Skolavslutning

Inte för att de vill stå där uppe, för det gäller kanske bara 1 av 100.

Men för att visa att det finns en väg att nå bra resultat. Ett beteende att ta efter. En väg som visar på något annat än att strula sig igenom skolan och förstöra för alla andra. Förebilder och uppmärksammande av det skolan elever tycker gör bra. Det är självklart inte tillräckligt med en prisutdelning/uppmärksammande vid avslutningen, det är bara en liten del av det som behövs.

Observera att jag inte tycker att studieresultat är det enda som bör uppmärksammas. Andra engagemang i skolans arbete är också viktiga och ska uppmärksammas.
För strulande och förstörande elever tror jag nästan att priser är kontraproduktivt. För dem förstärker de bara klyftan de upplever mellan sig själva och de lyckade.

Ok, då tror vi olika. Själv tror jag mer på reaktioner som "jaha, att hen är plugghäst var väl inget nytt" eller alla möjliga varianter på "kul för hen men själv kommer jag aldrig att komma dit". Jag tror att det är andra saker än priser som motiverar elever. De behöver rätt förutsättningar hemifrån, en lugn skolmiljö - och motiverade lärare.

För att få en lugn skolmiljö och motiverade lärare kräver det elever som vill göra bra studieresultat, elever som engagerar sig i sin arbetsmiljö och ser vägar att göra det. Därför ska förebilder lyftas fram.

För strulande och förstörande elever tror jag nästan att priser är kontraproduktivt. För dem förstärker de bara klyftan de upplever mellan sig själva och de lyckade.

Jag håller faktiskt med dig helt och hållet, dessutom så bra är få lärare idag att ett sådant pris blir rättvist, kan mycket väl vara flera som haft nära exakt samma bra resultat där en blir utvald helt godtyckligt för just den eleven passar bäst in på lärarens önskemall, dessutom så hatar jag att mindre begåvade som stretar och försöker ändå inte ses och blir bortglömda.

För att få en lugn skolmiljö och motiverade lärare kräver det elever som vill göra bra studieresultat, elever som engagerar sig i sin arbetsmiljö och ser vägar att göra det. Därför ska förebilder lyftas fram.
Det går väl att vara en förebild utan att ha höga betyg, betygen säger ju ingenting huruvida dom är förebilder eller inte. Tycker att dom som har problem och svårt och ändå klarar godkänt är förebilder dom också och bör också isåfall lyftas fram men det gör dom inte pga att betygen är låga. Det går inte att se huruvida någon har kämpat eller inte bara pga betyget.

Ett elittänkande som tappar de som är svagare begåvade. Som redan i skolvärden visas att det inte är samma värde på en människa om man inte är smart och skötsam.

Jag tror att i en miljö där det finns strulande elever så blir det kontraproduktivt för dom tyvärr - däremot i en miljö där eleverna är intresserade redan från början blir det en sporre.

Mina barn har alla haft turen att gå i skolor där det varit status att plugga mycket - för dom och deras kompisar var det en bra grej med olika stipendier och den typen av uppmärksamhet. Tyvärr så tror jag inte att de som redan var under isen uppfattade det så, för dom blev det nog ett tydligare tecken på att de var loosers eller att de ännu mer fjärmade sig från plugg. De sket kort sagt i förebilder

Det går väl att vara en förebild utan att ha höga betyg, betygen säger ju ingenting huruvida dom är förebilder eller inte. Tycker att dom som har problem och svårt och ändå klarar godkänt är förebilder dom också och bör också isåfall lyftas fram men det gör dom inte pga att betygen är låga. Det går inte att se huruvida någon har kämpat eller inte bara pga betyget.

Jag tycker ju att de också ska lyftas fram. Precis som jag påstått hela tiden. Det finns många fler sätt än höga studieresultat att visa engagemang för det skola och kunskap står för.

Jag tror att i en miljö där det finns strulande elever så blir det kontraproduktivt för dom tyvärr - däremot i en miljö där eleverna är intresserade redan från början blir det en sporre.

Mina barn har alla haft turen att gå i skolor där det varit status att plugga mycket - för dom och deras kompisar var det en bra grej med olika stipendier och den typen av uppmärksamhet. Tyvärr så tror jag inte att de som redan var under isen uppfattade det så, för dom blev det nog ett tydligare tecken på att de var loosers eller att de ännu mer fjärmade sig från plugg. De sket kort sagt i förebilder

Jag tror inte att det fungerar så, men att just ge uppmärksamhet vid avslutning är bara en liten, liten del av det som behövs.

Jag tror att uppmuntrandet av positiva beteenden och bra resultat ska genomsyra verksamheten. Man ska uppmärksamma dem som försöker göra det som ligger i linje med skolans mål.

Idag tar de "strulande" upp majoriteten av lärarnas tid och uppmärksamhet och dåliga beteenden hamnar i fokus. Det tror jag är dåligt. Det är mycket bättre att visa på framkomliga positiva vägar än att hela tiden behöva förmana "så ska ni INTE göra."

Jag tycker att goda prestationer ska uppmuntras, precis som att det var andra som fick uppskattning för sitt engagemang i elevråd och annat.

Att uppmärksammas för att man satsat på det som skolan går ut på, tycker jag är bra.

Sedan har inte alla samma förutsättningar så att ha ytterligare pris för bästa comeback låter bra.

Men, problematiken kommer om det delas ut väldigt många pris - för då blir det tydligt vilka som inte fick något alls. En balansgång.

Och ja, @mandalaki, jag anade att den kommentaren skulle komma. Och alldeles oavsett uppmärksamhet och pris så är jag en mycket stolt fader över prestationen.

Jag tycker att det är bra att även den duktiga eleven uppmärksammas.
Jag tycker att det är alldeles för mycket Jante i Sverige när det gäller de duktiga: när jag växte upp var jag duktig i skolan. Jag fick snabbt och den hårda vägen lära mig att det var något som skulle förtigas.

Grattis till din dotter!

Jag tycker man ska få sådana utmärkelser utefter ansträngning och inte utefter betyget i sej självt. Det finns ju dom som pluggar hur mycket som helst men som precis klarar sig, dom borde också få pris. Är det ansträngningen och motiverande osv som ska uppmuntras så ska det inte ha med betygen att göra då vissa faktiskt oavsett inte kan få högsta betyg hur mycket dom än kämpar.

Fast hur mäter man ansträngningsgrad?

Problemet tycker jag är att mäta prestationen. Det är en större prestation tycker jag i att få godkänt ifall man tex har ett helvete till liv utanför skolan och har väldigt slut på energi att plugga. Pluggar man trots det upp sig till ett godkänt så är det en extremt bra prestation för den personen, varför ska inte den uppmuntras och få pris för?
.

Inget fel i det du skriver.

Men den elev som får bra betyg men som man bortser från för att man i stället belönar en som har till det yttre sämre förutsättningar, blir ändå åsidosatt. Den personen kan också känna att den gjort en prestation, men blir ignorerad (jodå, där har jag varit; i släkten gjorde man stor affär av syrrans slutbetyg på 4.2 på femgradig skala, mina 4.9 eller 5.0 kommenterades aldrig och ja, det sved).

Då talar man om för de studieframgångsrika att de inte räknas. Medan de som det är "synd om" räknas mycket mer.

• Gilla
Reactions: Sar
Inget fel i det du skriver.

Men den elev som får bra betyg men som man bortser från för att man i stället belönar en som har till det yttre sämre förutsättningar, blir ändå åsidosatt. Den personen kan också känna att den gjort en prestation, men blir ignorerad (jodå, där har jag varit; i släkten gjorde man stor affär av syrrans slutbetyg på 4.2 på femgradig skala, mina 4.9 eller 5.0 kommenterades aldrig och ja, det sved).

Då talar man om för de studieframgångsrika att de inte räknas. Medan de som det är "synd om" räknas mycket mer.
Men varför måste det vara priser och belöningar utåt sett? Varför räcker det inte att den enskilda eleven får beröm och uppmärksamhet utan att hela skolan måste veta om det? Måste det vara så utåt och uppmärksammat för att eleven ska känna att den gjort en bra grej? Räcker väl att säga att bra kämpat liksom. På det sättet så blir det ingen "tävling" och det blir ingen som känner sig åsidosatt och hamnar i skymundan och ingen behöver känna att den kämpat utan att ha fått något för det. Det som är bra för den enskilda individen uppmärksammas oavsett vad betyget blev. Är det någon som gått från inte godkänt alls till att få ett godkänt så kan det vara en jättebedrift för den individen och då ska även det uppmärksammas precis som dom som får högsta betyg.
Fast hur mäter man ansträngningsgrad?
Inte vet jag, i en perfekt värld hade lärarna kunnat sätta sig in i varje individs situation och mående osv och se varje individs förutsättningar och gå efter dom. Få lite förståelse för varför betygen hamnar där dom hamnar, då kan dom även ha olika krav på olika elever, se vad den enskilda individen behöver för att kunna höja betygen.

Men varför måste det vara priser och belöningar utåt sett? Varför räcker det inte att den enskilda eleven får beröm och uppmärksamhet utan att hela skolan måste veta om det? Måste det vara så utåt och uppmärksammat för att eleven ska känna att den gjort en bra grej? Räcker väl att säga att bra kämpat liksom. På det sättet så blir det ingen "tävling" och det blir ingen som känner sig åsidosatt och hamnar i skymundan och ingen behöver känna att den kämpat utan att ha fått något för det. Det som är bra för den enskilda individen uppmärksammas oavsett vad betyget blev. Är det någon som gått från inte godkänt alls till att få ett godkänt så kan det vara en jättebedrift för den individen och då ska även det uppmärksammas precis som dom som får högsta betyg.
Inte vet jag, i en perfekt värld hade lärarna kunnat sätta sig in i varje individs situation och mående osv och se varje individs förutsättningar och gå efter dom. Få lite förståelse för varför betygen hamnar där dom är, då kan dom även ha olika krav på olika elever, se vad den enskilda individen behöver för att kunna höja betygen.

Det vore ju enormt orättvist på samma tema som du nyss anförde.
Då skulle aldrig de högpresterande kunna komma ifråga för ett pris.

Poängen är att de goda exemplen ska visas för alla som goda exempel, det här vill skolan se mer av, det här är vad vi ska sträva efter.
Och goda exempel kan vara både bra studieresultat, stora förbättringar av studieresultat och andra engagemang i skolans verksamhet.

Priset är inte poängen. Poängen är att visa upp och uppmärksamma goda exempel, till skillnad mot andra stora delar av skolans vardag då nästan all tid måste ägnas åt elever som fungerar mindre bra på olika sätt.

Det vore ju enormt orättvist på samma tema som du nyss anförde.
Då skulle aldrig de högpresterande kunna komma ifråga för ett pris.

Poängen är att de goda exemplen ska visas för alla som goda exempel, det här vill skolan se mer av, det här är vad vi ska sträva efter.
Och goda exempel kan vara både bra studieresultat, stora förbättringar av studieresultat och andra engagemang i skolans verksamhet.

Priset är inte poängen. Poängen är att visa upp och uppmärksamma goda exempel, till skillnad mot andra stora delar av skolans vardag då nästan all tid måste ägnas åt elever som fungerar mindre bra på olika sätt.
Men då måste man ju fråga sig vad ett bra exempel är, det bra exemplet som skolan vill visa upp kan väl lika gärna då vara en elev som bara fått godkänt. Ett bra exempel hör liksom inte ihop med höga betyg alltid. Det är det som gör att många hamnar i skymundan och faktiskt ger upp pga att dom aldrig kommer kunna nå upp till skolans så kallade bra exempel. Då blir dom individer som skolan inte vill ha då dom aldrig kommer få höga betyg. Det är ingen rolig känsla att bära.

Men då måste man ju fråga sig vad ett bra exempel är, det bra exemplet som skolan vill visa upp kan väl lika gärna då vara en elev som bara fått godkänt. Ett bra exempel hör liksom inte ihop med höga betyg alltid. Det är det som gör att många hamnar i skymundan och faktiskt ger upp pga att dom aldrig kommer kunna nå upp till skolans så kallade bra exempel. Då blir dom individer som skolan inte vill ha då dom aldrig kommer få höga betyg. Det är ingen rolig känsla att bära.

Som sagt, det finns många typer av goda exempel jag tycker man ska arbeta med att lyfta fram. Ett av dem är bra studieresultat. Ett annat vid detta tillfälle var en elev som engagerat sig särskilt för de nyanlända till skolan. Ytterligare ett var ett antal elever som engagerat sig i elevrådet under året och fick omnämnande för specifika insatser de gjort för trivsel på skolan.

Båda mina barn har väldigt lätt för sig och är ambitiösa. Framförallt när det gäller den äldre av dem har skolgången varit ett problem, eftersom hon har velat plugga och göra väl ifrån sig, men skolmiljön och stökiga klasskompisar har gjort det väldigt svårt. Hon som alltså har lätt för sig höll på att helt tappa lusten till skolan.

Samma erfarenhet har både jag och båda mina syskon när det gäller vår egen skolgång: Allt var egentligen enkelt men ingen av oss orkade till slut bry oss om skolan.

När det gäller min äldsta dotter bytte vi i början av den här terminen till en privat (internationell) skola.
På den skolan är inriktningen betydligt mer plugginriktad och passar henne mycket bättre. Hon har verkligen blommat ut. Hon är glad, älskar att plugga och har toppenfina betyg.

Det jag vill ha sagt är att det är inte bara underpresterande elever som kan bli lidande i en skola där fokus bara hamnar på att få underpresterande eller stökiga elever att fungera.

Vad gäller priser var det skolavslutning igår och ja det var en prisutdelning. Det var dock inte skolan i sig som delade ut priser utan det var de priser eleverna hade fått vid deltagande i språktävlingen The Big Challenge. Deltagandet var frivilligt och de tre bästa resultaten i varje klass delades ut vid mellanstadiets gemensamma avslutning (vårt barn slutade sexan nu). Resterande priser delades sedan ut i klassrummet.

Rappakalja.

Att visa på bra exempel och förebilder är inte elittänkande, utan ett sätt att driva mål och ideal i den riktning skolan önskar.

Blir fel om man måste vara smart för att få pris, lägg alla som sköter sig och försöker i samma burk och dra lott, lite mer rättvist men såklart då minskar ju chansen avsevärt för de som står först i kön, men det borde trigga fler att sköta sig och försöka och det måsta väl ändå vara viktigare?

Och då tror att du pris till bästa elev kan få dem att resonera annorlunda?

Jag tror att cred och erkännande till den som har ambitioner och fokus på sitt studium hjälper, ja. Såklart inte den enda eller hela lösningen, men jag tror det kan bidra. Andras erkännande är ju en av de saker som bidrar till att skapa en bild av vilka saker som är viktiga och inte.

Det är ju ett jätteproblem att elever och studenter inte tar sina studier på allvar, så jag tror det är överoptimistiskt att tänka sig att mam löser hela problematiken med ett litet pris. Tyvärr, för det vore ju smidigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 736
Senast: Badger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 700
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka