Bukefalos 28 år!

Skrälle kan inte simma! Hur träna?

Vassi

Trådstartare
Jag vet ju eg att alla hundar inte direkt är några experter på simning från början, men har faktiskt inte stött på någon så dålig som vårt älskade lilla hundSkrälle. Han verkar simma när han precis inte bottnar, men när han kommer ut på djupare så sjunker baken sakta men säkert ner och han börjar lite halvt panikplaska med frambenen. Håller jag en hand väldigt lätt under bakre delen av magen går det bättre. Han verkar ändå använda bakbenen vad jag kan känna, men kanske inte tillräckligt? Träna med flytväst har jag förstått är bra (typiskt att vi har en hund som avskyr allt vad selar heter). Finns det något annat jag kan tänka på för att träna upp?
Han är tre år gammal med a-höfter.
 
Jag vet ju eg att alla hundar inte direkt är några experter på simning från början, men har faktiskt inte stött på någon så dålig som vårt älskade lilla hundSkrälle. Han verkar simma när han precis inte bottnar, men när han kommer ut på djupare så sjunker baken sakta men säkert ner och han börjar lite halvt panikplaska med frambenen. Håller jag en hand väldigt lätt under bakre delen av magen går det bättre. Han verkar ändå använda bakbenen vad jag kan känna, men kanske inte tillräckligt? Träna med flytväst har jag förstått är bra (typiskt att vi har en hund som avskyr allt vad selar heter). Finns det något annat jag kan tänka på för att träna upp?
Han är tre år gammal med a-höfter.

Flytväst är grejen. Min sjönk som en sten utan, men efter erfarenhet av att simma med flytväst fick han även in tekniken utan. (Sen simmar de bättre med flytväst generellt, så för träningens skull kan flytväst vara bra även om han lärt sig simma. Min simmade utan bara när jag tränade på att han skulle dyka.)
 
En av våra vattenapportörer inledde sin karriär vilt plaskande med frambenen. Han slutade helt och direkt när han fick något i munnen att bära på. Gissningsvis i hans fall berodde plaskadet bara på att han spände sig.
 
Flytväst är grejen. Min sjönk som en sten utan, men efter erfarenhet av att simma med flytväst fick han även in tekniken utan. (Sen simmar de bättre med flytväst generellt, så för träningens skull kan flytväst vara bra även om han lärt sig simma. Min simmade utan bara när jag tränade på att han skulle dyka.)
Då får jag rota fram den vi fick med när vi köpte honom och hoppas att det är med magplatta, vilket jag förstått är bästa också? Känns ju rimligt ut bekvämlighetsperspektiv om inte annat.
Tack för svar! Då vet vi hur vi ska satsa vidare. Såg faktiskt filmen på Monster i poolen. Vilken kille ❤️
 
Flytväst säger jag också. Blir mindre "läskigt" (om nu hunden tycker det) och jag upplever att de hittar tekniken fortare. Har räckt med två-tre gånger innan de fattat grejen. :)
 
En av våra vattenapportörer inledde sin karriär vilt plaskande med frambenen. Han slutade helt och direkt när han fick något i munnen att bära på. Gissningsvis i hans fall berodde plaskadet bara på att han spände sig.
Haha, alltså, det här älskar jag med forum! Var helt på väg att avförda det här med att han inte är så förtjust i att bära på saker. Åtminstone inte i mina ögon som är mer vad vid spaniels och retrievers :p Och sen började jag tänka. Tror fan att han eventuellt kan simma lite bättre när han väl fått tag på en pinne. Måste testa imorgon! :D Men då i kombo med flytväst för att få upp självförtroendet och tryggheten om inte annat.
 
Flytväst säger jag också. Blir mindre "läskigt" (om nu hunden tycker det) och jag upplever att de hittar tekniken fortare. Har räckt med två-tre gånger innan de fattat grejen. :)
Tror helt klart att läskighet kan vara en sekundär-faktor om inte annat. Vi har inte världens tuffaste fluff om en säger så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 680
Senast: squarepants
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 735
Senast: ghost
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp