Bukefalos 28 år!

Skolavslutning

Du är ute och cyklar.

Att du tillhör de 97% som inte får ta del av extra uppmärksamhet vid ett sånt tillfälle får du liksom jobba med. Det är inte en anledning att inte visa upp goda exempel.
Du förstår verkligen inte vad det handlar om och kommer förmodligen inte förstå det heller.
Jag tycker ditt resonemang är helt barockt, bara för att någon enstaka individ har en psykisk sjukdom som gör att de inte klarar att acceptera att de inte är bäst av alla in en specifik kategori (skolresultat mätta med betyg)- vilket 97% får acceptera att de faktiskt inte kan vara, så ska resten av skolväsendet vägra att premiera det.
Handlar för det första inte om psykiska sjukdomar, du kanske ska läsa på lite om måenden. Det finns en anledning till att mer och mer ungdomar mår dåligt, skolan hjälper inte direkt till när den kräver perfektion för att uppmärksammas.
Det handlar inte om att "någon får gå till spillo", det handlar om att en enda individs sjukliga beteende inte ska få påverka ett helt skolsystem negativt.
Och vad tror du att anledningen är till att så otroligt många ungdomar mår fruktansvärt dåligt? På vilket sätt menar du att skolan hjälper till där genom att visa att man måste vara perfekt och prestera på topp för att räknas? För det finns tydligen inget värde i kämpandet ifall inte betygen är på topp. Skolan gör skillnad på kämpande och kämpande, vissas kämpande är mer värt än andras.
 
Senast ändrad:
@Grazing; eftersom du är så tydligt emot att man ska få uppmärksammas om inte alla får exakt samma uppmärksamhet. Hur ställer du dig till musikuppträdanden på avslutningen? Till tal som görs av eleverna? Till att man uppmärksammar någon överhuvudtaget?

Varför är det så hemskt att uppmärksamma just bra kunskapsresultat, som faktiskt är det som skolan har som allra främsta mål?
Det är fullkomligt frivilligt att ställa upp och spela musik, i min skola fick alla dom som ville spela upp vad dom nu ville på avslutningarna, trots att dom inte var särskilt bra alla. Fanns inget där att bara dom som spelade bäst fick vara med.

Det spelar uppenbarligen ingen roll hur många gånger jag skriver anledningen till att det blir fel att hylla dom med bäst betyg, du läser inte och vill inte förstå eller helt enkelt inte är kapabel till att leva dig in i hur det kan kännas.
Me don't understand.
Nej, med din attityd till folk som inte av många anledningar klarar att prestera på topp så lär du heller aldrig förstå.
 
Du förstår verkligen inte vad det handlar om och kommer förmodligen inte förstå det heller.

Handlar för det första inte om psykiska sjukdomar, du kanske ska läsa på lite om måenden. Det finns en anledning till att mer och mer ungdomar mår dåligt, skolan hjälper inte direkt till när den kräver perfektion för att uppmärksammas.

Och vad tror du att anledningen är till att så otroligt många ungdomar mår fruktansvärt dåligt? På vilket sätt menar du att skolan hjälper till där genom att visa att man måste vara perfekt och prestera på topp för att räknas?

DET ÄR JU INTE SÅ ATT BARA FÖR ATT EN PERSON MED BÄST BETYG UPPMÄRKSAMMAS ATT INGEN ANNAN RÄKNAS. DET ÄR JU BARA DUMHETER.
 
Nej, med din attityd till folk som inte av många anledningar klarar att prestera på topp så lär du heller aldrig förstå.

Jag har ingen attityd alls till folk som inte klarar att prestera på topp, annat än att de då ska få hjälp att prestera så bra som möjligt - bland annat genom att det finns förebilder som kan visa på vägar för att göra det.

Ska man uppmärksamma de bästa så blir det så att de andra 99 (av 100) automatiskt inte uppmärksammas vid just det tillfället. Oavsett om de är dumma i huvudet, inte orkar plugga, pluggar som satan eller är näst bäst. Det betyder på intet sätt att de inte räknas.
 
Och vad tror du att anledningen är till att så otroligt många ungdomar mår fruktansvärt dåligt? På vilket sätt menar du att skolan hjälper till där genom att visa att man måste vara perfekt och prestera på topp för att räknas? För det finns tydligen inget värde i kämpandet ifall inte betygen är på topp. Skolan gör skillnad på kämpande och kämpande, vissas kämpande är mer värt än andras.

Inte beror det på att vi genom många år låtit kunskap bli föraktat i alla fall och haft som enda mål att ingen i alla fall får vara bättre än någon annan.

Men vi kan låta diskussionen vara där - vi är uppenbarligen från helt olika planeter i de här frågorna. Jag är mest förvånad över den enorma egoism och avundsjuka som frodas i de inlägg du gjort. De delarna känns inte riktigt friska.
 
DET ÄR JU INTE SÅ ATT BARA FÖR ATT EN PERSON MED BÄST BETYG UPPMÄRKSAMMAS ATT INGEN ANNAN RÄKNAS. DET ÄR JU BARA DUMHETER.
Lugna ner dig lite. Du måste förstå att det är så det kan kännas för dom som kämpar järnet för att bara få godkänt, dom får ingen uppmärksamhet eller bekräftelse för deras kämpande. Skolan ska inte göra skillnad på kämpande och kämpande, den som kämpade för att få godkänt bör få lika mycket uppmärksamhet och hyllas den som den som fick högre betyg.

Jag anser inte att det är värt risken att faktiskt få vissa individer att må ännu sämre och få ännu mera hopplöshetskänslor bara för att det är så viktigt att peka ut en som ska visa att perfektion är det som är det viktiga.
 
Inte beror det på att vi genom många år låtit kunskap bli föraktat i alla fall och haft som enda mål att ingen i alla fall får vara bättre än någon annan.
Det beror mycket på att prestationsångesten skolan ger, det är en stor del. Folk får vara bättre en någon annan, det är inget fel. Men skolan behöver inte förtydliga och poängtera att dom som klarar att vara perfekta är dom som räknas och som är värda att hyllas.

Det är liksom skolan det handlar om, ingen tävling. Det är skolan som ska sätta en bra grund och självkänsla hos eleverna så att dom ska känna att dom har presterat bra när dom går ut. Att känna att dom har gjort ett bra jobb. Det stärker att få bekräftelse även ifall det bara är ett godkänt betyg. Det betyder inte att man ska ignorera dom som får högsta betyg.
 
Att få pris för att man gör ngt bra (som nästan vuxen) är väl fantastiskt bra.. Jag gjorde inget rätt i den åldern men visste om det oxå och hade en plan B som uppenbarligen funkade. Hade ngn gett mig pris för det jag gjorde hade det varit absurt.. Eftersom jag är verkram inom ett yrke som handleder och sett hur sämre förberedda för verkligheten och hur mer curlade studenterna är år från år så tycker jag debatten är viktig,
 
Det beror mycket på att prestationsångesten skolan ger, det är en stor del. Folk får vara bättre en någon annan, det är inget fel. Men skolan behöver inte förtydliga och poängtera att dom som klarar att vara perfekta är dom som räknas och som är värda att hyllas.

Det är liksom skolan det handlar om, ingen tävling. Det är skolan som ska sätta en bra grund och självkänsla hos eleverna så att dom ska känna att dom har presterat bra när dom går ut. Att känna att dom har gjort ett bra jobb. Det stärker att få bekräftelse även ifall det bara är ett godkänt betyg. Det betyder inte att man ska ignorera dom som får högsta betyg.
Men finns det ngt yrke som är kräver betyg där du inte behöver prestera? Jag har alltid behövt prestera på mitt jobb, tom det extrajobb jag hade som helt okvalificerad på gymnasiet..
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tycker man kan nöja sig med att grundskolan skall lära barnen läsa, skriva och räkna, resten skall vara att ha kul på ett bra sätt. Ser ingen poäng i att trycka in massor med kunskap i små barn, var sak har sin tid. För övrigt anser jag att läxor borde förbjudas.
 
Jag gissar att du förstod att det här skulle komma men: får man alltså numera pris för goda betyg? Det var lite chockartat.

I dotterns skola så får den bästa avgångsstudenten i ett specifikt ämne stipendier, även den som har bäst betyg och sen var det några andra stipendier också.
Har inte varit så i tidigare skolor där barnen gått, men jag antar att det är för att uppmärksamma de som är duktiga, uppmuntra både dem och andra till att göra sitt bästa i skolan.
 
Lugna ner dig lite. Du måste förstå att det är så det kan kännas för dom som kämpar järnet för att bara få godkänt, dom får ingen uppmärksamhet eller bekräftelse för deras kämpande. Skolan ska inte göra skillnad på kämpande och kämpande, den som kämpade för att få godkänt bör få lika mycket uppmärksamhet och hyllas den som den som fick högre betyg.

Jag anser inte att det är värt risken att faktiskt få vissa individer att må ännu sämre och få ännu mera hopplöshetskänslor bara för att det är så viktigt att peka ut en som ska visa att perfektion är det som är det viktiga.

Det är väl knappast troligt att det går att hitta någon perfekt elev?

Jag kan nog hålla med om att om man inte står ut med att någon annan får uppmärksamhet för att den har lyckats bättre än en själv, då har man något att jobba med. Man kan inte vara bäst hela tiden. Ganska ofta anstränger man sig till max, och det blir ändå inte perfekt eller kanske ens tillräckligt bra, det får man nog tugga i sig förr eller senare. Har man väldigt lätt för sig så kanske den dagen kommer lite senare, men nån gång kommer den för alla. Så det tror jag man måste lära sig hantera, om man ska fortsätta våga spänna bågen och göra sitt bästa.
 
Jag tycker man kan nöja sig med att grundskolan skall lära barnen läsa, skriva och räkna, resten skall vara att ha kul på ett bra sätt. Ser ingen poäng i att trycka in massor med kunskap i små barn, var sak har sin tid. För övrigt anser jag att läxor borde förbjudas.

När är det dags för kunskap utöver svenska och matte då? I gymnasiet?

Känns taskigt, tycker jag, att inte få börja med språk, musik, bild, naturvetenskap, historia osv förrän man fyllt 16. Vad är poängen med det?
 
När är det dags för kunskap utöver svenska och matte då? I gymnasiet?

Känns taskigt, tycker jag, att inte få börja med språk, musik, bild, naturvetenskap, historia osv förrän man fyllt 16. Vad är poängen med det?
Att femtonåringar ska behöva veta saker som att jorden är rund och att demokrati existerar är väl ändå lite överkurs? O_o

Jag hoppas att @labb inte var helt seriös.
 
Att femtonåringar ska behöva veta saker som att jorden är rund och att demokrati existerar är väl ändå lite överkurs? O_o

Jag hoppas att @labb inte var helt seriös.
Seriöst var det men inlägget skall inte tolkas bokstavligt, eller åtminstone inte utan att försöka se poängen. Är man duktig på att läsa, skriva och räkna räcker det långt för att inhämta ytterligare kunskap senare. Övrigt bör vara mycket mer individbaserat.
 
Förutom den lilla detaljen att en hästtävling är frivillig, det är något man frivilligt ställt upp att tävla i. Skolan är ingen tävling och ska inte vara det.
Tyvärr är skolan en tävling. När man bedömer prestationer genom att dela ut graderade betyg kan det inte förhindras. Hur fint det än formuleras i läroplanen om formativ bedömning, lärandeklimat, självskattning, elevrespons och individuell målformulering. Bedömning leder till tävling och hur gärna vi än vill kommer ingen elev att på djupet ta till sig att lärande är en process och att alla har olika förutsättningar.
Mer skadligt än att dela ut priser för bäst betyg (i alla fall för ett större antal elever) är att - vilket man faktiskt gör i skolan - ursäkta betygen, säga att de är oviktiga, att det bara är en bokstav.
Om vi nu ska ha betyg måste vi våga stå för att de är väldigt viktiga. Jag tycker alltså att utmärkelser i ett bedömningssystem är helt naturligt.

Själv slutade jag som lärare delvis därför att jag tycker att betygssystemet är åt helvete. Det är orättvist, godtyckligt och rent kränkande i händerna på inkompetenta lärare som inte tar sin myndighetsutövning på allra största allvar. Jag är motståndare till både läxor och betyg och tror på fullaste allvar att unga människor vill lära sig. Om man ger dem möjlighet och förutsättningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 312
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 294
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp