Skolavslutning

Blir fel om man måste vara smart för att få pris, lägg alla som sköter sig och försöker i samma burk och dra lott, lite mer rättvist men såklart då minskar ju chansen avsevärt för de som står först i kön, men det borde trigga fler att sköta sig och försöka och det måsta väl ändå vara viktigare?

Varför ska det vara ett enda "pris"?

Varför kan inte olika typer av goda exempel uppmärksammas?

Varför ska det vara ett enda "pris"?

Varför kan inte olika typer av goda exempel uppmärksammas?
Oavsett så finns det alltid dom som hamnar i skymundan och kämpar för sig själva som inte syns, det är ingen som ska behöva känna så i skolan. Alla kämpar på sina plan och deras kämpande är lika mycket värt att uppmärksamma. Dock är det omöjligt ifall dom väljer ut vissa enskilda individer som ska synas extra, då blir det någon som kämpat hårdare som inte fick uppmärksamheten och som hamnar i skymundan och kan ta illa vid sig, vissa mer än andra.

Det är en omöjlig grej att göra rättvis och därför så blir det fel.

Oavsett så finns det alltid dom som hamnar i skymundan och kämpar för sig själva som inte syns, det är ingen som ska behöva känna så i skolan. Alla kämpar på sina plan och deras kämpande är lika mycket värt att uppmärksamma. Dock är det omöjligt ifall dom väljer ut vissa enskilda individer som ska synas extra, då blir det någon som kämpat hårdare som inte fick uppmärksamheten och som hamnar i skymundan och kan ta illa vid sig, vissa mer än andra.

Där har vi olika syn.

Att något aldrig kan bli perfekt är inget skäl för att inte göra så bra man kan.

Det finns alltid många som aldrig kan komma ifråga för ett specifikt uppmärksammande. Det är inte skäl att låta bli att uppmärksamma.

Alla kämpar inte med att få bra skolresultat. Det är ett av de stora problemen med skolan och därför behövs uppmuntran och uppmärksamhet för dem som gör det.

Alla kämpar inte med att få bra skolresultat. Det är ett av de stora problemen med skolan och därför behövs uppmuntran och uppmärksamhet för dem som gör det.
Skillnaden är väl att jag vet vad det kan göra för någon som inte mår bra. För mig hade det vart katastrof ifall vissa lyfts fram som bra exempel och med höga resultat osv som jag vet kämpat mindre än mig. Skapar en väldigt stor känsla av värdelöshet då mitt kämpande isåfall hade varit mindre värt än någon annans. Jag tror knappast jag är den enda som känner på det sättet. Och i den åldern dessutom då mycket redan är känsligt, då är det viktigt att se och uppmärksamma alla. Inte låta någon hamna i skymundan.

Jag tycker inte om den här "lite spill får man tåla" mentaliteten som många verkar ha, att det alltid finns dom som drabbas men dom kan man inte ta hänsyn till. Dom som faktiskt kämpar men aldrig kan få särskilt bra resultat är det lika viktigt att uppmärksamma och se som dom som gör bra resultat. Dom med bra resultat är inte per automatik mera värda än dom som inte har bra resultat.

Skolan tycker jag ska stärka och motivera varje enskild individ på det sättet dom behöver. Tror inte ett dugg att det gör att dom som har det svårt eller mår dåligt och därför inte kan uppnå perfektion får bättre resultat av att skolan visar upp dom som har högst betyg. Det hjälper liksom inte, problemen hos individen med sämre resultat kommer ändå bestå. Förutom att det kanske lagts till ytterligare en känsla av värdelöshet hos den när den ser att bara dom som kan uppnå perfektion hyllas. Att skolan gör skillnad på kämpande och kämpande.

Skillnaden är väl att jag vet vad det kan göra för någon som inte mår bra. För mig hade det vart katastrof ifall vissa lyfts fram som bra exempel och med höga resultat osv som jag vet kämpat mindre än mig. Skapar en väldigt stor känsla av värdelöshet då mitt kämpande isåfall hade varit mindre värt än någon annans. Jag tror knappast jag är den enda som känner på det sättet. Och i den åldern dessutom då mycket redan är känsligt, då är det viktigt att se och uppmärksamma alla. Inte låta någon hamna i skymundan.

Jag tycker inte om den här "lite spill får man tåla" mentaliteten som många verkar ha, att det alltid finns dom som drabbas men dom kan man inte ta hänsyn till. Dom som faktiskt kämpar men aldrig kan få särskilt bra resultat är det lika viktigt att uppmärksamma och se som dom som gör bra resultat. Dom med bra resultat är inte per automatik mera värda än dom som inte har bra resultat.

Skolan tycker jag ska stärka och motivera varje enskild individ på det sättet dom behöver. Tror inte ett dugg att det gör att dom som har det svårt eller mår dåligt och därför inte kan uppnå perfektion får bättre resultat av att skolan visar upp dom som har högst betyg. Det hjälper liksom inte, problemen hos individen med sämre resultat kommer ändå bestå. Förutom att det kanske lagts till ytterligare en känsla av värdelöshet hos den när den ser att bara dom som kan uppnå perfektion hyllas. Att skolan gör skillnad på kämpande och kämpande.

Att du och några andra skulle ta illa vid dig för att ingå i de 97% som inte uppmärksammas extra speciellt för extraordinära resultat, prestation eller engagemang vid en skolavslutning, kan inte jag se som ett argument emot alls. Då får man nog jobba med sig själv ett tag.

Det handlar inte om elevernas värde. Det handlar helt enkelt att visa upp exempel på bra resultat och prestationer.

Genom att alltid anpassa sig till dem som lyckas sämst och säga att det är tillräckligt bra för alla, är väldigt på väg mot avgrunden.

Bra resultat ska uppmärksammas, främst i det dagliga arbetet men även i större samlingar.

Alla har inte alltid förutsättningar att kämpa- faktiskt, kan vara allt från dyslexi, hemförhållanden, lärarproblem,mobbning etc, var ung och fokusera o kämpa i det liksom, alla klarar inte det.

Alla har inte alltid förutsättningar att kämpa- faktiskt, kan vara allt från dyslexi, hemförhållanden, lärarproblem,mobbning etc, var ung och fokusera o kämpa i det liksom, alla klarar inte det.

Och vad är det för argument för att låta bli att uppmärksamma de som gör bra resultat? Eller bra prestationer? Eller engagerar sig för en bättre skola.

Jag hänger inte med för fem öre.

Ni som fasar över att man uppmärksammar goda studieresultat på en avslutning.

Är det OK att uppmärksamma duktiga musiker? Ska de få spela någon musik på avslutningen? Det är banne mig inte förunnat alla med den talangen som krävs för att spela och sjunga och få de applåder det medför.

Ska någon elev ens få tala? Alla har inte den förmågan.

Ska någon, som ens är snäppet bättre än sämsta elev, få yttra sig alls och uppmärksammas för att man gjort något bra?

Jag tror ni är ute på villospår som gör skolan till något den inte ska vara. En plats där inga resultat tillåts som är bättre än någon annans. Där de enda som får uppmärksammas är de som har problem och behöver hjälp för att nå halvkassa resultat.

Ett mycket farligt villospår för en skola som skall skapa elever som skapar framtida jobb. Mycket mycket farligt spår.

För mig låter det knepigt att urskilja elever sådär. Har man bra resultat och bra betyg så vet man ju det. Precis som de med sämre betyg vet om det, och vet att de aldrig kommer att få något pris.

Men jag växte upp i sossesverige, det kanske är därför jag reagerar negativt på det där.

Med det resonemanget lär man ju inte kunna hylla någon eftersom det finns andra som inte kommer att kunna lyckas lika bra. Det blir ju helt snurrigt att det ex.vis är ok att hylla idrottshjältar men inte barn som varit duktiga i skolan?
Personligen tycker jag att det kan hyllas mer och det gäller allt från studieresultat till gott kamratskap!

Det är ju inget kul om samma elev är bäst år efter år :D
Öhhh hur tänkte du nu? Den eleven har ju slitit häcken av sig för att vara bäst? Jämför om du är bäst på en hästtävling, ska du inte vinna då för du vann förra gången??

Jag tycker man ska premieras om man slitit så att man har högst betyg av alla. Det är en prestation utav dess like, sen vilken användning man har av detta eller om man kanske hade haft roligare om man fått alla B istället för A är en annan historia.

Men då är det ju en dålig tenta. Om hon inte kunde nånting öht, hur kunde hon spika tentan? Vad var det för konstiga frågor?

Jag lovar att om hon fortsätter så i tio år, aldrig vara med, aldrig öppna en bok, ständigt påtänd, så finns det inte en chans att hon på sikt ligger på topp med prestationer. Det kommer finnas andra som har samma begåvning, läser böckerna, går på lektionerna, och inte röker på, och de kommer klå henne med hästlängder vad det lider.
Detta är tio år sedan. Nu blir hon snart läkare. Jag antar att hon inte var hög hela studietiden.

Att du och några andra skulle ta illa vid dig för att ingå i de 97% som inte uppmärksammas extra speciellt för extraordinära resultat, prestation eller engagemang vid en skolavslutning, kan inte jag se som ett argument emot alls. Då får man nog jobba med sig själv ett tag.
Det är det här, lite spill får man tåla för att hylla dom som klarar att vara perfekta. Dom som mår dåligt är ingen idé att bry sig om eller uppmärksamma då deras kämpande inte är lika mycket värt av någon konstig anledning. Trots att dom kanske kämpar precis lika mycket som dom som får högsta betyg.
Det handlar inte om elevernas värde. Det handlar helt enkelt att visa upp exempel på bra resultat och prestationer.
Det är precis vad det handlar om. En som mår dåligt som kämpar eller som har det svårt i skolan allmänt som kämpar är lika mycket värda att hyllas för sin prestation som personen med högsta betyg. Det ska inte vara någon skillnad där.
Genom att alltid anpassa sig till dem som lyckas sämst och säga att det är tillräckligt bra för alla, är väldigt på väg mot avgrunden.
Varför ska man anpassa sig till dom som är sämst? Varför ska man anpassa sig till dom som är bäst? Varför räcker det inte att stötta och uppmärksamma alla individer oavsett. Varför är det så otroligt viktigt att visa perfektion och mena på att det är så alla ska vara för att förtjäna att uppmärksammas. Det blir helt bakvänt. Är du inte perfekt så räknas inte prestationen du gör, att inte förstå att det ger konsekvenser och påverkar individer är galet.

Med det resonemanget lär man ju inte kunna hylla någon eftersom det finns andra som inte kommer att kunna lyckas lika bra. Det blir ju helt snurrigt att det ex.vis är ok att hylla idrottshjältar men inte barn som varit duktiga i skolan?
Personligen tycker jag att det kan hyllas mer och det gäller allt från studieresultat till gott kamratskap!
Ja, jag orkar verkligen inte med människor med låg självkänsla som blir sura för att duktiga individer får beröm.

Har lust att säga till sådana människor att ta tag i livet och förbättra sig istället för att leta fel hos andra och på systemet.

Öhhh hur tänkte du nu? Den eleven har ju slitit häcken av sig för att vara bäst? Jämför om du är bäst på en hästtävling, ska du inte vinna då för du vann förra gången??
Förutom den lilla detaljen att en hästtävling är frivillig, det är något man frivilligt ställt upp att tävla i. Skolan är ingen tävling och ska inte vara det.

Det är det här, lite spill får man tåla för att hylla dom som klarar att vara perfekta. .

Du är ute och cyklar.

Att du, precis liksom jag och de allra allra flesta andra, tillhör de 97% som inte får ta del av extra uppmärksamhet vid ett sånt tillfälle får du liksom jobba med. Det är inte en anledning att inte visa upp goda exempel.

Jag tycker ditt resonemang är helt barockt, bara för att någon enstaka individ har en psykisk sjukdom som gör att de inte klarar att acceptera att de inte är bäst av alla in en specifik kategori (skolresultat mätta med betyg)- vilket 97% får acceptera att de faktiskt inte kan vara, så ska resten av skolväsendet vägra att premiera det.

Då är det sjukdomen som behöver fixas (och ja, det bör man få hjälp med) - vi kan inte låta en individs problem med sitt förhållande till jaget sänka hela skolväsendet.

Att ha storhetsvansinne, ett så enormt bekräftelsebehov och dessutom parat med en djävulsk egoism och avundsjuka, så att man inte klarar av att man inte är bäst av alla när andra kan få motta uppmärksamhet för sina prestationer, är nog inte särskilt vanligt trots allt.

Det handlar inte om att "någon får gå till spillo", det handlar om att en enda individs sjukliga beteende inte ska få påverka ett helt skolsystem negativt.

Senast ändrad:
Det är det här, lite spill får man tåla för att hylla dom som klarar att vara perfekta. Dom som mår dåligt är ingen idé att bry sig om eller uppmärksamma då deras kämpande inte är lika mycket värt av någon konstig anledning. Trots att dom kanske kämpar precis lika mycket som dom som får högsta betyg.
Det är precis vad det handlar om. En som mår dåligt som kämpar eller som har det svårt i skolan allmänt som kämpar är lika mycket värda att hyllas för sin prestation som personen med högsta betyg. Det ska inte vara någon skillnad där.

Varför ska man anpassa sig till dom som är sämst? Varför ska man anpassa sig till dom som är bäst? Varför räcker det inte att stötta och uppmärksamma alla individer oavsett. Varför är det så otroligt viktigt att visa perfektion och mena på att det är så alla ska vara för att förtjäna att uppmärksammas. Det blir helt bakvänt. Är du inte perfekt så räknas inte prestationen du gör, att inte förstå att det ger konsekvenser och påverkar individer är galet.

Det är ju ren rappakalja att mena att bara för att man uppmärksammar den bästa av alla menar att alla andra inte räknas. Så himla feltänkt.

@Grazing; eftersom du är så tydligt emot att man ska få uppmärksammas om inte alla får exakt samma uppmärksamhet. Hur ställer du dig till musikuppträdanden på avslutningen? Till tal som görs av eleverna? Till att man uppmärksammar någon överhuvudtaget?

Varför är det så hemskt att uppmärksamma just bra kunskapsresultat, som faktiskt är det som skolan har som allra främsta mål?

Me don't understand.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 736
Senast: Badger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 654
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka