Bukefalos 28 år!

Skolskjutningen i Finland

Jag blev bara så förvånad och nyfiken över resultatet av rättegången du skrev om att jag sökte upp information (kände igen historien när jag hittade den). Ville bygga vidare på ditt inlägg med mera information så att inte folk som läser här missförstår utan att veta mera information bakom.

Det är ju inte som att föräldrar får gå och skjuta sina barns mobbare obestraffat 😅

Jag tycker dessutom att informationen ger mera förståelse för bägge sidor och visar tydligt, som du säger, att man inte agerar rationellt i alla lägen. Tycker att det är tydligt att det inte var planerat, till skillnad från skolskjutningar.
Jag förutsätter att folk kan googla på buke själva och det var heller inte poängen som sagt.
 
Tack, då var det, som du säger, ännu värre. Högst tveksamt om något nödvärnsförsvar skulle lyckats då...
Ja, och han blev ju faktiskt dömd. Antar att försvarsadvokaten försökte med nödvärn eller bedömde det som omöjligt.

Jag antar att det är den allvarliga psykiska störningen och omständigheterna som gjorde att han inte fick fängelsestraff. Plus att han inte verkar ha försökt undvika polisen eller så, efter den första rättegången så begärde han själv att hans vapenlicens skulle dras in trots att han inte hade behövt det. Antar att han visade ånger.
 
Nej det är verkligen inte en jämförbar situation. Det jag refererade till var att vuxna människor många år senare önskar livet ur andra människor, inte att någon tänker arga tankar några minuter i affekt.

Jag bagatelliserar inte känslan hos utsatta och den livslånga påverkan det kan ha att blivit mobbad, jag har själv varit utsatt och det gräver verkligen djupa hål i en. Men jag kommer aldrig att tycka att det är rimligt och okej att önska livet ur andra människor.

Varför jag överhuvudtaget lyfter detta spår är att jag tycker att du och andra bagatelliserar när ni menar att önska livet ur någon är något som endast görs i korta stunder av ilska eller av barn som inte tänker så långt. Min poäng är att det när det är vuxna människor som efter många år har en verklig önskan av att andra ska dö, och försvarar att det är en fullt rimlig inställning (men tack och lov sällan går till handling) så är det inte så obegripligt att barn som inte har förmågan att överblicka konsekvenserna faktiskt går till handling.

Att andra människor ska dö som hämnd/straff kan aldrig vara en rimlig slutsats, oavsett om det sker i statlig form som dödsstraff eller om det försvaras i hatfulla inlägg på ett diskussionsforum.
Nej självklart är det inte rimligt att önska att människor ska dö många år senare. Jag tar nog dock lätt på det eftersom jag inte kan föreställa mig att de önskar det på riktigt. Om det är så är det självklart inte bra och som jag skrev i en av mina första poster så tycker jag att man när man reflekterar tillbaka på 7 åringar som vuxen har ett annat perspektiv på att de är just 7.
 
Bra poäng! Vem har inte läst om dessa gäng som anlitar tonåringar(!) som mördare till sina gängbråk :cautious:
Jag hörde en bra podd häromdagen där de pratade om barnsoldater. En person i podden pratade om att vi bör sluta kalla det gängbråk eller gängvåld, för det handlar om narkotika, inget annat. Narkotikavåld. Det som var extra intressant tyckte jag, det var att innan har man tänkt att äldre personer kommit in och rekryterat i skolor, i föreningar etc och det kan ske ännu men de som rekryteras nu och i framtiden är av sina egna vänner. Det är barndomsvänner, klasskompisar etc, det är inte lika vanliga att vuxna män kommer och rekryterar. För de behöver ju inte det. Och att det kommer mer i framtiden vara Emma, Anna, Calle etc som rekryterar, barn från andra områden än vad som kanske sker idag.

Och framförallt, barnsoldaterna idag går i skolan. Klart risken finns att det skjuts på skolorna eftersom soldaterna finns där.

Helt sjukt.

Tror det var på P3 Krim och avsnittet "Live på Poddfest 2024".
 
Jag hörde en bra podd häromdagen där de pratade om barnsoldater. En person i podden pratade om att vi bör sluta kalla det gängbråk eller gängvåld, för det handlar om narkotika, inget annat. Narkotikavåld. Det som var extra intressant tyckte jag, det var att innan har man tänkt att äldre personer kommit in och rekryterat i skolor, i föreningar etc och det kan ske ännu men de som rekryteras nu och i framtiden är av sina egna vänner. Det är barndomsvänner, klasskompisar etc, det är inte lika vanliga att vuxna män kommer och rekryterar. För de behöver ju inte det. Och att det kommer mer i framtiden vara Emma, Anna, Calle etc som rekryterar, barn från andra områden än vad som kanske sker idag.

Och framförallt, barnsoldaterna idag går i skolan. Klart risken finns att det skjuts på skolorna eftersom soldaterna finns där.

Helt sjukt.

Tror det var på P3 Krim och avsnittet "Live på Poddfest 2024".
Hm. Fast problemet med "barnsoldaterna" i fråga är väl att de lockas av pengarna? Inte narkotikan tänker jag?
 
Jag blev bara så förvånad och nyfiken över resultatet av rättegången du skrev om att jag sökte upp information (kände igen historien när jag hittade den). Ville bygga vidare på ditt inlägg med mera information så att inte folk som läser här missförstår utan att veta mera information bakom.

Det är ju inte som att föräldrar får gå och skjuta sina barns mobbare obestraffat 😅

Jag tycker dessutom att informationen ger mera förståelse för bägge sidor och visar tydligt, som du säger, att man inte agerar rationellt i alla lägen. Tycker att det är tydligt att det inte var planerat, till skillnad från skolskjutningar.
Jag kan förstå att man som förälder vill skydda sitt barn mot en mobb och att det pga omständigheterna eskalerar och han handlade i affekt, men man laddar inte vapen om man inte tänkt använda dem.
 
Hm. Fast problemet med "barnsoldaterna" i fråga är väl att de lockas av pengarna? Inte narkotikan tänker jag?
Ffa socialt nätverk, tryggheten av att tillhöra en grupp där man blir omhändertagen (även om det kostar att bevisa sin lojalitet) och att inte behöva "sitta fast" i ett ramverk i ett samhälle som man upplever är mer problem än tillgång.

Gängvåld är skitkomplext, och handlar oftast om utanförskap, långt innan värvning. Sveriges modell med hårda tag och "stötar" där de tar "spindlarna i näten" leder till ännu mer våld, grövre våld och mer öppet våld. Taktiken "avlar fram" mer och mer hänsynslösa gäng. Finns en jättebra dokumentär om det med en brittisk fd narkotikapolis.
 
Ffa socialt nätverk, tryggheten av att tillhöra en grupp där man blir omhändertagen (även om det kostar att bevisa sin lojalitet) och att inte behöva "sitta fast" i ett ramverk i ett samhälle som man upplever är mer problem än tillgång.

Gängvåld är skitkomplext, och handlar oftast om utanförskap, långt innan värvning. Sveriges modell med hårda tag och "stötar" där de tar "spindlarna i näten" leder till ännu mer våld, grövre våld och mer öppet våld. Taktiken "avlar fram" mer och mer hänsynslösa gäng. Finns en jättebra dokumentär om det med en brittisk fd narkotikapolis.

Vet du vad dokumentären heter?
 
Ja, men det här är inte krig får vi väl påminna oss om då. Alla kan inte lyssna och lära från detta - mobbaren har ingen chans att lära sig rätt från detta. Skytten har förändrat sitt liv och sin framtid, men inte till det bättre i längden. Han är stämplad för livet och det här blir en tyngd att släpa med sig resten av sitt liv.

Med tiden hoppas jag att de som upplevt traumat kan läka och växa från det, men det kan ta flera år att bearbeta.
För den mobbade så är det ett krig.
Den är under attack.

Det är omgivningen och samhället (och vuxenvärlden) som måste lära sig att lyssna på de som blir mobbade och även de som mobbar.
Ingen mår bra i en mobbningssituation, absolut ingen.
Vad som driver mobbaren att hantera sin ångest genom att ge sig på andra måste också uppmärksammas och hanteras av samhället runtomkring.
 
För den mobbade så är det ett krig.
Den är under attack.

Det är omgivningen och samhället (och vuxenvärlden) som måste lära sig att lyssna på de som blir mobbade och även de som mobbar.
Ingen mår bra i en mobbningssituation, absolut ingen.
Vad som driver mobbaren att hantera sin ångest genom att ge sig på andra måste också uppmärksammas och hanteras av samhället runtomkring.
Jo, jag håller med i mycket av det du skriver. Jag kan tyvärr inte likställa det med att vara i väpnad konflikt, men jag förstår liknelsen. Jag tror dock man ska vara försiktig med att beskriva det som ett krig när vi pratar med barn om mobbning.
 
Med en far som legat 5 år i fronten så tilläts jag inte ens sikta mot någon med en banan.

Jag hade ingen som varit militar i familjen, men mina barn siktate inte pa nagon ens med fingret ... Mina slaktingar var jagare.

Om barnet/tonåringen har tillgång till vapen runt sig, ja då blir det väldigt viktigt.

Jag tycker fortfarande att det bästa är att inte ha några vapen alls i deras miljö så pass att logistiken skulle kunna fungera om de vill få tag på ett vapen (för även väldigt utbildade skyttar kan må så pass dåligt att de vänder våldet mot sig själva, och barn/tonåringar är särskilt sårbara för sånt).
Men om man nu har vapen i deras miljö så är det absolut 100% viktigt att de lär sig hur farliga vapen är och hur säkerheten fungerar.

Jag litar dock tyvärr inte på att alla föräldrar är så pass ansvariga att de lägger ned möda på just den delen.
Därför säger jag att det allra bästa är att inte ha några vapen alls, eller göra det svårt/komplicerat för de som vill (så att de måste utbilda sig).

Da det finns fler oansvariga foraldrar an vi ens kan tanka oss, behovs bade och ... regler hur man har vapen forvarade och kurser for barn och ungdom sa de forstar battre hur vapen fungerar i verkligheten.

Jag tror inte att skjutspel på datorn har nån som helst betydelse i såna här fall faktiskt. Jag tycker att det är en förlegad syn på datorspel och dess effekter på de som spelar.
<snip>

En 14-15 aring pa en hogstadie skola, for manga manar sedan langt fore tv och data spelens tid, slog en larare med ett knytnavsslag i ansiktet. Han var sjalv helt schockad for det lat ju inte nar han slog. Han forvantade sig att det skulle lata som pa film.

Du hör om det eller du vet? Jag vet många äldre som visserligen är med på jakten men aldrig laddar sina vapen eftersom de själva inte anser att de är tillräckligt bra längre, men de tycker om gemenskapen och få vara ute i naturen.

Aven jag som aldrig varit en jagare vet om manga aldre, bade har och i Sverige, som ar med ute och jagar och har bossan, men inte har laddat sitt vapen.
 
Jag hade ingen som varit militar i familjen, men mina barn siktate inte pa nagon ens med fingret ... Mina slaktingar var jagare.



Da det finns fler oansvariga foraldrar an vi ens kan tanka oss, behovs bade och ... regler hur man har vapen forvarade och kurser for barn och ungdom sa de forstar battre hur vapen fungerar i verkligheten.



En 14-15 aring pa en hogstadie skola, for manga manar sedan langt fore tv och data spelens tid, slog en larare med ett knytnavsslag i ansiktet. Han var sjalv helt schockad for det lat ju inte nar han slog. Han forvantade sig att det skulle lata som pa film.



Aven jag som aldrig varit en jagare vet om manga aldre, bade har och i Sverige, som ar med ute och jagar och har bossan, men inte har laddat sitt vapen.
För min del tycker jag att oansvariga föräldrar inte ska ens ha möjligheten till att anskaffa sig vapen.

Men jag förstår ju dock att det är en viss skillnad i den frågan mellan Sverige och USA.
 
För min del tycker jag att oansvariga föräldrar inte ska ens ha möjligheten till att anskaffa sig vapen.

Men jag förstår ju dock att det är en viss skillnad i den frågan mellan Sverige och USA.

Det vore absolut en fordel om oansvariga foraldrar inte kunde skaffa vapen.
Vad nu skillnaden mellan landerna hade att gora med mitt inlagg?
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 598
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 339
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 146
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp