Skollunchen vi minns

Jag har dock sett baksidan med detta. Vi hade bordsplacering på lågstadiet där läraren bestämde vem som skulle sitta med vem. Tanken är säkert god om det handlar om att ingen ska bli ensam. Men jag som i tre år fick tillbringa lunchen (som i sig var väldigt jobbig för mig på grund av maten) bredvid en kille i klassen som var våldsam och som jag var dödligt rädd för, traumatiserades för livet av skolmatsalen. När som helst kunde han ta min mat och slänga i golvet eller flyga upp och kasta en stol på en vuxen. Eftersom lärarna var rädda för honom sa ingen till heller. Mina kompisar hade mer tur i bordsplaceringen och fick sitta med folk de brukade hänga med.
Herregud vilken usel lärare!!!
 
Hembakad färskt bröd med smör och härligt svettig gulost som tar fram alla smaker efter att ha legat i ryggsäcken sedan 7 tiden på morgonen när man gick hemifrån fram till lunchrasten vid 11:30 tiden.

Jo jag är norsk och matsäck tar vi med hemifrån till skolan varje dag upp till gymnasiet och även till jobbet.

Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.

Efter kriget behövdes egentligen inte detta, men av bekvämlighets själ för föräldrarna som sparar in 3 minuter pr. matsäck på morgonen har otyget fortsatt till våra dagar.
Otyg? Jag vill inte ha en svettig macka till lunch ens som vuxen, varför ska barnen ha det? I Sverige är lunchen varm, lagad mat, det är därför barnen inte äter kalla matlådor eller mackor.
 
Otyg? Jag vill inte ha en svettig macka till lunch ens som vuxen, varför ska barnen ha det? I Sverige är lunchen varm, lagad mat, det är därför barnen inte äter kalla matlådor eller mackor.

Då missar du alla smaker som finns i osten, Varm macka är precis samma fast med det lite gyllenbruna locket på toppen.

All mat är de facto lagad oavsett om den är kall eller varm. Även en macka är lagad genom processessen i bageriet, smöret/margarinet och pålägget.

Ända undantagen från lagat mat är allt som äts obehandlad direkt från naturen
 
Jag har dock sett baksidan med detta. Vi hade bordsplacering på lågstadiet där läraren bestämde vem som skulle sitta med vem. Tanken är säkert god om det handlar om att ingen ska bli ensam. Men jag som i tre år fick tillbringa lunchen (som i sig var väldigt jobbig för mig på grund av maten) bredvid en kille i klassen som var våldsam och som jag var dödligt rädd för, traumatiserades för livet av skolmatsalen. När som helst kunde han ta min mat och slänga i golvet eller flyga upp och kasta en stol på en vuxen. Eftersom lärarna var rädda för honom sa ingen till heller. Mina kompisar hade mer tur i bordsplaceringen och fick sitta med folk de brukade hänga med.

Vi hade också bestämd bordsplacering som byttes ut med jämna mellanrum. Det innebar att jag otäckt många gånger fick sitta med mina mobbare, och lärarna tyckte inte att det var ett dugg konstigt. Det var ju mitt eget fel att jag blev utsatt, för att jag var annorlunda. Det blev många incidenter i den matsalen innan jag till slut - för att det såklart var jag som störde de andra eleverna - alltid fick sitta själv med pedagog...
 
Då missar du alla smaker som finns i osten, Varm macka är precis samma fast med det lite gyllenbruna locket på toppen.

All mat är de facto lagad oavsett om den är kall eller varm. Även en macka är lagad genom processessen i bageriet, smöret/margarinet och pålägget.

Ända undantagen från lagat mat är allt som äts obehandlad direkt från naturen
Nä, man behöver inte ha missat det goda i att en gång i månaden ha en macka till lunch - utan att se det som en bra lösning på skolmat till barn som ska vara mottagliga för kunskap under långa skoldagar.
 
Skolans leverbiff kan jag sakna. Har provat göra leverbiff själv i vuxen ålder men det är inte samma sak. Jag tror skolans var god för att den legat i en kantin en halv dag :laugh:

Skolans kalla fisksås gör jag till fisk och den är ju magisk :love:


På gymnasiet hade vi egen kock på skolan, han verkade beställa ingredienser i storpack med kort datum. En period var det rödlök i allt, även pannkaka. En period var det någon annan ingrediens eller krydda i allt. Det var nästan underhållande 😅
 
På gymnasiet hade vi egen kock på skolan, han verkade beställa ingredienser i storpack med kort datum. En period var det rödlök i allt, även pannkaka. En period var det någon annan ingrediens eller krydda i allt. Det var nästan underhållande 😅
Jösses. Hos oss är all mat nringsberäknad och anpassad för dem som ska äta den. Altid något nytt och spännande att testa. Ett jättebra salladsbord som jag skulel kunna äta mig mätt på.

De äldre (samma chef) får dessutom något smått så de äter 8 ggr om dagen. En liten näringstät shot vid sängkanten när de vaknar och även till natten. Gamlingarna får små portioner för ge orkar itne äta så mycket men de får mat ofta.
Maten är genomtänkt och alla i tillagningsköken är kockutbildade.
Diggar vår kostchef. Hon är fantastisk :love:
 
Hembakad färskt bröd med smör och härligt svettig gulost som tar fram alla smaker efter att ha legat i ryggsäcken sedan 7 tiden på morgonen när man gick hemifrån fram till lunchrasten vid 11:30 tiden.

Jo jag är norsk och matsäck tar vi med hemifrån till skolan varje dag upp till gymnasiet och även till jobbet.

Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.

Efter kriget behövdes egentligen inte detta, men av bekvämlighets själ för föräldrarna som sparar in 3 minuter pr. matsäck på morgonen har otyget fortsatt till våra dagar.
Det började med att man serverade lunch åt mindre bemedlade. Det var på 1800-talet. 1937 infördes statsbidrag och för detta ändamål, det var stigmatisernde och pekade ut de fattiga. Efter andra världskriget togs beslutet att ge ett bidrag till kommunerna som serverade mat, alla kommuner gjorde dock inte detta. 1965 fick 65% av eleverna gratis skolmat och 1973 alla.

Så nej den goda vanan att förse alla barn med ett lagat mål mat om dagen härstammar inte från andra världskriget, men det bidrog till det.
 
Då missar du alla smaker som finns i osten, Varm macka är precis samma fast med det lite gyllenbruna locket på toppen.

All mat är de facto lagad oavsett om den är kall eller varm. Även en macka är lagad genom processessen i bageriet, smöret/margarinet och pålägget.

Ända undantagen från lagat mat är allt som äts obehandlad direkt från naturen
Jag har fina minnen av ljuma halvmosiga mackor. Det passar på på utflykter men näringsvärdet är inget vidare. Det är inte bra mat för skolbarn och än idag är det inte alla som har råd. Det är en billig peng för att underlätta för barnen att ta till sig kunskapen dessutom.
 
Jag är inte medvetet kräsen så att säga, men har väldigt känsliga kräkreflexer. Det jag inte tycker om kan jag helt enkelt inte äta utan att spy. Inget större problem för mig, utan mer för andra. Som den mellanstadiefröken som skulle "läramig att äta och inte vara kräsen". Resultatet blev givetvis att jag spydde korvstoganoff .
 
Hembakad färskt bröd med smör och härligt svettig gulost som tar fram alla smaker efter att ha legat i ryggsäcken sedan 7 tiden på morgonen när man gick hemifrån fram till lunchrasten vid 11:30 tiden.

Jo jag är norsk och matsäck tar vi med hemifrån till skolan varje dag upp till gymnasiet och även till jobbet.

Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.

Efter kriget behövdes egentligen inte detta, men av bekvämlighets själ för föräldrarna som sparar in 3 minuter pr. matsäck på morgonen har otyget fortsatt till våra dagar.
Jag är barnfri och är väldigt glad att mina skattepengar går till skolmat. Det räcker att en enda unge får varm mat den inte hade fått annars.
Skolmat gör stor skillnad för de ungar som inte får vettig mat hemma.
Och orkar de plugga så ökar möjligheten att de får betyg och att det går bra för dom i livet. Och har man inte ett uns empati för nån annan så kan jag upplysa om det blir väldigt dyrt för samhället när det går snett för barn.
Betydligt billigare att förebygga.
 
Jag är barnfri och är väldigt glad att mina skattepengar går till skolmat. Det räcker att en enda unge får varm mat den inte hade fått annars.
Skolmat gör stor skillnad för de ungar som inte får vettig mat hemma.
Och orkar de plugga så ökar möjligheten att de får betyg och att det går bra för dom i livet. Och har man inte ett uns empati för nån annan så kan jag upplysa om det blir väldigt dyrt för samhället när det går snett för barn.
Betydligt billigare att förebygga.

För ca 10 år sedan låg notan för ett barn som hamnat snett ca 8 miljoner svenska kronor (antar att det är lite mer nu)*.

Skollunchen går på mycket mindre än detta.

Gratis skollunch är fantastiskt. Att Sverige är ett av bara två länder i hela världen som erbjuder det betyder inte att det är Sverige som gör det fel, utan resten av världen.

*Föreläsning på GU innom det pedagogiska programmet.
 
För ca 10 år sedan låg notan för ett barn som hamnat snett ca 8 miljoner svenska kronor (antar att det är lite mer nu)*.

Skollunchen går på mycket mindre än detta.

Gratis skollunch är fantastiskt. Att Sverige är ett av bara två länder i hela världen som erbjuder det betyder inte att det är Sverige som gör det fel, utan resten av världen.

*Föreläsning på GU innom det pedagogiska programmet.
Är vi seriöst bara två länder som gör detta‽ Vilket är det andra? (Och varför har inte världen kommit längre?:()
 
Då missar du alla smaker som finns i osten, Varm macka är precis samma fast med det lite gyllenbruna locket på toppen.

All mat är de facto lagad oavsett om den är kall eller varm. Även en macka är lagad genom processessen i bageriet, smöret/margarinet och pålägget.

Ända undantagen från lagat mat är allt som äts obehandlad direkt från naturen
Att råvarorna är samma innebär inte att smaken är samma. Varför är det svårt att acceptera att olika länder har olika mattraditioner?

Innehållsmässigt är en ostmacka med ett glas mjölk samma som pasta med ostsås, men det är ändå inte samma mat. Jag vill inte ha pasta med ostsås till frukost, och jag vill inte ha ostmacka till lunch,
 
Otyg? Jag vill inte ha en svettig macka till lunch ens som vuxen, varför ska barnen ha det? I Sverige är lunchen varm, lagad mat, det är därför barnen inte äter kalla matlådor eller mackor.
Fast alla vill inte ha varm mat till lunch i Sverige heller. Jag säger inte att vi ska införa lunch a la Norge av samma skäl som andra redan skrivit, även om det räddat mitt förhållande till mat under skoltiden. Men alla äter inte varm mat till lunch och jag tycker det är rätt trist att den föreställningen sprids så att vi som inte äter varm lunch framstår som aliens.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 539
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 594
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp