Bukefalos 28 år!

Skolavslutning

....delvis därför att jag tycker att betygssystemet är åt helvete. Det är orättvist, godtyckligt och rent kränkande i händerna på inkompetenta lärare som inte tar sin myndighetsutövning på allra största allvar. Jag är motståndare till både läxor och betyg och tror på fullaste allvar att unga människor vill lära sig. Om man ger dem möjlighet och förutsättningar.

Det här gillar jag :)
 
Jag tycker naturvetenskap är att ha kul, det är också grunden för att lyckas med studierna senare.

Absolut är det viktigt att ha kul, min uppfattning är att skolans viktigaste uppgift är att lära eleverna hur man lär sig saker. Så jag håller i viss mån med om att lära sig läsa och skriva är överordnat.

Men man kan ändå inte förringa de andra ämnena.
 
Absolut är det viktigt att ha kul, min uppfattning är att skolans viktigaste uppgift är att lära eleverna hur man lär sig saker. Så jag håller i viss mån med om att lära sig läsa och skriva är överordnat.

Men man kan ändå inte förringa de andra ämnena.
Det gör jag inte heller, jag menar bara att dels är mängden kunskap som lärs ut inte ett bra mått utan kvaliteten är viktigare och sen innebär inte hög studietakt i tidig ålder att man är bättre förberedd för högre nivåer, för en hel del är det snarare tvärtom.
 
Om vi nu ska ha betyg måste vi våga stå för att de är väldigt viktiga. Jag tycker alltså att utmärkelser i ett bedömningssystem är helt naturligt.
Betygen i grundskolan är grunden till vilka Gymnasier man kommer in på.
Hur skulle man ordna intagningen annars menar du?
Intagningsprov á la Högskoleprovet?
 
Jag har läst ända hit.
Och jag blir beklämd över att de som har bra skolresultat inte får vara stolta över det.
De har det svårt nog i skolan som det är och behöver uppmuntran för att orka stå emot Jante-Lagen.
Annars så kanske de ger upp och struntar i att bli framgångsrika så att de kan dra in inkomster och försörja de som inte klarar sig själva.
Det är på något vis alltid alltid de där andra som skall betala men samtidigt så får ingen bli de där andra, för det är ju orättvist.

Jag blir bara så trött.
 
Jag tycker man kan nöja sig med att grundskolan skall lära barnen läsa, skriva och räkna, resten skall vara att ha kul på ett bra sätt. Ser ingen poäng i att trycka in massor med kunskap i små barn, var sak har sin tid. För övrigt anser jag att läxor borde förbjudas.

Det här gör mig nästintill chockad. För egen del anser jag att kunskap, i olika former, är något av det viktigaste vi kan lära barn.
 
Det beror mycket på att prestationsångesten skolan ger, det är en stor del.
. Det är skolan som ska sätta en bra grund och självkänsla hos eleverna så att dom ska känna att dom har presterat bra när dom går ut. Att känna att dom har gjort ett bra jobb. Det stärker att få bekräftelse även ifall det bara är ett godkänt betyg. Det betyder inte att man ska ignorera dom som får högsta betyg.

Detta är en fortsättning gällande din fundering på varför allt fler unga mår dåligt...

Du och jag har helt olika syn på grundorsaken.

I mina ögon är det verkligen inte skolans fel att ungdomar och barn mår dåligt.
Det handlar mycket om bristande stöd hemifrån. Det handlar om barn och ungdomar som inte fått ramar att förhålla sig till, som får en stor osäkerhet hemifrån som skolan och resten av livet inte klarar kompensera för.
Det handlar om ungdomar som fått lära sig att de är viktigast av allt och att de kan styra tillvaron efter sina önskemål (föräldrar som låter barnen bestämma meny, semesterplaner och allt möjligt), som får höra att de inte ska "behöva" anstränga sig.
Och som får det jättejobbigt när tillvaron inte låter sig anpassas utan ungdomarna stöter på motstånd som de inte fått redskap från sina föräldrar att hantera.
Det handlar också om att ungdomar och barn ska ha så många fritidsaktiviteter att de inte orkar med skolarbete.

Visst, i skolan handlar det säkert om bristande arbetsro för eleverna: men vem är det som lärt barn och ungdomar att inte kunna sitta stilla, inte kunna vara tysta, inte kunna vänta på sin tur? Inte skolan i alla fall.

Men det är FÖRÄLDRARNA som ska sätta en bra grund och självklänsla hos barn och ungdomar.
 
Jag tycker man kan nöja sig med att grundskolan skall lära barnen läsa, skriva och räkna, resten skall vara att ha kul på ett bra sätt. Ser ingen poäng i att trycka in massor med kunskap i små barn, var sak har sin tid. För övrigt anser jag att läxor borde förbjudas.
du anser att hela livet ska vara en lek, där man ska ha roligt och inte ha några krav på sig?
Hur har du tänkt att personerna sedan ska klara sig i ett normalt vuxenliv? Medborgarlön till alla, så ingen jobbar?
Grundskolan, om du missat det, handlar inte om små barn. Det handlar om barn 6-16 år. 16-åringarna behöver kunna mer än läsa, skriva, räkna basal matematik.

Om man sätter utbildning och fortbildning i ett större perspektiv så kommer Sverige att bli ett U-land om vi väljer att följa en slapp-väg (min benämning på att 16-åringar ska kunna läsa och skriva men inte mer).
inte imorgon, men på sikt.

vi kommer att vara ett land fyllt av människor som inte klarar att själva lösa situationer eller ta sig förbi motstånd, som inte klarar högskoleutbildningar, som inte klarar arbetslivets krav.
Som inte vill ta de "tråkiga" jobben.
som inte vill göra något som är jobbigt.
 
Jag har läst ända hit.
Och jag blir beklämd över att de som har bra skolresultat inte får vara stolta över det.
De har det svårt nog i skolan som det är och behöver uppmuntran för att orka stå emot Jante-Lagen.
Annars så kanske de ger upp och struntar i att bli framgångsrika så att de kan dra in inkomster och försörja de som inte klarar sig själva.
Det är på något vis alltid alltid de där andra som skall betala men samtidigt så får ingen bli de där andra, för det är ju orättvist.

Jag blir bara så trött.

helt rätt.

OK, jag är en liten gnällspik.

Men jag var en av de där som hade lätt för mig i skolan.
Och jag blev mobbad för det. Man hånskrattade åt mig om jag hade ett fel på något prov i högstadiet.
Det har lärt mig att det är dåligt att ha studiebegåvning. Även om det självklart är praktiskt.
Som tur är, har jag träffat vettiga människor i vuxen ålder. Som har visat att det faktiskt har fördelar med studiebegåvning och som uppmuntrat i stället för att racka ner på.

Så visst, jag talar lite i egen sak när jag argumenterar för att de som är duktiga ska få beröm också, att det inte ska tas för givet men att man "alltid" i stället premierar dem som lyckas sämre.

För samhällsstrukturen och samhällets utveckling behöver vi alla sorter. Vi behöver definitivt kämpaglöd, vilket också i mycket verkar saknas bland många ungdomar (uppenbarligen inte alla). Det uppmuntras inte att vara uthållig: idag är det "ha roligt" som ligger högst på agendan vilket i och för sig är förståeligt: jag tycker också om att ha roligt.
Men jag lever med insikten att först försörjer man sig.
Sedan har man roligt.
 
du anser att hela livet ska vara en lek, där man ska ha roligt och inte ha några krav på sig?
Hur har du tänkt att personerna sedan ska klara sig i ett normalt vuxenliv? Medborgarlön till alla, så ingen jobbar?
Grundskolan, om du missat det, handlar inte om små barn. Det handlar om barn 6-16 år. 16-åringarna behöver kunna mer än läsa, skriva, räkna basal matematik.

Om man sätter utbildning och fortbildning i ett större perspektiv så kommer Sverige att bli ett U-land om vi väljer att följa en slapp-väg (min benämning på att 16-åringar ska kunna läsa och skriva men inte mer).
inte imorgon, men på sikt.

vi kommer att vara ett land fyllt av människor som inte klarar att själva lösa situationer eller ta sig förbi motstånd, som inte klarar högskoleutbildningar, som inte klarar arbetslivets krav.
Som inte vill ta de "tråkiga" jobben.
som inte vill göra något som är jobbigt.
Jag kan bara konstatera att som nu är så kan inte alla sextonåringar det ens. Faktum är att även bland dem som läser vidare på universitetet finns det hos en del stora brister när det gäller de mest grundläggande kunskaper.

Fråga dig själv, hur mycket av det du tvingades lära dig kommer du ihåg idag? För mig är det ungefär tio gånger effektivare inlärning om jag tycker det är roligt jämfört med om det sker under tvång med hot om repressalier. Minst.

Dessutom tar du miste, jag är inte för någon "slapp" skola utan raka motsatsen. Det skolan behöver är mycket mera disciplin, och det är de vuxnas ansvar. Skolledning och lärare är de som skall bestämma på en skola inte barn för då slutar det i kaos, det kaos vi har idag på många skolor. En bra skolmiljö som är lugn och trygg är det absolut mest grundläggande, utan det finns det ingen mening med att bedriva undervisning överhuvudtaget.

För övrigt anser jag att läxor och läxförhör borde förbjudas.
 
Om man sätter utbildning och fortbildning i ett större perspektiv så kommer Sverige att bli ett U-land om vi väljer att följa en slapp-väg (min benämning på att 16-åringar ska kunna läsa och skriva men inte mer).
inte imorgon, men på sikt.

Sverige är redan på god väg att bli det när det gäller utbildning med de "pedagogiska framsteg" vi har gjort, särskilt allvarlig är den förändring som nu sker på universiteten.
 
Jag tycker bara det är naivt att tro att barnen ska bli sporrade och motiverade av att de bästa får pris. Jag blev det då aldrig. Det var väl snarare så att de som fått pris sporrades att fortsätta vara bäst. För alla andra kändes det väl mest ouppnåeligt. Man kämpade väl mest för sin egen skull.
 
I mina ögon är det verkligen inte skolans fel att ungdomar och barn mår dåligt.
Jag har inte skrivit någonstans att det är skolans fel. Men skolan hjälper inte direkt till när det kommer till dom som har det svårt. Kom inte och påstå att jag skrivit att det är skolan som är orsaken till det dåliga måendet, däremot så tycker inte jag det går att komma ifrån att skolan har ett visst ansvar också. Och mycket beror dessutom på anledningen till det dåliga måendet, man ska inte underskatta prestationsångesten och utbrändheten som inte är särskilt svår att få i en skola där det tävlas om bästa betyg.
 
Jag har läst ända hit.
Och jag blir beklämd över att de som har bra skolresultat inte får vara stolta över det.
De har det svårt nog i skolan som det är och behöver uppmuntran för att orka stå emot Jante-Lagen.
Annars så kanske de ger upp och struntar i att bli framgångsrika så att de kan dra in inkomster och försörja de som inte klarar sig själva.
Det är på något vis alltid alltid de där andra som skall betala men samtidigt så får ingen bli de där andra, för det är ju orättvist.

Jag blir bara så trött.
Fast det handlar inte ett dugg om att man inte får vara stolt över bra resultat. Man kan väl gå och skrika ut hur bra resultat man fick på provet hur mycket man vill, det är det väl ingen som har något emot.
 
Tyvärr är skolan en tävling. När man bedömer prestationer genom att dela ut graderade betyg kan det inte förhindras.
Det håller jag inte med om ett dugg, jag kände aldrig av någon tävling i min klass. Fick någon ett bra betyg så var väl det kul för den, fick jag ett godkänt så var dom andra glada för min skull då dom i min klass visste om hur jag mådde och vilka förutsättningar jag hade. Jag märkte inte av alls någon tävling på det sättet mellan eleverna. Och om det nu upplevs som en tävling även utan priser, då är det ju ännu sämre att skolan trots det driver på ännu mera att det är en tävling om bästa perfekta elev.
 
Spännande diskussion det här, de enda priser som delats ut under min skolgång har varit för nutidsorienteringen (och den skedde i klassrummet av läraren. priset var ett Daim eller liknande) och när någon klass var med i Skol-DM för valfri sport.

Nu var jag själv en slacker-elev som inte blev ett dugg sporrad av att andra var duktiga, och inte heller mådde jag dåligt av att andra var bättre. Och på min skola var det dåligt att inte plugga, man skulle få höga betyg och gå vidare till stans fina gymnasium. Det var en del i statusjakten, helt enkelt, precis som att ha en ny mobil eller att familjen hade en ny bil.

Så priser.. finns väl bra sidor och dåliga. Jag tror att sporra elever snarare ligger i att ge dem svårare uppgifter där de får utmana sig själva, istället för att envist hålla dem kvar på en lägre nivå. Men det är en svår fråga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 944
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 963
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp