Skuldkänslor

Vi har bestämt att detta kommer bli Rubens sista sommar, i höst, innan kylan och blötan kommer ska han få somna in.
Han är 14 1/2 år nu, det är ett långt liv och han har haft turen att ha varit en frisk hund och har inte heller nu några krämpor.
Han ser och hör, alltid hungrig och leker varje dag.
Men han är gammal, pälsen är dålig, han behöver hållas kortklippt året runt för att inte få hot spots så fort det blir lite fuktigt ute. Det är något som kommit med åldern.
Han hatar väta, kyla och slask, älskar sol och värme.
Därför vi satt ett stopp efter sommaren, för att han ska slippa en vinter till. Han kanske klarar den och kan få uppleva en sommar till men jag är rädd för att jag ska låta det gå för långt, att jag inte ska se att han blir dålig, att jag inte vill se att han blir dålig bara för att jag vill ha honom kvar hos mig lite till.

Men skuldkänslorna vill äta upp mig när jag tänker på det. Han är ju pigg och glad, hur kan jag då avliva honom. Det känns som ett svek även om jag egentligen vet att sveket är större om jag låter honom bli dålig och lida.
Nu är du gammal, nu ska du dö. Det känns så fel även om det är rätt.
Hur hanterar man egentligen de känslorna?
 
Senast ändrad:

Nu är han borta 💔
Somnade in helt lugnt och stilla men det var ändå det värsta jag gjort, tårarna ville aldrig ta slut 😭
Jag har haft honom så länge att det är svårt att tänka sig ett liv utan Ruben.
Min bästa vän och ständiga följeslagare, så tacksam att just han blev min hund och att jag fick ha honom hos mig så många år ❤️
20171222_133427.jpg
 
Nu är han borta 💔
Somnade in helt lugnt och stilla men det var ändå det värsta jag gjort, tårarna ville aldrig ta slut 😭
Jag har haft honom så länge att det är svårt att tänka sig ett liv utan Ruben.
Min bästa vän och ständiga följeslagare, så tacksam att just han blev min hund och att jag fick ha honom hos mig så många år ❤️
Visa bifogad fil 95904

Sorg är kärlekens pris...
Och som djurägare är det med djupaste sorg vi måste visa vår kärlek till våra djur genom att låta dem slippa så mycket lidande som möjligt. :heart
Beklagar din förlust!
 
Har gråtit floder sen vi kom hem, känns som jag aldrig kommer kunna bli riktigt glad igen 💔
Har fått lite kritik för att han inte var tillräckligt dålig vilket får mig att känna mig totalt värdelös och att jag borde gjort mer för honom.
Plockat bort hans saker, klarar inte av att se hans tomma korg, matskålar och leksaker.
 
Har gråtit floder sen vi kom hem, känns som jag aldrig kommer kunna bli riktigt glad igen 💔
Har fått lite kritik för att han inte var tillräckligt dålig vilket får mig att känna mig totalt värdelös och att jag borde gjort mer för honom.
Plockat bort hans saker, klarar inte av att se hans tomma korg, matskålar och leksaker.
Gissar att det är människor som inte sätt Rubens dåliga dagar❤️
 
Har gråtit floder sen vi kom hem, känns som jag aldrig kommer kunna bli riktigt glad igen 💔
Har fått lite kritik för att han inte var tillräckligt dålig vilket får mig att känna mig totalt värdelös och att jag borde gjort mer för honom.
Plockat bort hans saker, klarar inte av att se hans tomma korg, matskålar och leksaker.
Folk är idioter. Att vänta in att han blev sämre hade inte gjort att Rubens liv blev bättre eller mer fulländat. Rubens liv var alla fina år ni fick tillsammans, och ett värdigt avslut när han fortfarande var sig själv. :heart
 
Har gråtit floder sen vi kom hem, känns som jag aldrig kommer kunna bli riktigt glad igen 💔
Har fått lite kritik för att han inte var tillräckligt dålig vilket får mig att känna mig totalt värdelös och att jag borde gjort mer för honom.
Plockat bort hans saker, klarar inte av att se hans tomma korg, matskålar och leksaker.
"Folk" har ingen aning. Du visste bäst. :heart
 
Har gråtit floder sen vi kom hem, känns som jag aldrig kommer kunna bli riktigt glad igen 💔
Har fått lite kritik för att han inte var tillräckligt dålig vilket får mig att känna mig totalt värdelös och att jag borde gjort mer för honom.
Plockat bort hans saker, klarar inte av att se hans tomma korg, matskålar och leksaker.
Men gud. Du gjorde honom en tjänst, då han slapp bli "tillräckligt dålig". Du har helt säkert gjort allt för honom, beviset är att du lät honom gå vidare innan det hade gått alldeles för långt. :heart

Det gör svinont. Men det blir långsamt bättre. Jag lovar. :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 468
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 850
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp