Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

vallhund

Trådstartare
"– Enligt skollagen ska rektorn leda skolverksamheten och lagen säger att det måste vara en icke-konfessionell verksamhet. Vårt uppdrag är att sprida evangelium och det krockar med lagen.

Enligt skollagen ska den svenska utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor vara icke-konfessionell. Det innebär att det inte får finnas religiösa inslag."


https://www.expressen.se/gt/foraldrarnas-uppror-nar-skolavslutningen-stoppas/
 
"– Enligt skollagen ska rektorn leda skolverksamheten och lagen säger att det måste vara en icke-konfessionell verksamhet. Vårt uppdrag är att sprida evangelium och det krockar med lagen.

Enligt skollagen ska den svenska utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor vara icke-konfessionell. Det innebär att det inte får finnas religiösa inslag."


https://www.expressen.se/gt/foraldrarnas-uppror-nar-skolavslutningen-stoppas/
Trist beslut.
 
Jag tycker det är ett underligt beslut. Många församlingar, de flesta skulle jag tro, använder kyrkorna för olika former av musikarrangemang som inte är kopplade till gudstjänst. Skolavslutningen behöver inte skilja sig från dessa. Jag tror det är en lokal schism mellan kyrkorådet och skolledningen som ligger bakom.
 
Jättetråkigt, och spär på tron vissa har att man måste vara åt religiösa hållet för att få ha med kyrkan att göra istället för att den ska få vara öppen och välkomnande för alla.

Dessutom har kyrkan många arrangemang som inte har med religion att göra så det är ett litet konstigt beslut. Vissa församlingar är lite tråkiga dock tyvärr. Väldig dubbelmoral från kyrkan tycker jag allt.
 
Jag tycker det är ett underligt beslut. Många, de flesta församlingar skulle jag tro, använder kyrkorna för olika former av musikarrangemang som inte är kopplade till gudstjänst. Skolavslutningen behöver inte skilja sig från dessa. Jag tror det är en lokal schism mellan kyrkorådet och skolledningen som ligger bakom.

Nej. Det är nationellt. Prästerna är upprörda över att inte få predika kristendom på skolavslutningar.
 
Det är det visserligen inte men okej. Det handlar om den församlingen och inte om alla.

Min kommentar handlar om att jag hört det konkret i mitt område lokalt och även läst det andra år om andra orter. Det är alltså inte en enstaka lokal schism det handlar om.

Jag tycker för övrigt kyrkan får handla som de vill och inte alls behöver anpassa sig till skolavslutningar när de planerar sin verksamhet.
 
Här i området skulle de använda kyrkan som undervisningslokal, med kristendom som guideline via präst en dag i veckan . Barn- och ungdomsnämnden gick i taket när undertecknad tog upp frågan och de galenskaperna fick hamna på fritiden.

Snart börjar nästa strid; ledighet under terminstid är en omöjlighet - om det inte är för gudomligt inriktade konfirmationsläger då generella ledigheter som förstör undervisningen för alla andra frikostigt beviljas. Den gubben går inte, sa gubben.

Det måste vara extremt välkomnande för de två familjer av 500 där familjerna är muslimer att barnen under skoltid tvingas in i kyrkan för att få kunskap.
 
Min kommentar handlar om att jag hört det konkret i mitt område lokalt och även läst det andra år om andra orter. Det är alltså inte en enstaka lokal schism det handlar om.

Jag tycker för övrigt kyrkan får handla som de vill och inte alls behöver anpassa sig till skolavslutningar när de planerar sin verksamhet.
Som sagt, vissa församlingar är som dom är, vissa är bättre än andra.
 
Då jag aldrig själv gått i en skola med avslutning i kyrkan så förstår jag inte riktigt grejen med att ha just avslutning i kyrkan.
Anslutningen hade vi på en gräsplätt bredvid skolan.

I scouterna hade vi dock i kyrkan ibland, slutade för det var för kristen inriktning👎
 
Här i området skulle de använda kyrkan som undervisningslokal, med kristendom som guideline via präst en dag i veckan . Barn- och ungdomsnämnden gick i taket när undertecknad tog upp frågan och de galenskaperna fick hamna på fritiden.

Snart börjar nästa strid; ledighet under terminstid är en omöjlighet - om det inte är för gudomligt inriktade konfirmationsläger då generella ledigheter som förstör undervisningen för alla andra frikostigt beviljas. Den gubben går inte, sa gubben.

Det måste vara extremt välkomnande för de två familjer av 500 där familjerna är muslimer att barnen under skoltid tvingas in i kyrkan för att få kunskap.

Kyrkopedagogik hette det. Med viss stolthet stoppat i sin linda. Popularitetsfaktorn hos obstruerande förälder gick ned men kunskapsfaktorn hos barnen upp med tusentals procent.
 
Aja, huvudsaken var att JAG fick möjligheten att uppleva perfekta skolavslutningar i kyrkan med musikelevernas skönsång (under året bjöd de på lunchkonserter i aulan).
Minns särskilt en talangfull stämma som fyllde hela kyrkan med The Rose, a cappella.


För övrigt ser jag fram mot när de religiösa friskolorna avskaffas, det är snart oundvikligt.
 
Av sentimentala skäl tycker jag det är tråkigt
Jag älskade verkligen skolavslutningarna i kyrkan, orgelmusiken osv.
Men samtidigt kan jag förstå beslutet också.
Och jag minns med visst vemod avslutningarna på skolgården tillsammans med alla klasserna när vi tillsammans gjorde raketen innan vi åkte hem för sommarlov. Innan dess hade vi haft högtidlig avslutning i våra respektive klassrum.
Eller de vi hade i aulan på höstadiet. Utdelning av stipendier och musik av duktiga elever.

Inte en kyrka i sikte. :)
 
Min son har gått i tre olika skolor, alla med skolavslutning i kyrkan av den enkla anledningen att alla får plats. Att sen akustiken höjer barnens sånger är ett extra plus. Ingen av hans avslutningar har haft det minsta religösa drag i form av predikan eller psalmer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 165
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp