Bukefalos 28 år!

Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

När jag gick i mellanstadiet slutade vi med avslutningar i kyrkan pga skolan var tvungen att ha tre avslutningar för att alla klasser skulle få plats. Så vi var på en grusplan på skolgården...
 
Tänk att samma ämne kommer upp till diskussion varenda år när skolavslutningarna närmar sig.

Jag minns från min egen skoltid att vi hade avslutningar allt från i matsalen eller på skolgården till att några avslutningar hölls i den närbelägna kyrkan (sannolikt med prästinslag). Och jag har inga bättre eller sämre minnen av någotdera.
Jag är också bestämd i min åsikt att skolan verkligen SKA hållas konfessionsfri.

Mina egna barn går i en liten landsbygdsskola, där de i alla tider har haft avslutning i kyrkan på kvällstid, för att föräldrarna ska kunna vara med. Kyrkan är den enda lokalen i trakten där alla får plats, inte ens skolans gympasal rymmer så många. Så, det känns okej att använda det som samlingslokal.
I år blir det 12e gången jag är där på skolavslutning.
De flesta åren har kyrkans egen präst hållit låda en liten stund och han brukar vara väldigt skicklig på att säga något bra utan att göra det religiöst.
Men däremot blev jag väldigt illa berörd när en annan präst höll i det något av de senaste åren och höll en predikan light till och med sa "låt oss bedja". DÄR har det passerat min gräns, med råge!! DÅ blir jag förbaskad!
Man ska INTE behöva sitta och känna sig illa till mods vid en skolavslutning! Och då är jag mest bara en ointresserad agnostiker. Jag kan bara tänka mig hur det skulle kännas om man tillhör en annan religion...
 
Tänk att samma ämne kommer upp till diskussion varenda år när skolavslutningarna närmar sig.

Jag minns från min egen skoltid att vi hade avslutningar allt från i matsalen eller på skolgården till att några avslutningar hölls i den närbelägna kyrkan (sannolikt med prästinslag). Och jag har inga bättre eller sämre minnen av någotdera.
Jag är också bestämd i min åsikt att skolan verkligen SKA hållas konfessionsfri.

Mina egna barn går i en liten landsbygdsskola, där de i alla tider har haft avslutning i kyrkan på kvällstid, för att föräldrarna ska kunna vara med. Kyrkan är den enda lokalen i trakten där alla får plats, inte ens skolans gympasal rymmer så många. Så, det känns okej att använda det som samlingslokal.
I år blir det 12e gången jag är där på skolavslutning.
De flesta åren har kyrkans egen präst hållit låda en liten stund och han brukar vara väldigt skicklig på att säga något bra utan att göra det religiöst.
Men däremot blev jag väldigt illa berörd när en annan präst höll i det något av de senaste åren och höll en predikan light till och med sa "låt oss bedja". DÄR har det passerat min gräns, med råge!! DÅ blir jag förbaskad!
Man ska INTE behöva sitta och känna sig illa till mods vid en skolavslutning! Och då är jag mest bara en ointresserad agnostiker. Jag kan bara tänka mig hur det skulle kännas om man tillhör en annan religion...
Låt oss bedja känns ganska gammaldags som yttryck. Och på en skolavslutning ska man heller inte fokusera på Gud utan enbart på själva avslutet. Så i det fallet tycker jag prästen inte agerat korrekt.

Oftast är det väl just de ”ointresserade agnostikerna” som tar mest illa upp av kyrkan och inte de som har andra religioner?
 
Som har kanske ... det serveras en vegetarisk/vegan maltid och en kottratt ... vill man ha special kost far man ta med sig sjalv.
 
Tänk att samma ämne kommer upp till diskussion varenda år när skolavslutningarna närmar sig.

Jag minns från min egen skoltid att vi hade avslutningar allt från i matsalen eller på skolgården till att några avslutningar hölls i den närbelägna kyrkan (sannolikt med prästinslag). Och jag har inga bättre eller sämre minnen av någotdera.
Jag är också bestämd i min åsikt att skolan verkligen SKA hållas konfessionsfri.

Mina egna barn går i en liten landsbygdsskola, där de i alla tider har haft avslutning i kyrkan på kvällstid, för att föräldrarna ska kunna vara med. Kyrkan är den enda lokalen i trakten där alla får plats, inte ens skolans gympasal rymmer så många. Så, det känns okej att använda det som samlingslokal.
I år blir det 12e gången jag är där på skolavslutning.
De flesta åren har kyrkans egen präst hållit låda en liten stund och han brukar vara väldigt skicklig på att säga något bra utan att göra det religiöst.
Men däremot blev jag väldigt illa berörd när en annan präst höll i det något av de senaste åren och höll en predikan light till och med sa "låt oss bedja". DÄR har det passerat min gräns, med råge!! DÅ blir jag förbaskad!
Man ska INTE behöva sitta och känna sig illa till mods vid en skolavslutning! Och då är jag mest bara en ointresserad agnostiker. Jag kan bara tänka mig hur det skulle kännas om man tillhör en annan religion...

Jag är ateist och hade också blivit förbannad. Men, jag tror att det är enklare för nån som är religiös men tror på en annan religion då den personen ändå tror på konceptet religion. Det är iaf vad min troende pappa säger när vi diskuterar det.
 
Många tar upp sång. Varför måste man sjunga på en vårfest? Det är någon gammal vana bara tror jag. Har pedagogerna nånsin tänkt efter och funderar på varför det ska sjungas? Eller gör de bara som det alltid gjorts. Lite får man ta och utvärdera sin verksamhet faktiskt.
 
Nej. Det är nationellt. Prästerna är upprörda över att inte få predika kristendom på skolavslutningar.
Det där tycker jag låter konstigt.
När jag gick i skolan (för jättelängesedan) hade vi skolavslutning i kyrkan. Både avslutning av höstterminen och vårterminen.
Det var ingen präst som predikade, varken på våren eller hösten.

Att det sjöngs "bered en väg" och andra psalmer inför jullovet tycker jag i ärlighetens namn inte var så konstigt eftersom det heter Jul-lov, det vill säga lov på grund av Julhelgen.
Fast jag förstår att det blir mer problematiskt numera när vi har en stor icke-kristen minoritet i landet, som med rimlighet kan ha invändningar mot religiösa inslag i skolan.
 
Min son har gått i tre olika skolor, alla med skolavslutning i kyrkan av den enkla anledningen att alla får plats. Att sen akustiken höjer barnens sånger är ett extra plus. Ingen av hans avslutningar har haft det minsta religösa drag i form av predikan eller psalmer.
Tänk att samma ämne kommer upp till diskussion varenda år när skolavslutningarna närmar sig.

Jag minns från min egen skoltid att vi hade avslutningar allt från i matsalen eller på skolgården till att några avslutningar hölls i den närbelägna kyrkan (sannolikt med prästinslag). Och jag har inga bättre eller sämre minnen av någotdera.
Jag är också bestämd i min åsikt att skolan verkligen SKA hållas konfessionsfri.

Mina egna barn går i en liten landsbygdsskola, där de i alla tider har haft avslutning i kyrkan på kvällstid, för att föräldrarna ska kunna vara med. Kyrkan är den enda lokalen i trakten där alla får plats, inte ens skolans gympasal rymmer så många. Så, det känns okej att använda det som samlingslokal.
I år blir det 12e gången jag är där på skolavslutning.
De flesta åren har kyrkans egen präst hållit låda en liten stund och han brukar vara väldigt skicklig på att säga något bra utan att göra det religiöst.
Men däremot blev jag väldigt illa berörd när en annan präst höll i det något av de senaste åren och höll en predikan light till och med sa "låt oss bedja". DÄR har det passerat min gräns, med råge!! DÅ blir jag förbaskad!
Man ska INTE behöva sitta och känna sig illa till mods vid en skolavslutning! Och då är jag mest bara en ointresserad agnostiker. Jag kan bara tänka mig hur det skulle kännas om man tillhör en annan religion...
Låt oss bedja känns ganska gammaldags som yttryck. Och på en skolavslutning ska man heller inte fokusera på Gud utan enbart på själva avslutet. Så i det fallet tycker jag prästen inte agerat korrekt.

Oftast är det väl just de ”ointresserade agnostikerna” som tar mest illa upp av kyrkan och inte de som har andra religioner?

Det är ju just detta som beslutet i Lidköping handlar om. Skolan ska inte ha religiösa inslag på avslutningen, medan kyrkan har all rätt i världen att bestämma vad som sägs i deras eget heliga rum - och de anser att där ska spridas evangelium.
 
Av mina grundskoleår firades de första tre med teater, spex och en massa annat kul i klassrummet. Var klass för sig och sedan stor gemensam avslutningen på skolgården.
De nästkommande tre åren firades avslutningen i kyrkan. Jag minns min besvikelse över att tvingas gå i kyrkan och det som förut varit roligt och något att se fram emot var dödstrist istället.
De tre sista åren i grundskolan var avslutningarna roliga igen, med spex, diverse uppträdanden och annat i skolans aula.

Jag är så tacksam för att mina barn har sluppit fira en enda skolavslutning i kyrkan under sin skolgång utan har fått ha roliga avslutningar utan den stelhet kyrkan automatiskt medför även om den bara används som lokal. Jag tycker att det är jättebra att iallafall några präster står upp för vad kyrkan faktiskt är och slutar försöka vända kappan efter vinden. Att hela tiden vända kappan efter vinden gör bara att folk blir vilsna och inte vet vad kyrkan står för. Kyrkan är (tack och lov!) inte en del av samhället så som det var förr och ska därför inte vara inblandade i något annat än sin egen verksamhet vare sig som lokal eller genom att som organisationen vända kappan efter vinden för att "passa alla", det gör bara att den inte riktigt passar någon. Man ska både som förälder och som barn veta vad man är med på om man väljer att gå på kyrkans verksamhet, inte som idag när vissa församlingar går ut med att deras barn och ungdomsverksamhet inte innefattar någon talan om gud och det sedan smygs in iallafall.

Att vi fortfarande följer kyrkoåret och har de röda dagar vi har ser jag bara som störande och som inskränkt tänkande. Lägg de lediga dagarna i skolan när man av erfarenhet vet att lovdagar behövs och låt arbetslivet anpassa de lediga dagarna på liknande vis.
 
Vi hade avslutning inför julen i kyrkan med läsande av evangelium och allt, kändes ändå logiskt i förhållande till julen.

Inför sommarlovet var vi på skolgården (och i klassrummen). Och sjöng Idas sommarvisa och Den Blomstertid.
 
Jag blev nyfiken och tittade i församlingens kalender och visst används kyrkorna även där för konserter som ex.v. Musik i Sommarkväll och Orgelmusik. Det stärker min tro att det är något annat som ligger bakom.

Jag ser flera positiva saker med att använda kyrkorna vid skolavslutningar, inte minst för att det ökar förståelsen för vårt kulturarv där kyrkorna har en särställning. Inte många andra byggnader kan skryta med en historia som i vissa fall går hela tusen år tillbaka.
 
Min skolgång bestod av katolska internat, dvs klosterskolor. Vi flyttade till Sverige när jag var drygt 14.
De bästa åren var i Israel, ledig fredag, lördag o söndag.
 
Jag blev nyfiken och tittade i församlingens kalender och visst används kyrkorna även där för konserter som ex.v. Musik i Sommarkväll och Orgelmusik. Det stärker min tro att det är något annat som ligger bakom.

Jag ser flera positiva saker med att använda kyrkorna vid skolavslutningar, inte minst för att det ökar förståelsen för vårt kulturarv där kyrkorna har en särställning. Inte många andra byggnader kan skryta med en historia som i vissa fall går hela tusen år tillbaka.
Ja, alltså, Svenska Kyrkan har ju musikverksamhet. Vad har det med skolavslutningar att göra?
 
Jag ser flera positiva saker med att använda kyrkorna vid skolavslutningar, inte minst för att det ökar förståelsen för vårt kulturarv där kyrkorna har en särställning. Inte många andra byggnader kan skryta med en historia som i vissa fall går hela tusen år tillbaka.

Ökar förståelsen? För vårt kulturarv? Ja det ska väl va du då som får till att våld och förtryck o kvinnofientlighet homofobi , att förståelsen behöver ökas för att kyrkan gått i bräschen i alla år för detta.
 
Vi hade julavslutningen i kyrkan och en eller två i min klass fick då inte vara med. Det kan inte ha varit roligt för den ungen att sitta kvar i skolbänken när vi andra gick till kyrkan, jag minns det fortfarande. Jag tycker att det är jättebra att skippa skolavslutningar i kyrkan men jag har heller ingen lust att få några guds ord till mig för jag är inte intresserad och tycker inte att ungarna ska tvingas lyssna på det heller.
 
Jag har också varit med om avslutningar i kyrka, både som elev och som lärare. I båda fallen handlade det om att skolan saknade ställe att vara på. Som elev var det inget religiöst inblandat alls (förutom den sommar tid nu kommer), det vara bara en plats att vara på. Trodde det skulle vara samma sak som vuxen (dock annan skola) men nej då, då predikade präst om Jesus och hur han var en bra kompis.

Lägg de lediga dagarna i skolan när man av erfarenhet vet att lovdagar behövs

Sorry för att jag klippte lite i din text men kände inte att hela behövdes för att få ställa frågan;
När behövs ledighet i skolan?

Då får man börja fundera på vilka det är som behöver ledigt (lärare/elever?) och varför. Genom forskning vet vi att lov minskar lärandet. Är det det som behövs (ökat lärande) så är det bara att ta bort alla lov med en gång*.

Jag hade dock kunnat tänka mig ett system som är närmare det Engelska där man har tre terminer per år (i stället för 2), med senare sommarlov, jullov och lite längre vår/påsklov. Men då försvinner höstlovet och sportlovet. Jullovet och sommarlovet blir kortare (och betydligt senare)

*Jag vet, jag vet. Jag blir raljerande
 
Jag blev nyfiken och tittade i församlingens kalender och visst används kyrkorna även där för konserter som ex.v. Musik i Sommarkväll och Orgelmusik. Det stärker min tro att det är något annat som ligger bakom.

Jag ser flera positiva saker med att använda kyrkorna vid skolavslutningar, inte minst för att det ökar förståelsen för vårt kulturarv där kyrkorna har en särställning. Inte många andra byggnader kan skryta med en historia som i vissa fall går hela tusen år tillbaka.
Historia gör sig bäst på historialektorer.
 
Jag har också varit med om avslutningar i kyrka, både som elev och som lärare. I båda fallen handlade det om att skolan saknade ställe att vara på. Som elev var det inget religiöst inblandat alls (förutom den sommar tid nu kommer), det vara bara en plats att vara på. Trodde det skulle vara samma sak som vuxen (dock annan skola) men nej då, då predikade präst om Jesus och hur han var en bra kompis.



Sorry för att jag klippte lite i din text men kände inte att hela behövdes för att få ställa frågan;
När behövs ledighet i skolan?

Då får man börja fundera på vilka det är som behöver ledigt (lärare/elever?) och varför. Genom forskning vet vi att lov minskar lärandet. Är det det som behövs (ökat lärande) så är det bara att ta bort alla lov med en gång*.

Jag hade dock kunnat tänka mig ett system som är närmare det Engelska där man har tre terminer per år (i stället för 2), med senare sommarlov, jullov och lite längre vår/påsklov. Men då försvinner höstlovet och sportlovet. Jullovet och sommarlovet blir kortare (och betydligt senare)

*Jag vet, jag vet. Jag blir raljerande
Är du säker på att det inte var något som helst religiöst inblandat, eller kan det vara så att du inte minns? Är väl få elever som faktiskt lyssnar på prästen tänker jag, så man bryr sig antagligen inte på samma sätt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 271
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp