Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

• Ja

Röster: 112 62,2%
  • Nej

Röster: 68 37,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    180
Det beror på, det går inte att säga varken ja eller nej utan information om det aktuella vaccinet. Bedömer jag det som väl uttestat och utan biverkningar så troligen, men jag skulle låta alla som var ivriga gå före i kön.

Jag har hittills undvikit exempelvis influensa vaccin men ju äldre man blir dess mer sårbar och någon gång kommer jag börja ta dem.

Jag skulle följa rekommendationerna.

Eftersom jag har (haft) konstaterad covid så hoppas jag att forskningen visar att jag har en immunitet som gör att jag inte behöver ett relativt otestat vaccin.

Självklart. Vacciner till breda massor är en stor del av den förbättrade folkhälsa vi fått under senaste 100 åren. Katastrof att vaccinmotstånd blivit så utbrett.
Om det är med skepsis mot stressframtagen vaccin och inte väl studerande vaccin som du kallar vaccinmotstånd, ja då är jag vaccinmotståndare.

Skulle jag inte redan varit vaccinerad mot alla jag fick som barn så skulle jag ta dom och är även vaccinerad mot TBE, skulle jag behöva ta för hepatit för att resa så inga problem.
Skillnaden är att dessa inte är stressesframtagna som risken är med ett vaccin mot corona.

Ja, jag hade vaccinerat mig! Vaccinerade inte mig mot svininfluensan. Minns inte riktigt men tog dom inte fram vaccinet mot svininfluensan betydligt snabbare 🤔 Jag minns att jag reagerade på det iallafall. Det var dessutom 10 år sedan och tänker att forskningen går framåt angående hur lång tid det tar för att få fram ett vaccin, men det kanske inte stämmer 🤷‍♀️

Njaej, vaccinet var redan rätt långt pågående
Framforskat och framtaget vid det laget, så riktigt så illa var det inte. Eftersom det är en variant av influensa fanns redan grunden till vaccinet och narkolepsifallen grundar sig inte i att vaccinet hastades fram.

Om det är med skepsis mot stressframtagen vaccin och inte väl studerande vaccin som du kallar vaccinmotstånd, ja då är jag vaccinmotståndare.

Skulle jag inte redan varit vaccinerad mot alla jag fick som barn så skulle jag ta dom och är även vaccinerad mot TBE, skulle jag behöva ta för hepatit för att resa så inga problem.
Skillnaden är att dessa inte är stressesframtagna som risken är med ett vaccin mot corona.

Det som spelar roll för folkhälsan är hur stor andel som tar vaccinet, oavsett motiveringar till motståndet. Så jag lastar inte enskilda, utan ser det som en del av uppdraget för myndigheter att få med sig tillräckligt hög andel. I det ingår exempelvis hårda krav på säkerhet.

Självklart. Vacciner till breda massor är en stor del av den förbättrade folkhälsa vi fått under senaste 100 åren. Katastrof att vaccinmotstånd blivit så utbrett.
Det där tycker jag var oerhört osakligt. Folk behöver inte vara vaccinmotståndare för att man tvekar att ta ett framhastat vaccin. Vi har ju som tidigare nämnts ett fint exempel på just ett sådant fall där det milt uttryckt gick åt helvete. Det är en oerhörd skillnad på ett väl testat och beprövat vaccin som MPR vilket vaccinmotståndarna är emot att använda och att chansa med snabbutvecklade saker där man inte har någon koll på långtidseffekter.

Angående frågan så är mitt svar, jag vet inte. För min del beror det helt på om det känns säkert att ta det.

Tveklöst JA!
Min man har flera riskfaktorer bla. kronisk respiratorisk sjukdom. För att skydda honom och minska risken för att våra barn ska bli faderlösa skulle jag vaccinera mig vilken dag som helst.
Jag arbetar inom vården med patienter i riskgrupp dessutom. Även utan närstående i riskgrupp skulle det vara en självklarhet för mig att vaccinera mig om möjlighet fanns.

Hade velat ha ”vet inte” som ett alternativ.
Skulle nog avvakta med vaccination tills vaccinet visat sig ”ofarligt”. Jag träffar inte folk i riskgrupp. Fast tillhör ju en riskgrupp själv, kom jag på nu. :crazy:

Det där tycker jag var oerhört osakligt. Folk behöver inte vara vaccinmotståndare för att man tvekar att ta ett framhastat vaccin. Vi har ju som tidigare nämnts ett fint exempel på just ett sådant fall där det milt uttryckt gick åt helvete. Det är en oerhörd skillnad på ett väl testat och beprövat vaccin som MPR vilket vaccinmotståndarna är emot att använda och att chansa med snabbutvecklade saker där man inte har någon koll på långtidseffekter.

Angående frågan så är mitt svar, jag vet inte. För min del beror det helt på om det känns säkert att ta det.

Jag känner inte till "ett fint exempel på just ett sådant fall där det milt uttryckt gick åt helvete".

Och just det du argumenterar emot i övrigt har jag inte anfört.

Mitt budskap är att det är olyckligt att oviljan att följa vaccineringsrekommendationer (oavsett skäl) ger oss sämre folkhälsa. I det är rent och skärt vaccinmotstånd a la foliehatt en del, men det finns också en radda av andra skäl till att människor väljer att tveka inför rekommendationer. Vilket är katastrofalt för folkhälsan när det innebär att för få de facto tar vaccinet.

Det som spelar roll för folkhälsan är hur stor andel som tar vaccinet, oavsett motiveringar till motståndet. Så jag lastar inte enskilda, utan ser det som en del av uppdraget för myndigheter att få med sig tillräckligt hög andel. I det ingår exempelvis hårda krav på säkerhet.
Det förtroendet försvann med vaccinet mot svininfluensan och hur dom drabbade blev behandlade.

Angående allmän rekommendation av ett hypotetiskt vaccin så är det rätt givet att ett vaccin först och främst kommet att rekommenderas och ges till riskgrupper. Vi som inte tillhör riskgrupp kommer med gott samvete kunna avvakta. Det är vad jag tror om detta hypotetiska scenario.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: McFlurry
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
1 728
Senast: Linnkorner
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 194
Senast: Fazeem
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025