Bukefalos 28 år!

Skolskjutningen i Finland

De som mobbade är också barn och kan inte bära ansvar för den här händelsen på den nivån. Det är tragiskt med mobbning och oerhört fruktansvärt att uppleva, men oftast är mobbare inte onda och elaka personer innerst inne utan barn som har det svårt på olika sätt själv. Så om inte barnet som sköt ska bära något ansvar över de skador och dödsfall som orsakades pga situationen han befann sig i så ska inte barnen som mobbade heller pga den situationen de befinner sig i. i mina ögon vilar det tyngsta ansvaret på de vuxna, men barnen som mobbar har ändå ett visst ansvar att inte göra det, ett ansvar på ett barns nivå. barnet som sköt har ansvar han också att inte ta till den metoden, på ett barns nivå.
Jag både håller med och inte. Alltså barnen som mobbade pojken gjorde ändå ett val att mobba han. O avsett varför och om dom hade det dåligt hemma eller nånting så gjorde dom ett val att mobba honom.
Han därimot var an tagligen tvungen att gå till skolan varje dag och kunde inte välja att INTE bli mobbad. Så det han gjorde var an tagligen en reaktion av deras mobbing som han inte kunde välja bort. Och en sitation som han var tvingad att vara i.
Jag vet inte om han sköt dom som mobbade han eller andra barn. Om han sköt andra barn så är det kanske lite mera jämför bart tycker jag men om dom barnen han sköt var hans mobbare så tycker jag INTE att man kan jäm föra det an svaret. För då var det som han gjorde mera själv försvar.
Men skillnaden tycker JAG är att sitationen dom be fann sig i var att för pojken som sköt var han mobbad. Och för barnen som mobbade honom var det att dom VALDE att mobba honom och dom KANSKE hade det svårt hemma tillexempel men det är ju inte säkert.
Jag håller iallafall med dig att det är dom vuxna som har MEST an svar. Och då menar jag ALLA vuxna både i skolan som inte sågtill så han fick hjälp. Och den an höriga som inte hade vapnet säkrare. Och mobbarnas föräldrar som inte lärde sina barn att inte mobba.
Och om mobbare är onda och elaka innerst inne så jag tror faktist att dom är det eller iallafall empati störda. Och JA jag vet att barn kan vara väldigt dåliga på empati så det KAN ju bli bättre när dom blir äldre! Men inte för alla så därför så tror jag faktist att det är nån sorts ondska eller elak het eller empati störning som gör så vissa blir mobbare och vissa inte blir det.
 
Ny information:

”Vi har tidigare berättat att vapnet tillhörde en nära släkting. Det tillhörde inte en familjemedlem och hade förvarats ändamålsenligt. Den misstänkta hade olovligt kommit över vapnet”, säger kriminalkommissarie Marko Särkkä i ett pressmeddelande.

Länk
 
Det vet väl inte jag?
Men jag litar på att polisens pressmeddelande stämmer.

Om jag ska gissa så har väl pojken lärt sig koden eller snokat fram nyckeln till skåpet.
Barn och ungdomar kan vara väldigt kreativa.

Det var mest en fundering över om vapnet kan ha varit ändamålsenligt förvarat om någon obehörig lyckades komma åt det. Antingen slarvades det med nyckeln eller koden. Eller så var inte skåpet låst eller vad det nu var. Vapenägaren borde straffas för att hen inte förhindrade en obehörig att komma åt vapnet.
 
Det var mest en fundering över om vapnet kan ha varit ändamålsenligt förvarat om någon obehörig lyckades komma åt det. Antingen slarvades det med nyckeln eller koden. Eller så var inte skåpet låst eller vad det nu var. Vapenägaren borde straffas för att hen inte förhindrade en obehörig att komma åt vapnet.
Så du vet bättre än den finska polisen att det skötts fel?
 
Vad jag läst mig till har Finland inte lika strikta vapenlagar som Sverige. Har man under fem vapen räcker det med att ha dem i exempelvis en ”låst garderob” eller liknande. Först med fler vapen än så krävs säkerhetsskåp. Så har pojken exempelvis gjort inbrott och tagit sig in i skåpet utan nyckel kan vapnet mycket väl ha förvarats enligt finska krav.
 
Så du vet bättre än den finska polisen att det skötts fel?

Jag tycker bara att det faktiskt är för jävligt att det anses att ett vapen (som en 12-åring lyckats få tag på) var förvarat på ett godkänt sätt. Bara det faktum att 12-åringen lyckades få tag på det borde göra att vapnet anses vara förvarat på fel sätt.
 
Jag både håller med och inte. Alltså barnen som mobbade pojken gjorde ändå ett val att mobba han. O avsett varför och om dom hade det dåligt hemma eller nånting så gjorde dom ett val att mobba honom.
Han därimot var an tagligen tvungen att gå till skolan varje dag och kunde inte välja att INTE bli mobbad. Så det han gjorde var an tagligen en reaktion av deras mobbing som han inte kunde välja bort. Och en sitation som han var tvingad att vara i.
Jag vet inte om han sköt dom som mobbade han eller andra barn. Om han sköt andra barn så är det kanske lite mera jämför bart tycker jag men om dom barnen han sköt var hans mobbare så tycker jag INTE att man kan jäm föra det an svaret. För då var det som han gjorde mera själv försvar.
Men skillnaden tycker JAG är att sitationen dom be fann sig i var att för pojken som sköt var han mobbad. Och för barnen som mobbade honom var det att dom VALDE att mobba honom och dom KANSKE hade det svårt hemma tillexempel men det är ju inte säkert.
Jag håller iallafall med dig att det är dom vuxna som har MEST an svar. Och då menar jag ALLA vuxna både i skolan som inte sågtill så han fick hjälp. Och den an höriga som inte hade vapnet säkrare. Och mobbarnas föräldrar som inte lärde sina barn att inte mobba.
Och om mobbare är onda och elaka innerst inne så jag tror faktist att dom är det eller iallafall empati störda. Och JA jag vet att barn kan vara väldigt dåliga på empati så det KAN ju bli bättre när dom blir äldre! Men inte för alla så därför så tror jag faktist att det är nån sorts ondska eller elak het eller empati störning som gör så vissa blir mobbare och vissa inte blir det.
Fast han hade absolut valet att inte skjuta ihjäl andra barn. Det blir väldigt problematiskt om vi börjar diskutera skolskjutningar som något helt okej om man blir illa behandlad. Det är självklart inte okej att mobba, men det är heller inte okej att ha ihjäl personer som behandlar en illa.
 
Jag tycker bara att det faktiskt är för jävligt att det anses att ett vapen (som en 12-åring lyckats få tag på) var förvarat på ett godkänt sätt. Bara det faktum att 12-åringen lyckades få tag på det borde göra att vapnet anses vara förvarat på fel sätt.
Det är rätt stor skillnad på "tycker är för djävligt" och "borde straffas" som det står i inlägget jag citerade. Det finns mycket som är för djävligt som inte är brottsligt.
Jag håller helt med om "för djävligt biten" :)
 
Det är rätt stor skillnad på "tycker är för djävligt" och "borde straffas" som det står i inlägget jag citerade. Det finns mycket som är för djävligt som inte är brottsligt.
Jag håller helt med om "för djävligt biten" :)

Jag tycker att det faktum att 12-åringen fick tag på vapnet är ett bevis för att vapnet inte var förvarat tillräckligt säkert och jag anser att vapnets ägare borde straffas för att hen förvarade vapnet på ett sätt som gjorde att 12-åringen kunde få tag på det.
 
Nu har jag inte läst hela tråden så det är möjligt att jag upprepar. Men den absolut största skillnaden mellan skolskjutningar i tex USA och länder som Sverige och Finland är tillgången på vapen. Både i Columbine, Sandy Hook, mfl, så var vapnen lagliga och ungdomarna hade tränat, återigen legalt trots att de var minderåriga. Plus att vapnen som använts i skolskjutningar var semi-automatiska och kapabla att skjuta många elever och lärare snabbt.

Man kan tänka sig hur många som dödats av Anton Lundin Pettersson om han haft tillgång till ett semi-automatiskt vapen. Den absoluta majoriteten av svenska skolungdomar har inte tillgång till vapen, och det är så vi måste ha det i framtiden och kanske tom skärpa vapenlagarna. Skolskyttar rör sig inte i kretsar där det är relativt lätt att få tag på ett illegalt vapen.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 740
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 961
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp