Bukefalos 28 år!

Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

  • Ja

    Röster: 112 62,2%
  • Nej

    Röster: 68 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    180
Jag hade inte räckt upp handen och ställt mig först i kön.
Är inte rädd för sprutor och är generellt FÖR vaccinationer men rädd för biverkningar... jag hade nog vaccinerat mig efter 3-4 år eller så om det visar sig hjälpa
 
Jag är relativt ung och inte i riskgrupp så jag tvivlar på att jag ens skulle kunna få tag på en vaccindos på något nytt vaccin - antar att äldre, riskgrupper och sjukvårdspersonal kommer att prioriteras först.


Övervägde dock att anmäla mig som frivillig till NHS mänskliga test av vaccin dock (tills jag såg att de inte rekryterar frivilliga i mitt område), så antar att konceptet med otestat vaccin inte är ett problem för mig.
 
Jag är alltid skeptisk mot nya läkemedel. Tar ett själv med svart triangel vilket innebär att det ska vara utökad övervakning på den men någon utökad övervakning har jag inte märkt av.

Man får ju hoppas att de inte har för bråttom som med svininfluensavaccinet.

Jag älskar nya läkemedel. Jag var en av de i Falun som fick Remicade rätt tidigt. Sköterskorna hade mer eller mindre rymduniform (just för det var så nytt) när de gav det och man fick vara kvar länge på mottagningen efter behandlingen för att se att man inte fick någon reaktion. Den hjälpte mig första vändan, dvs jag fick ett liv igen. Sista vändan jag fick den hade de lärt sig mer om hur den funkar så sköterskorna hade inga extra skyddskläder. Min läkare är införstådd med att kommer det någon ny medicin mot Crohns är jag gärna testobjekt.

Får man någon medicin oavsett vad det är ska man alltid rapportera misstänkta biverkningar till behandlande läkare. Det betyder ju inte att läkaren kan sitta och ringa runt till patienter varje vecka och fråga hur de mår. Mår jag bra har jag ett årligt besök hos läkare. Då frågar hen hur jag mår och hur jag upplever att medicineringen fungerar, that's it. Givetvis med uppmaningen att jag ska höra av mig om något ändras.
 
Beroende på hur kunskapsläget kring Covid-19 utvecklas, ffa ifråga om immunitet, skulle jag förmodligen överväga vaccination. Dock först efter normal klinisk prövning och gärna ytterligare några år.
 
Får man någon medicin oavsett vad det är ska man alltid rapportera misstänkta biverkningar till behandlande läkare. Det betyder ju inte att läkaren kan sitta och ringa runt till patienter varje vecka och fråga hur de mår. Mår jag bra har jag ett årligt besök hos läkare. Då frågar hen hur jag mår och hur jag upplever att medicineringen fungerar, that's it. Givetvis med uppmaningen att jag ska höra av mig om något ändras.
När jag började ta den här medicinen med svart triangel sa läkaren att jag skulle få en uppföljning efter fem veckor. Tiden gick … efter mer än ett halvår hade jag fortfarande inte fått någon kallelse så då skickade jag ett meddelande.
Denna mottagningen rapporterar inte in biverkningar, det får man göra själv.
 
Nej. Det finns för många risker med ett förhastat vaccin. En anhörig till mig är forskare och jobbar med att ta fram mediciner, han sa att det tar minst 5 år för att få fram ett säkert vaccin. Visst, finns det redan några på lager går det snabbare. Men han skulle aldrig rekommendera att man tar ett inom ett år. Då kan det få samma följder som svininfluensavaccinet bland annat.
 
När jag började ta den här medicinen med svart triangel sa läkaren att jag skulle få en uppföljning efter fem veckor. Tiden gick … efter mer än ett halvår hade jag fortfarande inte fått någon kallelse så då skickade jag ett meddelande.
Denna mottagningen rapporterar inte in biverkningar, det får man göra själv.

Så märkligt, jag har alltid rapporterat biverkningar direkt till mottagningen.
 
Nej, eftersom jag lider av sprutfobi...
Syr sår och lagar tänder utan bedövning pga att jag tycker det är så otäckt att få något insprutat i kroppen... Väljer bort många resmål pga att det krävs att man tar diverse sprutor om man ska åka dit.
Mycket tacksam för att så många andra vaccinerar sig, så man får stopp på massa otäcka sjukdomar!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du tror alltså inte att de som tar fram vaccin föjer alla föreskrifter och testar det som behöver och brukar testas innan det släpps på marknaden?

Läkemedel går igenom många långa tester innan det godkänns och släpps.
Överallt där det är frågan om att tjäna stora pengar finns det en risk att människor tar genvägar. På det företag som får fram ett vaccin först lär aktiekursen skjuta i höjden.
 
Absolut inte, både jag och sambon har troligen haft covid-19 redan, får hoppas att det ger immunitet även om vissa som testat negativt insjuknat igen. När svininfluensan pågick så var min mamma på mig om att vaccinera mig (flyttat hemifrån sedan länge) är glad jag inte gjorde det. Min syster blev riktigt dålig efter vaccinet, samt vet flera i min närhet som fick bestående problem. Så nej tack
 
Det är ju omöjligt att svara på frågan om man skulle välja att ta ett vaccin som inte finns än. Ett svar måste ju grunda sig på information som inte finns än - eftersom vaccinet inte finns än.

Rekommendationer?
Tillgänglighet?

Om inte alla rekommenderas att vaccinera sig så kommer jag inte att göra det, detsamma gäller om/så länge det är begränsad tillgänglighet då det finns människor som behöver det bättre än jag.

Om alla som kan vaccinera sig rekommenderas att göra det, och om/när det finns i tillräckligt stor mängd, så skulle jag naturligtvis ta det.

Jag jobbar inom läkemedelsbranschen och kliniska studier, så jag är inte orolig för att något som inte är säkert skulle släppas igenom.
 
Absolut inte, både jag och sambon har troligen haft covid-19 redan, får hoppas att det ger immunitet även om vissa som testat negativt insjuknat igen. När svininfluensan pågick så var min mamma på mig om att vaccinera mig (flyttat hemifrån sedan länge) är glad jag inte gjorde det. Min syster blev riktigt dålig efter vaccinet, samt vet flera i min närhet som fick bestående problem. Så nej tack
Du kan inte jämställa svininfluensan med Covid-19, det är inte samma sjukdom. Dessutom vet vi inte än om man blir immun, och om så är fallet - hur länge en sådan immunitet varar. Som sagt i mitt inlägg ovan - mer information behövs innan man kan ta beslut.
 
Du kan inte jämställa svininfluensan med Covid-19, det är inte samma sjukdom. Dessutom vet vi inte än om man blir immun, och om så är fallet - hur länge en sådan immunitet varar. Som sagt i mitt inlägg ovan - mer information behövs innan man kan ta beslut.
Självklart kan jag inte det, jag förstår att de måste genomgå tester osv. Jag vill bara inte att svininfluensa vaccinet upprepas igen pga att det tas för fort ut på marknaden. Läste senast igår om att Oxford räknar med att ha ett vaccin redo i september. Det känns väl snabbt då "vanliga" vacciner tar år att få till.

Om ett vaccin kommer i år, nej tack. Jag har dessutom en sjuk fobi för sprutor som spelar in med
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 512
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: movi
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 576
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp