Bukefalos 28 år!

Skulle du köpa häst av en person som begått brott?

Blandrastik

Trådstartare
Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.
 
Det finns en känd hästhandlare som suttit inne för ekonomisk brottslighet och hen hade jag köpt häst av utan att blinka. Någon som däremot är känd för eller tom dömd för brott som innefattar rövhatteribeteende mot kvinnor hade jag inte handlat av. Och då enbart pga personlig princip.
 
Det finns en känd hästhandlare som suttit inne för ekonomisk brottslighet och hen hade jag köpt häst av utan att blinka. Någon som däremot är känd för eller tom dömd för brott som innefattar rövhatteribeteende mot kvinnor hade jag inte handlat av. Och då enbart pga personlig princip.
Fast om man inte har nån moral då det gäller pengar, hur vet du då att personen har nån sorts moral då det gäller hästförsäljning?
Vad det gäller rövhatteriet så håller jag med.
 
Jag baserar inte min tillvaro på sociala media och skvaller där osv . Så jag köper häst utifrån att kolla att allt är ok med köp och annat utifrån avtal och köpekontrakt . Givetvis enl. Media osv år 2017 kollar man hästhandlare allmänt på nätet om man skulle köpa från en sådan och inga kontakter har ang denne .
 
Om någon hade blivit dömd för ekonomisk brottslighet hade jag blivit tveksam. Nu är ju frågan ospecificerad och ekonomisk brottslighet kan ju vara en skiftande skala.
Dock är jag tveksam för jag tänker att om det är någon som medvetet fuskat- vad finns det mer som det fuskas med? Eller om den ekonomiska brottsligheten är pga slarv- är det annat som det också slarvas med dvs är papper och annat i ordning? Kan det bli problem för mig framöver?
 
Nej, det skulle jag inte.
Jag anser att en kriminell person har för dålig moral, och antagligen skulle lura mig på hästen också. (Så tillvida vi inte pratar om fortkörning typ).
 
Pekpinne från moderatorn.
Diskutera gärna sakfrågan, men INTE specifika personer/hästhandlare/företag!
 
skulle aldrig göra affärer med någon som är dömd...såvida jag inte kände personen väl, brottet var ringa och denne kommit på rätt köl i livet
 
Beror på häst och pris och andra omständigheter än säljarens privatliv.

Dyr häst där grundligare besiktning och röntgen behövs, nej.

En billigare häst där jag nöjer mig med gårdsbesiktning eller ingen besiktning alls ja.

Med tanken i bakhuvudet att om något är fel med hästen som visar sig senare efter köp kan jag förmodligen inte vända mig tillbaka till säljaren.

Hade inte köpt häst av en våldtäcktsman av principskäl. Vad det kommer till metoo hade jag övervägt beroende på vad det var. Tex Martin Timell hade jag inte brytt mig
 
Jag skulle inte utesluta säljare enbart utifrån att de var dömda för brott, utan att jag hade åtminstone en aning om vad brottet bestod i. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis skulle sätta mig och läsa domar, men jag ser ett stort spann mellan t ex en ringa misshandel i ett krogbråk för 40 år sedan och t ex färska fall av grövre våldsbrott och övergrepp i rättssak eller olaga hot.

Sen skulle jag nog kunna tänka mig att välja bort säljare även utan domar. Exempelvis om säljaren var en ledande nazist, outlawbiker eller hade någon annan samhällssyn som jag uppfattar som gravt apart - även om jag tror att de finns ganska få säljare av intressanta hästar i just de kategorierna. Så det finns gränser för vidsyntheten... :grin:
 
Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.

Nej jag skulle inte köpa något.
 
Skulle du köpa häst av en person du t ex vet har blivit dömd för ekonomiskt brottslighet?
Eller t ex ringa misshandel, eller varför inte åkt dit i kölvattnet av "Me too".
Nåt som är straffbart men som nödvändigtvis inte har med hästköp i sig att göra.
Jag och en kompis hade en rätt frisk diskussion om detta häromdagen och jag undrar bara vad Buke tycker.

Generellt: nej. Vill inte riskera dras in i skit, stötta skit etc.
Sen vet jag ju inte allt om folk. Så jag kan ju missa något.
Men skulle jag tex få reda på att Kalle 55 år snattat en gång som 15-åring skulle jag skita i vilket.

Nu vet jag vilka jag vill handla av och känner till deras och hästarnas historia. Det är normalt folk och bra hästar.
 
Alltså jag har aldrig gjort en grundlig bakgrundscheck på folk jag köpt häst (eller annat) av. Och jag tror inte jag kommer göra det i framtiden heller, så chansen att jag skulle veta något sådant är nog försvinnande liten.
Men med det sagt, OM jag skulle hamna i den situationen skulle jag nog vara mer skeptisk till ekonomisk brottslighet än misshandel, t.ex. Men det beror på så himla många omständigheter så jag kan faktiskt inte svara ja eller nej.
 
Ekonomisk brottslighet- nej! Visst kan man ha sonat sitt brott och vara ärlig ändå men för mig är hästköp en för stor affär, jag vill inte riskera problem helt enkelt.
Ngn som är dömd för sexbrott eller liknande är jag tveksam till, av princip borde jag avstå och skulle nog också göra det. Men OM den perfekta hästen hade funnits hos denna person så kanske jag hade varit självisk nog att köpa.
 
jag ser inte varför det är relevant när personen avtjänat sitt straff.

hade jag haft råd hade jag köpt hopphäst av familjeföretaget där en familjemedlem fn sitter i fängelse pga misshandel. För de är bra med hästar och säljer ingen skit.

Att köpa häst av handlare som förr inte haft koll på papper men efter avtjänat straff startat om businessen och nu verkar ha allt i ordning, klart jag kan handla rätt häst där.

Är mer kräsen med de handelsstall som släppt iväg kvarkahästar och inte tagit ansvar/skyllt ifrån sig eller annars allmänt verkar bete sig dumt åt, än att alla jag köper häst av ska vara ostraffade...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 623
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 344
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 877
Senast: fijja
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 182
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp