Skolskjutningen i Finland

Det vore absolut en fordel om oansvariga foraldrar inte kunde skaffa vapen.
Vad nu skillnaden mellan landerna hade att gora med mitt inlagg?
Bara kulturen i sig är ju en skillnad. Det skulle vara svårare att försöka förbjuda oansvariga föräldrar från att skaffa vapen i USA och därmed vara lättare att göra som du skrev, regler och kurser istället.
 
Notera gärna att jag skrev "Det går att prata om, samtidigt som man inser att personen som ägde pistolen i det här fallet förvarade i enhet med nuvarande lag och således inte bör eller kan straffas." ;) och att jag la tonvikten på att det är möjligt att ha en diskussion om skärpta lagar och ansvar med startpunkt i en tragedi, utan att på något vis antyda att personen som följt de lagar som funnits vid händelsen på nåt vis skulle kunna straffas enligt nyare strängare lagar. Jag påpekade också att det är återfinns skillnader mellan det som hände i Finland, och det uppmärksammade fallet i USA - men tog upp det för att det vad jag vet är första gången som föräldrar dömts för skoldådet deras barn utfört. Och alla är långt ifrån överens om rimligheten i det, inte ens jag själv ser det som självklart med långa fängelsestraff för det (jag är dessutom överlag väldigt mycket mer för kriminalVÅRD än betoning på straff, och jag uppskattar tex. att 12 åringen i Finland behandlas efter sin ålder - vilket är något jag önskar mer av i Sverige rörande barn som begått brott där trenden där verkar att man från politiskt håll inte vill se dem som barn, och inte heller många i media eller i diskussioner på sociala medier verkar speciellt intresserade av att ta hänsyn till den låga åldern).
Fast ingen här har tyckt att det är extremt att diskutera lagen i Finland så som du verkade antyda i ditt första inlägg. Det var vad jag vände mig emot. Det folk reagerade så emot var när användare här tycker att man ska dömas trots att man förvarat vapnet korrekt och är omedveten om att någon annan fått tag på det. Det har knappt diskuterat lagen överhuvudtaget egentligen, så att börja ditt inlägg du gjorde kändes märkligt. Ingen här har väl hävdat att det är extremt att diskutera vapenlagen i Finland liksom? Kan du peka på något inlägg som har haft invändningar på en sådan diskussion?

Att det som hände i USA skiljer sig rätt rejält tycker jag är på grund av att föräldrarna hade givit vapen till barnet OCH var medvetna om oron som lyfts om barnet. Det var medvetna handlingar där- dels att GE ett vapen till ett barn som det hade tillgång till och dels att ignorera oro från omgivningen. Känns inte konstigt att anse att de på något vis får hållas delvis ansvariga för händelsen som skedde. De hade kunnat undvika den- inte ge barnet ett vapen och inte ignorerat omgivningens oro. De har ju på sätt och vis varit inblandade på en nivå i vad som skedde även om de inte utförde själva händelsen.

I fallet i Finland verkar den anhöriga ha förvarat vapnet enligt lagen, och då är det orimligt att hen ska delvis hållas ansvarig på något vis.
 
Bara kulturen i sig är ju en skillnad. Det skulle vara svårare att försöka förbjuda oansvariga föräldrar från att skaffa vapen i USA och därmed vara lättare att göra som du skrev, regler och kurser istället.

Fast vi pratade om Finland ... inte USA
Jag tvivlar pa att du kan stoppa oansvariga foraldrar fran att skaffa vapen i Sverige eller Finland ocksa. Att de ar oansvariga foraldrar gor ju inte att de inte kan skaffa vapenlicence och kopa ett vapen sa lange de foljer lagen om forvaring och vapen hantering.
Om de senare ar oansvariga och later barnet fa vapnet nar det inte borde ha skett ar ju en senare fraga.
 
Likväl som pojken inte förtjänar att bli mobbad, förtjänar inte de nedskjutna barnen att bli anklagade för mobbning utan belägg. Inget barn förtjänar det fruktansvärda som hänt.

Jag har tänkt precis samma sak. I tråden har det förekommit rätt många inlägg där det framstår som om man förutsätter att barnen som sköts var mobbare. Det är lite obehagligt. Man kan mycket väl ta pojkens uppgifter om mobbning som motiv på fullt allvar samtidigt som man sitter ner i båten och väntar på att polisen ska reda ut detaljerna.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 095
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 537
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp