Skollunchen vi minns

Jag som tycker det är en ädel fin smak, som gifter sig fint med persilja, citron och vitlök - tillsammans med en dos peppar och salt.

Mandeltorsk som faller isär lagom när man rör täcket är en delikatess!
Må så vara. Den vi fick var överlagad i ugn, och torr som fnöske. :cry:
Något täcke fanns inte. Det var mandelflagor glest strödda över den torra hårda fisken.

Det är först i mogen ålder jag lärt mig uppskatta torsk igen....
 
Tror det var Frejas Hår som var grejen där. Spaghetti alltså. Tillsammans med Tors Bollar som var köttbullar. Vad Freja tyckte om att Tors Bollar var i hennes hår är ytterst oklart :yuck::laugh:

Vågar jag fråga vad som serverades till Odens Korv?! :nailbiting:

Skrattar så jag GRÅTER här (igen)! :rofl:

Edit: Även om Frejas (korv)bröd hade varit ypperligt till :up:
Edit 2: Har nu skrattkramp bla låg rännstenshumor :rofl: :rofl: :rofl:
 
OT

Min ena mellanstadielärare var lärare även på fängelset och det hände att han tog med sig någon av sina andra elever att besöka oss. Det var när de snart skulle ut. Det var en ung man vi knöt an till - han kan väl ha varit drygt 20 men fruktansvärt barnslig... så på ett sätt var han som vi. Han jobbade med samma böcker etc. Sedan hade han brutit benet (och sprungit på det när han försökte komma undan Polisen) så vi sprang allihopa snabbare än honom. Så vi frågade honom vad de år - och han sa att det var ungefär som skolmaten :nailbiting: Plötsligt verkade fängelse riktigt hemskt.

Tyvärr fick det inget lyckligt slut den unge mannen vågade inte komma ut igen och på sin sista permission betedde han sig så illa att han slapp. Han fick aldrig komma och besöka mellanstadiebarn igen
 
Har väl blandade minnen av skolmaten genom åren. Men gillade fisk med deras kalla sås ( den gör vi hemma och den brukar oftast kallas för skolans fisksås :angel: ) potatisbullar, köttfärssås, kebabgryta och ost&skinkssås med pasta var väl det jag åt av i skolan. Hatade bokstavligen när man tvingades smaka på allt :yuck:
 
Må så vara. Den vi fick var överlagad i ugn, och torr som fnöske. :cry:
Något täcke fanns inte. Det var mandelflagor glest strödda över den torra hårda fisken.

Det är först i mogen ålder jag lärt mig uppskatta torsk igen....
Den låter om möjligt sämre än den jag fick.
 
Just det! Nu minns jag en vecka där vi blev serverade:

Måndag: sprödbakad fisk
Tisdag: panerad fisk
Onsdag: fiskbullar (mosad fisk, rullad till bollar, med panering)
Torsdag: fiskpanetter
Fredag: mandelfisk

Nu älskar jag ju fisk, men efter denna vecka var jag lagom trött på "fisk med panering"...!
 
Just det! Nu minns jag en vecka där vi blev serverade:

Måndag: sprödbakad fisk
Tisdag: panerad fisk
Onsdag: fiskbullar (mosad fisk, rullad till bollar, med panering)
Torsdag: fiskpanetter
Fredag: mandelfisk

Nu älskar jag ju fisk, men efter denna vecka var jag lagom trött på "fisk med panering"...!
Hade ni någon pasta eller vegetarisk vecka också?

Det låter en aning grymt för de som ogillar fisk.
 
Låg och mellanstadieskolan låg precis vid ett äldreboende och vi delade matsal. Men till skillnad från vad ngn annan skrev här jag bara bra erfarenheter av det. Minns inte att vi åt tillsammans men vi hade mkt utbyte på andra sätt (vi spelade teater för dom äldre, luciatåg osv).

Maten lagades på plats och jag minns den som väldigt god. Gillade mest köttbullarna. Det var mest husmanskost om jag minns rätt men jag tycker om det och det åt vi hemma också.

Högstadiet var ok som jag minns det men kan inte minnas ngn favorit. Minns inte så mkt alls från högstadiets skolmat, har nog förträngt det.

På gymnasiet var maten inte god, det var grytor varje dag som hade olika namn men med ungefär samma innehåll. En vattnig sås och hade man tur kunde man få ngn grönsak/kött i sin portion.

Potatisbullar och raggmunk gillade jag, men det var jag ganska ensam om.
Spenat trodde jag var oätbart till jag var vuxen och insåg det fanns i annan form än stuvade vi fick i skolan.
 
Vågar jag fråga vad som serverades till Odens Korv?! :nailbiting:

Skrattar så jag GRÅTER här (igen)! :rofl:

Edit: Även om Frejas (korv)bröd hade varit ypperligt till :up:
Edit 2: Har nu skrattkramp bla låg rännstenshumor :rofl: :rofl: :rofl:
Jag var tvungen att fråga kompisen, för jag hade glömt.
Odens korv med Friggs Kullar och Näsvis Sås. Hur jag kunde glömma det är oklart. 🤷‍♀️
... Vad den Näsvisa såsen har något med något att göra vet jag inte.

Hon påminde även om att Tors Bollar och Frejas Hår serverades med Ymers Blod (ketchup) :p
 
Enda jag tyckte om va spagetti o köttfärssås. Och den spagettin va inte rolig tjock, grå och överkokt. Aldrig grönsaker, frukt, enbart lättmjölk.
 
Jag, som autist med selektiv ätstörning, har aldrig gillat skolmaten. Det har varit väldigt sällan som jag ens kunnat äta maten. Men mattanterna lyssnade i alla fall alltid när jag sa att jag ville ha lite (för att kunna smaka) och/eller ville ha saker bredvid varandra 😊



Idag i matsalen när jag skulle ta mat tog en av mattanterna min tallrik ifrån mig, la upp ett stort lass mat och sa högt och tydligt "så här gör man när man tar mat!". Jag blev så chockad av hela grejen att det enda jag fick fram var ett "eh… ja… jag vet hur man tar mat…" 😅
(Jag är alltså 18 år och går i gymnasiet)


Edit: stavfel
 
Senast ändrad:
Jag tycker ändå att det är lite konstigt hur många det är sol fått mat upplagd under sin skoltid. Jag är född i början av 80 talet och fick själv lägga upp mat på dagis (i alla fall när jag var 6, tidigare dagis kommer jag inte ihåg) och genom hela skoltiden.

Begränsning har funnits vid tex de goda bröden som serverades till soppan samt vid tunna pannkakor osv. Men det har mest varit i formatet "börja med så här mkt, kom tillbaka och fyll på om du verkligen orkar mer.

Kan förstå att några av er fått men för livet, vissa av mattanterna låter inte särskilt barnvänliga...
 
Jag tycker ändå att det är lite konstigt hur många det är sol fått mat upplagd under sin skoltid. Jag är född i början av 80 talet och fick själv lägga upp mat på dagis (i alla fall när jag var 6, tidigare dagis kommer jag inte ihåg) och genom hela skoltiden.
Jag är född -89 och började skolan -95, men vi började inte äta i matsalen förrän vi började första klass. Under hela lågstadiet var det sura mattanter (eller elever i årskurs sex som hade nån slags ”prao” i matsalen och som hade som hobby att skrämma livet ur småbarnen….) som öste upp mat på tallriken fullvärdig en vuxen man. Och skällde ut den som slängde mat som inte ätits upp, för man skulle tänka på barnen i Afrika.

Vi fick en nyrenoverad skola när jag gick i fyran med ny matsal och då började också högstadiet på vår skola. Förmodligen blev det för mycket för mattanterna att hålla reda på för efter det fick vi i alla fall ta mat själva.
 
Jag tycker ändå att det är lite konstigt hur många det är sol fått mat upplagd under sin skoltid. Jag är född i början av 80 talet och fick själv lägga upp mat på dagis (i alla fall när jag var 6, tidigare dagis kommer jag inte ihåg) och genom hela skoltiden.

Begränsning har funnits vid tex de goda bröden som serverades till soppan samt vid tunna pannkakor osv. Men det har mest varit i formatet "börja med så här mkt, kom tillbaka och fyll på om du verkligen orkar mer.

Kan förstå att några av er fått men för livet, vissa av mattanterna låter inte särskilt barnvänliga...
Jag är född på -60 talet. Vi fick aldrig lägga upp maten själva, utan blev tilldelade enligt vad dem tyckte va lagom.
 
Jag började skolan-74 och fick inte lägga upp själv.
Glömmer aldrig den förhatliga kräftströmmingen under första terminen i ettan, jag sa att jag inte tyckte om det och inte ville ha, man sa att alla måste äta en halv. Det klarade jag inte av och än idag får lukten av strömming mig att må illa 🤢
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 464
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 579
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp