Bukefalos 28 år!

Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

  • Ja

    Röster: 112 62,2%
  • Nej

    Röster: 68 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    180
Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?
Motivera gärna!
Definitivt, om det är Corona jag har haft nu så är det seriöst urtrist och jättesegt. Tar evigheter att bli av med. 5+ veckor har jag inte råd att vara sjuk varje år. Och min kondis har inte råd med att ligga i soffan motsvarande tid och inte rida osv osv.

Influensa brukar jag inte få så jag märker det så jag brukar inte orka omaka mig till ett influensavaccin om inte jobbet hämtar in en sjuksköterska. Men det här absolut. Och om jag inte haft det så verkar det som att de som har haft den "lindrigare" varianten har tyckt det varit urtrist och jättesegt så...
 
Sa de något om hur många som fått narkolepsi pga svininfluensa?
Jag är också nyfiken. Var finns siffran på sjuk
Samtidigt finns det hårda regleringar och lagar kring just läkemedel.
Inte om det går att förhandla bort i kontraktet
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/473822/gsk_slipper_betala_for_narkolepsibiverkning
Lyssnade på p3 dystopia
Vetenskapens mörker- om pengar och dödliga läkemedel....stödjer tyvärr inte din tes om hårda regler och lagar kring läkemedelstester.
 
Samtidigt finns det hårda regleringar och lagar kring just läkemedel.

Precis och normalt sett tar det 3-10 år av framställning, testning och utvärdering innan ett vaccin godkänns. Det känns för mig självklart att om man presenterar ett färdigt, godkänt vaccin inom 12–18 månader som man pratar om med Corona-vaccin så har man kapat en del som man annars anser nödvändigt. Så jag tror absolut att det kommer förekomma dispenser att godkänna ett vaccin tidigare än man annars gjort.
 
Jag jobbar i branschen och reglerna är stenhårda och allt är mycket noga kontrollerat. Sluta sprida konspirationsteorier, det skapar bara rädsla och faktaresistens.
Håller med dig!

Och för att spinna vidare i ämnet, så skulle jag misstänka att OM det är något som påskyndas så är det just för att det är angeläget att få fram ett bra vaccin så snart det är möjligt och då skulle jag gissa att det är administrativa delar som kanske läggs högre upp i högarna än de hade gjort om det handlat om ett läkemedel som det inte gör så mycket om det dröjer ett år extra. (alltså typ något som handlar om förbättrad livskvalité för någon patientgrupp, jämfört med det troligen livräddande vaccinet)
 
Jag jobbar i branschen och reglerna är stenhårda och allt är mycket noga kontrollerat. Sluta sprida konspirationsteorier, det skapar bara rädsla och faktaresistens.
Det finns människor som jobbar i samma bransch som du som säger det finns brister. Människor med din inställning och sätt att be folk vara tysta och lita på "kunniga" människor i branschen eller myndigheter passar bäst i typ....Kina. Faktaresistens.....böhh
 
Håller med dig!

Och för att spinna vidare i ämnet, så skulle jag misstänka att OM det är något som påskyndas så är det just för att det är angeläget att få fram ett bra vaccin så snart det är möjligt och då skulle jag gissa att det är administrativa delar som kanske läggs högre upp i högarna än de hade gjort om det handlat om ett läkemedel som det inte gör så mycket om det dröjer ett år extra. (alltså typ något som handlar om förbättrad livskvalité för någon patientgrupp, jämfört med det troligen livräddande vaccinet)
Dessa studier prioriteras av alla just nu; etikprövningsnämnder, myndigheter, läkare, sjukhus, CROn, läkemedelsbolag, etc. Så istället för att få vänta ett par månader på godkännanden för att ens få sätta igång, så hamnar dessa ärenden längst fram i kön så att vi kan komma igång snabbare (utan att dra ned på säkerheten). Vi behöver inte leta site i en evighet, för alla är redo att ställa upp och ärligt talat jobbar vi övertid utan ersättning hela bunten för detta just nu.

Hur det är på sjukhusen kan jag inte föreställa mig, men de som jobbar med studier utöver "vanlig" sjukvård i denna kris är banne mig superhjältar!
 
Senast ändrad:
Det finns människor som jobbar i samma bransch som du som säger det finns brister. Människor med din inställning och sätt att be folk vara tysta och lita på "kunniga" människor i branschen eller myndigheter passar bäst i typ....Kina. Faktaresistens.....böhh
Såklart det finns brister, människor är människor överallt, men det är skillnad på "brister" och att beskylla hela branschen för att vara livsfarlig. Jag rekommenderar att man läser på själv om man vill veta mer, det finns massor av information om ICH-GCP på nätet t.ex. Vad Kina och "böhh" har med saken att göra har jag ingen aning om tyvärr.
 
Meningen var halshuggen. Menade att jag
har inte hört talas om ett enda fall som insjuknat i svininfluensan och som komplikation fått narkolepsi som påstås i tråden. Samtliga fall fick det i samband med vaccinationen.
Det var jag som inte läste inläggen innan, sorry. Jag har inte heller hört om några fall av narkolepsi till följd av att ha varit sjuk i svininfluensa.
 
Jag är lite rädd för vaccin som inte har ngn längre dokumenterad historia bakom sig. Tänker bara på svininfluensan och vad det vaccinet ställde till med.

Är dock inte i någon riskgrupp, osocialt jobb, bor på landet och är sällan mindre än 1.5m från någon :p. Kommer däremot inte avråda någon från att ta det, då ju fler inom vårdyrket som är imuna desto bättre vård kan de drabbade få.

och är vaccinet om 4-5 år documenterat utan bieffekter och ger ett livslångt skydd så kommer jag ta det, samt vaccinera ev barn i framtiden. Men som sagt, kommer inte kasta mig efter första bästa vaccin så fort det erbjuds.
 
Det var jag som inte läste inläggen innan, sorry. Jag har inte heller hört om några fall av narkolepsi till följd av att ha varit sjuk i svininfluensa.

Och återigen - om man 1) förstår lite vad ett vaccin är (kortfattat är det en dos av själva sjukdomen) och 2) tar del av de flera etablerade studier och rapporter som kommit senare år av narkolepsi pga vaccinet och hur proteiner och sammansättning med div förutsättningar hos några individer - dvs biverkning , fastställs och hur det inte via tester går att se ev biverkningar av denna sort precis i linje med exakt alla biverkningar för alla läkemedel i stort, så blir det lite tydligare.
3) eftersom svininfluensan resulterade i massvaccinering så finns det inte så mycket fall att bedöma ang att ovaccinerad fått narkolepsi .

Jag instämmer med @Houdinie. Sprid inte en massa rädslor och konspirationsteorier. Definitivt inte gällande vaccin.
 
d Kina och "böhh" har med saken att göra har jag ingen aning om tyvärr.
Ok- jag förtydligar...du tycker jag ska vara tyst och inte sprida sånt DU anser inte är korrekt för DU jobbar minsann med detta och därmed VET. I din iver att spänna musklerna drar du dig inte för härskartekniker och anklagar mig för att bidra med..... Faktaresistens. Typ samma beteende existerar i länder som Kina.
 
och återigen - om man 1) förstår lite vad ett vaccin är (det kortfattat är en dos av själva sjukdomen) och 2) tar del av de flera etablerade studier och rapporter som kommit senare år av narkolepsi pga vaccinet och hur proteiner och sammansättning med div förutsättningar hos några individer - dvs biverkning , fastställs och hur det inte via tester går att se ev biverkningar av denna sort precis i linje med biverkningar för läkemedel i stort, så blir det lite tydligare.
3) eftersom svininfluensan resulterade i massvaccinering så finns det inte så mycket fall att bedöma ang att ovaccinerad fått narkolepsi .

Jag instämmer med @Houdinie. Sprid inte en massa rädslor och konspirationsteorier. Definitivt inte gällande vaccin.
Svinninfluensas resulterade i massvaccinering i Sverige men långt ifrån i alla länder så nog finns det folk att forska på.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 452
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 541
Senast: hastflicka
·
  • Omröstning
Hemmet I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)? Tänker både...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 882
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp