Skolattacken i Fagersta (utbruten från Mobilförbud i skolan)

Bukefalos 30 år!

Det här var en informativ text om det digitala sammanhanget som gärningsmannen befann sig i (TCC):
https://www.etc.se/ledare/skoldaadet-i-fagersta-leder-oss-ned-i-en-avgrund-helt-utan-ljus
Jag har följt ett par serier från USA om just ensamma "galningar" som begår dom mest bestialiska handlingar mot både män och kvinnor och det finns gemensamma nämnare hos dom alla, ensam människa som kommer från ett till 99% trasigt hem med alkohol, fysisk och psykisk misshandel, väldigt liten umgängeskrets om det ens finns någon, fånge i sina egna sjuka tankar som denne förr eller senare gör verklighet av med kaos som resultat.
Denna typ av människor har alltid funnits men steget från tanke till handling har aldrig varit så litet som det är nu när likasinnade eller wannabees hejar på för fulla muggar och får bägaren att tippa över.

Jag kan inte fatta. Det går ju att gå till polisen istället för att ha ihjäl helt oskyldiga. Eller gå till psykakuten och berätta om sina tankar.

Varför har killar/män ihjäl helt oskyldiga?! Vanligtvis gör ju inte tjejer/kvinnor i precis lika jävliga situationer det.
Sannolikt finns det akademiska uppsatser om fenomenet.
För ett antal år sedan mördade en man här i trakten sin fru för att han själv mådde dåligt. Misslyckades sedan med att ta sitt eget liv. Två ungdomar förlorade sin mamma och också sin pappa, även om han överlevde.
En annan man hade ihjäl sitt barn och misslyckades också med sitt självmord.

Kvinnor och män fungerar olika. Sorgligt faktum.

Sannolikt finns det akademiska uppsatser om fenomenet.
För ett antal år sedan mördade en man här i trakten sin fru för att han själv mådde dåligt. Misslyckades sedan med att ta sitt eget liv. Två ungdomar förlorade sin mamma och också sin pappa, även om han överlevde.
En annan man hade ihjäl sitt barn och misslyckades också med sitt självmord.

Kvinnor och män fungerar olika. Sorgligt faktum.
Där är vi tyvärr ganska jämställda när det kommer till föräldrar som dödar sina barn.

Kaliber tog upp det för något år sedan.

Döda sin familj är en sak, men att gå och ta ut sitt dåliga mående på samhället eller samhällsgrupper verkar vara ett i majoriteten manligt fenomen.
Just det jag svarade på var om familjemedlemmar.

Annars tror jag det handlar i grunden om samma sak som gör att fler män lyckas med sina självmordsförsök.

Jag kan inte fatta. Det går ju att gå till polisen istället för att ha ihjäl helt oskyldiga. Eller gå till psykakuten och berätta om sina tankar.

Varför har killar/män ihjäl helt oskyldiga?! Vanligtvis gör ju inte tjejer/kvinnor i precis lika jävliga situationer det.
Varför man inte söker (professionell) hjälp, är nog i viss mån det där med toxisk maskulinitet, att män ska vara känslolösa robotar. Det är inte "manligt" att söka hjälp hos vården, typ. Sedan att det finns stor risk att dessa personer hamnar på fel ställen på nätet, gör ju inte det hela bättre.

Varför man inte söker (professionell) hjälp, är nog i viss mån det där med toxisk maskulinitet, att män ska vara känslolösa robotar. Det är inte "manligt" att söka hjälp hos vården, typ. Sedan att det finns stor risk att dessa personer hamnar på fel ställen på nätet, gör ju inte det hela bättre.
Tyvärr så har det ju förekommit att gärningsmän har sökt psykakuten och blivit hemskickade. Var det inte så med han som mördade en kvinna och torterade dottern i vintras?

Det har gått ut en uppmaning i sociala medier om att klä sig i svart idag för att hedra tjejen som blev mördad. Alla ungdomar jag såg på vägen till jobbet idag var helt svartklädda. Så även jag. Lider så med dom som förlorat en skolkamrat, en vän, och själva måste leva med detta trauma, samtidigt som dom ska gå i skolan och snart förväntas prestera där igen. Vid skolan och minnesplatsen står det flera polisbilar, poliserna själva står utspridda och det finns personer med krisstöd-västar som är redo att stötta den som behöver. Där står mängder av ljus och blommor, och flera ungdomar sitter hukade för att tända fler ljus, kramar om varandra och bara står där som att dom försöker ta in vad som skett.
I butiker här står gravljusen nu vid ingången, för att man inte ska behöva leta.

Det är verkligen ofattbart hur något sånt här kan hända. Hur en persons sjuka idéer vänder upp och ner på tillvaron för så många.

Såg precis ett klipp från SVT där min ponnys medryttare intervjuas vid minnesplatsen. Vad jag vet så känner jag inte någon av dom som skadats fysiskt, men alla fina och härliga stalltjejer och de ungdomar jag träffar på jobbet har ju på ett eller annat sätt varit med om det hela. Att sitta inrymd i ett klassrum och inte veta vad som händer utanför eller om man kommer komma hem igen med livet i behåll, och samtidigt höra andra som i panik knackar på dörren och vill komma in men inte får bli insläppta - det är ju en enorm psykisk påfrestning 💔

Tycker män visar känslor, främst kommer det ut genom ilska tycker jag så som skrika, slå och kasta framförallt.

Problemet är ju att det inte får visa andra känslor. Det är omanligt att gråta eller tala om svåra känslor på ett konstruktivt sätt. Du är en mes om du går till psykakuten och ber om hjälp. Och så vidare....
Visst är det så. Men att nedvärdera vissa känslouttryck som inga känslor känns så fel på så många sätt.

Visst är det så. Men att nedvärdera vissa känslouttryck som inga känslor känns så fel på så många sätt.
Problemet är väl inte att de uttrycker ilska osv (men inte andra känslor) utan att uttrycken inte är särskilt relationsstärkande och konstruktiva, vilket självklart även uttryck av frustration, ilska och sorg kan vara. Det är för mig inte att nedvärdera en känsla, utan att sätta ord på destruktivitet; att kalla en spade för en spade. Och det är ju inte mer destruktivitet vi önskar från männen utan förmåga att uttrycka även svåra känslor på respektfulla och givande sätt.

Gärningsmannen ska tydligen före dådet ha frågat online om han skulle döda kvinnor eller invandrare.
https://www.svd.se/a/JORgAR/onlinek...chattade-minuter-fore-skolattacken-i-fagersta

Men de lär väl säkert ändå landa i att det inte föreligger några politiska eller ideologiska motiv bakom. Som den här snubben som precis dömdes till fängelse för bla. förberedelse för allmänfarlig ödeläggelse. Man har inte kunnat fastslå att han hade specifika brottsplaner utöver att ha införskaffat/byggt vapen/rörbomber och frågat Chat GPT om vapen:

"Polisen kunde se att mannen förde intensiva diskussioner med Chat GPT om vapen. På frågor om pålitliga halvautomatiska gevär rekommenderades han det som Rickard Andersson använde under masskjutningen på Campus Risbergska.

Mannen greps efter runt tre veckor. Under en husrannsakan hittades bland annat tre rörbomber, walkie-talkies och en machete."

Har inga problem med att acceptera att det inte fanns bevis för planer på att genomföra ett faktiskt dåd, men att bedömma det hela som ett brott utan politiska motiv låter helt vansinnigt när husrannsakan också hittade "nazistisk litteratur, en kniv märkt med Odalrunan och filmer när han gör Hitlerhälsningar."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forsvarsstudent-byggde-rorbomber-doms-till-fangelse/

Den här typen av människor ska in bakom galler och få stanna där, det har ju visat sig gång på gång att sådana inte går att ha lösa ute i samhället oavsett vilka chanser dom får till rehabilitering eftersom det alltid är medmänniskorna som hamnar i skottlinjen, vissa här kommer att tycka att jag är hård och känslokall men detta står jag för, vi behöver mer trygghet i samhället och inte mindre.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka