Skollunchen vi minns

Jag, som autist med selektiv ätstörning, har aldrig gillat skolmaten. Det har varit väldigt sällan som jag ens kunnat äta maten. Men mattanterna lyssnade i alla fall alltid när jag sa att jag ville ha lite (för att kunna smaka) och/eller ville ha saker bredvid varandra 😊



Idag i matsalen när jag skulle ta mat tog en av mattanterna min tallrik ifrån mig, la upp ett stort lass mat och sa högt och tydligt "så här gör man när man tar mat!". Jag blev så chockad av hela grejen att det enda jag fick fram var ett "eh… ja… jag vet hur man tar mat…" 😅
(Jag är alltså 18 år och går i gymnasiet)


Edit: stavfel
Oj jag hade nog sulat tallriken i golvet :bag:
 
Just det! Nu minns jag en vecka där vi blev serverade:

Måndag: sprödbakad fisk
Tisdag: panerad fisk
Onsdag: fiskbullar (mosad fisk, rullad till bollar, med panering)
Torsdag: fiskpanetter
Fredag: mandelfisk

Nu älskar jag ju fisk, men efter denna vecka var jag lagom trött på "fisk med panering"...!
Jag hade typ dött av svält om vi hade haft en sån vecka :yuck:
 
Jag tycker ändå att det är lite konstigt hur många det är sol fått mat upplagd under sin skoltid. Jag är född i början av 80 talet och fick själv lägga upp mat på dagis (i alla fall när jag var 6, tidigare dagis kommer jag inte ihåg) och genom hela skoltiden.

Begränsning har funnits vid tex de goda bröden som serverades till soppan samt vid tunna pannkakor osv. Men det har mest varit i formatet "börja med så här mkt, kom tillbaka och fyll på om du verkligen orkar mer.

Kan förstå att några av er fått men för livet, vissa av mattanterna låter inte särskilt barnvänliga...
Jag började skolan i början av 10-talet, har gått på några olika skolor och har alltid fått lägga upp själv. Iaf på denna skolan (går i högstadiet nu, enbart högstadieelever här) får även diabetikerna som behöver väga maten lägga upp själva. På låg-och mellanstadiet var det väl någon vuxen som såg till att man tog någon grönsak, det är det inte här (de flesta verkar göra det ändå).
 
Jag tycker ändå att det är lite konstigt hur många det är sol fått mat upplagd under sin skoltid. Jag är född i början av 80 talet och fick själv lägga upp mat på dagis (i alla fall när jag var 6, tidigare dagis kommer jag inte ihåg) och genom hela skoltiden.

Begränsning har funnits vid tex de goda bröden som serverades till soppan samt vid tunna pannkakor osv. Men det har mest varit i formatet "börja med så här mkt, kom tillbaka och fyll på om du verkligen orkar mer.

Kan förstå att några av er fått men för livet, vissa av mattanterna låter inte särskilt barnvänliga...
Jag har nog inte fått lägga upp mat i skolan förrän jag gick på en högskolekurs som var lokaliserad på en gymnasieskola. Då betalde jag för maten och där var den för det mesta god. Jag kan inte säga att jag lidit av det, den enda som inte respekterade mängden mat jag ville ha gav jag svar på tal. Hon hotade att skvallra för min far att jag inte åt ordentligt och jag sade precis vad jag tyckte "Gör du det, han har ätit av skolmaten och vet hur den smakar" med undertonen, att han inte gillade den heller. Mig veterligt skvallrade hon inte (men jag talade om för far vad som hänt :devil: ) och hon blev tyst.

Vi hade verkligen dålig mat många gånger.
 
Hade ni någon pasta eller vegetarisk vecka också?

Det låter en aning grymt för de som ogillar fisk.
Haha, det tror jag inte. Det verkade mest som att de gjort någon felbeställning vilket resulterade i att vi fick samma rätt 5 dagar i rad förtäckt under olika namn..!

Tyvärr var det ofta värdelös mat på veg-temadagarna. Istället för att inspirera till att prova nytt så fick vi ofta typ mannagrynspudding eller någon blaskig potatissoppa utan smak.
 
Jag började skolan -95 och kan inte minnas att någon av oss fick lägga upp själva i låg- eller mellanstadiet. I högstadiet och gymnasiet så var det självservering.
 
Jag började skolan -95 och har alltid fått lägga upp själv vad jag minns. Vid någon ombyggnation precis i början hade de kanske någon annan lösning.

Favoriten på vår skola var nog mexicosoppa. Köttfärssoppa med pasta. Den lagar jag hemma i olika varianter ibland än idag.

Jag åt det mesta förutom det med svamp eller blodpudding, potatisbullar och ugnspannkaka. Vi hade bra mat på låg och mellanstadiet men tyvärr inte på högstadiet där varmhålls allt för länge så potatis och pasta blev nästan oätligt. Gymnasiet var bra för där lagades maten på plats.

Nu jobbar jag med livsmedel och besöker en hel del skolkök och tycker maten verkar väldigt bra i den kommun där jag jobbar. På skolorna har de tre maträtter per dag varav en vegetarisk sen har de en salladsbuffé med flera matiga alternativ. Det senare saknades när jag gick i skolan (ej samma kommun).
 
Skolmaten i min låg- och mellanstadieskola var under all kritik, Vad sägs om kombon nyponsoppa och kaviarsmörgås?

Mina värsta matminnen är doch Bruna bönor och Blpdpuddingen dränkt i sur lingonsylt. Jag hade aldrig varken sett eller smakat Bruna bönor och den blandningen av mjöliga bönor och den snoriga såsen glömmer jag aldrig och jag äter det fortfarande inte. Min pappa, som heller onte gillade det, skrev ett intyg att skulle slippa och min vidriga, elaka lärare var tvungen att finna sig i det men först efter att hon hållit en föreläsning om bortskäma barn.
 
Hembakad färskt bröd med smör och härligt svettig gulost som tar fram alla smaker efter att ha legat i ryggsäcken sedan 7 tiden på morgonen när man gick hemifrån fram till lunchrasten vid 11:30 tiden.

Jo jag är norsk och matsäck tar vi med hemifrån till skolan varje dag upp till gymnasiet och även till jobbet.

Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.

Efter kriget behövdes egentligen inte detta, men av bekvämlighets själ för föräldrarna som sparar in 3 minuter pr. matsäck på morgonen har otyget fortsatt till våra dagar.
 
Hembakad färskt bröd med smör och härligt svettig gulost som tar fram alla smaker efter att ha legat i ryggsäcken sedan 7 tiden på morgonen när man gick hemifrån fram till lunchrasten vid 11:30 tiden.

Jo jag är norsk och matsäck tar vi med hemifrån till skolan varje dag upp till gymnasiet och även till jobbet.

Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.

Efter kriget behövdes egentligen inte detta, men av bekvämlighets själ för föräldrarna som sparar in 3 minuter pr. matsäck på morgonen har otyget fortsatt till våra dagar.

Nu är det ju inte riktigt så... dels finns det barn vars föräldrar faktiskt inte har det så bra ställt och dels är det en poäng att inte göra det till en tävling vem som har lyxigast lunch med sig.

Sedan används också skollunchen pedagogiskt när de undervisar i hälsa för en sund livsstil.
 
Hembakad färskt bröd med smör och härligt svettig gulost som tar fram alla smaker efter att ha legat i ryggsäcken sedan 7 tiden på morgonen när man gick hemifrån fram till lunchrasten vid 11:30 tiden.

Jo jag är norsk och matsäck tar vi med hemifrån till skolan varje dag upp till gymnasiet och även till jobbet.

Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.

Efter kriget behövdes egentligen inte detta, men av bekvämlighets själ för föräldrarna som sparar in 3 minuter pr. matsäck på morgonen har otyget fortsatt till våra dagar.
Njae.... Det där var väl lite från oben...
Även idag är det så att skollunchen är det enda lagade målet mat många barn får. Under nedstängningen av skolorna i pandemin erbjöd många skolor mat. Bara för att barnen kulle pfå något att äta.
Vi har många fattiga i landet. Det är inget otyg att ge mat åt barn.
 
Oskicket med att alla skattebetalare i Sverige skal bekosta skollunch för ungarna härstammar från andra världskriget då det ansågs att alla barn behövde en varm måltid i tillägg till vad de fick hemma.
Införandet är inte knutet till kriget. Skolmatsverksamheten har byggts ut på olika sätt både före och efter, med variation mellan kommuner och skolor. Och bakgrunden är mer mångbottnad än så.
 
Skolmaten i min låg- och mellanstadieskola var under all kritik, Vad sägs om kombon nyponsoppa och kaviarsmörgås?

Mina värsta matminnen är doch Bruna bönor och Blpdpuddingen dränkt i sur lingonsylt. Jag hade aldrig varken sett eller smakat Bruna bönor och den blandningen av mjöliga bönor och den snoriga såsen glömmer jag aldrig och jag äter det fortfarande inte. Min pappa, som heller onte gillade det, skrev ett intyg att skulle slippa och min vidriga, elaka lärare var tvungen att finna sig i det men först efter att hon hållit en föreläsning om bortskäma barn.
Kaviarsmörgås och nyponsoppa hade jag gärna ätit, jag gillar både och.. Det passar väl inte så värst bra ihop men inget jag egentligen skulle tänkt på, särskilt som barn. Problemet är väl snarast bristen på protein (och fett om man använder något lättmargarin) och det stora överskottet av kolhydrater. Särskilt nyttigt låter det inte.

Bruna bönor gillar jag, men blodpuddingen skulle jag hoppat över.
 
Jag började skolan -95 och kan inte minnas att någon av oss fick lägga upp själva i låg- eller mellanstadiet. I högstadiet och gymnasiet så var det självservering.
JAg tror inte jag tagit någon skolmat själv ens under gymnasiet, möjligen med undantag för rivna morötter (den ständiga och enda grönsaken jag minns), knäckebröd och smör i småförpackningar. Började skolan i mitten på 70-talet.
 
JAg tror inte jag tagit någon skolmat själv ens under gymnasiet, möjligen med undantag för rivna morötter (den ständiga och enda grönsaken jag minns), knäckebröd och smör i småförpackningar. Började skolan i mitten på 70-talet.
Vet inte hur det är på lågstadiet men mellanstadiet och uppåt får eleverna ta själva. Många skolor har pedagogiska måltider dvs att lärarna sitter med vid bordet. En del av kommunens skolor har infört schemalagd lunch. Matrasten är ingen rast utan man går dit precis som till en vanlig lektion och äter med läraren, vid bestämda ord. Ingen blir ensam eller får svårt att hitta plats eftersom det r bestämda platser. "Bordsplacering" för klassen.
 
Vet inte hur det är på lågstadiet men mellanstadiet och uppåt får eleverna ta själva. Många skolor har pedagogiska måltider dvs att lärarna sitter med vid bordet. En del av kommunens skolor har infört schemalagd lunch. Matrasten är ingen rast utan man går dit precis som till en vanlig lektion och äter med läraren, vid bestämda ord. Ingen blir ensam eller får svårt att hitta plats eftersom det r bestämda platser. "Bordsplacering" för klassen.
Jag har dock sett baksidan med detta. Vi hade bordsplacering på lågstadiet där läraren bestämde vem som skulle sitta med vem. Tanken är säkert god om det handlar om att ingen ska bli ensam. Men jag som i tre år fick tillbringa lunchen (som i sig var väldigt jobbig för mig på grund av maten) bredvid en kille i klassen som var våldsam och som jag var dödligt rädd för, traumatiserades för livet av skolmatsalen. När som helst kunde han ta min mat och slänga i golvet eller flyga upp och kasta en stol på en vuxen. Eftersom lärarna var rädda för honom sa ingen till heller. Mina kompisar hade mer tur i bordsplaceringen och fick sitta med folk de brukade hänga med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 491
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 584
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp