Skulle du våga resa till Turkiet?

Min familj ställde in en resa till Turkiet för många år sedan på grund av oroligheter. Jag hade gjort samma sak idag. Bekanta som har vänner/familj i Turkiet avråder eftersom oroligheterna ser ut att sprida sig.
 
Spelar ingen roll för mig vart jag reser, större risk att bli skadad/dödad av ett rattfyllo eller knarkare i Sverige en att något skulle hända på en semester i utlandet ...

Jag tänker inte bara på min egen säkerhet, utan att jag är en "kund" när jag är turist. Jag handlar inte produkter som är skadliga för miljön, producerade av barn eller framställda på andra hemska/dåliga sätt. Därför åker jag inte heller till länder som till exempel inte har etablerat grundläggande mänskliga rättigheter.

Många turister bojkottar Spanien pga tjurfäktningar, till exempel.
 
Ska man tänka etiskt korrekt är det svårt att resa någonstans alls men för att svara på just ts inlägg; Nej, jag hade inte tvekat att resa. Å andra sidan hade jag inte tvekat att resa till Afghanistan för fältstudier heller. Hade jag däremot bokat med barnen hade jag kanske inte bokat till ett riskområde (å tredje sidan kommer de få spendera en hel del tid i Israel/Palestina som det ser ut under 2016 och jag antar att andra skulle se det som ett riskområde även om jag själv känner mig oerhört trygg som turist där och undviker just - folksamlingar).
 
Därför åker jag inte heller till länder som till exempel inte har etablerat grundläggande mänskliga rättigheter.
Men oj vad man inte kan åka till många länder då? De intressantaste länder jag varit i, där jag träffat de mest fascinerande, starka och intressanta människorna, har samtliga varit länder med ytterst tveksamma regeringar.

Jag skulle ha jättesvårt att vara så svartvit i mitt tänk när det gällde resande, går nog mest på känsla faktiskt. Typ skulle inte åka till solochbad-Turkiet men utan tvekan till Istanbul. Inte åka till solochbad-Thailand men utan problem till någon avlägsen liten by någonstans. I vår vill jag åka till Iran till exempel. Säkert jättefel enligt de flesta i den här tråden som bojkottar Turkiet.

Många turister bojkottar Spanien pga tjurfäktningar, till exempel.
I fallet Spanien skulle jag nog rekommendera att åka till de regioner där tjurfäktning faktiskt är förbjudet. Eller att åka dit men inte stödja just tjurfäktning. Eller ja, inte åka alls om det känns bäst så klart :).
 
Jag hade inte tvekat att åka till någon av de större turistorterna pga oroligheterna kring gränsen vid Syrien. Turkiet är ett ganska stort land, avståndet mellan side och den syrianska gränsen är längre än avståndet mellan Paris och London...

Att man ska akta sig för stora folksamlingar och demonstrationer, det skulle jag göra i stor mån i Sverige också. Diverse attentat är vi inte förskonade från här i Sverige heller och turister är inte målgruppen i detta fall. Så med viss vakenhet och försiktighet (vilket man bör ha när man vistas i ett främmande land enligt mig) så ser jag inga såna orsaker från att inte åka. Sen skulle jag inte åka till side, men det är av andra skäl. Jag har själv varit två gånger i Turkiet i år, men senaste gången var i maj och skulle inte tveka att åka igen.
 
Jag tänker inte bara på min egen säkerhet, utan att jag är en "kund" när jag är turist. Jag handlar inte produkter som är skadliga för miljön, producerade av barn eller framställda på andra hemska/dåliga sätt. Därför åker jag inte heller till länder som till exempel inte har etablerat grundläggande mänskliga rättigheter.

Många turister bojkottar Spanien pga tjurfäktningar, till exempel.

Intressant. Jag tänker annorlunda där. Jag ser det som att det är bättre att man reser till de länderna, att de inte blir små glömda enklaver där vad som helst kan pågå, utan att man fotar, skriver, visar sig, påverkar i den mån en enda person kan påverka. Kanske ser någon där mig, kanske blir denne nyfiken på andra rutiner, seder och bruk än de som råder i landet?
 
Jag hade inte tvekat att åka till någon av de större turistorterna pga oroligheterna kring gränsen vid Syrien. Turkiet är ett ganska stort land, avståndet mellan side och den syrianska gränsen är längre än avståndet mellan Paris och London...

I veckan var det oroligheter i Alanya och Side med bl.a. restaurang som sattes i brand i Side och turisterna på hotellet brevid blev väckta mitt i natten och hastigt fick ta sig ut och ståendes på gatan vaktades de av militär.
 
Jag skulle inte åka till Turkiet i vanliga fall, och absolut inte som det ser ut nu med oroligheter. Kolla med resebolaget om det går att boka om resan.
 
Våga skulle jag nog. Men jag skulle ändå inte åka till ett oroligt område på min semester. På min semester ska det lukta av GT och lättja. Inte tårgas.

Sen skulle jag avstå från Turkiet ändå tills de fått rättning i sin attityd mot mänskliga rättigheter.
 
Nu har inte jag någon lust att åka till Turkiet oavsett, men även om jag hade haft det, nej.

Även om det skulle vara säkert för min egen del, så tycker jag inte det skulle kännas okej att åka på en semesterresa till ett land där det ser ut som det gör där just nu, samma sak med till exempel Grekland. Jag tycker det är obehagligt att folk åker på nöjesresor till länder där lokalbefolkningen utsätts för lidande och flyr ifrån sina hem.
 
Jag som har en dotter med en hel del släkt i Turkiet hade inte tvekat inför att åka dit. Det är inte mitt favoritresmål men det har inte med nuvarande situation att göra.
 
(Som i sin tur inte är särskilt långt. Som Sthlm-Jönköping ungefär.)
Absolut är det inget gigantiskt avstånd, men skulle det vara oroligt på det ena stället skulle jag inte anta att det var osäkert på det andra stället och undvika en resa dit om det inte fanns en uttalad hotbild. Ibland kan det vara bra att få andra perspektiv.

I veckan var det oroligheter i Alanya och Side med bl.a. restaurang som sattes i brand i Side och turisterna på hotellet brevid blev väckta mitt i natten och hastigt fick ta sig ut och ståendes på gatan vaktades de av militär.

Jag har också läst artiklarna om detta. Men om det brann i byggnaden intill där jag sover, oavsett anledning till branden, skulle jag gärna bli väckt och evakuerad tills branden är släckt och kontrollerad. Jag förstår att polis eller dyl också är närvarande och kontrollerar situationen. Militärpolis är betydligt mer vanligt förekommande i Turkiet och flera andra länder än Sverige så att militären var där tycker jag inte är så konstigt.

Självklart är ingen tvingad till att åka dit eller någon annanstans de inte vill eller känner sig trygga på för en nöjesresa, men det finns flera sidor av myntet. Genom att bojkotta en del länder så straffar man också befolkningen, de vanliga människorna, då deras möjligheter till inkomster och drägligt liv minskar då turism i vissa länder/områden är en av de större inkomstkällorna och merparten av arbetstillfällena är inom turism. Och som tidigare nämnts om att det kan vara bra att uppmärksamma, se och förmedla vidare det som sker i ett land som inte delar vår syn på rättigheter och människor. Det kan också vara värt att tänka på.
 
Nu har inte jag någon lust att åka till Turkiet oavsett, men även om jag hade haft det, nej.

Även om det skulle vara säkert för min egen del, så tycker jag inte det skulle kännas okej att åka på en semesterresa till ett land där det ser ut som det gör där just nu, samma sak med till exempel Grekland. Jag tycker det är obehagligt att folk åker på nöjesresor till länder där lokalbefolkningen utsätts för lidande och flyr ifrån sina hem.


Fast en bidragande orsak till att inte behöva fly är att ekonomin fungerar och att det finns jobb. Så det är tudelat.
 
Genom att bojkotta en del länder så straffar man också befolkningen, de vanliga människorna, då deras möjligheter till inkomster och drägligt liv minskar då turism i vissa länder/områden är en av de större inkomstkällorna och merparten av arbetstillfällena är inom turism.
Jag har svårt för att se på turism som nån sorts välsignelse för länderna, eftersom turismens påverkan ofta är väldigt komplex - mycket bra och mycket dåligt. Men - eftersom jag arbetat inom just turism, och då med att arrangera resor i princip endast till länder med tveksamma regeringar, har jag också sett på nära håll hur människor påverkas när turisterna inte längre vill komma. Hur våra guider blir arbetslösa, hur hotell och restauranger får slå igen. Det är sorgligt.
 
Jag hade åkt, jag har varit på så många "farliga" ställen i världen så ett mer eller mindre gör ingen skillnad.
 
Jag var i Alanya under tre veckor, varav den vecka då flera restauranger, klubbar och markets brann. Just den kvällen kändes sådär, och dagarna efter blev ju påverkad, men under dagtid fanns inget som tydde på att det skulle ha varit oroligheter. Jag vet inte hur det är där nu ett par dagar efter att jag kommit hem, men jag skulle inte tveka på att åka i morgon om det vore så.

Eller jo, ur egoistiskt perspektiv om nattklubbarna inte får ha öppet som vanligt. Bor man på de populära all inclusive-hotellen så behöver man definitivt inte oroa sig.

Sen är det politiska läget inte särskilt trevlig och där får man väl själv ta ställning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
N
Övr. Barn Funderar att boka en resa till Turkiet nästa år, i slutet av Maj eller början av juni (när hästarna börjat gå ute, och resepriserna...
Svar
1
· Visningar
1 468
Senast: Spirit
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 455
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp