Skolavslutning

För övrigt anser jag att läxor borde förbjudas.

Min son gick i en sådan skola i 1,5 år. Det visade sig vara ren katastrof för honom. Vi föräldrar fick således öht ingen insyn i vad han kunde eller inte kunde och när vi sen bytte skola så visade det sig att det var en hel del grundläggande kunskaper som överhuvudtaget inte hade lärts ut eller iaf satt de inte.
 
Jag tror på intagningsprov till utbildningar, men då inte högskoleprov utan mer specificerade för utbildningen.
Orättvisa betyg är det värsta otyg som finns, och det är inget ovanligt. Jag gjorde ett test på gymnasiet, vi fick samma uppsatsämne som min bror fått några år innan. Hans uppsats fick betyg 5++, jag lämnade ord för ord in exakt samma uppsats förutom att några grammatiska fel var rättade, mitt betyg blev 3- !
 
Jo men visst är det ju så. Samtidigt är det lite svårt att jobba med sig själv då man är åtta år eller så. Då är det väl främst skolan som genom att visa rätt studieteknik bör hjälpa alla barn att bli motiverade och få chans att klara sig. Att ge pris åt dem som klatar sig ändå ger ju inte speciellt mycket.

Men pratar vi inte om niondeklassare och gymnasister när det gäller utdelning av stipendier och utmärkelser för studieresultat?
Det är väl inte heller någon som anser att utdelning av priser ska vara den enda motivationen till att studera, jag ser överhuvudtaget inte någon motsättning i att både göra det i slutet av högstadiet/gymnasiet och att under hela skoltiden arbeta med studieteknik och motivation anpassat för varje enskild elevs individuella förutsättningar. Man måste ju inte välja det ena eller det andra.
 
Min son gick i en sådan skola i 1,5 år. Det visade sig vara ren katastrof för honom. Vi föräldrar fick således öht ingen insyn i vad han kunde eller inte kunde och när vi sen bytte skola så visade det sig att det var en hel del grundläggande kunskaper som överhuvudtaget inte hade lärts ut eller iaf satt de inte.
Kunde ni inte själv frågat er son? Vi pratar ofta om vad de lärt sig i skolan.
 
Kunde ni inte själv frågat er son? Vi pratar ofta om vad de lärt sig i skolan.

Vad skulle vi frågat menar du? Har du lärt dig x och y i matte eller? Svårt att veta vad de ska ha lärt sig när man inte har mer insyn än utvecklingssamtal och betyg och båda dessa sa att allt var som det skulle. Enda jag är glad för är att vi bytte nu och inte om två år. (och nej, vi bytte inte p.g.a läxfrånvaro).
 
När jag var barn/ung så blev man uppflyttad en klass om man gick ut som bäst i klassen, jag lyckades göra det två ggr, vilket var en gång för mycket. Hade varit betydligt bättre med annan uppmuntran.

Blev skogstokig när jag fick a istället för A på ett prov då jag angett sockring som konservering i stället för det språkligt korrekta sockerlag (svenska var inte mitt första språk).
 
Jo men visst är det ju så. Samtidigt är det lite svårt att jobba med sig själv då man är åtta år eller så. Då är det väl främst skolan som genom att visa rätt studieteknik bör hjälpa alla barn att bli motiverade och få chans att klara sig. Att ge pris åt dem som klatar sig ändå ger ju inte speciellt mycket.

Nu var det avslutningsklass i 9:an det gällde och alla elever är 15-16 år, dvs alldeles strax vuxna. Jag tror att det är ytterst få elever som ser det som ett problem att tillhöra de 97% som inte får utmärkelser för bäst betyg, snabbast tid på 100 meter, bästa ide för skolutveckling eller bästa solosång.

Och just de behöver nog jobba med sig själva och inte istället kräva att skolväsendet helt och hållet anpassar sig efter deras hjärnspöken och vridna verklighetsuppfattning.
 
Det är en otroligt svår fråga vilka man ska uppmärksamma och inte. Där jag bor är betygshetsen enorm. Både hemifrån men inte minst från elverna själva. Om man inte har högsta betyg i ALLT är man värdelös. Man ska även vara smalast (många, många lider av någon form av ätstörning), vara med i alla elevråd/ sektioner/ skollag osv. Många är hemma från skolan dagen innan ett prov för att plugga. Jag vet även personer som har gått och lagt sig vid 01 och gått upp klockan 04 för att först springa milen och därefter plugga i tre timmar innan skolan. Det är bara galet. Det gäller inte bara att få högsta betyg, det gäller att få alla rätt. I allt. Och som sagt, där jag bor är det här mer regel än undantag.

Och det tycker jag inte man ska premieras. Att prestionsångesten hos elverna ska övergå i psykisk ohälsa. Det är inte ett bra föredöme för andra elever.

Samtidigt så ska goda resultat utmärka sig på något sätt. Att slitet varit mödan värt, men jag vet inte. Det kan gå till överdrift också.

Jag är väldigt ambivalent i frågan
De barnen som gör på det sättet redan i högstadiet, överlever de gymnasiet eller hoppar de av gymnasiet?
 
Problemet finns vad jag vet kvar på vissa ställen i alla fall.
Ok , jag vet inte men det kan bero på att jag inte bor i staden jag växte upp:-)

Men pratar vi inte om niondeklassare och gymnasister när det gäller utdelning av stipendier och utmärkelser för studieresultat?
Det är väl inte heller någon som anser att utdelning av priser ska vara den enda motivationen till att studera, jag ser överhuvudtaget inte någon motsättning i att både göra det i slutet av högstadiet/gymnasiet och att under hela skoltiden arbeta med studieteknik och motivation anpassat för varje enskild elevs individuella förutsättningar. Man måste ju inte välja det ena eller det andra.
Jag har försökt lära ungarna glädjen i att lära sig. Den här egocentrade känslan när en förstår eller upplever något. Betyg är egentligen sekundärt , det är att lära sig finna glädje i att lära sig som är det viktiga oavsett nivå. Betyg är lite lynnigt beroende på lärare och hur en mår etc.
 
Vilket trams.
Intelligens leder till resultat och prestationer precis som talang för fotboll.
Kan du definiera intelligens? Hittills har ingen riktigt kunna göra det på ett bra och opartiskt sätt.

Höga betyg behöver inte ha något samband med "intelligens", utan kan lika gärna var resultatet av svett och möda.
 
Och just de behöver nog jobba med sig själva och inte istället kräva att skolväsendet helt och hållet anpassar sig efter deras hjärnspöken och vridna verklighetsuppfattning.

Jag håller med dig i sak, men sen ska vi inte förringa heller att för väldigt många unga idag så är stressen och prestationskraven en gigantisk börda som är högst verklig. Det måste vi också ta på allvar. Men vi löser som sagt inte det genom att avstå ifrån att dela ut stipendier till de 3 procenten.
 
Kan du definiera intelligens? Hittills har ingen riktigt kunna göra det på ett bra och opartiskt sätt.

Höga betyg behöver inte ha något samband med "intelligens", utan kan lika gärna var resultatet av svett och möda.
Fast svett och möda kanske är intelligens?

Det finns ett program, spel som heter lumosity. , googla det, de anse intelligens är förmåga att bilda nya nervbanor. En arbetsam person har möjlighet att bilda mycket nya nervbanor.
 
Kan du definiera intelligens? Hittills har ingen riktigt kunna göra det på ett bra och opartiskt sätt.

Höga betyg behöver inte ha något samband med "intelligens", utan kan lika gärna var resultatet av svett och möda.
Du har tagit något ur sitt sammanhang i det som diskuterades för 16 sidor sedan och min kommentar var ett svar på ett svar på ett svar.....

Har aldrig påstått att höga betyg inte kan vara resultatet av svett och möda.
 
Du har tagit något ur sitt sammanhang i det som diskuterades för 16 sidor sedan och min kommentar var ett svar på ett svar på ett svar.....

Har aldrig påstått att höga betyg inte kan vara resultatet av svett och möda.
Oavsett, om du tar upp ett omstritt begrepp, och det i samband med betyg, betygsättning och olika former av belöningar, så kan det vara passande att definiera detta begrepp.
 
Oavsett, om du tar upp ett omstritt begrepp, och det i samband med betyg, betygsättning och olika former av belöningar, så kan det vara passande att definiera detta begrepp.
Va?? Definiering av det har absolut inget med sakfrågan att göra. Det du citerade är taget ur sitt sammanhang på flera svar som bygger på varandra. Och återigen har jag aldrig skrivit att man inte kan få höga betyg baserat på stort flit.
 
Jag tror på intagningsprov till utbildningar, men då inte högskoleprov utan mer specificerade för utbildningen.
Orättvisa betyg är det värsta otyg som finns, och det är inget ovanligt. Jag gjorde ett test på gymnasiet, vi fick samma uppsatsämne som min bror fått några år innan. Hans uppsats fick betyg 5++, jag lämnade ord för ord in exakt samma uppsats förutom att några grammatiska fel var rättade, mitt betyg blev 3- !
Intagningsprov kan var nästan ändå värre än betyg. Det finns många som har väldigt svårt att hantera (ett enstaka) provtillfälle. Och just då blir så nervösa att de knappt ens förmår stava sitt eget namn rätt...

Betyg är svårt,både att hitta bra betygssystem, och att vara utsatt för betygspress, men, fördelen är ändå att, åtminstone i teorin, så handlar det normalt om värdering av kunskaper under en definierad tidsperiod, snarare än om vad en individ lyckades prestera vid ett enda provtillfälle.
 
Va?? Definiering av det har absolut inget med sakfrågan att göra. Det du citerade är taget ur sitt sammanhang på flera svar som bygger på varandra. Och återigen har jag aldrig skrivit att man inte kan få höga betyg baserat på stort flit.

Så här skrev du:
"Intelligens leder till resultat och prestationer precis som talang för fotboll"

Intelligens i sig (vad nu intelligens är) har ganska liten relevans för hur höga betyg man får. Likaså räcker det inte med att ha talang för att nå den yppersta toppen inom idrott heller.

Jag har sett så många unga idrottsbegåvningar som inte haft det där ganska extrema psyket som behövs, för att orka fortsätta träna och förbättra sig, år efter år. De slutar helt enkelt när det inte räcker med enbart talang längre, utan att träning i större doser måste till också...

Och det är ganska många som har lätt för sig, och som får extremt goda resultat på olika former av "intelligenstester", men som får mediokra betyg i skolan, helt enkelt för att det är för lätt att få de mediokra men "tillräcklig" goda betygen. Det finns ju så många andra roliga saker att göra än sitta av tid i skolan...

Men jag tolkar dina svar som att du inte tog så allvarligt på ordet "intelligens", och egentligen vill avstå från definitionen av detta begrepp. Det är OK.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 224
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 774
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 823
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp