället. Han måste ha hjälp för både sin och alla andras skull. Det är inte friskt att önska döda fler människor. Absolut inte.
Ja, jag läste samma sak, att offren var slumpmässigt utvalda ("första bästa") och att han velat döda flera. Rent vidrigt... :(

Ok. Detta är ett helt fruktansvärt dåd. Extra berörd eftersom jag har både släkt och nära vänner som jobbar och bor i Fagersta.
Samtidigt kan jag fatta hur allt ledde hit. Killen är misshandlad både fysiskt och psykskt av sin far.
Han kommer att bli straffad. Samtidigt önskar jag av hela mitt hjärta att fadern okså hamnar inför rätta.

Senast ändrad:
Samtidigt kan jag fatta hur allt ledde hit. Killen är misshandlad både fysiskt och psykskt av sin far.
Jag kan inte fatta. Det går ju att gå till polisen istället för att ha ihjäl helt oskyldiga. Eller gå till psykakuten och berätta om sina tankar.

Varför har killar/män ihjäl helt oskyldiga?! Vanligtvis gör ju inte tjejer/kvinnor i precis lika jävliga situationer det.

Jag kan inte fatta. Det går ju att gå till polisen istället för att ha ihjäl helt oskyldiga. Eller gå till psykakuten och berätta om sina tankar.

Varför har killar/män ihjäl helt oskyldiga?! Vanligtvis gör ju inte tjejer/kvinnor i precis lika jävliga situationer det.

Kvinnor/tjejer vänder i allmänhet (notera att det handlar om allmänt inte varje fall) smärtan och ilskan inåt. Tex genom att självskada sig själv.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka