Skolskjutningen i Finland

Egentligen borde dom som mobbade pojken få skulden för att dom pushade han över gränsen tycker jag.
Själv klart även alla vuxna som svek han. Men tyvär så är det vad man väldigt ofta kan för vänta av vuxna. Väldigt ofta så skiter dom i den mobbade eller tycker att den ska ändra sig för att inte bli så mobbad. Så inte precis o väntat att såmånga bara vände pojken ryggen och lät han bli mobbad tills han inte stog ut.
Dom som har an svar för att ett barn är dött och att två är livs hotande skadade är ENLIGT MIG:
1. Som som har mobbat pojken som sköt
2. Den an höriga som inte såg till att för vara vapnet säkert
3. Alla vuxna som inte sågtill så pojken fick hjälp i tid
Så pojken som höll i vapnet och faktiskt tog livet av ett annat barn är helt fri från skuld tycker du?

Det var inte det jag skrev
Jag såg bara inte den faktiska gärningsmannen i din lista. Jag vet att pojken som sköt var mycket ung och förmodligen gått igenom trauma, men att beskylla framför allt andra barn för att de nu förlorat livet rimmar inte rätt med mig. Innan man vet alla små detaljer vet jag inte ens om det känns rätt att beskylla de vuxna i närheten - däremot är det ju tydligt att Systemet och samhället gjort fel här.

Som väl redan nämnts så vet man fortfarande inte om offren i skjutningen varit delaktiga i mobbningen. Så diskussionen kring detta kanske ska handla mindre om att offer för mobbning drivs till att "slå tillbaka" mot sina plågoandar och mer om hur destruktivt mobbning kan vara för den som utsätts och hur nedbrytande det är psykiskt.

Oavsett är det bara mörker, en ren tragedi.
Jag vet att inte alla deltog i mobbningen men det spelar ingen roll. Alla elever på skolan, utom två, var mina fiender eftersom ingen gjorde något alls för att få mig att få lite lite socialt sammanhang eller känsla av att jag existerade.

Jag såg bara inte den faktiska gärningsmannen i din lista. Jag vet att pojken som sköt var mycket ung och förmodligen gått igenom trauma, men att beskylla framför allt andra barn för att de nu förlorat livet rimmar inte rätt med mig. Innan man vet alla små detaljer vet jag inte ens om det känns rätt att beskylla de vuxna i närheten - däremot är det ju tydligt att Systemet och samhället gjort fel här.
Nej för att jag tycker inte att en 12-åring har AN SVAR heller. Och det verkar ju inte finska rätts systemet tycks heller efter som att han är för ung för att bli dömd för nåt.

Ja, dvs precis det jag skrev också, att skillnaden ligger i handlingen. Men önskan att den andra personen ska dö som hämnd för vad denne gjort mot en ser jag ingen större skillnad i, det var vad jag skrev.

Dödlig olycka, inte en stukad fot. Dvs i båda fallen önskar man livet ur en annan person som straff, men det egna agerandet i händelseförloppet skiljer. Man kan också jämföra med att det är många som är för dödsstraff, där vill man inte heller själv stå för dödandet men önskar att någon annan utför det.
Ja alla är vi olika. Jag tycker inte det är jämförbart alls.

Egentligen borde dom som mobbade pojken få skulden för att dom pushade han över gränsen tycker jag.
Själv klart även alla vuxna som svek han. Men tyvär så är det vad man väldigt ofta kan för vänta av vuxna. Väldigt ofta så skiter dom i den mobbade eller tycker att den ska ändra sig för att inte bli så mobbad. Så inte precis o väntat att såmånga bara vände pojken ryggen och lät han bli mobbad tills han inte stog ut.
Dom som har an svar för att ett barn är dött och att två är livs hotande skadade är ENLIGT MIG:
1. Som som har mobbat pojken som sköt
2. Den an höriga som inte såg till att för vara vapnet säkert
3. Alla vuxna som inte sågtill så pojken fick hjälp i tid
De som mobbade är också barn och kan inte bära ansvar för den här händelsen på den nivån. Det är tragiskt med mobbning och oerhört fruktansvärt att uppleva, men oftast är mobbare inte onda och elaka personer innerst inne utan barn som har det svårt på olika sätt själv. Så om inte barnet som sköt ska bära något ansvar över de skador och dödsfall som orsakades pga situationen han befann sig i så ska inte barnen som mobbade heller pga den situationen de befinner sig i. i mina ögon vilar det tyngsta ansvaret på de vuxna, men barnen som mobbar har ändå ett visst ansvar att inte göra det, ett ansvar på ett barns nivå. barnet som sköt har ansvar han också att inte ta till den metoden, på ett barns nivå.

Ja, precis, vi tycker alla olika om saker och ting. Jag kommer aldrig att tycka att det är okej att önska livet ur någon, även om jag förstår känslan som ligger bakom.
Det får du gärna tycka, det är fortfarande inte jämförbart. Sedan tror jag nog att de flesta i den tråden sa att de inte skulle bry sig om något hände de som mobbat dem. Viss skillnad där. Jag hade inte brytt mig ett skvatt om det skulle hända något med de personerna som utsatte mig. Men jag tror det är ganska liksamma för vad de skulle tycka om jag skulle dö, vi umgås ju liksom inte...

Det får du gärna tycka, det är fortfarande inte jämförbart. Sedan tror jag nog att de flesta i den tråden sa att de inte skulle bry sig om något hände de som mobbat dem. Viss skillnad där. Jag hade inte brytt mig ett skvatt om det skulle hända något med de personerna som utsatte mig. Men jag tror det är ganska liksamma för vad de skulle tycka om jag skulle dö, vi umgås ju liksom inte...

Att önska och handla är inte samma sak, att önska och önska är däremot mer lika. Men jag tror inte vi kommer längre än så, vi behöver inte bli överens.

Nej, det var långt ifrån alla mobbade som uttryckte att de önskade livet ur sina plågoandar. De flesta tänkte nog som du, att de är likgiltiga inför vad som händer med dem. Men tillräckligt många försvarade det synsättet för att jag skulle tycka att det var anmärkningsvärt, och för att jag ta upp det när man här frågar sig hur ett barn kommer till punkten att skjuta andra barn.

Att önska och handla är inte samma sak, att önska och önska är däremot mer lika. Men jag tror inte vi kommer längre än så, vi behöver inte bli överens.

Nej, det var långt ifrån alla mobbade som uttryckte att de önskade livet ur sina plågoandar. De flesta tänkte nog som du, att de är likgiltiga inför vad som händer med dem. Men tillräckligt många försvarade det synsättet för att jag skulle tycka att det var anmärkningsvärt, och för att jag ta upp det när man här frågar sig hur ett barn kommer till punkten att skjuta andra barn.
Ok. Då är jag med på hur du menar. Jag är inte heller förvånad över att det hänt, jag tror tanken är rätt vanlig ändå ffa när man är mitt i det men därifrån har ju de flesta en spärr. Oavsett vad det handlar om dock finns det ju alltid människor, och även barn, som inte reagerar rationellt. Skolskjutningar är ju många gånger bevis på det just när det kommer till barn och ungdomar, skjutningen från en förälder i Rödeby 2007 ett annat exempel (där en vuxen dödade sitt barns mobbare - och gick fri, nu var det äldre ungdomar där och inte jämförbart kanske men visar ändå vad som kan hända när det går för långt).

Ok. Då är jag med på hur du menar. Jag är inte heller förvånad över att det hänt, jag tror tanken är rätt vanlig ändå ffa när man är mitt i det men därifrån har ju de flesta en spärr. Oavsett vad det handlar om dock finns det ju alltid människor, och även barn, som inte reagerar rationellt. Skolskjutningar är ju många gånger bevis på det just när det kommer till barn och ungdomar, skjutningen från en förälder i Rödeby 2007 ett annat exempel (där en vuxen dödade sitt barns mobbare - och gick fri, nu var det äldre ungdomar där och inte jämförbart kanske men visar ändå vad som kan hända när det går för långt).

Det är dock lite fel att säga att pappan i Rödebyfallet gick fri. Han slapp visserligen fängelsestraff, men fälldes för dråp och dömdes att betala skadestånd.

Sant. 180.000 är dock inte mycket i sammanhanget, det är mindre än ungens kompisars ponnyer 🙈

Nej, men skadestånd ligger inte särskilt högt, i synnerhet inte när det gäller familjen till brottsoffer.

Det relevanta är att han fälldes för brotten han begick, att han undgick straff berodde på annat än att han inte ansågs skyldig. Det var en rätt unik dom också, så många hade gärna sett den prövad i HD.

Blev förvånad över din beskrivning av händelsen och googlade för att ta reda på mera. Men det fanns viktiga omständigheter kring dessa mord som kan vara bra för folk som läser här att veta om de inte ids söka efter information själva.
- Mobbarna ifråga dök upp på mannens (pappan till mobbingoffret) gård i en grupp tonåringar från ett s.k mopedgäng beväpnade med tillhyggen och på natten i oktober. Gissningsvis var det mörkt och svårt att se.
- De sökte efter mobbingoffrets systers pojkvän som hade förödmjukat ledargestalten någon timme tidigare när han sa åt honom att sluta mobba mobboffret. Gissningsvis så hade de inga goda tankar bakom detta.
- Mannen hade polisanmält dem flera gånger för trakasserier och skadegörelse, utan att de hade upphört. Gänget hade även trakasserat sonen (mobbingoffret) under samma dag.
- Vid rättegången så genomgick mannen en rättspsykiatrisk undersökning som visade att han led av en allvarlig psykisk störning den här natten. Plus så hade han mer än en promille alkohol i blodet.
- Alla ungdomar som befann sig på gården den aktuella natten åtalades för hemfridsbrott. Ledargestalten åtalades även för ofredande, olaga hot, skadegörelse och rattfylleri då det visade sig att han hade 1,3 promille alkohol i blodet vid tiden för det inträffade.
- Mannen sa att han drabbades av panik och kände att hans familjs säkerhet var hotad, men nödvärn prövades inte vid den första rättegången. Kunde inte se om den prövades vid nästa rättegång i hovrätten?
- Och som @Dentaku skriver så fälldes han i hovrätten för grov misshandel och dråp.

Tragiskt nog så dog en 15åring denna natt, men jag vill ändå påstå att det låg mera bakom än att en förälder dödade sitt barns mobbare.

Senast ändrad:
Blev förvånad över din beskrivning av händelsen och googlade för att ta reda på mera. Men det fanns viktiga omständigheter kring dessa mord som kan vara bra för folk som läser här att veta om de inte ids söka efter information själva.
- Mobbarna ifråga dök upp på mannens (pappan till mobbingoffret) gård i en grupp tonåringar från ett s.k mopedgäng beväpnade med tillhyggen och på natten i oktober. Gissningsvis var det mörkt och svårt att se.
- De sökte efter mobbingoffrets systers pojkvän som hade förödmjukat ledargestalten någon timme tidigare när han sa åt honom att sluta mobba mobboffret. Gissningsvis så hade de inga goda tankar bakom detta.
- Mannen hade polisanmält dem flera gånger för trakasserier och skadegörelse, utan att de hade upphört. Gänget hade även trakasserat sonen (mobbingoffret) under samma dag.
- Vid rättegången så genomgick mannen en rättspsykiatrisk undersökning som visade att han led av en allvarlig psykisk störning den här natten. Plus så hade han mer än en promille alkohol i blodet.
- Alla ungdomar som befann sig på gården den aktuella natten åtalades för hemfridsbrott. Ledargestalten åtalades även för ofredande, olaga hot, skadegörelse och rattfylleri då det visade sig att han hade 1,3 promille alkohol i blodet vid tiden för det inträffade.
- Mannen sa att han drabbades av panik och kände att hans familjs säkerhet var hotad, men nödvärn prövades inte vid den första rättegången. Kunde inte se om den prövades vid nästa rättegång i hovrätten?

Tragiskt nog så dog en 15åring denna natt, men jag vill ändå påstå att det låg mera bakom än att en förälder dödade sitt barns mobbare.

Frågan om nödvärn prövades inte, så vitt jag vet. Tveksamt hur det gått med tanke på att den dödade tonåringen blivit skjuten i ryggen. Mannen fälldes som sagt, men eftersom han ansågs ha lidit av en psykisk störning vid tillfället vid brottet och var frisk när domen föll fanns ingen påföljd att döma ut.

- Och som @Dentaku skriver så fälldes han i hovrätten för grov misshandel och dråp.

Ja det var den korta versionen och jag skrev inte heller att det var helt jämförbart. Jobbade dock ihop med en väldigt nära släkting till familjen och bodde i området vid tidpunkten och det var också en jäkligt tragisk händelse, det var dock mer en poäng att vissa inte reagerar rationellt (en rationell reaktion hade varit att ringa polisen och vänta ut dem. Att de trakasserat även sonen (och jäkligt många andra också) var dock vida känt redan innan det här hände.

Senast ändrad:
Frågan om nödvärn prövades inte, så vitt jag vet. Tveksamt hur det gått med tanke på att den dödade tonåringen blivit skjuten i ryggen. Mannen fälldes som sagt, men eftersom han ansågs ha lidit av en psykisk störning vid tillfället vid brottet och var frisk när domen föll fanns ingen påföljd att döma ut.
Enligt Wikipedia (ursäkta källan :o) så blev den dödade tonåringen först skjuten i armen, stapplade bort och föll ned på marken. Mannen laddade om hagelgeväret och därefter sköt han tonåringen i bröstet från ca 1 meters avstånd.
Så det var faktiskt värre än att han "bara" blivit skjuten i ryggen :crazy:

Den som blev skjuten i ryggen var ledargestalten som överlevde.

Enligt Wikipedia (ursäkta källan :o) så blev den dödade tonåringen först skjuten i armen, stapplade bort och föll ned på marken. Mannen laddade om hagelgeväret och därefter sköt han tonåringen i bröstet från ca 1 meters avstånd.
Så det var faktiskt värre än att han "bara" blivit skjuten i ryggen :crazy:

Den som blev skjuten i ryggen var ledargestalten som överlevde.

Tack, då var det, som du säger, ännu värre. Högst tveksamt om något nödvärnsförsvar skulle lyckats då...

Ja det var den korta versionen och jag skrev inte heller att det var helt jämförbart. Jobbade dock ihop med en väldigt nära släkting till familjen och bodde i området vid tidpunkten och det var också en jäkligt tragisk händelse, det var mer en poäng att vissa inte reagerar rationellt (en rationell reaktion hade varit att ringa polisen och vänta ut dem. Att de trakasserat även sonen (och jäkligt många andra också) var dock vida känt redan innan det här hände.
Jag blev bara så förvånad och nyfiken över resultatet av rättegången du skrev om att jag sökte upp information (kände igen historien när jag hittade den). Ville bygga vidare på ditt inlägg med mera information så att inte folk som läser här missförstår utan att veta mera information bakom.

Det är ju inte som att föräldrar får gå och skjuta sina barns mobbare obestraffat 😅

Jag tycker dessutom att informationen ger mera förståelse för bägge sidor och visar tydligt, som du säger, att man inte agerar rationellt i alla lägen. Tycker att det är tydligt att det inte var planerat, till skillnad från skolskjutningar.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 849
Senast: Oh_really
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama